Pages

Labels

Ceritalah (250) Me (147) diari ibu (137) kucing (69) Resipi (64) Pesanan (63) Amar (62) Rumah Biasa2 (36) Kebun Biasa2 (34) Yg Tersirat/Tersurat (30) cerita lama (21) Jalan-jalan (17) Jodoh (17) 3R (14) Lawak sikit (9) Puasa (8) PETUA (5) Rumah WM (5) Cucu (4) Lukislah anakku (4) Haji (3) Migraine and I (3) Kawan (2) Nature (2) ipoh (2)

23 December 2014

Pemandangan yg tak dapat dilupakan ....

Semalam ....
Usai solat zohor berjemaah di Masjid Besi, Putrajaya
(kali pertama di sini bersama Muaz, Amar dan menantu, Fatin ... )
Ketika bersalaman sesama jemaah wanita ...
Masya Allah ... tak tahu bagaimana nak gambarkan betapa terkesannya hati Mama ... tatkala melihat bayi kecil lelaki yg amat comel dan suci, masih belum pandai meniarap lagi ... bermain kakinya sendiri sambil mata merenung dan bibir menguntum senyuman pada setiap jemaah yg mendekati, melihat dan menegurnya (Mama tak terkecuali ... siap genggam tangan kecil montelnya dan agahnya sekali ... tersengih comel nampak gusi)
Ibunya disebelah hanya diamkan diri ... biarkan kami yg terpesona dengan bayi baik dan comel ini ...
Terpegun Mama dan tertanya2 bagaimanalah si ibu mendidik bayi ini ... diam disisi ibu yg solat ... hingga kami, jemaah lain tidak sedari kehadirannya. ini.
Memang Mama 'fall in love' dengan bayi ini ...
Dari jauh, sambil berlalu pergi ...
(p.s. sebab ada perjumpaan dengan rakan-rakan lama zaman persekolahan di Ayer8, Putrajaya pukul 2 nanti ...)
Mama berteka-teki seorang diri ...
(Mama tak bertanya dek kekangan masa, juga siibu memakai penutup muka yg hanya nampak mata ... jubah serba hitam, itu pakaiannya ... juga pakaian solatnya ... itu sebaiknya, tak perlu pinjam telekung masjid lagi bila masuk waktu solat ... macam Mama ni)
Pasti dari dalam kandungan lagi ...
Si ibu yg bijak ini, telah mendidik anaknya dengan kalam suci ...
Zikrullah, doa dan bacaan ayat2 suci Al-Qur'an berulang-kali ...
Dari saat mengandung hingga melahirkannya ... barangkali
Pada menantu yg bersama menemani ...
(juga doter Mama, K.Cik ... kalau baca ini)
Mama titipkan pesanan ... Amalkan telahan Mama ini ...
Memandangkan Fatin (juga K.Cik) di awal kehamilan kini ...
Moga kelak lahir zuriat sebaik dan secomel begini ...
Sejuk mata memandang ... gembira rasa hati ...
Dari kejauhan ... sambil Mama melangkah pergi
Dia ... bayi comel ini ... bayi lelaki ...masih diam, bermain-main dengan kakinya sendiri ... kejap tergolek ke kanan, kejap ke kiri ... suara sedikit tak berbunyi ...
Saat siibu solat sunat disisi ...
Ia pemandangan yg melekat dihati, mendamaikan sanubari ....
Masih terbayang2 hingga kini ....



18 December 2014

Bila banjir .... nostalgia

Mama sedang bersiaran dari Bangi, Selangor ni  ....
Alhamdulillah petang semalam selamat sampai .... menunaikan janji bawa Muaz dan Amar jalan-jalan sempena cuti sekolah.
Ketika kami turun dari rumah pagi semalam, hujan mencurah turun. Hari ketiga hujan tak celik mata (kata oghe Kelate)
Biasanya kalau 3 hari hujan begini, dalam bulan Disember ni .... bah @ banjir pasti! Musim tengkujuh 'finally' setelah panas terik hampir setiap hari sebelum ni ...
Sepanjang jalan sebelum memasuki jalan utama ke Machang .... mengharung air yg dah mula melintasi jalan. Banyak dari biasa .... takut tak lepas pun ada. Air kiri kanan ... banyaknya!!!
Resmi orang Kelantan, suka main air ... dan itulah yg kami lihat dikawasan2 yg air dah banyak ... kanak2 terutamanya. Jeles pun ada ... Amar dan Muaz lagi la .... beri Sunway Lagoon, yg ni lebih 'real' kata mereka. Hahaha ...
Alhamdulillah ..... dari Gua Musang hingga ke KL, tak hujan ... mendung je.
Sampai KL dapat berita  .... air dah naik merata. "Dah banjir Mama!" ... maklum doter yg tunggu rumah, tak ikut sama.
Bila begini ... banjir, teringat kenangan kecik2, masa Mak dan arwah Abah masih muda ... ia melekat dihati, sampai bila2 ....
Masa kecik dulu, yg diingati bermain air bah yg setakat pinggang Abah.   Duduk dlm besen yg diletakkan ke atas pelampong tiub dan diheret Abah sekitar rumah. Bila air makin naik dan hampir mencecah lantai rumah, bot  askar yg meronda datang rapat ke tangga, tanya, "Abang, Kakak nak pindah". "Sat! Nanti  nak tanya Mak Bidah dan K.Wan sebelah  ..." jawab Mak (kami dan jiran2 tak pindah pun ... tapi ingat Mak dan kawan2 dia pilih bantuan pakaian2 yg dibawa askar2 tu. Baju sejuk warna merah biru  ...). Tidur atas meja makan, Abah cakap takut lipan! Masa tu air dah setakat buku lali dalam rumah (padahal rumah dah tinggi ... 6- 7 anak tangga tak silap Mama). Itu sekitar tahun 60an, ketika menetap di Pasir Puteh, Kelantan.
Bila pindah ke Machang (masa Mama sekolah rendah) tak merasa rumah dinaiki air lagi. Pun, sudah tradisi rakyat Kelantan .. Abah pasti bawa kami pergi main air! Seronok sangat ... baju basah tak apa, ramai orang bagai pesta! Jalanraya yg dinaiki air itu pilihannya! Main air atasnya ... Abah dan Mak, jalan2 je, kami dah 'kuak lentang, kupu2 ... habis gaya mandinya. Menyelam bagai lagi ... hihi. Juga tengok orang naik sampan, menjala, rakit buluh, batang pisang  ... teringin nak naiknya. Tidak fikir pun bahaya  ... yg tahu hanya suka! Pun, Abah dan Mak sentiasa awasi kami, tak lekang depa disisi  ... begitulah setiap tahun, musim tengkujuh dinanti, main air tiada galang ganti ... memori yg melekat dihati (p.s. ... kini Mak masih begitu. Suka main air banjir, mujur ada adik bongsu  ... layan Mak ke sini situ  ... Terima kasih Ecu).
Apapun ... berhati-hati musim banjir ni.  Air ni pun macam api, kecil kawan, besar ... lawan!!!! Moga banjir kali ni yg sinonim @ pakej tetap dengan musim tengkujuh ni tidak memudaratkan ... Aamiinn .....

16 December 2014

Blurr ....

Recently an ad appears out of nowhere in Mama's blog ...



Mama was like .....

whadtheheck @ apokabondanyaniweh!!??


Isn't this pure 'invasion?' .... free advertising without owner's consent?
At least gimme some $$$£££¥¥¥€¢  .... whatever ...
BLURR ... as to how this can happened!
BLURR as to how to discard this 'illegal ad'
Mama just  wants my Islamic Calendar back in its place .... !!!!
To whom do Mama reports this????

HELP .... !!!!

14 December 2014

Akal Pencuri ... dah nama pun mencuri

Awal pagi tadi, balik dari masjid, hubby Mama cerita ... lewat balik sebab lepas solat, tolong hantar kawan dia, Y ke Balai Polis ... buat lapuran keretanya yg kena curi  .....
Yang menariknya ... kereta yg kena curi tu dalam pagar rumah Y, dan mungkin berlaku antara tengah malam - awal pagi, sebab sebelum tidur memang Y pasti kereta ada, masa dia tutup pagar dan kunci grill dan pintu rumah sebelum tidur.
Y hanya sedar keretanya dicuri awal pagi tadi, masa nak ke masjid seperti biasa. Grill rumahnya tak boleh dibuka. Rupanya kena rantai dan kunci dari luar. Lihat porch ... sebuah keretanya dah hilang, dan pintu pagar terbuka luas ...
Terus telepon polis.
Polis dan bomba datang baru Y boleh keluar rumahnya.
Pastu sedar kesemua 4 tayar kereta Y yg satu lagi telah dipancitkan mereka ...
Licik sungguh. Pandai pun ya ...
Hmmm ... mesti banyak tengok citer CSI dan seangkatan dengannya.
Telahan hubby dan Mama mengapa pencuri buat gitu:
.... Kalau tuan rumah sedar masa mereka tengah curi, tak boleh keluar rumah dengan segera. Kalau boleh pun, tak boleh kejar dengan kereta satu lagi sebab semua tayar dah pancit!
Bijak! Bijak! Bijak perkara tak berfaedah dan berdosa!!! Geram sunggoh dengarnya ....
(p.s. pun boleh  membahayakan penghuni rumah jika berlaku kebakaran kan!!! ....)
Tak lama lepas tu, Y dapat panggilan dari bomba. Kereta Y yg dicuri tu dijumpai terbakar di 'round about' bypass berdekatan kawasan perumahan rumah Mama ... (-___-')
Itulah .... kereta dalam pagar rumah pun depa boleh curi! Apatah lagi di tempat terbuka ... panjang sungguh akal mereka. Sepanjang tangan juga .... Naauzubillah!!
Memang rasa tak selamat sangat dah zaman sekarang ni. Hari tu yg rompak dan cubaan rogol siang hari, yg budak comel dan ibunya kena toreh tu ... pun perumahan berdekatan juga. Astagfirullah  ...
Apapun ... walaupun  takut dan risau, serta rasa cam 'helpless' .... Mama ingatkan diri dan semua agar;
- sentiasa berhati2 dan beringat tak kira di mana,
- ambil langkah-langkah keselamatan sewajarnya,
- Simpan nombor polis, bomba, hospital, jiran dan pasukan rukun tetangga (jika ada) ...
- baca ayat-ayat pelindung dan doa setiap masa ...
selebihnya bertawakkal lah pada ALLAH SNW. Moga kita semua dalam perlindungannya sentiasa ... Aminn!

11 December 2014

Whats up with whatsapp picture???



Hmmm ... Mama is wondering what will ones deduce from the above picture of Mama and hubby seemingly engrossed with our phone admist the gathering relatives ... 
(photo credit : Mama's eldest son ... sent through Whatsapp.
Imagine the smiley icon with utter shock and disbelief face, eye-winking face and 'huhu' face  ... yaa, the one smiling with one drop of guilty sweat)
Well ... he did caught us red handed there  ...
And yaa ... its true a picture speaks louder than words ...
p.s. ... Mama knows he is trying to prove we're addicted to wassap, just like them .... cannot live and breathe without phone!!!
But then, a picture also speaks a thousand words!
Really dear son .... we're just saving their phone numbers lah!!!

