Pages

Labels

Ceritalah (238) Me (139) diari ibu (136) kucing (67) Amar (61) Pesanan (61) Resipi (61) Rumah Biasa2 (36) Kebun Biasa2 (31) Yg Tersirat/Tersurat (30) cerita lama (21) Jalan-jalan (17) Jodoh (17) 3R (14) Lawak sikit (9) Puasa (8) PETUA (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Cucu (3) Haji (3) Migraine and I (3) ipoh (2) Nature (1)

30 June 2011

AWAS ...

Pagi2 dah kena `TAILGATE" ....
Setiap kali hendak keluar ke jalan utama dari kawasan perumahan kami, saya rasa macam keluar dari `pittstop F1'.  Saya sorang ke perasan gitu?? ...
Pemandu2 yg telah sekian lama memecut di jalan utama `expect' kita terus tekan pedal & pecut!!
Weh ... kereta saya kereta lama, bukan Porsche Boxter S atau Ferrari GTS maupun BMW Z4! Tekan pedal terus pecut 100 km/jam dlm sesaat ...
Tau tak! Puas saya tekan pedal ... (tak tau pulak berapa meter tu naik ~ meter rosak!!).
Ada yg Ok, ada yg marah2 ... tak cukup hon, dia `tailgate' & `spotlight' lg...
Maaf! Makcik dah kahwin, dah `warga emas' pun ... huhu!!
Tiba2 teringat peristiwa kejar mengejar 20 tahun yang lalu ...

Saya berada di depan sekali semasa lampu isyarat bertukar hijau.
Kereta belakang terus hon2 & beri `spotlight2' ...
Masa tu saya muda lagi, darah pun muda, pantang di cabar!!
Saya hulur tangan ikut jendela & tunjuk isyarat ...
Ehhh ... bukan isyarat tu!! Isyarat suruh dia lintas ikut atas!!
Apa lagi, dia pun `TAILGATE' saya ... puas saya beri ruang untuk dia melintas, tapi dia `REFUSE!'
Oooo ... nak mainlah tu (fikir dlm hati) & dah mula TAKUT!!
Saya belok kiri, dia belok kiri, saya ambil lorong kanan, dia ke kanan juga.
Jantung saya dah berdegup kencang ... saya pegang `stearing' kuat2 dan memecut ke arah Teluk Cempedak!
Silap ... TC jalan mati lo!! Otak saya ligat berfikir cam mana nak `lose maniac' ni.
Saya belok kanan ke arah Hyatt Hotel, boleh `U-turn' situ ... dia ikut rapat!
Budak perempuan di sebelah & belakang dah nak menangis ( budak praktikal, saya bawa keluar sebab nak belanja, hari akhir praktikal mereka).
Tak boleh jadi ni ... tak selesai kalau dok kejar mengejar begini.
Saya pun memberhentikan kereta di depan sebuah kedai makan (sebab ramai orang kat situ).
Saya masih di dalam kereta, kuat memegang `stearing' dan saya yakin, budak dua orang tu dengar betapa kuatnya jantung saya berdegup!
Dari cermin saya nampak dia keluar kereta, muka merah dan menuju laju ke arah kami!!
Dia ketuk cermin kereta sambil marah2...
Saya turunkan cermin perlahan2 dan tunjuk muka seposen!
`Nasib baik pompuan, kalau lelaki, AKU belasah dah. GILA ke?!!'
`Yg awak marah2 ni kenapa? Dah bagi jalan, kenapa tak lintas? Tadi macam tak nyempat2!'
'Ooo .. berani jawab yer! Dah lama bawa kereta?'
`Weh ... kita lesen PJ la..'
`Keluar! Keluar!' gertak pemuda itu.
`Woi ... apa ni? Dgn pompuan berani lah. Apa hal EO? EO ok? ... mamat ni ada kasi susah ke?' 
`Nasib baik ada orang tolong. `No next time OK'!! Huh!!' dengus pemuda tu sambil cepat2 berlalu.
Terketar2 saya keluar dari kereta, `Terima kasih Tengku! Panjang cerita ..'
'Moh masuk kedai ... `relax' dan cerita kat saya. Jgn risau, saya dah suruh orang saya ambil no. kereta mamat tu. Jom ...saya belanja hari ni!' pelawa Tengku yg baik hati.
Terima kasih Tengku kerana selamatkan keadaan. Tapi ... hari tu selera saya KO terus!!
( Nota: Tengku, kerabat Di Raja Phg selalu berurusan dgn saya semasa saya EO di Pej. Kew. Phg dulu)  
Hari tu riuh kat pejabat pasal peristiwa kejar mengejar tu!!
Balik rumah cerita kat hubby, kena marah!! Huhu ... berani sangat!


Pengajaran:
1) Jgn provokasi pemandu lelaki, lebih2 lagi yg muda!
2) Berhenti di tempat orang ramai. Lebih baik lagi, Balai Polis.
3) Mengalah lebih selamat!
4) Banyakkan bersabar semasa memandu. Ingat orang tersayang!

28 June 2011

Biar ada pengganti ...

Isteri ke 2, A, kawan saya. Isteri pertama, B, kawan kawan saya. Bak kata omputeh `It's complicated".
Bila fikir secara rasional, tak lah se `complicated' mana. Tapi, naluri wanita amat sensitif bab2 begini.
Saya dapat tahu dari A madunya sakit. Kanser dah `stage' 4. Tiap2 hari makan ubat lebih dari 10 jenis.
Saya tanya, "A gi ziarah ke?"
"Tak! B masih marahkan dia kerana merampas suaminya" lesu A jawab.
"Hubby yg cerita ya?" usul saya lagi.
A angguk. "Hubby cakap dia tak dapat datang jumpa saya sekerap dulu lg. B perlukan perhatian dia. Anak2 pun akan marah kalau ayah masih ke rumah A walhal B sakit!"
Saya kesiankan mereka bertiga. Inilah antara dilema orang bermadu/berpoligami. Bila situasi menjadi begini, biasanya salah satu pihak akan menjadi mangsa, pasti ada hati yg terluka.
A beritahu, walaupun dia faham B sakit, tapi dia kadang2 kecil hati sebab suami tidak adil dalam giliran. Dia tetap perlukan seorang bernama suami. Dia cakap, B harus faham dan ingatkan suami agar tidak mengabaikan giliran. Lagipun B ada anak2 yang sudah besar untuk menjaga dia semasa suami tiada. A kata, dia tidaklah kejam, cukuplah jika 2 hari dalam seminggu suami berada disisinya. Dia ingin merasa melayan dan memasak untuk suami!