The massage here is that ... be extra careful with whatever pictures, stories, facts ... circulated, passed on through the many Whatsapp groups one has ... don't just simply and blindly believe what you received. As for Mama, I do not want to add anymore free sin, not at my age .... Astagfirullah 

10 December 2014

KUCING VS PETUA

Ini nukilan rasanya 2 bulan lepas ...
Rasanya relevan utk dikongsi bersama  ... terutamanya 'cat lovers' Mama cuma cuci sikit yg mana berhabuk dan bersarang  ....  'touchup' sikit2 agar nampak kemas ... hihi
Ia cerita 5 anak2 berkaki 4 lasak yg amat ketika itu (sekarang pun ...).
Kebun Biasa2 Mama??? Dah jadi taman aka hutan tempat mereka 'training'  ... huhu!
Dua2 sayang  ... anak2 berkaki 4 dan pokok2 yg Mama tanam sendiri  ... walaupun tahu diri bukan 'green fingers'. Tumbuh elok tu rahmat dariNYA. Alhamdulillah.
Ketika itu ... Kebun Biasa2 Mama 'terancam' (-__-').  Lalu mengadulah Mama pada En. Google yg serbatahu! Tanyakan  "Cara elak kucing ganggu kebun/taman". Banyak jugaklah blog/websites yg dia rekomen. Antara tip yg disaran  ....

a) Tanam pokok herba seperti lavender, pokok ru, lemon, pudina dan serai. Hmmmm  ......


Lihatlah serai Mama yg lunyai dikerjakan mereka ... huhu
Semai lemon ... elok bertunas, alih ke pasu. Pun k.o ... pasu tu jadi tempat 'sparring' depa!
Pudina? Dua pasu pudina pun terima nasib yg sama ... pupus dah mereka!!!!

b) Letak batu kat pangkal pokok! Kalau batu kecik2 ... diorang gali buat main! Bersepah keliling pokok! Batu besar, agak2 diaorang takleh alih ... ok! Jadi petua ni.

c) Letak dawai, pokok2 berduri tajam .... kejam tu. Mama tak sampai hati.

d) Jika nak elak kucing dari berak merata dilaman, taman .... letak bola! Konon macam kepala orang ... dok perhatikan mereka 'melepas'!! Kira macam teori 'orang-orang' yg petani guna disawah ladang. Belum cuba ... dan pastinya akan cuba. Mama kena pergi beli bola ( 2 -3 biji) lepas ni. Lets wait and see ... jadi ke tak jadi pada 5 ekor buah hati yg tak makan saman ni.

p.s. buat masa ni, Kebun Biasa2 Mama terbiar  ... lama dah tak der aktiviti menanam. Cuma sekali sekala buang semak samun yg makin bermaharajalela ... dek cuaca hujan, panas dan Mama yg berat tulang  dua-tiga-menjak ni. (-__-') Salahkan cuaca ... hujan ... beralasan ... tak baikkan!!!

08 December 2014

PYO putus hubungan dgn anak-anaknya

Semenjak PYO putuskan untuk tidak menyusukan anak-anaknya lebihkurang 2 bulan lepas, dia buat pusingan 360 o dalam hungungannya dengan anak-anaknya. PYO memutuskan terus hubungan ibu-anak dengan anak-anaknya
Dulu, KOPI (kucing kami masa di Pasir Mas) walaupun putus susu dengan anak-anaknya, dia masih mesra dan berbaik, bermain dengan mereka.
Tapi PYO .... huhu, 'buang' terus anak-anaknya yg 5 ekor tu.
24 jam di atas rumah, boleh bilang jari dlm seminggu dia turun ke tanah.
Kalau anak-anaknya mendekati ... dia mendengus, marah, dan 'tampar' mereka jika masih tidak hiraukan amaran dia.
Kesian pulak tengok ... anak-anak yg kini 6 bulan usia, masih mahu main-main, mesra dgn PYO ... tapi PYO sebaliknya ...
DINGIN se dingin dinginnya ... langsung lihat anak-anaknya sebagai musuh!!! Tak boleh mereka dekati lansung!!!
Memang Mama rasa PYO kejam sangat! Ya lah, sebelum ni dia seekor ibu yg teramat penyayang .... sampai kurus kering badan asyik menyusukan anak-anaknya. Tak lekang jauh ... makan pun hanya bila lapar sangat ... Sampai habis luruh bulu ekornya yg lebat tu ... tak sempat nak urus diri sendiri. Kalau anak-anaknya yg tengah nakal menjauh sikit ... riuhlah dia mengiaow memanggil, memarahi anak-anaknya. Memang Mama bagi 100% markah, A  +++ pada PYO bab jaga anak-anak nih.
Jadi bila dia 'ignore' terus dan jadi tersangat 'mean' pada anak-anaknya, Mama 'frust' sangat. Banyak kali jugalah Mama marah PYO bila dia 'mengamuk' kat anak-anak dia bila mereka mahu mendekati, mahu bergurau dengan dia.
Lalu Mama google lah ... mencari jawapan. Rupanya beginilah kucing ... cara siibu mengajar anaknya berdikari setelah banyak ilmu kehidupan diajarnya kepada mereka ... (itu Mama perasan ... macam orang jgk, lucu tengok PYO leteri anak-anaknya masa mereka kecik).
Now total cut-off, no more motherly-child bond, the kittens is now 100% on their own at around 10 - 12 weeks old  (p.s. Mama yg takeover now ... huhu)
Kesian kan ... tapi itulah realiti kehidupan haiwan. Tak mustahil PYO dan anak jantannya dapat anak lain kelak!! Tapi 6 is enough ... nak 'kasi' (neutured) kesian pulak .... tapi daripada membiak tanpa jagaan sempurna (sebab ramai sangat) dan ganggu jiran tetangga ... 'kasi' ajalah pilihannya. Dilema ...

02 December 2014

They say opposite attracts ...

Maybe its true  ...
For I found my dad and mom are exactly that!
Whilst dad is quiet, patient, tidy and cool ...
Mom is completly the opposites, very much poles apart!
Looking at hubby and I ...
We are very much like that too  ... north and south, night and day. Whilst he forgives and forget easily ....
Me tends to take quite sometimes to erase the pout! Really!
I've seen a lot around me  .... couples like that too.
I guess ... when you choose to be someone's other half,
Its because there's something about him/her you love!
It erases their imperfections ... at first.
When love is in the air ... duhh!!
It gets on your nerves  .... soon after!
As soon as your 1st day as .... married couple!
Later on ... many many years later ... if your marriage last
You'll finally adapt! Accept! Raise the white flag!
But ... remember this all
Many people that I know
Said of all the thing they missed most
After your loved one is gone forever ...
Are the trademark imperfections ... the snoring, the unpicked scatterred laying around papers and clothes
The unclosed door, used cotton buds on the floor ....
So ... lets adapt
For those who still have him/her
Little differences and quarrels
Are what we are made for
Time doesn't wait ... we grow older not younger
Lets be wiser ... and cherish whats we have now
Opposite attracts ... don't want regrets
For there is no perfect person in this world
Look at the mirror ... how perfect are you!!!????

01 December 2014

Amar ... berkhatan

Bersunat, berkhatan  ... juga sinonim dgn musim cuti sekolah, selain dari kenduri kendara. Dan atas permintaannya, Amar sibongsu Mama akhirnya selamat disunatkan 24/11 lalu ... Alhamdulillah!
(Ayahnya sepatut balik ke P malam tu. Tapi memutuskan utk sambung cuti sehari lagi memandangkan Amar beriya2 sangat mahu bersunat awal cuti sekolah kerana dia beralasan, bulan Disember nanti mahu ke KL  ... mahu ke sana sini sebelum sekolah buka semula ... mahu warwarkan pada teman2 baiknya yg dia sudah bersunat juga, macam mereka!  .... Gerak hati dan permintaannya itulah yg membolehkan Ayahnya berada disisi ibunya keesokan pagi disaat Allah SNW menjemput ibunya, ibu mertua Mama, nenek Amar ... pergi selama2nya. Allahu Akbar. Al Fatihah!)

Bersunat ni, seperti anak-anak juga ... 5 anak lelaki ... 5 peel, suasana dan cerita yg berbeza. 
Abe - anak pertama
DiKuantan ... beramai2  .... siap dgn kompang, kumpulan silat, kenduri dan bunga manggar ... meriahnya. Waktu balik tu, masing2 pegang setin air bergas sejuk yg dah terbuka .... malam tu, mengangis sakitlah jawabnya ... ubat tahan sakit pun dah tak guna! (>_<)
Angah (arwah) ... cuti sekolah, dikampung neneknya.
5 minit sebelum Tok Mudin sampai, sepupunya yg nakal bisikkan sesuatu ditelinganya. Apalagi .... sebaik nampak Tok Mudin sampai, dia berpaut dikaki datuknya tak lepas2 sambil menangis tak mahu sunat guna GERGAJI!! Puas dipujuk semua, tak dihiraukan jugak. Songkok, sampin melayang entah ke mana. Sepupunya? ... cabut dikejar ibunya yg ada bersama! Hanya keesokannya baru sunat ... tak maklum siapa2 ... keluarga kami aja! (-__-')
Anas ... no 3, paling manja. Di Pasir Puteh, klinik swasta kawan Ayahnya. Kemain sebelum sunat canang kat kawan2, datanglah ziarah dia nanti bila dia dah jadi LELAKI!! Hihi ... doktor belum pun sentuh pun lagi, dia meraung sakit, beradoi bagai lagi! Yg Mama tunggu diluar dah kecut hati ... proses sunat yg patut sebentar, berjam jadinya .. dek dramatik sangat anak Mama yg satu ni. Doktor dah stress la bila pesakit asyik berADOI tiap kali sentuh!!! ADOI!!!
... p.s. masa suami tanya kawannya nak sunatkan Amar diklinik dia, dia cakap dia tak buat! Tapi kawan Mama cakap anak dia nak sunat kat situ minggu ni???  (O_O)
Muaz ... di Ipoh, hospital swasta. Ramainya ... kena tunggu lama. Tapi, as usual ... Mr Cool Mama ni relax aje. Takder maasalah masa sunatnya ... yg lepas tu aja. Dek tak dapat maklumat tepat, luka tak sembuh2 dan bengkak. Dah kena rujuk balik ke sana. Mujur tak apa ... Dia yg paling lama nak sembuh dan kena pantangnya. (-.-')
Amar ... siap bercakap dan ketawa masa Tok Mudin dok sunat dia. Bila Mama tanya ??? Geli katanya. Dia yg ke 3 malam tu. Mujur yg 2 sebelum dia ok., tak macam abang no 3 dia ... tidak tak tahula ....
Dah masuk hari ke 6 dah. Dah boleh pakai seluar ... Alhamdulillah!
"Ayah! Nanti dimasjid, Adik dah boleh dok depan dengan orang dewasa kan!!" (^___^)

27 November 2014

Amar ... a lesson learned?

Last week of schooling for 2014
Amar was extra extra quiet ... when his Ayah fetched him from school
The whole afternoon  ... was spent in his room
Any mother would know something is not right
But Mama pretended and let him pour it out when he feels alright
True ... later in the evening, when nobody else in sight
Amar held out his record book, head down and a heavy sigh!
As Mama opened the book  ....
He cupped his face and cried!
His shoulder heaved up and down
"Adik menyesal Mama. Adik minta maaf sebab hampakan Mama!"
Hmmm!! ....
1A 3B 1C  .... no 12/34 ....
Mama thinking: not bad! His elder brothers did worse than him in their primary years but they fared well finally in their collage years! Learning from their many mistakes ....
That night, Amar got an earful from his Ayah!
Later his Ayah told Mama of Amar's promises
Mama? The pacifier for the umpteen times ...
A shoulder to lean on in time of sorrow
But with conditions ... of course!
I SHALL NOT REPEAT THE SAME MISTAKES !!
I SHALL LEARN FROM THEM ...
AND WITH THAT LESSON LEARNED ...
I SHALL MOVE ON A NEW AND MUCH STRONGER, WISER ... ME!
Insya Allah Adik. Insya Allah ....
Till 2015 then ....


Pemergian ....

Assalamualaikum  .... lamanya Mama membiarkan blog ini sepi tanpa berita.
Bukan 'give up', merajuk atau apa2 .... Cuma selama menyepi, banyaknya peristiwa terjadi. Suka, duka, sedih, gembira  ... Ia berselangseli. Lain yg dirancang, lain pula yg terjadi  ....
Itulah  ... perancangan manusia begitu begini.
Namun ... perancangan Allah Yg Esa ... itulah yg terbaik sekali.
Jika pahit .... siapalah kita untuk menduga hikmahNYA.
Semestinya yg dikurnia itu ... terbaik buat kita.
Cuma cepat lambat aja kita nampak sebabnya ....