Teringat saya cerita `Stepmom' (1998) lakunan Julia Roberts, Susan Sarandon & Ed Harris. Cerita mengenai bagaimana  seorang ibu yang cuba sedaya upaya untuk membuatkan anak2nya membenci bakal isteri (yg lebih muda & bekerjaya) bekas suaminya. Bagaimana dia berlawan dengan perasaan marah (kerana bekas suami akan kahwin lg), cemburu (kerana bakal isteri suami muda, cantik & berkerjaya) dan takut (anak2 akan menyukai wanita ini lebih dr dirinya), hinggalah dia mengetahui bahawa dia menghidapi kanser peringkat akhir. Ketika ini, dia sedar bahawa apabila dia tiada nanti, tentulah dia mahukan anak2nya dijagai oleh seorang yg dia kenali & percayai. Maka dari sini dia belajar untuk menerima takdir & mengenali wanita baru dlm hidup suaminya, yg juga bakal emak tiri anak2nya. Bak kata pepatah, `Tak kenal maka tak cinta'. Akhirnya, dia pasrah bahawa pilihan bekas suaminya adalah tepat untuk menggantinya nanti dan menerima keadaan seadanya.

Alangkah indahnya sekiranya B dapat menerima A setelah sekian lama. Lagipun B sakit, maka tentunya dia perlukan banyak rehat. Molek benar jika B benarkan anak-anaknya yang masih bersekolah (A adalah guru mereka sebelum jadi ibu tiri mereka) rapat dengan A. A (masih muda lg, lewat 30an) dapat membawa mereka berjalan2 dan bersiar2, dalam masa yg sama menghilangkan sunyi A (yg tidak mempunyai anak). B (50an) dapat berehat & tenangkan hati kerana anak2 ada guru/ibu tiri yg menyayangi mereka. Kalau apa-apa berlaku kelak, anak-anak sudah ada tempat menumpang kasih! B perlu tahu hakikat ini dan A harus sedia memikulnya.
Tapi ... siapakah yg akan memberitahu mereka semua ini?
Saya? Kawan saya? Suami saya kepada suami A?
Maaf ... saya tiada jawapan!!
(-_-')

Berkata Imam Ghazali r.a., bermula sabar atas kesusahan beristeri dan kesakitannya yg disakiti oleh isteri itu adalah setengah dari syarat kahwin. 

Sabda Nabi s.a.w. bahawa; `Barangsiapa suami yg bersabar di atas kelakuan & sakit serta kepayahan yg dilakukan kepadanya oleh isteri & anak2nya, maka Allah berikan kepadanya pahala sebagaimana pahala Nabi Ayub a.s. dan barangsiapa pula isteri2 yg bersabar apa yg dilakukan oleh suaminya, maka Allah berikan kepadanya pahala Asiah isteri Firaun'.

Dan dalam satu riwayat, sabda Nabi s.a.w. maksudnya,"Orang yg baik di antara kamu ialah orang yg baik perangainya kpd isterinya. Akulah orang yg paling baik terhadap isteriku."




27 June 2011

KEK COKLAT

Nak kongsi resepi pulak. Resepi ni adalah hasil gabungan beberapa resepi kek coklat.
Akhirnya dapat resepi yg paling senang dibuat & sedap i.e. selepas beberapa kali `trial & error'.
Resepi yg dipaparkan ini telah mendapat kelulusan & pengiktirafan `SEDAP & MENJILAT JARI'.
Siapa lagi kalau bukan `juri' saya, MUAZ & AMAR!!!.
CUBALAH ... kalau tak sedap, salahkan Muaz & Amar!! Hehe ... (^_^)


KEK COKLAT LEMBAP

Bahan A - Ayak bersama.
2 cawan tepung gandum
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh serbuk penaik (baking powder)
3/4 cawan serbuk koko

Bahan B
1 1/2 cawan gula kaster
1/2 cawan gula perang 
*(boleh guna 2 cwn gula kaster jika tiada gula perang)
1 cawan air panas + 1 sudu makan Nescafe
1 cawan yoghurt `natural'/coklat
2 biji telur (3 biji jika saiz kecil)
1 sudu teh esen venilla
1/2 sudu teh garam

Bahan C
1 cawan minyak jagung

1. Panaskan ketuhar, 180o C, gris tin pembakar & alas dgn kertas kek (supaya senang dikeluarkan).
2. Campur semua bahan B ke dalam bekas & kacau hingga larut.
3. Perlahan2 masukkan Bahan A dan Bahan C berselang seli. Kacau rata.
4. Tuang ke dalam tin pembakar & bakar 45 - 50 minit atau hingga masak.
5. Sejukkan dahulu di dalam loyang selama 10 - 15 minit.
5.  Keluarkan dari tin & sejukkan atas redai kek sebelum di hias dengan `topping' kesukaan.


Nota Tambahan:
a) Tanpa `topping' kek ini sedap dimakan bersama aiskrim (vanilla, strawberry, ikut suka!).
b) Nak kukus pun boleh. Pastikan kukusan di panaskan terlebih dahulu dan di alas `aluminium foil'. Kukus selama lebih kurang 11/2 jam. p.s. Saya pun tak cuba lagi ... (~_~')
c) Resepi `topping' kesukaan saya;
1/2 cawan serbuk koko 
1/2 cawan susu pekat 
1 susu makan minyak jagung.
Masak di atas api yg kecil & kacau hingga likat. (Kacau sokmo takut hangit!!). 
Angkat & tuang atas kek. Hias ikut suka!

`BON APPETIT'

26 June 2011

Kita orang SEDERHANA!! ...

Semalam Amar balik dari bermain di rumah jiran,
"Mama .. Adik dah balik!" & meletakkan sesuatu atas meja.
"Eh ... Cik Su beri ke `cococrunch' ni?"
"Adik mintak .. Adik cakap `cococrunch' yg Mama beli tak sedap!". 
Huhu ... (~_~')

Pernahkan ANDA alami adegan seperti di atas?
Pernah ya!!
Saya? 
Dah banyak kali dah (sebut ala Mail dlm Upin Ipin)
Lagi ramai anak, lagi banyaklah adegan `dimalukan' dan `rasa nak ghaibkan diri masa tu jugak'!!
Biasanya berlaku ketika usia mereka sebaya Amar, 
antara 6 - 9 tahun:

Along & Angah pergi bermain rumah jiran, pastu bawa balik sepinggan mihun goreng.
Besoknya, saya ucap terima kasih kat jiran.
Dia beritahu Si Along cakap " Sedapnya bau ... Mama tak pernah masak macam ni!..." 
Oh! Anak2 ku ... 
(-_-')

Si Anas ( yang rajin me`momen') tu lagi `best!
Masa beratur nak beli sate kat pasar tani (Kuantan).
"Anas nak sate ayam ke sate daging?"
"Mama!! ... tak nak sate ayam. Anas nak sate AYE ...!!"
(T__T)

Muaz?
Di depan sebuah restoran `pizza' yg ternama,
"Ayoh ... tak payahlah makan kat sini. 
Mahal ... membazir. Kita bukan orang kaya,
kita kan orang sederhana ..."

Ketahuilah, Anak Kita Adalah Diri Kita.
Sedikit sebanyak anak kita mewarisi sifat, perangai dan perwatakan kita.
'Di mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi'
Selain didikan kita, mereka juga belajar dari apa yang mereka lihat dan dengar disekeliling mereka.
Kanak-kanak ketika usia begini jujur dan ikhlas dengan perasaan mereka.
Maka, pupuklah sebaik mungkin kerana mereka adalah waris dan penyambung zuriat kita.
Pilih antara `Tanam Padi' atau `Tanam Lalang'?

Firman Allah:
"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata,
'Kami beriman', sedang mereka tidak diuji?"
(Al-Ankabut:2)
Firman Allah lagi:
"Selamatkanlah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka..."
(At-Tahrim:6)

25 June 2011

Acu Cuba Try Test ...

Dah hampir 2 tahun menetap di pekan PM, masih tak `cerak' (biasa) lagi dengan jalan-jalan pintas di sini.
Semalam, sesat lagi. Kononnya nak `short-cut', sudahnya jadi `long-cut'.
Bila jalan makin lama makin sempit dan makin sunyi ... barulah `orang rumah' setuju bertanya.
Alhamdulillah berjumpa dengan seorang Pak Cik sedang berbasikal.

" Ooo .. Awe sesat ko? Nok gi jale besar gak, Awe gi `diret' sapa cabe tigo deh!
"Ooo .. Anak sesat ye? Nak pergi jalan besar, Anak kena jalan terus sampai cabang tiga. 
Pahtu gak `kona' kane, g`stret' sapa `trapik-lite'. Gi `diret' lagi sapa jupo `roun-about'
Lepas tu belok kanan, jalan terus sampai lampu isyarat. Jalan terus lagi hingga jumpa bulatan pekeliling.
Ada `sainbod' situ, Awe ikutlah arah hok nok gi. Molek sikit deh cabe tiga tu, rajin `eksiden' situ".
Di situ ada papan tanda, Anak ikutlah hala tujuan Anak nanti. Beringat dicabang tiga , biasa kemalangan kat situ".

Terima kasih banyak2 Pak Cik!!.

Amar: "Wah, `terror'nya Pak Cik tu `speaking'!!" 
(Haha ... Amar pun macam Pak Cik tu juga).

Welcome to Kelantan. Kat sini, sebutan berdasarkan bahasa Inggeris (ikut loghat Kelantan) adalah perkara biasa. Selain itu, loghat Kelantan ni amat kaya dengan `kata penguat' dan `bunga bahasa/kata berganda'. Tidak hairanlah dalam perbualan sehari2 mesti ada ke tiga2 unsur ini.
Acu cuba try (^_^') perhati contoh perbualan di bawah ini:

A: Yak kelih bokte! 
B: Bakponyo? Kopi demo `manish leting' ko `pahit llepe'?
A: Dok! Nya `tawar eber', dok sero gapo.
B: Lamoke demo hok saloh `odar'?
A: Mek saloh `stemek' masa boh gula bakali!
~ ~ ~

TAK KENAL MAKA TAK CINTA!!


22 June 2011

You worry too much ...

As a mother, I always dread the followings;

My children 1st day of school ... 
- I was already wandering how'll he/she will cope, 
not having me no more to help, the night b'4.
- I worried myself sick thinking of the `what if" .... 
- I was always reluctant to step away 
as the teacher assures us (me & other mums) everything will be allright
- Wait, wait! I'm sure I heard him/her muffled a cry .... saw a watery eyes (them or me?)
Alas ... 1st day always ends well and the kids were the happiest lot 
with tons of stories to tell
Sigh!
Amar's 1st day of school - `balik' time!
(notice the `fan', his 1st day project)
When they 1st leave for college ...
- almost same as above but more intense in scale 
- when I call and no answer, I worried something bad must have happened 
("mum, I was in class", "mum, I was asleep")
- And I will make sure poor hubby sent money to them without fail, comes `gaji' day!
So far ... all of them scrape through college life with flying colours

Exam time ...
- I'm the one more `gelabah' than them
- I treat them like kings/queen, `Your wish is my command...' 
and take full advantage they did!
They usually crushed my anxiety and speculations with `not bad' results
Muaz & friends - UPSR result's day

When they're travelling home/somewhere ...
- Don't forget to start with right foot 1st ...
- Ughhh .. and don't forget to say your prayer for safe journey!
- Call me ... 
(well, if I had my way, I'd be calling them every 10 minutes if not for hubby's `don't you dare' stares)
- Remember to bring along some water & foods too..