Mama mulakan penyepian sekian lama dgn berita duka!
ALLAHU AKBAR ....
Tanggal 2 Safar 1436H (25/11/2014) hari Selasa jam 9 pagi ....
Bonda tercinta suami Mama pergi menemui Ilahi.
Pergi secara tiba2, tidak sakit mahupun uzur sebelumnya
Pada usia 95 tahun ... sebaik selesai sarapan pagi dan mandi!
Sesak nafas tiba-tiba ...
Subuhnya, elok dia melafazkan Al Fatihah dan mengucap syaddah ketika Abang Ipar yg menjaganya pinta ...
Senyum melambai tangan ketika mereka suami isteri melangkah ke masjid subuhnya
Siapalah menduga ... itulah senyuman terakhirnya
Mok! Panggilan anak cucu semua ... kini tiada
Selamat disemadikan disebelah kubur suaminya
Yang pergi 55 tahun lebih dulu darinya ...
Ketika Mok hamil 4 bulan pada suami Mama ...
Ibu tunggal yg cekal membesarkan 8 orang anak sendirian.
Menoreh getah, membuat padi, bercucuk tanam ... apa saja
Demi sesuap nasi dan persekolahan anak-anaknya
Alhamdulillah! Semua anak-anak Mok berjaya ...
Juga anak-anak yg mengembirakan dia hingga ke akhir hayatnya
Moga roh Mok tenang dan damai di sana ...
Dan ditempatkan bersama-sama orang-orang yg soleh/solehah.
Amiinn ....
AL FATIHAH ...
MEK SOM BIN SENIK @ MEK SOM IBNI MEK HITAM



07 November 2014

Musim periksa pula ....

Lepas kenduri menyambut menantu ... Mama tarik nafas lega.
Alhamdulillah! Lepas lelah seketika.
Seketika aja  ... musim periksa pula datang menyapa.
Amar  .... peperiksaan akhir tahun  ....
Seperti biasa, emaknya yg lebih tension dan gelabahnya.
Si Anak Bongsu ni  ... buat derrk aja. Ulangkaji ikut 'time' dia  ...
Seminggu kami, penghuni Rumah Biasa2, dipaksa bangun jam 4 pagi.
Gara2 Amar nak ulangkaji utk periksa  ... punyalah kuat bunyi dering jam yg
 dikuncinnya ... (@___@')
Itulah  .... kerenah Amar setiap kali nak hadapi peperiksaan penggalnya, barulah  berfungsi jam 'Angry Bird' miliknya!!
Selesai Amar, SPM Muaz pula menyambut batonnya.
Dan Mama .... no prize for guessing how I am feeling each day till all papers are over  ...
Anak2 sebelum ni, Ayahnyalah yg hadir Solat Hajatnya  ...
Tapi tahun ni, Mama 'takeover'  .... 1st time ever!
Moga usaha, keringat dan penat lelah pihak sekolah dan guru2 yg bertungkus lumus menyediakan anak didik mereka utk SPM hingga ke saat akhir di berkati Allah SNW dan membuahkan hasil yg diharapkan. Insya Allah, Amiinnn  ....
Mama pula, mestilah guna senjata yg Allah SNW beri  ... DOA! DOA! DOA!

GOOD LUCK TO US!!!

p.s. bukan Muaz sahaja yg menanti hari 'last paper  .... merdeka!
Tak sabar nak gi Cuti2 Malaysia  ...

01 November 2014

Pokok pisang yg malang ....


Ini pokok-pokok pisang yg ditanam bulan April lalu  ... stlh 6 bulan berlalu ...
Tak sama tumbesarnya  .... ikut jenis pisang kot!
Pisang abu, ambil dari tanah abang ipar sebelah tu ... dulu kebun, kini sdg dibina rumah buat anaknya.
Manakala pisang emas dan pisang lemak manis,  jiran sebelah yg beri  .... nampak ok, menjadi.

Tapi pokok pisang abu ni, yg ditanam jauh dari yg lain  .... 
Di bawah tu daun2 yg dicantas
sebelumnya ... pucuk muda baru
dah tiada ... huhu
Agak malang sekali ... dek daun pelepah mudanya acapkali ...
Jadi santapan lembu2 yg pantang lupa tutup pintu pagar, berpestalah mereka  ... lepas tu tinggalkan 'hadiah baja' buat Mama!
Entahlah lembu2 siapa  ....
Elok pelepah daun tumbuh semula ... Mama pun sama gembira
Tengok2 enak aje lembu2 tu dok makannya ....
Kira macam ulang tayang episod sama  ....
Bukan sekali dua, berkali2  .... bila Mama alpa seketika tutup pagarnya .... muncullah mereka , entah dari mana??
Hari ni paling nak marahnya. Minggu lepas, kesian dia  .... habis daun patah tertimpa masa kerja2 turunkan khemah kendurinya  ...
Mama cantas dan semalam elok berdaun pelepah barunya ...
Tup! Tup! Pagi tadi  .... gondol dkerjakan lembu2 tu! Grrrrrr!!!!
Lembu2 tak berdosa, tak bodoh!
Cer teka siapa yg berdosa dan bodoh kalau Mama tak redha Pokok Pisang Malang Mama asyik jadi mangsa????

p.s. N3 kesian + geram + marah!!!

30 October 2014

Kenduri (Bhg. II) - Syukur

Kami dari Kelantan bertolak lepas solat Jumaat (17/10/14) ke Ipoh. Konvoi 2 buah kereta (menantu dan adik). Perjalanan ke Ipoh, penginapan dan urusan semasa di sana,  'smooth sailing'  kata omputeh. Pun, kami diuji dalam perjalanan pulang ke Kelantan.
Kami bertolak dari Ipoh jam 4 ptg, hari Ahad, usai majlis perkahwinan sebelah pengantin perempuan. Terus balik kerana dua anak Mama bersekolah esok harinya. Minta kebenaran tak ke sekolah cuma utk hari Ahad. Lagipun banyak urusan yg perlu dibuat untuk majlis menyambut menantu sebelah kami Sabtu 25/10 nanti  ....
Perjalanan pulang suami ikut sama. Dia bercuti hingga Isnin  .... lega! Kami singgah sebentar di Gerik jam 6 ptg. Isi minyak kereta dan perut. Hujan renyai2 mengiringi perjalanan kami merentasi hutan disepanjang Lebuhraya Timur-Barat. Sebaik melepasi Tasik Banding, dlm kegelapan malam, malang tak berbau. Kedua2 kereta kami tidak dpt mengelak lubang yg agak dalam ditengah2 jalan. Dentuman agak kuat mengiringi sebaik kenderaan kami 'terjun' ke dalamnya. Tayar depan sebelah kiri tiba2 berbunyi semacam  ..... Masakan mahu berhenti ditengah2 hutan tebal, dlm kegelapan malam begini! Takutt!!! .... binatang liar, orang2 yg berniat jahat, dirempoh kenderaan lain kerana gelap dan bahu jalan yg sempit bukanlah kawasan yg sesuai utk berhenti .... BAHAYA!!!
Lalu kami teruskan perjalanan dgn bunyi tayar semakin kuat dan pelik kedengaran dgn setiap km .... dgn kerisauan dan macam2 yg bermain difikiran .... dgn doa2 yg tak henti2 ... dgn harapan cepat2 sampai dikawasan perhentian .... dgn harapan kenderaan menantu (yg baru dibeli, tak sampai seminggu) tiada kerosakkan yg memudaratkan .... dgn pelbagai andaian dan debaran dgn setiap detik perjalanan.
Tidak lama kemudian, kami nampak cahaya yg terang dibahu jalan. Tanpa fikir panjang, kami terus saja berhenti di hadapan mereka. Rupanya van yg membawa 7 orang pengakap terpilih dari sekolah2 seluruh Terengganu dan 2 orang guru + 1 pemandu (mereka dlm perjalanan pulang dari Jambori Pengakap Kebangsaan di Perlis, tak silap Mama), berhenti menolong penumpang sebuah kenderaan yg terjunam ke dalam parit yg agak dalam disebelah kanan jalan. Mereka sedang menunggu ambulan, polis dan 'tow truck' tiba. Alhamdulillah! Lega dan gembira tak terperi kami.

Sungguh tak diduga pertolongan dariNYA. Anak2 pengakap inilah yg bertungkus lumus (dgn bimbingan guru mereka) menolong menukar tayar yg bocor kedua2 kenderaan kami. Bila ambulan, polis dan 'tow truck' sampai, kerja2 tukar tayar dah selesai. (p.s. Syukur juga kerana pemandu kereta hanya cedera ringan dan keluarganya yg lain tidak apa2).
Sebaik selesai semua, guru mereka menolak sedikit upah yg kami hulurkan. Katanya ikhlas menolong, dan akan dicatit sbg aktiviti dan merit kpd anak2 pengakap ini. Juga pengalaman berharga buat mereka. Lalu Mama hulurkan dua bekas kek perkawinan sebagai tanda terima kasih tak terhingga kami. Allah jua yg membalasnya. Tak habis disitu, guru mereka ajak kami konvoi sekali  .... lebih selamat katanya. Bila mereka berhenti di Perhentian Puncak Titiwangsa, kami putuskan utk teruskan perjalanan. Hon pada mereka dan lambai tangan dlm kegelapan dan kedinginan malam  .... terharu seketika.
Alhamdulillah. Kami selamat sampai akhirnya jam 12 mlm. Sebaik memasuki laman Rumah Biasa2 kami, barulah Mama boleh bernafas lega seperti biasa  ....

p.s. Esoknya menantu bawa kereta ke kedai tayar. Alhamdulillah rim ok, tak apa2. Cuma tayar aja yg rosak teruk, kena ganti baru. Dan! Rupanya tayar belakang sebelah kanan pun bocor juga. Terpijak nut, entah bila  .... Memang syukur sangat2 kami tak apa2, kenderaan menantu dan adik pun tak rosak apa2  ....


29 October 2014

Kenduri (Bhg I) .. di Pasir Putih dan Pasir Puteh, nama sama negeri berbeza

Alhamdulillah!
Syukur pada NYA kedua-dua majlis di Ipoh, Perak dan Kelantan berjalan lancar.
Syukur kerana cuaca yg baik, makanan yg sedap dan mencukupi.

Majlis di Pasir Putih, Ipoh
Sebelah pengantin perempuan  ... keluarga kami berposing sakan
SYUKRAN!

Sekali lagi kami DIY gubahan hantaran yg bertemakan 'putih, krim & ringkas'!
Ia idea doter Mama  ... guna bekas sediaada. Tak mau membazir katanya.


Inilah hasil gandingan DIY Mama dan doter.
Rupanya lagi susah nak gubah yg ringkas tapi sedap mata memandang.
Terasa mcm 'too simple' ... pun kami memikirkan faktor jarak jauh ke Ipoh.


Ini pula majlis diRumah Biasa2 kami  ....
Riben2 kertas 'crepe' utk ceriakan suasana putih khemah.
Macam 'pesta sukan' kata hubby  .... hihi


01 October 2014

Cabaran mengecat rumah .... kena lagi

Baru setahun lebih usia Rumah Biasa2 kami  ....
Tapi warna cat diluar dah mula pudar  ....
'Lokos' (lowcost??) kata oghe Kelate.
Sementelah nak kenduri  ... bulan Oktober ni
Kami putuskan cat kembali, dgn warna gelap sidikit dari sebelum ini.
Nak touchup, 1 layer only, cat layang  ... itu niatnya.
Ni Mama nak habaq mai  ... cakap utara sikit  (something wrong letew)
Tok sah dok percaya warna yg berbagai dikatalog tu  ...
Juga warna yg tentera di skrin komputer kedai cat tuu ...
Memang lari  bila cat sebenar dipalit pada dinding rumah!
Teringat banyak kali Mama komen bila lihat/jumpa rumah2 dgn warna yg agak over,  mcm salah pilih kaler  ... perasan tak!?
Rasanya mereka tu macam Mama  ... pilih guna warna di katalog
Masa mula2 nak cat Rumah Biasa2 kami dulu  ...
Pilih warna punyalah cantiknya nampak di mata  ...
Tapi realitinya tak serupa  ... warna sebenar lepas cat dgn katalognya!
Patutnya kali ni dah kami belajar dari pengalaman lalu  ...
Pun tidak juga ... rely 100% lagi dgn warna katalog yg memukau mata
Tak serik2nya  ... Susah wei bila terkena sindrom  'mudah lupa'  ....
Sudahnya   .... tak serupa lagi dgn yg diidam  ... lari jauh benar tema warnanya!!!
Tapi apa nak kata  .... gigit jari, salahkan diri ajalah jawabnya!
Itulah  ....

Atas: Cat asal (abaikan model2 tu  ...)
Bawah: Beza cat lama dan baru  ... huhu

p.s. pada yg nak cat rumah tu, ini pesan Mama. Beli dulu sikit warna yg dipilih, balik dan testing dulu  kat dinding rumah. Dah ok, puashati, baru beli banyak  ... ingat tu. Jangan jadi macam Mama  .... pisang yg berbuah 2X ha! Huhu  ....

30 September 2014

Owh! Lusa dah Oktober ....

Dah mula rasa panik  ... rasa buat itu tak kena, ini tak kena  ...
Apa tidaknya  ... +/- dua minggu lagi rombongan cik kiah akan ke Ipoh!
Dan minggu berikutnya  ... cik kiah pula terima rombongan dari Ipoh!
Cik kiah tu Mama laa  .... cik kiah yg dah mula menggelabah!
Kad jemputan, baru siap cetak  ... syukur!
Pun nak pergi 'manggil' tu yg masaalahnya  ....
En Suami kan nun jauh di P! Tunggu dia balik cuti Raya Haji ni   ....
Masa tu  .... 'all out' kami, jelajah daerah (haha  ... huhu), ziarah sedara, rakan taulan  ... undang ke Rumah Biasa2 kami  ... majlis kesyukuran sambut menantu.
Yg jauh sikit, tak sempat ... kira jemput melalui telefon, SMS, FB, Whatsapp, WeChat  .... canggih gitu cik kiah ni! Hihi  ...
OK!OK! Kalau ikut 'checklist'  .... WIP banyak lagi nak urus. Minggu ni juga kena 'settle' urusan katering, sewa khemah, urusan dengan bakal besan, DIY jahit manik baju Mak dan adik sendiri  (terhegeh2 maklumlah expert sgt + mata yg rabun tua) .... Itu antaranya.
Biasalah  .... perempuan banyak fikir yg remeh temeh  ... tu yg kelamkabut!
Mujur ada Pn. Doter  ... urusan gubahan hantaran, bilik pengantin, 'siso' (goodies tetamu) ... dia yg uruskan. Mama tukang kritik!! Ala ala The Voice  gitu  ... hehe!
Nampaknya blog Mama akan 'take a break' seketika.
Eh! Gotta go now  ... tukang cat rumah & geng dah sampai tu!
Rumah Biasa2 pun nak 'baju baru' jugak  ...

p.s. Doakan agar semua urusan berkaitan perkahwinan dan kenduri sebelah besan dan Mama berjalan lancar dan dipermudahkan NYA. Insya Allah. Amiinn  ....

25 September 2014

Me and my blog ....

Mama (actually Mama's computer savvy sis) started this blog way back in 2007. We were in Ipoh then. Alas  .... after 2 entries, for no apparent reason, Mama stopped and totally forgot about it. Between 2007 - 2010, lots of things happened. But, things thats worth jogging down were safely captured in the ever faithful diaries and log books (they are my saviours in both happy and sad times. I poured my heart contents in them  ... ). We also moved from Ipoh to Penang and back to our state Kelantan.
It was only during our stay in P.Mas did Mama began actively blogging again. Purely out of boredom  ... and writing in diaries and log books not as interesting as blogging where you can draft, edit, links, post pictures, and choose whether to share it with the world or not. You can even categorise them under different labels if you wish. Mama was fascinated, captivated  ... endured even when the internet/broadband fools around with you. Popping in and out as they wish  ... choosing whether to be slow or fast  ... most of the time SLOW! And sometimes do the dissappearing act (esp when Mama fails to pay on time  ... huhu).
There are times, of course, that Mama wants to give up. Hang my towel and let it go, let it go  ...  I wonder why I bother to blog, spending time lugging over the PC (now the TAB), excitedly looking foward everyday to see how many visitors have visited my blog (thanks a zillion to those who had visited Mama's humble blog, left comments and whats not). You are the reason why I keep on blogging  ... knowing that somewhere, out there, someone is reading them  ... you all fuelled me to write more.
(p.s. for the first timer ever, fo the past few days,  more that 100 visitors visited Mama's blog daily. For unknown blogger like Mama, it is indeed an accomplishment. Mama was sort of ... surprised, astound  ... flabbergasted !!. ... really)
There are days, of course, when wanting to stop blogging, did cross Mama's mind. When writer's (blogger's) block came a visiting  ... haha. But then, Mama looks back at the reason Mama started this blog in the first place  ... is it not because ... "things that happend in your life, sometimes you want to remember, share and learn from it  ..."???!!
So, Mama will persevere  ... for Mama learned a lot too  ... from my fellow bloggers. Sharing their happiness, grief, views and captured memories. Also, at my age, I am thankful I can still write and share a little of this and that around me. To give and take  ... sincerely, honestly, ethically.
Alhamdulillah!


23 September 2014

Mahu beli rumah banglo di Pasir Puteh, Kelantan?

4 buah banglo milik abang ipar Mama ini sudah siap sepenuhnya. Untuk dijual kepada yg berminat. Banglo2 ni terletak di Taman Darul Salam, Pasir Puteh, Kelantan. Nak tahu lokasi, cer tanya Google Map ... memang strategik lokasinya. Dekat sekolah, hospital, pasar borong, surau, stesyen minyak  ... itu antaranya.

Dua buah rumah banglo setingkat setengah (1 1/2):


Luas tanah: 6,329 (atas) & 5,662 (bawah) kaki persegi
Luas rumah: 2,800 (atas) & 2,508 (bawah) kaki persegi.
Bilik: Tidur (4), Bilik Air (4), Bilik Solat/'Study' (1), Stor (1)
Ruang: Tamu, Makan, Keluarga, Dapur

Ini pula dua buah rumah banglo setingkat:


Luas tanah: 6,006 (atas) & 6329 (bawah) kaki persegi
Luas rumah: 2,108 (atas) & 1,930 (bawah) kaki persegi
Bilik: Tidur (4), Bilik Air (3)
Ruang: Tamu, Makan, Keluarga, Dapur

Harga rumah: RM370,000 - RM495,000

Kepada yg betul-betul berminat, dan layak membeli rumah diKelantan , bolehlah hubungi En. Wan di talian 012 9887171, selepas waktu pejabat.

p.s. Mama tukang promosi aje, kalau anak-beranak, ipar-duai tak tolong, siapa lagi!? Tak gitu  ... (^_^)

22 September 2014

Amar ... Mama, susahkah jadi ibu?

Dua hari lepas, usai solat Isyak  ... Amar tiba2 datang dekat Mama.
Dengan suara rendah dan mata berkaca2, dia bertanya  ...
"Mama! Susahkah menjadi seorang ibu? Banyakkah beban yg ibu kena tanggung?"
Terkejut dan terkesima sebentar Mama.
Tak pasti apakah jawapan yg tepat, dlm masa yg sama tidak mahu Amar merasakan Mama terbeban menjadi ibu  ... ibu dia dan adik beradiknya.
"Adik! Menjadi ibu memang besar tanggungjawab. Tapi semua orang ada tanggungjawab masing2. Ayah lagi besar tanggungjawab pada keluarga  ... Dia ketua, Mama penolongnya. Kalau Adik, Bebe, Abe, Anas dan K.Cik tolong Mama dan Ayah, ringanlah beban kami."
"Macam Adik tolong beri kucing makan, basuh pinggan, angkat kain ke?"
"Yes! Tapi solat, belajar, mengaji Qur'an, mandi, ikut waktu yg dibenarkan main game tanpa perlu Mama beritahu pun tolong Mama dan Ayah juga".
Amar tunduk dan angguk2 kepala.
"Boleh Adik jadi anak yg begitu? Jadi anak yg soleh, yg gembirakan hati Mama dan Ayah?"
"Bagaimana nak gembirakan hati Mama dan Ayah?"
"Jadi budak yg baik, berdisiplin, amanah, suka tolong orang dan haiwan  ... buat apa yg Allah suruh, dan jangan buat apa yg Allah larang, walaupun Mama dan Ayah tak suruh,  jauh, tak nampak. Boleh?"
"Insya Allah Mama."
Sambil peluk Mama, Amar berbisik, "Adik sayang Mama".
"Mama pun sayang Adik. Mama bangga jadi ibu Amar, Muaz, Angah, Abe, Anas, K.Cik. Mama dan Ayah tak rasa terbeban sikit pun" sambil cium ubun2nya.
Tiba-tiba,
"Adik tak nak kehilangan Mama! Adik tak nak Mama mati!" sambil teresak2  ....
Rasa luruh jantung Mama seketika  ... tergapai2 mencari jawapan yg sesuai agar hatinya tidak tambah terluka.
Lalu yg upaya Mama beritahu Amar  ... tika itu, bahawa semua benda hidup akan mati. Kita semua milik Allah. Allah beri pinjam, jadi Allah ambil baliklah hak DIA, sebab dia sayang hak dia.
"Adik doalah tiap kali lepas solat agar kita sekeluarga dapat berkumpul semula disyurga".

p.s. bukan Adik sorang sahaja yg takut kehilangan Mama, keluarga tersayang  ....

18 September 2014

Bila dipuji ... katakanlah ... Amiinn! Alhamdulillah!

Lagi kebaikan PJJ (Pasangan Jarak Jauh) ...
Ia memberi ruang dan peluang buat Mama lebih berfikir  ... arah mana  halatuju perhubungan kami yg sudah melebihi 3 dekad ini.
Kadang2 pasangan lama cam kami nih, yg rasa sudah berada dizon selesa perhubungan, dah boleh 'baca' pasangan, ia buat kami jadi statik ... ditakuk sama ... "ia kata awak, ia jugalah kata saya" ... haha!
Betul juga pepatah lama  ... 'Sayangkan isteri, tinggal, tinggalkan  ...'. Ya, bila berjauhan dan bila bertemu kembali  ... rindu yg terpendam diluahkan dgn perasaan kasih sayang yg lebih ketara dari dahulunya.
Ingin lebih memberi dari menerima  ...
Masa kini betul2 jadi macam emas  ... mahal dan berharga. Itulah yg dirasa.
Lalu  ... Mama kini berpesan pada diri, juga pada semua suami, isteri, anak, menantu, (maaf ... belum bercucu), dan siapa jua yg baca N3 kali ini ...
Bila di puji suami/isteri ... "Yang cantik/segaklah hari ni!", toksahlah dok pura2 malu, meluat, benci konon! Lalu respon, "Alah! Ada udang sebalik mee lah tu ..", atau, "Takyahlah nak menipu ... cakap ajalah dah berkedut seribu!", atau apa2 juga jawapan spontan konon marah, tak mau dipuji (padahal suka sangat2). Ia mungkin buatkan yg memuji terasa hati, tawar hati, marah  ... malas nak puji dah lagi lain kali!
Jom! Lepas ni ... kalau ada yg puji begitu, begini  ... apa saja komplimen diberi  ... Aminnkanlah pujian mereka, cakaplah, dgn senyuman manis, "Terima kasih Ling! Aminnn! Alhamdulillah  ... Ling pun sama juga!"
Agak2 orang yg memuji tu suka tak? Rasa nak puji lagi tak?
p.s. jangan hanya harap pujian, berilah pujian bersesuaian keaadaan. 'Give and take'  gitu  ....
Senangnya menuai pahala diladang perkahwinan/keluarga kita. Memberi dan menerima seadanya ... kita tidak tahu berapa lama lagi mereka dipinjamkan kepada kita (vice versa). Hargailah masa bersama, semasa mereka ada (macam Mama, bila anak2 dah besar, kerja dan berkeluarga  ... memang terasa rindunya masa2 lalu. Mujur banyak kenangan/nostalgia yg dirakam bersama  ... bila buka album, ahh! those were the days  ...). Alhamdulillah!!