Job interviews ...
- I was the `busy bee'
- b'4 the interview: lets search the internet for their backgrounds
which dress/shirt suits better, did you do your prayer?
-on the interview day: I think I have a fever!!
-after the interview: "Mum! Please ... I had enough interviews for today.."
Guess who was the happiest when they got the job!!

(Those are some of the many of them!)

Hubby: Calm down ... you worry too much!
Me: But I just wan't them to be OK!




21 June 2011

Cerita Lucu 3 - Takut Bini

Ceita lucu kali ni, sumbernya dari kawan kpd kawan kpd kawan, kawan suami (berapa punya banyak kawan daa ...)


Al-kisah dalam sebuah negeri, dikatakan semua kaum lelaki di negeri itu takutkan bini. 
Maka risaulah Al-Sultan yang memerintah kerana memikirkan keselamatan negara.
Apa tidaknya, jika ditakdirkan negara itu diserang musuh, sementara menanti para2 pejuang mendapat `lampu hijau' dari bini dulu baru boleh pergi berjuang, alamatnya ..... 
Maka, Sultan yang bijaksana ini pun mengeluarkan titah supaya semua para lelaki datang ke istana untuk mencari penyelesaian.
Maka berkumpullah kaum lelaki dinegeri itu. Semua hadir kerana isteri mana tidak bangga suami dipanggil Sultan ke istana.
Tanpa membuang masa, Sultan pun bertitah,
"Beta mahu kamu semua berkumpul ke dalam 2 kumpulan. 
Yang sebelah kanan Beta, mereka2 yang takutkan bini dan yang sebelah kiri, adalah sebaliknya!"
Maka berduyun2lah mereka ke sebelah kanan Sultan hingga hanya tinggal seorang sahaja yang berada di sebelah kiri Baginda.
Semua kehairanan, termasuk Sultan (dalam hati ... "masih ada harapan negeriku ini")
Maka Sultan pun bertitah, "Sila datang mengadap Beta, Beta mahu bertanyakan sesuatu kepada kamu!"
"Eh! Kalau Tuanku nak bertanya dengan hamba, Tuankulah yang datang ke mari!!" jawab lelaki tersebut.
Semua terkejut dengan jawapan `berani mati' lelaki tersebut. "Waahh!" dan "Ooohh!" kedengaran dari semua yang hadir, kagum dengan keberanian lelaki tersebut, lebih-lebih lagi Sultan (dalam hati ... "berani betul `mangkuk ayun' ni!").
Maka, Sultan pun mencemar Duli turun dari takhta Baginda, dan apabila sampai ke tempat lelaki tersebut, Baginda terus bertanya,
"Wahai hamba Beta yang berani, Beta perintahkan kamu memberitahu semua yang hadir apakah gerangan rahsia keberanian kamu agar dapat menjadi contoh dan teladan kepada semua."
Dengan penuh tulus ikhlas, lelaki tersebut menjawab,
"Bini hamba pesan, jangan bergerak kemana2 selagi tidak mendapat izin dia Tuanku. Ampun Tuanku!"
kua kua kua .....

20 June 2011

Ladybird yg buat ...

Pada usia 4 tahun, Amar memang `cute' (semua ibu akan kata gitu ... hehe) tetapi perasaan ingin tahu, suka mencuba dan meniru kerapkali menjerumuskan dia ke dalam masalah.

Ladybird yang buat  ..!!
Suatu hari Amar telah menyebabkan tali sandal kakaknya putus. Cepat-cepat dia letak sandal tersebut ditempatnya. Bila kakaknya bertanya siapa yang putuskan tali sandalnya,
"Ladybird yang buat ...!!" jawab Amar. 
"Siapa..???" tanya kakaknya sekali lagi. 
"Betul ... adik nampak Ladybird yang buat!!" bersungguh-sungguh dia menjawab.

Semut merah yang gigit ..!!
Sambil menangis Amar menghulurkan jari tangannya yang berdarah, luka macam kena benda tajam.
Selepas membersih dan membalut lukanya, saya juga dapati sebahagian rambutnya juga seperti kena cukur.
Lalu saya bertanya kepadanya macamana boleh luka dan siapa yang cukur rambutnya. 
Spontan dia menjawab, "Semut merah yang gigit ..."
Bila saya tanya sekali lagi untuk kepastian, jawapannya tetap sama,
"Semut merah yg gigit!!".
Di biliknya saya jumpa pisau cukur (kepunyaan ayahnya) beserta rambut bertaburan di atas katil...
Pernah alami kejadian seperti ini?
Hehe ...kerana takut dimarahi, Amar telah memberikan alasan yang amat lucu dan tak masuk akal. Pada pandangan kanak-kanak di usia 3 - 5 tahun, `ladybird' dan `semut merah' adalah dua serangga yg ganas pada rupa dan amat tajam giginya.

Bukan niat mereka untuk berbohong ataupun menipu, tetapi hanya bertujuan untuk memberikan penjelasan kepada bagaimana perkara itu berlaku. Kanak-kanak di usia ini tidak dapat membezakan antara realiti dan khayalan. Bagi mereka, yang penting kita tidak marahkan mereka. Kalau kita marahkan mereka kerana berbohong pun, mereka tetap akan beri alasan yang sama, lebih kuat mempertahankan alasan mereka!!. 

Pada insiden pertama, kami cuma ketawa kerana lucu mendengar alasan beliau, tapi bila ianya berlaku lagi, dan membahayakan dirinya, pada Amar saya katakan dengan tegas,
"Mama tak kisah siapa yang gigit rambut Adik, semut merah ke, Ladybird ke, apa ke. Allah tak suka orang berbohong dan ambil barang orang tanpa izin. Berdosa!! Ayah dan Mama pun tak suka." 

Beritahulah mereka kesalahan mereka dengan jelas dan tegas dan tanpa memalukan mereka. Insyaallah mereka akan faham dan ingat. Seperti orang dewasa, kanak-kanak pun ada perasaan malu dan maruah. 
Dan jika pada suatu hari mereka cakap perkataan &%##!! (tuut...). Ingatlah, mereke hanya meniru apa yang mereka dengar ... dari kita orang dewasa, kawan, TV!! Beritahu mereka, "Cakap benda tak elok, maknanya tak bersyukur dengan nikmat mulut yang Allah beri!".

Firman Allah: "Sesungguhnya harta benda dan anak-anakmu itu hanyalah menjadi ujian, dan disisi Allah jualah pahala yang besar". (At-Taghabun:15)


19 June 2011

ABOH

"Kalau dapat No.1, Aboh beli basikal!" 
Aku belajar berusaha tangga kejayaan. Tiada perkara mudah dlm dunia ini. Untuk dapatkan sesuatu mesti berusaha dan  alangkah manisnya apabila berjaya.

"Suka tak basikal ni?"
Saat ini aku belajar janji mesti ditunaikan.Ya ... aku berjaya dapat no.1 dlm peperiksaan akhir Darjah 3 dan Aboh mengotakan janjinya. Akulah budak yang paling bahagia ketika itu.

"Gatih kuat sikit, Aboh kat belakea ni .."
Aku belajar percaya pada diri sendiri. Itulah kata2mu semasa kau mengajar aku menaiki basikal pertama ku, padahal ketika itu kau telahpun berhenti memegang belakang basikalku dan hanya memberi dorongan dari jauh. Bila ku dengar sayup jauh suaramu, aku terus hilang imbangan dan jatuh. Tapi selepas mencuba berkali2 kali, dgn semangat `boleh'mu, aku akhirnya berjaya dalam hari yg sama ...

"Semaye dulu2 ..."
Aku belajar utamakan ibadah dan solat awal waktu ketika berusia 11 tahun. Masih terngiang2 suara Aboh mengingatkan kami supaya solat sambil memulas telinga aku dan adik ke 2 ku kerana masih leka merakam nyanyian kami pada saat azan magrib berkumandang.  Semasa kami sedang solat, adik ke 3 yg nakal telah memainkan semula perakam suara yg turut merakam suara Aboh memarahi kami ala lagu `Ayam dipaleh ..' (yg sedang kami dendangkan ketika itu). Rasanya solat kami tak kusyuk ketika itu kerana menahan ketawa ..

"Nah ... diari untuk Nor"
Aku belajar menulis dan mencurahkan segala rahsia dan pengalaman suka dukaku pada sebuah diari di hari lahir ku ke 12. Cara berkesan untuk mencurah perasaan tanpa prejudis dan juga menjadi seperti Aboh, mempunyai sebuah diari diri!! (sehingga kini aku masih setia menulis diari ... seperti Aboh, hingga akhir hayat nya)

"Tu bas dah mari, sapa tepat hok Aboh oyak sokmo2 tu, turun!"
Aku berlajar berdikari & tabah pada usia 13 tahun. Pengalaman pertama menaiki bas seorang diri dari Machang ke K.Bharu. Takutnya aku ketika itu usah cerita, nak menangis pun ada, tetapi aku kuatkan semangat. (Patutlah Aboh tak hantar dengan kereta tetapi dengan bas semasa setiap kali menghantar aku ke asrama, rupanya dia sedang mengajar ku berdikari!).


"Nor, Aboh & Mok hadiahkan cincin `pengikat kebebasan' sempena hari lahir ke 21. Ingat, kita org perempuan Islam, org Melayu ..bukan omputeh yg dpt kebebasan bila 21"
Aku belajar had kebebasan sebagai seorang perempuan Islam Melayu. 

"Beringatlah ... KL tu ramai buaya, buaya darat!!"
Aku belajar erti kasih seorang ayah!!.. Aku mula mengerti betapa hebat kerisauan seorang bapa takkala melepaskan buat pertama kali, anak perempuannya merantau mencari rezeki, jauh dari radar jagaan dan pantauannya. 
Begitulah juga pada saat aku akan bergelar seorang isteri, melepaskan aku dari jagaan dan kasih sayangmu kepada lelaki lain. 
Dan pada kali pertama dan setiap kali aku akan bergelar ibu, doamu tidak pernah putus.

Aboh, 
Nor harap Nor telah menjadi seorang anak yang baik semasa hayatmu. 
Semoga Allah ampunkan semua dosa Aboh 
dan  tempatkan roh Aboh disisi orang-orang yang beriman.
Semoga Aboh bahagia dan damai di sana.
Terima kasih untuk segala-galanya. Nor sayang Aboh.

(sesiapa yg baca blog ini, dapatlah kiranya sedekahkan Al-Fatihah buat arwah ayah saya. Terima kasih)

17 June 2011

The Story Of A River ...

Found this note while going through old diaries. Written in year 2000 and specially dedicated to my son, Muaz, then 3 years old. 