17 September 2014

Denggi dan ubat nyamuk alternatif ....

Hari tu, masa Mak Mama kena masuk wad kerana disengat tebuan ... ramainya pesakitnya akibat demam denggi. Masa di ER pun, pesakit sebelah Mak juga kena denggi. Yang sebelah dia pun... Dan menantu Mama yg kerja kat Hospital pun cakap, setiap hari, ramai pesakit yg datang untuk rawatan dan dimasukkan ke wad, adalah akibat demam denggi. Dia memang pesan sungguh2 kat kami agar pastikan kawasan rumah tiada air bertakung dan pasang ubat nyamuk waktu malam.
Jadi Mama harap kita semua  'Beringat sebelum kena'  kerana  'Mencegah itu lebih baik dari merawat'.
Bagi sesiapa yg kerja diluar (outdoor) atau ada aktiviti luar sebelah malam  .... seperti dibengkel, jual burger, penjual dipasar malam, memancing, BBQ, dsbnya  ... jom lihat cara elak gigitan nyamuk yg dipakai oleh adik dan anak Mama dibengkel dan warung burger masing2. Hanya perlu bekas telur  .... gunting mcm lingkaran ubat nyamuk dan bakar hujungnya.

p.s. jgn guna cara ni dlm ruang sempit, cam dlm bilik
... kang ada yg masuk spital sbb lemas dek asap. Juga,
letaknya ditempat lapang, jauh dr benda2 mudah terbakar.
Dan bagi dalam rumah/bilik  ... siapa2 yg alahan pada asap, ubat nyamuk letrik tu, boleh cuba cara adik Mama yg sorang lagi guna ...
Ya! Hanya belah dua buah limau nipis dan cucuk dengan bunga cengkeh. Cantik dan sedap baunya.


Itu antaranya .... jimat, berkesan dan mesra alam. Usahalah untuk kitar semula agar bumi kita yg semakin tua ini tidak terseksa dgn perbuatan kita juga. Ingat generasi anak cucu kita  ... bagaimanalah gamaknya bumi yg bakal diwarisi mereka. Masih bersihkan sungai, pantai ... masih bersisakah pokok2, hutan sumber oksigen kita dan makhluk Allah yg lainnya? Think about it ok!

Nota: Terima kasih Anum, Munif dan Anas  (^__^).

12 September 2014

Gembira ...

Gembira sebab cuti sekolah dah mula  ....
Bermakna  ...
Tak perlu susah2 sediakan bekal untuk anakanda (^__^)
Bukan apa  .... kadang2 poning den dok mikir menu apa untuk bekal Amar esok paginya
Dia  ... bawa bekal roti bakar tiap2 hari pun takpa
Mama yg kesian  .... cuba pelbagaikannya. Tu yg gembira  ...
Dapatlah berehat dari memikirkannya seketika  .... haha

Musim kenduri pun bermula  ...
Tak payah masak dah untuk tengaharinya
Pun bahaya  ... hari2 gulai, penyakit yg dok diam mau aktif semula
Awas ya! Terutama warga2 seangkatan Mama  ...
Darah tinggi, kencing manis, buah pingang, kolesterol  .... fuh! gerun dengarnya  ... apatah lagi kalau dah ada  ... penyakit2 yg sinonim dgn peningkatan umur  ... jaga2

Anak cucu yg jauh dimata  ...
Akan balik kampong ... berbondong2 ... timur, barat, selatan, utara
Mak Ayah kat kampong, dah bersedia
Marathon memasak apa jua yg anak cucu pinta  ...
Rindu  ... orang tua pada anak cucu mereka
Rindu ... anak2 pada masakan ibu, bonda
Terlerai ... bila cuti sekolah bermula

Ketahuilah anak2 nun diperantauan, tak kira di mana
Gembiranya ibu bapa yg sudah tua tiada terkira
Saat terima berita, panggilan  ... anak2 kan pulang bercuti
Pertanyaan apa yg ayah, mama mahu kamikan beli
Tidak kami ingini  ... cukuplah anak cucu balik ke sini
Itu lebih bererti  ...
Tiada galang ganti  ...
Penuh gembira ternanti2  ...
Saat bayang anak cucu melintasi  ... memasuki  ... laman rumah usang ini

p.s. Gitulah juga Mama bila anak call, "Mama! Mama perlu apa2 yg istimewa dari sini? Cakaplah, kami bawa balik nanti  ...". Mau saja Mama cakap, A, A dan A balik pun Mama dah syukur, 'happy'  ... Thats all I need, you all by my side  ... even for awhile. Its more than enough!
Frankly  ...

"Ya Allah! Permudahkan dan lancarkanlah urusan dan perjalanan pulang ke kampung, suami dan anak2ku. Jauhkanlah mereka dari bahaya, bencana, perbuatan khianat, hasad dengki, gangguan, fitnah, sihir ... makhlukMU antara langit dan bumi. Amiinn  ...."


09 September 2014

Diari, Papan putih dan smartphone ....

Nampak gaya kena balik cara lama  .... keluarkan semula papan putih dan diari ...
Yg pertama, utk catit apa jua yg perlu  .... tarikh kenduri, cuti, anak periksa, temujanji doktor, 'renew r/tax, insurance' kereta, dan apa nak buat/beli  .... nampak depan mata, baru tak lupa!!
Yg kedua tu  .... catit segala peristiwa; suka, duka, tragis, lucu, apa yg dibeli dan kosnya ... juga kadangkala luahan jiwa (stress reliever) ... sebab sekarang banyak sangat dah lupa  ... boleh rujuk kembali, 'refresh' memori yg dah cam line tenet sini juga ... Haha!!
Memanglah jika guna smartphone  lebih praktikalnya. Boleh bawa ke mana saja  ... kalu diari tu, boleh lagi letak dlm handbag gedebuk Mama ni ha  ... tapi, papan putih tu  ... jenuh nak usung merata! Silap haribulan, dihantar orang wad sakit jiwa. Kih kih! Lawak pulak Mama pagi2 buta ni. (^___^'). Tapi serius, bila usia melepasi 50 siri dan ke atasnya, smartphone  tu bagi Mama lah  .... is way too smart for me  ... smak dooh! kata oghe Kelate. Tak gheti Mama nak guna aplikasi2 yg canggih tu. Makan masa  ... buang masa pun ye ... asyik salah je!! Itulah  ....
Pun papan putih ni banyak kenangannya. Yang paling Mama ingat ialah tempat Mama catat duty rooster anak2 minggu berkenaan. Siapa kena buka pagar awal pagi, kunci pagar bila malam, buang sampah, beli sarapan, beri kucing makan, sapu laman  ... itu antaranya. Dan minggu depannya, tugasan tetap sama, cuma nama yg bertugas aja bertukar  ... baru adil sebab semua merasa buatnya. Jadi takder alasan tak nak buat, dan Mama boleh hukum yg mengelat  ... hihi. Bila anak2 1, 2, 3, 4  ... tinggalkan rumah sorang demi sorang! Papan putih tu tak lagi perlu  ... disimpan dibelakang pintu!
p.s. maaflah sebab entri kali ni bercampur aduk terma omputih  ... kadang2 lebih senang dan lebih tepat maksudnya bila guna perkataan Inggeris. Lupa perkatan dalam BM pun ya  .... malas buka kamus pun ya juga  .... ok! bye for now!  (mana ye Mama letak diari 2014 yg hubby beli hari tu ....????)

08 September 2014

Ini PYO dan anak-anak ....





Mereka makin besar  ....makin nakal, makin lasak, makin kuat makan!! (^__^'). 5 ekor, 5 karektor .... cam orang jugak!
BOO  ... paling cerdik! Pakar menyelinap masuk ke dalam rumah.
Kita letak dia ke luar dari pintu depan  .... pantas dia masuk semula ikut pintu tengah! Tutup semua pintu, letak ikut pintu belakang, ikut jendela dia usahakan. Hmmm  ...
TAM  ... paling nakal! Awas kaki2 yg bergerak! Dikejar, ditangkap, digit, dicakar   ... walaupun ditepis, larang, marah! gurau lah konon! Orang Kelate cakap, gura bewok!  haha  ... gurau kasar @ganas!
TEH  ... paling kecil tapi paling lasak. Kalau lumba lari, comfim dia menang. Juara memanjat pun ya  .... pokok betik, pagar, pokok jambu jiran sebelah  ... dan pokok besar depan rumah!! (p.s. yg ni, dia tak reti nak turun, mengieouww minta tolong. MENGAPA YE KUCING SUKA PANJAT POKOK TAPI TAK RETI NAK TURUN SEMULA!?)
MOJO ... kesayangan Amar. Paling macho, paling berani meneroka,  paling kuat makan, paling garang (bab makan jgn berani dekat atau sentuh makanan dia ... grrrr!!!). Tapi, paling manja pun dia  ... hihi
BAMBAM ... paling debab. Paling akhir bab  ... keluar sangkar, datang bila dipnggil, sudah makan! Lebih suka menyendiri, suka privasi  .. kalau diangkat, dipelok, kejang seluruh badan. Mengieow halus minta dilepaskan. Doter cakap, Bambam cam lembam, ... HKU (haiwan kurang upaya) .. Taklah, mana ada Bambam gitu  ... dia cuma slow sikit, pemalu!
Dan ibu mereka, PYO, sukanya  ... kini ada teman main kejar2, gurau senda, bawak balik entah apa2 (bulu burung, cicak, belalang, tisu, batang kayu  ...) untk anak2nya. Kadang2 dia pulak yg 'over excited' nya  ... berlebih2 galak dari anak2nya. Haha  ...
Walaupun 'havoc' dah rumah ni dgn kehadiran mereka, kadang2 rimas, marah bila semua masuk rumah  ... tapak2 kaki kecil merata2, langsir, kerusi, karpet jadi habuan mereka  ... bila ada orang mintak nak seekor, dua .. buat baka  ... ohhh! sayang, tak sampai hati nak pisahkan mereka  ...
Peneman kesunyian Mama  ... bila semua berpergian, tinggalkan Mama sorang. Tika itu, merekalah penghibur, penglipur lara Mama!!!!
Alhamdulilah  ...

03 September 2014

Minggu ini ....

Semalam  ... masih payah melepaskan, menelan perit PJJ. (-__-')
Hujan, ribut iringi hubby naiki bas  ... dan Mama semalaman dok risau,
... basah kuyupkah dia, kesejukkan kah dlm bas berhawa dingin tu, mungkinkah batuk yg dah reda berulang semula  ....
Alhamdulillah, panggilan awal pagi menidakkan semua!
Kata dia  ... entah hanya nak sedapkan hati Mama  .... ermmm!
Pun doa ajalah  ... agar O.K. di sana. Insya Allah.
.... Abe dan Anas, jenguk2kan ayah di sana ya.

Semalam  ... hujan ribut menyaksikan, betik no. 3 tumbang lagi buat kali ke 5 (mlm sebelum dah tumbang, kali ke 4, juga sebab ribut, angin kuat  ... tapi keesokkan harinya hubby dah 'restore'). Dek pohon dan buah2 yg besar dan lebat  ... tak daya Mama sorang diri nak selamatkanya, Mama dah 'give-up' sebenarnya.