THE STORY OF A RIVER

Near your grandfather's house, there is a small river called Alor Tok Hat
which is also the name of your Grandpa's village

Your Grandpa's great grandfather used that river ... long long time ago
to travel from his village to another villages ... using sampan or bamboo raft 
And his wife and children used the river for bathing and washing

Your Grandpa's grandfather, used to catch plenty of fish and `udang galah'
in that river ... using `jala'
His wife, make `mengkuang' mats from the abundance `mengkuang' shrubs
found along the river

Your Grandpa's father used bamboo fishing-rod to catch 
`ikan keli', `haruan', `sepat', and `udang galah' in that river
His wife loves to cook `siput sedut' and small river prawns found in it

Your Grandpa and Grandma sometimes go to the river
to watch your mum, your uncles and aunties bathed ... when we're kids
Comes drought season ... there'll be a `menuba' fiesta
where kampung's people will gather
to catch fishes with their bare hands .. and held a feast later
a bonfire, a mass BBQ for all ... what a joy!!

Your Father used to jump into that river ... head first!!
from the bridge across the river ..
or from the tree branches or coconut trunks hanging over it
And, your Mother (that's me), used to dive under water ... 
to scoop pure white clay (selut) from the river bed,
shaped them into small round cakes, and
left to dry under the sun ... my heyday self-made shoes whitener !!

You?? What can mummy says ...
That poor river is now almost `dead'!!
The dirty and murky water is only ankle deep. 
Only small fishes and tadpoles swim in it
You'll never know how useful and fun a river can be!!
For lately ...
People began dumping rubbish in it!
All kind of rubbish ... it smells and attracts flies and pests
Its sad, really sad ...
The `kampung' that goes by the name Alor Tok Hat
is now no more ...
replaced by the name Kg. Bukit Belah !!

MUAZ, HAPPY 14TH BIRTHDAY
PLEASE LOVES MOTHER EARTH AND MAKE HER PROUD OF YOU!! 
ME TOO ...



16 June 2011

Milo 110406 ... Mission Impossible

Post 1 - target spotted
Hmm .. coast clear!!

Post 2 - must adjust this for better transmission ...

Post 3 - clever camouflage is very important

Target attacked!!

Mission accomplished ... zzzzz!!!

M L O O O...!!!!

15 June 2011

Generation Gap

My mom & mother-in-law are Veterans. 
Hubby & I are Baby Boomers. 
3 of my sibblings are Gen X. 
And, I have children from Gen Y & Z.
Maybe soon, I'll be a Grandma of Gen Alpha ... 

What `the name of a tiger' (namo rimaa?*) am I into now???(* Kelantanese dialect - literally translate : apa ke benda)
Haha ... relax!!
I'm talking about generation groups ...
Determined by what year you were born into.

Lets see which generation group you belong to?

Born b'4 1946 ~ you are Veteran
Born between 1946 - 1964 ~ you are Baby Boomer
Born between 1965 - 1980 ~ you are Gen X (short for Generation X)
Born between 1981 - 1994 ~ you are Gen Y
Born between 1995 - 2009 ~ you are Gen Z
Born 2010 and above ~ you are called Gen Alpha
(source: The Groovy Guide To Parenting Gen Y and Z)

Thus our differences .... 
EACH GENERATION THINKS THAT THEY ARE MORE SAVVY than the Gen before
But please keep in mind that,
Though our age, values, behaviours & views may differ, still ...
We're pretty much closely related!
Why?
Because, we are the descendants from the generation before ...
So, remember that!!!
When you are born in a different generation, 
you will ultimately see things differently 
from the generation before & after you ...
~
Me with my mom & my children
You with your mom & your children
Your Children with You & Their Children
~
So, the cycle continues ...
Get the picture??
So Babies of all Generations ...
PLEASE .... see, hear & respect the other Generations,
Like you want to be respected, heard & seen .... !!

Prophet Muhammad S.A.W reminded us the following:
"He who does not show mercy to our young ones and acknowledge the rights of our old ones is not one of us."
(from: Ahamd, Abu Dawud and al-Tirmidhi)
(Na'udhubillah ...)
and,
Mr.Clarence Darrow (1857 - 1938) felt:
" The first half of our lives is ruined by our parents, and the second half by our children."
(Yikes! Hopes not ...)

14 June 2011

Thank You ...

As you travel through life, certain people & things will have deep impact on you. These people touched you in a way that they never know. I cherished them until today and I am very grateful to cross path with them. But that doesn't mean others meant less ... its just that I remembered these most!! For those I didn't mentioned, don't take heart ... everybody has his/her own share of shaping who I am today!! For that, I'm thankful & May Allah Bless us all. Aminn ...

My  Grandpa - Chek 
I was 17 & stayed at a hostel. So each time I came back I will make sure I visited him. One day he said; " Bo la paka skot, besar doh ... tok molek anak dara, oghe Melayu paka gitu!!" (I think its time you stopped wearing skirt. Not proper anymore for a grownup Malay lady) and I never wear skirts again after that. Thank you Chek for reminding me that I'm already a lady!!.

My Grandma - Mok Kedin*
From her, I learned to sew, actually `make neat & almost invisible' hem stitch. She's very particular about it & no wonder her `tikar mengkuang', blouses, pillow cases & beddings are hot items known for their stitching quality. I guess I'm a bit crafty because of her. Seeing her making all those things always fascinate me. Thanks Mok!. I will try to do my very best in everything, just like you.
** Mok Kedin  actually came from the words Mok Abg Din, but kids are impatient lots, so gradually the pronunciations became Mok Kedin!! 

My father - Aboh
On my 21st birthday, I received a letter and a ring (which I wear until today) from my parents. The letter reads something like this; " Dear daughter, you're 21 today. This ring is our (Mok & Aboh) birthday gift to you. HAPPY 21st BIRTHDAY DEAR!!  BUT .., if in the western world, 21 means freedom, your mum & I believed otherwise. This ring symbolised  the tighter `tie' on you until the day we gave you away to your husband, then the baton will be passed on him, to take care and love you as we did". Thanks Aboh & I had passed on your legacy to my only daughter, AQMAR on her 21st birtday.....

Upon me embarking a bus going to KL for my 1st job ever. "Beringat la! Banyok buaya KL tu ... buaya darat!!" (Be extra careful, there a lot of cassanovas out there in KL). Huh! never thoughts those words would come from my very `pendiam' & reserved father. Well ... what do you know, Aboh's warning did materialized and I'm all prepared for it. Fancy, a 40 something guy said to me (that time sweet 22 hehe ..), he's unmarried & would like to take me out for a dinner at one of the famous hotel in KL ... I decline politetly, of course because my job at that time requires us to meet often (I'm an account officer at MOE & he's a contractor!!). Later I found out he's married, and with kids too!!

My Lecturer - Hj Mansor
He liked to tell stories of his overseas adventures & always full of advises to us. One that I remembered most was " ALWAYS TAKE A CALCULATED RISK!!". Take I did during the final semester when I had to choose between; attending class teached by our very strict & no-nonsense lecturer, Mr. S (who accepted no excuses for those not attending his class), or skipping tutorials & concentrate on finishing my final thesis,due in 2 days time, which carries 80% of the said subject final marks. I choosed the later, and alhamdulillah got A for it. As for Mr. S, suffice to say I received a stern warning letter!! Thanks Tuan Haji for a great advice which I still applied today when the need arises.

My Friend - Hae
Hae couldn't make it on my wedding day. Instead she sent me a present and a LETTER. A letter that gave me the understanding & that in a way has impact on me becoming a WIFE that I am now!!! My steps to becoming a good wife, I guess starts from there ... Thanks Hae.
(ps. I got to thanks her personally early this year after nearly 30 yrs searching for her, thanks to FB)

My Officemate - Thalaga
When working married women get together during breaks, we mostly talks about topics like family, shopping, holidays and finally with whats & where lunch will be. I gradually came to noticed that each time when we touched the topic about our husbands (his likes, dislikes vs our likes, dislikes), this friend of mine remained silent, just listening. Never once did I heard her says good things or badmouthed her husband. Since Islam teaches the same thing, I really feel ashamed as a Muslim. Thank you friend for inspiring me to be a good  Muslim, wife & to practise the religion that we embrace fully.

SOMETIMES OUR PATH CROSS ONCE, SOMETIMES OFTEN 
OR MAYBE NOT AT ALL 
OR MAYBE THEY ARE JUST PARALLEL!!

13 June 2011

Biar Rahsia ...

Pagi ni, `back to normal routine'!! Ayah pergi kerja, Muaz & Amar ke sekolah, 
Anak2 yg dah besar dah balik ke destinasi masing2 semalam ...
Mama sendirian lagi pagi ni ...

Petang semalam, sempena cuti `Piala FA' (Kelantan kalah .. huhu) 
Dengan bangganya,Muaz & Amar bercakap depan kami dalam `bahasa rahsia'  mereka ...
Hahaha ... patutla `semenjak dua menjak' sebelum cuti sekolah lagi, 
asyik berkurung dalam bilik, `sok sek sok sek' !!
Siap tutup pintu lagi ... TV, PS tolak tepi!! 
  Rupanya ada projek ...
Kesian Amar ... tergagap-gapap, terkebil-kebil dan terbeliak biji mata ... 
setiap kali nak cakap dalam `bahasa rahsia' mereka
Ye lah ... bukan senang nak tukar `koding' ... 
 Muaz: dikaa ... inma egam kan?
Adik: setok! Kan inma alob ... 
(HAHAHA ... gelak besar secara rahsia)
Apa pun, seronok dengan kerenah mereka berdua!!
Ayahnya hanya tersengeh ...
(teringat masa zaman dia budak2 dulu kot ...)



"Makamaka dukulukupokon akadoko bahasoko rakahsioko jukugokok" 
(^_^)




Bila Cuti Sekolah ... Jun


Cuti sekolah kali ini anak ke 3 (satu2nya anak perempuan kami) yg bekerja di Dungun pulang. Pada hari dia hennak hendak pulang ke Dungun, kami buat keputusan untuk hantar dia ke sana. Dari situ, kami akan ke Kuantan, destinasi percutian kali ini. Dari P.Puteh, kami ikut jalan pantai : Jerteh ~ Penarik ~ K.Terengganu ~ Dungun. Lebih santai dan tak banyak kenderaan. Kami bermalam di rumahnya, dan keesokan paginya, kami sarapan pagi di Paka. 

Nasi dagang dan nasi minyak Terengganu adalah satu kemestian. 
Sedappp ...


Kami singgah sekejap menikmati suasana pagi di Pantai Kemasik. 
MasyaAllah ... sungguh indah ciptaan Mu!! 


Memasuki daerah Kuantan, lapar pulak. Singgah beli satar di Cherating.


Di Kuantan, anak sulung & menantu dari KL sudah menanti.
Penginapan kami di Kuantan ~ Tembeling Resort, Taman Teruntum.
Nyamannya angin Laut Cina Selatan ...


Sebelah malamnya, BBQ di rumah adik, Taman Indera Mahkota.


Besoknya kami keTanjung Lumpur untuk sarapan pagi sebelum meneruskan perjalan ke Gambang. Sebenarnya, inilah destinasi utama Bukit Gambang Waterpark (menunaikan janji dgn anak2). Bukan main seronok lagi mereka walaupun penuh sesak dgn pengunjung2 sempena cuti sekolah!! Hendak beli tiket saja kena beratur hampir 45 minit ....!!!


Petang yg sama, kami bertolak pulang sekitar jam 6.00 ptg. Anak menantu dari KL juga ikut bersama, konvoi dan sekali lagi bermalam di rumah anak, Dungun. Keesokan pagi kami bertolak pulang ke Kelantan, juga melalui jalan pantai. Kami singgah rehat di Penarik dan selamat sampai jam 7.00 malam. Alhamdulillah ...

Pantai  di Penarik
(salah satu drpd pantai2 yg indah di Terengganu)


Jika ada sumur diladang,
Boleh kami menumpang mandi,
Jika ada umur yg panjang,
Insyaallah, boleh kita kembara lagi!!

11 June 2011

Bubur oh bubur ...