Kedatangan Mak pagi ini telah selamatkan betik no. 3.  Mak cakap, selagi daya, usaha dan serahkan selebihnya pada Allah. Rezeki, hidup mati ditangan DIA  .... kita hanya perlu usaha sungguh2, doa dan tawakkal. Jangan mudah mengalah  ... walaupun ianya hanya sepohon betik, ia tetap benda yg bernyawa, rezeki kurniaan Allah, pada kita.
Itulah Mak Mama   .... bila dia nak buat sesuatu, tenaga, semangat, kesungguhannya .... 'trade-mark' dia. Mak pastikan siap, tiptop, no.1  .... fokus, No play-play  ... gitu!
p.s. tanda Mak dah sihat la tu, dari sengatan tebuan hari tu. (^___^).

Awal minggu, Mama dan hubby ke Kuala Terengganu. Walimatulurus anak perempuan boss baru hubby. Sementelah di sana, terus kami ziarah sahabat lama, pre-Walimatulurus anak perempuan dia 14/9 ni. Huhu  ... masih lagi kelamkabut urusan  'renovate' rumah yg tukang janji siap raya lepas  ... kesian dia. Moga sempat siap sebelum tarikh kenduri ... Ya Allah, lancarkan dan permudahkanlah urusan sahabat Mama ini.


Di Setiu, kami beli cempedak! Semalam goreng  ... sedapnya. Nak senang, Mama guna tepung goreng pisang/cempedak jenama Adabi. Tapi Mama campur gandum (ratio 2:1  ... 2 tepung Adabi, 1 gandum), dan sedikit serbuk kunyit utk warna. Ranggup dan tak berderai, sedang elok bagi Mama. Cubalah  ...

02 September 2014

Minggu Lepas ....

Bila 6126 sakit lagi  ...
Mama belajar urus sendiri, bawa dan tanya itu dan ini, pada pomen yg baik hati,
Yg sabar layan makcik ini, yg tak faham2 istillah bush, joint, multi-link, entah2 apa2 lagi ...
Tanya berulang kali ... sebab nak lapor kat big boss nanti!!
(p.s. nak 'claim' pun ya  ... hihi)

Bila Mak sakit  .... darah tinggi naik mendadak, lepasi 200 bacaan atasnya,
Akibat disengat tebuan, entah berapa ekor, yg serang dia selepas cuba selamatkan cucu BFF dia, 4 tahun usia, yg terlebih dahulu disengat mereka.
Kepala, belakang, lengan  ... bisa dan sakitnya, hanya Mak dan sikecil yg merasa ... hingga menggeletar seluruh badan, menahannya.
Tak keruan Mama dan semua yg ada diwad kecemasan melihatnya.
Alhamdulillah  ....
Semalaman diwad, dijaga dn dipantau doktor dan misi yg bertugas, Mak dan sikecil tak apa2, dapat balik keesokan harinya.
Terima kasih pada semua doktor, misi, petugas, pengawal di wad ER dan wad perempuan, wad kanak-kanak diHospital Tg. Anis, Pasir Puteh  ... hanya Allah yg membalas khidmat cemerlang anda.
p.s. tak lupa petugas, pemandu ambulan di Klinik Kesihatan Gaal, yg memberi rawatan awal kepada mereka berdua.

Pun, kedua2 Mak dan 6126 masih belum sihat sepenuhnya.
6126 perlu masuk wad lagi  ... masih ada 'parts' bersabit sendi yg perlu diganti  ....
Mak pun, perlu ke klinik lagi. Periksa darah (sebab hari tu cam kandungan gula sedikit tinggi), serta rawatan susulan yg lain, jika perlu.
Dan  ...
Bila semua ada dirumah  .... 'tab' yg satu ni tak henti kerjanya. Bertukar tangan sokmo.
Semua nak guna  ... yg jadi mangsa, Mama!
Dan blog Mama ni. Biasalah, mengalah bukan tandanya lemah  ...
Tapi kalau mereka semua suka, gembira  ... Mama pun lagi gembira!!!
Itulah  .....

27 August 2014

Nak jadi abang seperti dia ....

Hari ni Mama nak kongsi satu cerita pendek yg pernah Mama baca. Buat renungan semua ....

Abang D telah menghadiahkannya sebuah kereta sempena hari lahir D yg baru memulakan kerjayanya. Pada suatu hari, semasa keluar dari tempat kerjanya, D nampak seorang remaja sedang mengamati penuh minat keretanya.
"Ini kereta Abang?" tanya pemuda itu setelah D menghampiri keretanya.
D angguk. "Abang Abang yang belikan. Hadiah hari lahir."
Pemuda itu kelihatan terkejut sebentar. "Maknanya abang Abang beri  dan Abang tak perlu bayar satu sen pun?"
D angguk lagi sambil tersenyum bangga.
"Wow! Kalaulah saya dapat jadi abang seperti dia ....."

Fuhh!! Kalau Mama, sahih Mama impikan ada abang seperi D. Tapi pemuda ini adalah sebaliknya, ingin menjadi seperti abang D pula  .... pihak yg memberi, bukan menerima.
Mulia sungguh hatinya.
Jom kita U-turn  .... lebih memberi dari menerima.
Bila kita memberi, orang yg menerima pasti gembira.
Memberi bukan sahaja dlm bentuk wang ringgit, material  .... tapi juga fizikal dan spiritual  ... pertolongan, senyuman yg ikhlas, kunjungan ziarah, menelefon bertanya khabar, menyanyangi bukan membenci, memaafkan, mengalah, mendoakan, .... itu antara caranya juga.
Senang sebenarnya Nak Jadi Abang Seperti Dia   .... tepuk dada tanya minda, jawapannya ditangan kita jua.

Sabda Nabi Muhammad s.a.w. bermaksud;

"Sebaik-baik manusia ialah yg lebih memberi manafaat kepada manusia." (H.R.: Thabrani)

p.s. Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama. 

22 August 2014

Kerana Manggis ....

Lucu sungguh hari ni.
Senang rupanya bagi wanita berusia seperti Mak dan Mama nak jadi femes  .....
Hanya disebabkan sepohon anak manggis yg Mama beli,
Sewaktu meneman Mak dipasar minggu ... pagi tadi,
Yang Mama bawa ke hulu ke hilir, ikut Mak, asal dia senang hati  ...
Kami jadi tumpuan, macam selebriti  ...
Setiap langkah, dan tempat disinggah  ...
Ditegur, disapa orang keliling,  yg tak dikenali.
Diekori, disekat  ... disoal siasat!
Kat mana beli? Berapa harganya? Ada banyak lagi?
Hingga terdetik dlm hati  ... mau je ditampal rega didahi ...
Lengoh dok layan soalan sama  .... tak jawab kang, kesian pula.
Yang agak terasa, 'statement' malu muka dari sorang penjual sayur, "Eh! Bukan ke sekejap tadi dah lalu ikut sini? Tak lenguh ka bawa pokok tu ke sini sana?"   .... Sabar ajelah!!! (rasanya kalau tak bawa pokok manggis tu, takderlah ketara, tak siapa nak perasan ... lalulah berapa kali pun. Tak siapa heran ... kan!?)
Sampai dikereta ... baru rasa lega  .... kami berdua sakan ketawa!
"Minggu depan kita nak beli pokok apa pula?"
Tanya Mak  .... selamba.
(dlm hati: Eh! Mak gurau ke serius aaa? Ye lah, tadi rata2 yg menegur, bertanya tu ... jejaka2 senior  ... hahaha!!! Sori Mak! Saja2 usik je  ... hihi)

p.s. penjual kata, manggis ni jenis yg 4 tahun dah berbuah dia. Manggis kampong, biasanya 7 - 8 tahun ambil masa. Testimoni dari pengunjung dan penjaja yg dah beli, yg menyokong dan mengiyakan kenyataan penjual pokok tu  ... pun ramai juga. Insya Allah  ... gitulah hendaknya. (^__^)

21 August 2014

Agar-agar merah ... rahsia sedapkannya

Kini membuat agar-agar sudah semudah A, B, C!!
Jika dulu  ... agar-agar tali perlu direndam dulu (sekurang-kurangnya 3 - 4 jam) sebelum masaknya  ... kena pastikan betul2 larut sebelum masukkan gula  ... baru elok cantik jadinya.
Kini  ... kat pasaran ada pelbagai versi.
Ada agar2 sebuk  ... maupun agar2 segera (instant jelly).
Ada yg putih, tanpa warna, perisa dan gula. Ada juga yg sebaliknya ... pelbagai perisa, warna dan dah ditambah gula.
Tak payah susah-susah nak masaknya, hanya perlu tambah air, ikut jer arahan kat paketnya  ...
Tak lama pun masa nak masaknya  ...
Nak lembut sikit, tambahkan air sekitar 100 - 200 ml, terlampau banyak kan lembik pula!
Agar-agar jenis ni memang elok dan cantik tekturnya.
Pun  ... memasak, apa jua masakan ... pasti ada rahsia, untuk lebih sedapkannya. Hatta agar-agar merah biasa-biasa ini juga.
Mama baru tahu, raya lalu ... dari salah sebuah rumah terbuka yg kami jadi tetamu (biasalah orang perempuan  ... nak tambah ilmu)
Rupanya hanya tambah ... esen pisang  .... beberapa titik, menaikkan aroma agar-agar merah, sedapnya lain sekali dari biasa. Mama dah cuba ... memang ya!!!
Nak makan 'plain' gitu aja, atau tambah koktel buah-buahan, atau tuang susu cair sejuk atasnya, atau susu cair yg telah dimasak + sedikit tepung kastad/jagung utk pekatkannya sedikit (ini kegemaran Mama)  ... boleh belaka.

p.s. cuma nak pesan, ikut sunnah, elok jangan amalkan gandingan  susu dengan buah-buahan ... demi kesihatan.
p.s.s. tak pasti pulak jika rahsia ini terpakai untuk agar-agar lain! Hmmmm!!  ... agar-agar santan, cincau + laici, cermin, pelangi ... sedap ke jika titiskan esen pisang  ni ye???? Nantilah Mama cuba .....

19 August 2014

Jengok Kebun Biasa2 ... biasa je

Betik2 no 1, 2, 3, 4, 5 .... masih gagah berdiri dan berbuah lebat lagi.
Jiran2 sekitar merasa hasilnya  .... berulangkali.
Yang datang ke Rumah Biasa2, tak kira siapa  ... tempias sekali (kalau ada rezeki betik masak  ... pasti diberi)
Hari tu, kirim pada guru kelas Muaz sempena jamuan Hari Raya.
Gurunya sms, "Betik terbesar pernah saya lihat!" Haha  ....

Pokok2 cili yg ditanam  .... giat berbunga.
Ada yg dah keluar buahnya.
Ada warna jingga, hijau muda, hijau tua  ... bila masaknya.
Kepedasan juga berbeza. Tapi yg kecik sekali, yg bila masak ... merah saga warnanya,
Huhu  ... dialah juara, pedas betul bak pepatah lama,
"Kecik2 cili padi"  ... memang benar, tak bohongnya. (^__-)

3 jenis limau yang ditanam; kasturi, purut, nipis; ... dah lama.
Macam terbantut jer tumbesarnya  ...
Dok renek kat situlah mereka  ... tak besar2 walau dah dibaja!
Dimanalah silapnya?? Tanah, cuaca, tempat??? Sabar ajelah Mama.

Dan yang paling Mama teruja  ...
Pisang2 yang ditanam  ... subur semua.
Pisang rastali, emas, lemak manis, pisang abu ... itu antaranya.
Sepohon setiap satu   ... O.K.lah utk kali pertama.
Tengah dok cari anak pisang berangan dan pisang nangka  ...
Kata orang, anai2 lari kalau tanam pisang ... betul ke?
Tak kisah  .... janji berbuah elok belaka!