Semalam anak bongsu demam. Dan seperti biasa  ....
Ibu jadi misi, suapkan ubat ikut jadual
Ibu jadi tukang masak, cakap je apa nak makan, ibu sediakan
Anak pening, picit kepala
Anak lapar, suap
Anak panas, lap
Anak sejuk, selimutkan
Anak tidur, ibu tidur ayam ... huhu
Tu kalau anak sakit ... biasalah!
Lebih teruk lg ... kalau `boss' sakit!!
Ya ampun ... (para isteri mesti faham kan ..kan!!) 
Kalau empunya diri sakit??
Saya akan minta suami belikan mee sup & air oren ...
Lepas makan, berpeluh ... pastu insyaallah sihat!!
Pernah sekali terasa nak makan bubur nasi ... minta suami belikan
"Kata nak bubur. Dah dibelikan, mengapa tak makan?" tanya suami kehairanan ...
"ABANG!! Saya nak bubur nasi, bukan BUBUR KACANG ...." huawa !!!

Pengajaran:
Hendaklah JELAS, TEPAT & TERPERINCI 
apabila meminta pertolongan dari kaum Adam
(terutama SUAMI & anak2 LELAKI)

(~_~')

09 June 2011

Milo ... 110306

Susahnya nak makan angin bila ada kucing. Kalau ada bibik, boleh tinggal dengan bibik! Tapi dalam kes saya, sayalah bibiknya ... huhu!! Cuti sekolah dah bermula, anak2 mula menagih janji ... Mak dia pun memang nak bercuti jugak ... yelah, asyik terperuk kat rumah.
Sudahnya Milo terpaksa ditinggalkan dengan adik di kampung. Di sini masaalah Milo bermula ...
1) Kampung adik lebih kurang 60 km dari rumah kami tapi `otw' ke destinasi percutian kami. `Advantage' utk kami, `disadvantage' untuk Milo. Sepanjang perjalanan ke sana, Milo `stress' habis. Dgn mata bulat, lidah terjelir & nafas semput2, Milo tak henti2 menjerit nak keluar. Sekejap berdiri dijendela, pastu menyorok bawah `seat' kereta, habis ruang dlm kereta dia jelajah (kecuali `area' drebar - `no entry'). Kami pun turut `stress'!! Hanya bila dah dekat nak sampai baru Milo `relax' sikit, letih agaknya ....
2) Adik & mak saya sukakan kucing, jadi `advantage' lagi utk kami, tapi ... mereka pun ada bela kucing jugak .... dlm 12 ekor!! Milo tak pernah berkongsi kasih sbb dialah satu2nya kucing kesayangan kami, seluruh perhatian hanya pada Milo. Manja & tak pernah dikurung ... `disadvantage' buat Milo.
3) Milo makan kerap dlm kuantiti sedikit dan se awal 6.00 pagi, 2 kali lg sebelum pukul 10.00 pg. Selepas tu dia akan tidur sehingga waktu makan pukul 2.00 ptg. Dan sehingga pukul 10.00 mlm bila dia akan dilepaskan keluar rumah utk aktiviti malamnya, Milo akan makan antara 3 - 4 kali lg. Tapi di rumah adik, waktu makan hanya 2 kali, pagi & mlm! dan pastinya Milo akan dikurung. `Disadvantage' utk Milo 2X!!!!
Kami tiada pilihan, Milo pun. Maka bermulalah `nightmare' bagi Milo tapi percutian yg menyeronokkan buat kami. Maaf Milo!!!
Balik dari bercuti, sebaik namanya dipanggil, Milo me`ngiow' tak berhenti, minta dilepaskan dari kurungan. Di atas kereta dlm perjalanan pulang ke rumah kami, pada mulanya Milo agak agresif jugak, ke hulu hilir dlm dalam kereta, tapi tak lama lepas itu dia hanya duduk & membersihkan badannya sambil sekali sekala meronda kawasan dlm kereta. Yg bagusnya, Milo tak menjerit pun (mungkin juga sebab malam). Dlm masa yg sama, semua orang dah keletihan selepas 4 hari  bercuti ke Dungun & Kuantan & tak sabar2 untuk sampai ke rumah. Terima kasih Milo kerana faham situasi kami & tak banyak kerenah!
Sebaik sampai, kami melepaskan Milo ke kawasan yg tidak asing baginya. Rasanya Milolah yg paling gembira kerana mendapat semula kebebasannya. Seronok tengok dia `happy' berlari & meloncat sana sini ... seolah2 berkata, "Hoorey !! ... saya dah balik. Saya bebas!!".
Pelik ... 2 - 3 hari ni, Milo manja sungguh, tak banyak kerenah & tak lekang dari sisi saya. Mungkinkah Milo takut saya tinggalkan dia lagi ..???

01 June 2011

My 1st day of June ...

I was in the midst of trying my hand at baking Banana Carrot Bread, when the postman came.
"Mama, a parcel for you from Jamilah Samian!!" my son, who was mending his motorbike, shouted from outside.
"Jamilah who?"
"I think its a book ..!" my son shouted again for the second time, still outside.

hehe .. my son 
"Oh..Oh .. Jamilah!  The book!! Wah ... so fast" as I took the parcel handed by my son. The book that I have been waiting for. Its her 3rd book & I had specially ordered it online.  As I hastily opened the parcel, the smell of bread baking fills the air. Mmmmm ... feel good already!! Ahh ... the much awaited book.


Another suprise greets me as I opened the book. OMG ... there, on the first page, personally signed by the husband & wife authors, specially for me! I'm speechless!!! Thanks a lot ....


What a great First day of June!!  The personally signed book, the quite beautifully turned out (a bit burned though) first try Banana Carrot Bread ... Alhamdulillah.

Yum .. yum (a bit `hangit'  ^_^' )

Mode: Feeling Groovy while reading 'The Groovy Guide ...' & eating a slice of home-made bread!!