Yang lain2 tu  ... pokok2 herba keperluan harian biasa.
Pokok 'Ajaib' yg kawan beri pun  .... membesar dgn eloknya.
Pokok selasih dan sireh  ....'so-and-so'  bagi Mama.
Sepohon kelapa dah nampak rupa daunnya  ...
Yg dua lagi pun membesar elok  ... O.K. juga.
Hanya pokok besar2 cam rambutan, manggis, dokong, mangga  ...
Dan yg seumpama  ... tu aja yg masih tiada.
Memang nak tanam, tapi dok bertangguh sokmo.
Nak K.I.V. sampai bila ye?
Tak tanam sekarang, bilalah anak cucu nak merasa?
Keliling, laman rumah teduh, nyamannya  ....
Projek tertunda yg kena disegerakan nampak gayanya.
A.S.A.P. .... itu yg pastinya.

p.s. ML  ... mana lakaran lanskap laman @ kebunnya? Projek dah nak mula ni  ....

18 August 2014

Absence makes the heart grows fonder ....

Comes to think of it  .... Mama can vouch that its very true!!!
Long distance couple  ... especially old timers like Mama and hubby  .... missed each other more.
How could we not!! We've celebrated our 31st Anniversary early this year  ... and innocentlly (konon!  ... knowing well that a govt servant can be transferred anytime regardless of age, economy, position, demographic ... bla bla bla), looking foward to spending the rest of our life in our 'one-year-old-own-house-finally' contently.
Well! Thank you so much for the 'u-know-who-people-with-power', transferring my hubby far-far-away to Putrajaya, when there's post in neighbouring states that are nearer!!! Doesn't age, long-services, family matters???!!! (again we knowingly pretend they care  ... kena main golf baru masuk team kot!!!)
(p.s. the must-get-outta-chest intro  .... what a relief!)
After only just a week at new workplace, hubby came home for a nearly 10 days stays (works, 'kursus' and leave  .... add together), Yesterday, was like a cruel end to our family get together. By noon ... hubby draggingly travel back to P with his trusty 123 (with Mama praying for smooth and safe journey ... braething relief only after hubby called, he arrived safetly.Don't blame Mama for worrying coz the older you get, you tend to get sleepy the moment the hands touch the steering  ... haha.)
Looking back  ... its like a gift! A missing-you-gift. For both of us to be on our best behaviour (haha  ...), to each other. Trying no to nag, 'lidah tergigit' (marriage couple petty quarrels). We became almost more responsible, polite, caring, loving, patient  .... whatever .... trying our best to please each other.
Subconciously, Mama just want hubby to go back there with pleasant thoughts of his now limited time home. Hubby on the other hand, wants to see that everything safe and in order before he travels back there.
So  ... we really are giving our best  (unlike take-thing-for-granted before) ... for each other. Thats the only plus point of this long distance separation, of the time spend being away, that Mama can think of right now.
Alhamdulillah! Only He knows whats best for us  .... Masya Allah.
Hubby dear,
Thank you for trying to do everything during the short time home. Don't worry yourself too much. We will be fine here. Muaz and Amar are keeping me company  ... thats for sure. We will be alright  .... Insya Allah. Just concentrate on your works there. Our prayers for you, us ... day and night  ... until the next trip home. Which is another 4 more days?? Ya???!!!

p.s.s. N3 'jiwang' sekali sekala  ... (^___^')

13 August 2014

Ini penglipur lara Mama ....

Dah makin besar mereka  ... Mojo, Tam, Bambam, Teh dan Buu.
(p.s. ada yg dah tukar nama dari sebelumnya  ... dek Mama yg tua ni asyik keliru@lupa 'apa-ka-nama-mereka-aaa?'  ... huhu)

Dah makan nasi  .... dah pandai bersih diri ... comelnya, hihi!




DAN .... lasak yg amat!!!
Dah nasib kamu serai  .... jadi taman permainan mereka  ... huhu!!





12 August 2014

1 Syawal 1435H/ 2014 ... sejujurnya

Sejujurnya  ... nukilan di bawah adalah perasaan hati Mama,
Beberapa hari sebelum raya  .....
Mama niat nak 'publish'nya pada petang 29 Ramadhan lalu  ...
Itu perancangan Mama, tapi perancangan NYA, Allah Yang Esa,
Rupanya 1 Syawal yg duka buat kami juga  ....
Mama catakan di sini jika nak baca.
Pun .... Mama rasa perlu siarkannya.
Sebagai ingatan  ... dalam suka, gembira kita,
Juruskan sebentar ingatan kepada saudara2 seagama kita di sana.
Titipkan doa buat mereka  .... agar tabah, sabar, kuat, redha
Moga Allah beri kemenangan pada umat Islam akhirnya. Aminnn  ....


Ini nukilan tertunda dari Mama  ... 
Mama tidak teruja menantikan 1 Syawal tiba  ...
Bukan kerana baju raya sehelai cuma ...
Biskut kueh raya baru dan mungkin 2 jenis jer buatnya  ...
Menu dan bahannya utk pagi raya belum diputuskan lagi apa  ...
Rumah pun ala kadar operasi mengemasnya.
Sejujurnya .....
Bagaimana mungkin mahu gembira raikan 1 Syawal yg bakal tiba
Dengan pelbagai juadah, pakaian baru dan gelak ketawa
Rumah terbuka dgn juadah beranika
Bila hati asyik memikirkan, mendoakan .... hentikanlah derita
Rakyat Palestin yg disembelih rakus Israel laknatullah di sana,
Bila saudara seagama diRohingya, Somalia dan lainnya
.... menderita, tertindas dinegara mereka,
Disini pula ... betapa resah, perit,  pilunya keluarga penumpang/krew pesawat MH 370, MH 17 ... menunggu berita.
Pastinya raya kali ini pasti mengimbau segala nostalgia bersama  ...
Sungguh  ... hiba memikirkannya.
Sungguh  ... sejujurnya Mama tak teruja nak sambut raya.
Tahun ini  .... terlalu banyak berita duka dari gembira!!!!!

11 August 2014

Manja .... N3 entah apa apa.

Minggu ni Mama dalam mode  'I feel good  .... la la la' ......
Hehe! Sebab hubby berkursus diKB, Isnin - Khamis!
Alang2 dah balik, tambah cuti Jumaat sehari ... seminggu maknanya hubby ada bersama kami!
Seronok! Mama, anak2, hubby  ....
p.s. hanya sapa2 yg pernah terpaksa berpisah, 'weekend husband/wife', PJJ (Perkahwinan Jarak Jauh) saja tahu perasaan ini  ....
Hubby macam nak balas dendam @rindu @nak manja ... nak makan ini dan ini. Nasi berlauk, nasi dagang, nasi kerabu .... pulut inti!
Yang Mama pun  .... masak macam2, itu dan ini, kesian kat suami ....
Sup tulang, siakap kukus, ikan singgang, ulam dan budu  ... baru menu dua hari pertama balik ni.
Ye lah, kat sana, hari2 (pagi, ptg, malam) makan kat kedai. Pastu  ... pak aji, sah selori  tuangnya, kebersihan, tukang masak tu solat ke tidak, baca Basamllah masa nak masak ke  .... macam2 fikir. Tapi apa lah pilihan yg ada kan! Pilih gerai dan tawakkal  ajelah.
Muaz dan Amar manja2 dgn ajak Ayahnya bawa mereka ke kedai gunting rambut, kedai buku.
Dan yg paling mengada2 manja  ... Si 6126 Mama. Tiba2 buat hal  ...
Hubby pun bawanya jumpa doktor kereta  ... tup tup, kena masuk wad pula dia. Banyak, seriuslah tu penyakitnya  ....
Pun syukur. Pandai 6126 pilih waktu nak sakit  ... waktu Ayahnya ada. Agaknya marah kat Mama yg hanya reti pandu aja  .... kerah dia ke sini sana. Bab jaga, servis dia, tengok minyak hitam, brek, gear, power steering  ... bukan retinya. Setakat bubuh minyak, angin kereta  .... Muaz, Amar pun reti buatnya!
Petang karang hubby cakap siaplah, boleh gi ambik Si 6126. Huhu  .... Khabarnya ke empat2 absorber??!!  K.O., kena ganti.Brake pad  pun! Pastu tu doktor kereta ada tanya, Mama gi terjunkan  kete tu kat mana, sampai boleh patah besi tebal  antara dua tayar (entah apa nama hubby cakapnya), itu antarnya sakit Si 6126 Mama .... (-___-')
(dlm hati: berapalah gamaknya hubby kena bayar kos sakit 6126 nanti!!! Baik Mama buat kek buah dan puding karamel kegemaran hubby hari ni  ........)

06 August 2014

Angel Hair Spaghetti .... new kid in the block

Towards the end of Ramadhan, the two kids requested spaghetti for ifftar. Pheww!! After 26 days of tom yam, singgang ayam, bbq chicken, fried chicken, ayam masak merah, ayam kicap, ayam kunyit, ayam percik  .... yupp, they  (Muaz, Amar) are chicken lovers  .... 
Mama having had enough of cooking chicken ... (-__-'), welcome the change in menu with open arms!!!
Out Mama went shopping for spaghetti and its accomplice (hihi  ...). Instead of regular spaghetti, Mama opt for 'angel hair spaghetti' ... upon daughter's recommendation.
Alhamdulillah! A sold-out that day, and honestly, since that day ... regular spaghetti is a 'bye-bye' for good  ... unless of course angel hair spaghetti is out of stock at Mama's regular supermarket.
Really, its much lighter and has 'bihun-like' texture, except a little thicker. Tak muak kata oghe Kelate  ....
Mama's basic pasta sauce is here and this time Mama adds minced meat (Ramly's brand), the whole 2 piece of them, after the part tomato sauce began to bubble. Mama also adds a bottle of Adabi's 350 gm pasta sauce (any flavour) for additional ummphh! and let it simmers (medium flame) until the meat cooks before adding the rest. Add enough water if you wish .... Mama did, for we like our spaghetti with plenty of pasta sauce ... ala 'laksa' maa  ....
p.s. yesterday we had Angel Hair Spaghetti too  .... Mama mia!!

05 August 2014

Urus sendiri cukai jalan, insuran kereta .... huhu

Sebelum ini  ....
Bil elektrik, air, hp, broadband, Astro, cukai jalan, insuran, cukai pintu, cukai tanah, .... itu antaranya
... suami yg uruskan!!!
Mama cuma tahu  .... ingatkan suami bila kena bayar aja!
Hari ini, awal pagi  ... menyaksikan Mama di Pejabat Pos!
Huhu!! .... cukai jalan 6126 kaput (+__+) 7/8  ni!
Tup! Tup! Masaalah pulak! Geran dah penuh ruang nak cetaknya, tarikh insuran mati tak sama dengan tarikh cukai jalan mati pulak!!!
"Makcik kena pergi urus kat JPJ sendiri ni. Sebelum tu kena matikan insuran dan beli baru, biar sama tarikh dgn tarikh cukai jalan  ...."
Hokalohh! Melihatkan muka Mama yg blurr gamaknya masa tu, budak kaunter yg baik hati tu syorkan Mama pergi uruskan dgn agen insuran, siap bagi alamat lg.
(p.s. terima kasihla anak, tolong makcik yg baru nak belajar urus sendiri itu dan ini  .... huhu)
Jenuh jugakla ronda jalan cari tempat tu ...
Di sana, ditanya nak 1st party ke 3rd party (apa jadi dgn 2nd party??)
Blurr lagi  .... ikut ajalah yg lama. Senang kira  ...
"Kak! Keta akak keta lama, kalu 1st party, mahal rega insuran dari nilai keta!"
Pulak dah! Nak telepon suami, hp pulak habis bateri!!
Malas nak fikir. Hentam ajalah labu  ... 1st party, 1st party lah.
"Kak! Harga dah beza, sebab insuran baru naik! Kena kira semula ..."
Iye ke???
Pun malas nak fikir juga. Kira ajelah berapa Dik! Janji ok semua  .... itu keputusan Mama. Sedia duit ajalah!!
Itulah ceritanya  ... bagaimana Mama kena uruskan sendiri cukai jalan dan insuran kereta.
Baru tahu susah payah suami uruskan semua!! Sebelum ni tahu bebel aja ... semua beres belaka.
Terima kasih banyak la Hubby  ... atas semua perkara yg Mama take for granted before.
Mama! Ini baru kes pertama sejak Hubby kena pindah tempat kerja jauh di sana!! Waa!!! .... dah nak nangis rasa. (-___-,)

04 August 2014

29 Ramadhan .... kekal dlm memori selamanya

Hari buat ketupat  ... itulah yg dipanggil di sini bagi hari akhir puasa aka sehari sebelum raya. Ianya hari yg sibuk, terutamanya bagi kaum ibu. Nak sedia persiapan utk juadah pagi raya, juadah berbuka puasa special  sebab semua anak cucu jauh dan dekat berkumpul berbuka bersama, nak kemas rumah, laman  .... endless. Begitulah juga di Rumah Biasa2 ini  .... 
Tapi siapalah dapat menduga, bahawa Raya kali ini tidak seperti biasa  .... Jam 5.30 petang, sebaik Mama selesai tekan suis periuk nasi elektrik, Mama ke ruang tamu di mana suami dan anak-anak berkumpul, berceita itu dan ini, bila tiba2 suami dapat panggilan dari abangnya dikampung. KZ lelah dan akan bawanya ke hospital. Memandangkan jalan dah mula jem, suami menaiki motorsikal balik ke kampung. Rasanya  ... belum pun suami separuh perjalanan pulang (jarak dlm 10 km rumah kami - kg), dapat berita KZ sudah tiada!!! Kami semua macam tak percaya  ... kebingungan sekejap. Bila M, anak perempuan KZ sendiri call Mama, dlm tangisan maklumkan ibunya dah meninggal dunia dlm pangkuannya ... barulah sahih berita yg diterima. Innalillah hi wainna ilaihirojiunn  .....
Lalu bergegaslah kami semua pulang ke kampung. Nasi yg ditanak tak sempat masak  .... ayam, ikan yg dlm persiapan masak, disimpan semula  .... menu berbuka, beraya  .... sudah bukan keutamaannya. Juadah berbuka hari tu ... apa sahaja yg ada. Dah tak kisah itu semua  ....
Begitulah  ... janji Allah pasti. Siapalah dapat menduga waktu umat Islam bertakbir raya  ... kami dikampung menyeka air mata, bergilir membaca Yassin dan ayat2 suci Al - Qur'an .... melayan jiran tetangga, sanak saudara, jauh dan dekat yg tak henti dtg berziarahnya.
Sebaik selesai solat raya, jemaah bertandang ke rumah Mak. Bukan kerana kueh, biskut, juadah raya terhidang dimeja, bukan juga kerana mahu bermaaf-maafan, salam raya .... tapi besama2 solat jenazah KZ. Tak pernah selama usia Mama, menyambut Raya begini rupa  ... Jatuh juga air mata yg ingin disekat tatkala melihat Mak menitis air mata selepas cium jenazah anak perempuannya, tangisan hiba anak cucu saat jenazah dikapan,  diangkat untuk dibawa ke tempat persemadiannya. Ramai sungguh yg mengiringinya .... 
3 malam raya berikutnya diadakan majlis tahlil pula. Kami sepakat minta jiran sebelah rumah Mak, yg juga katerer, uruskan masakan utk majlis tahlil  ...
Begitulah aturan dari NYA. Pemergian KZ walaupun mengejutkan semua, ia juga mempertemukan kembali ramai sanak saudara yg sebelum ini jarang bertemu, terutama yg dah lanjut usia. Mereka gagahkan juga kudrat menziarahi jenazah KZ ... rata2 adalah teman, rakan karib KZ masa zaman kanak2, remaja, muda2 dulu.
Menyaksikan semua ini amat menginsafkan Mama  .... ajal maut bukan kita yg pilih, tentukannya. Rupanya KZ pada usia awal 70an, yg pulang semata2 untuk menjaga ibunya yg berusia 95 tahun, pergi terlebih dahulu dari Mak.
Al - Fatihah buat kakak ipar Mama, Wan Azizah binti Wan Nawang. Moga rohnya ditempatkan bersama-sama mereka yg soleh, diampunkan segala dosa-dosanya dan bersemadi dgn damai di sana. Amiinn ....

26 July 2014

Salam Aidilfitri ... maaf zahir dan batin


Selamat menyambut 1 Syawal 1435H. Semoga amalan Ramadhan kali ini diterimaNya. Semoga bahagia dan gembira bersama keluarga tersayang.
Mama juga dah mula sibuk ni  ... anak2 yg jauh ada dah sampai dan ad sedang dlm perjalanan pulang. Lepas rayalah nampaknya dapat bersiaran kembali. Insya Allah ....
Jadi dikesempatan ini, Mama ucapkan Selamat Menyambut Aidilfitri serta maaf zahir batin,  jika ada tersalah, terkasar bahasa.
Dalam kita gembira menyambut Syawal, jangan lupa adab sopan budaya kita. Jangan dibaratkan sambutan hari raya. Elok lagi jika ikut amalan-amalan sunnah dalam menyambut Aidilfitri ni. Rujukannya ada di sini .

p.s. Dalam gembira menyambut Syawal, hati ini sentiasa memikirkan umat Islam di Gaza, Rohingya, Somalia  .... itu antaranya. Tak lupa juga kesedihan, kerinduan keluarga pada penumpang/krew MH 370, MH 17 .... sama2lah kita doakan mereka. Allah hu Akbar!!!

21 July 2014

Membilang hari ....

Membilang hari  ....
Raya tak lama lagi  ... biskut raya tak buat lagi
Kalau beli  ... of course mahal, lawa rupa sedapnya belum gerenti
Buat sendiri lebih puashati
Tapi  ... malas pulak dah tua2 ni.

Membilang hari  ....
Anak2 diperantauan pulang beraya ... tak kisah berapa hari cuti
Berangan nak masak itu dan ini
Makan sama2, bercerita, berkumpul sama2  .... sukanya hati
Kena stock  dah keperluan dapur ni  ... dekat raya pasti jem lagi

Membilang hari  ....
Dalam suka anak2 pulang bercuti
Mahu saja di 'bekukan masa' ... hanya berkisar masa cuti raya
Sebab habis raya  ... semua kan kembali bekerja nun jauh diibukota
Termasuklah Ayahnya  .... dah habis tempoh tangguh kerja
Dari P.Mas ke Putrajaya  .... dlm hati memang tak rela
Berjauhan diusia senja  .... missing you already dear!

Membilang hari  ...
Garisan penamat Ramadhan kian menghampiri
Kita sudah sampai dizon memecut rupanya kini
Jom pakat kumpul stamina berbaki,  agar dapat melepasi
Ramadhan kali ini, dgn catatan lebih baik dari tahun sebelum ini
Ini perlumbaan dgn diri sendiri  ...
Entah tahun depan dapat berjumpa dan berlumba lagi
Memperbaiki catatan amalan sendiri
Meraih redha Ya Rabbi.
Ayuh pakat ramai2 manafaatkan Ramadhan yg berbaki
Kumpul sebanyak mungkin ganjaran yg Allah janji
'Tok sei' jadi orang yg merugi
Mohon diampunkan dosa2 ... ibubapa, suami, anak2, mertua, adik-beradik, sanak saudara, jiran dan rakan taulan, guru2, muslimin, muslimat ... juga diri sendiri!!

Abu Hurairah RA meriwayatkan drpd Rasulullah SAW. Baginda bersabda,
"Telah dtang kpd kalian bulan Ramadhan,
bulan penuh berkat yg di dalamnya Allah mewajibkan
puasa, pintu-pintu syurga dibuka, 
pintu-pintu neraka ditutup dan syaitan-syaitan diikat.
Didalamnya ada satu malam yg lebih baik dari seribu bulan.
Barangsiapa yg tidak mendapat kebaikan (Ramadhan),
sungguh dia telah rugi."
HR: Ahmad

Dalam riwayat lain, baginda bersabda,
"Carilah Lailatul Qadar pada sepuluh malam terakhir.
Jika kamu berasa lemah dan tidak mampu,
janganlah kamu mengabaikan tujuh malam terakhir."
HR: Muslim



18 July 2014

MH17 .... mangsa konflik perebutan kuasa

Saat membaca whatsapp dari adik dan kawan2 mengenai MH17 ....
Hati berdebar, sedih sungguh terasa  ...
Mengapalah musibah bertimpa2, pada MAS dari semua pesawat yg ada  ... penuh tragis pula.
Yang Mama fikirkan hanyalah keluarga2 mereka ... beratnya dugaan melanda
Segalanya kini bagaikan tiada maknanya  .... bila kehilangan orang tersayang  ... Mama pernah rasainya
Perit, memang siksa menerima hakikat kehilangan mereka
Hendak pula dlm keadaan tragis dan tak disangka puncanya.
Pun ketentuan dari NYA  ... siapalah kita untuk menduganya
Doakanlah mereka seagama ... Al Fatihah buat mereka  ... agar roh mereka tenang di sana
Moga ditempatkan dikalangan mereka2 yg beriman dan diampunkan segala dosa  .... sempena bulan yg mulia
Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul ...
Sabarlah  .... Mama hanya dapat berdoa,
Moga diberiNYA ketabahan, kekuatan dan kesabaran pada keluarga yg ditinggalkan  ... redha dengan ketentuan dari NYA  ... dalam menghadapi saat2 genting begini  ...
Pasti ada sebab disebalik semua musibah yg melanda  ...

p.s. Mama personally (lama dah), hope MAS would stops serving alcohols onboard and let Muslim crews cover their 'aurat'  if they wish. 

14 July 2014

Orang tua dan smartphone ....

Dapat hp canggih  .... smartphone? Android? entah apa ke bendanya!! ... konon nak senangkan mak ayah  ... biar up-to-date ... kata mereka
Bermulalah nighmares  .... buat mereka, kita
Tersentuh sikit, keluar serba-maknika (Kelate untuk macam2)
Bila whatssup, wechat, sms pun ... yg blank, huruf tak lengkap yg dihantarnya
.... tertanya2 orang yg terimanya
Apa sebenar mama, ayah, pakcik, makcik mereka ni nak sampaikannya  ...!!??
Pastu kejap2 komplen, ngapa takleh wassup ... asyik error je???
Dah mama, ayah unfriend  ... takder dlm grup lagilah maknanya.
Bila? Tak buat apa2 pun!
Sudahnya ... install, uninstall  ... add, unfriend, add semula ... letihnya
'Abe! Ni keluar kat screen  tiba2. SD card, updates, upgrades ... macamana?'
Adoiii! Semua orang dah sakit kepala.
Bila dah pandai sikit, ralit pula dibuatnya ...
Mengadap hp sampai lupa masa  ... ohhh! Bahaya ....
Dulu dok ngomel anak2 asyik hp ditangan  ...
Rupanya ginilah ketagihan dunia tanpa sempadan  ....
Kalau camgini  ... baik Mama guna hp lama.
Semua orang gembira .... tak leka!
Habis cerita  ....
'Anas! Camne nak add profile pic? Nak upload itu ini kat grup lain? Bla ... bla ... bla ....'
Sabar ajelah anak2 weei  ... haha

p.s. oh! gitu nak 'silent'kan hp ni ye. Hehe  ... lepas ni geng surau tak merungutlah, terkejut, tersasul baca ... bila ringtones 'ahmad jais, rafeah buang' tiba2 melalak .... kurr semangat! apa raa!!! Tak nak bawa, anak suruh bawa. Takutlah jadi apa2 bila lewat sikit balik dari time biasa!! 
.... semalam Ayahnya kompel pasai apa bill dia dan mama bulan lepas 'double' dari biasa???
(·__·')