Pages

Labels

Ceritalah (241) Me (142) diari ibu (137) kucing (68) Amar (62) Resipi (62) Pesanan (61) Rumah Biasa2 (36) Kebun Biasa2 (31) Yg Tersirat/Tersurat (30) cerita lama (21) Jalan-jalan (17) Jodoh (17) 3R (14) Lawak sikit (9) Puasa (8) PETUA (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Cucu (3) Haji (3) Migraine and I (3) ipoh (2) Nature (1)

22 April 2015

PYO .... 8 is enough!

Dalam entri lepas, rujuk sini , Mama dah ceritakan perihal PYO dan TEH beri kami 8 ekor anak kucing ... serta pasal Tam dan Boo yang mati kerana penyakit misteri. Pasal kerisauan Mama bagaimanalah nak jaga kucing2 tu nanti ... ramai sangat kan?!!
Seminggu lepas tu ... kerisauan Mama bertambah! TEH tiba2 jatuh sakit ... tak mahu makan minum ... tak mahu susukan anak2nya yg 5 ekor tu ... walaupun puas Mama dan anak2 usaha (samapai tahap paksa) Teh menyusukan anak2 yg masih belum terbuka mata dan luruh pusatnya ... yg menangis kelaparan ... kesian sungguh!
TEH semakin kritikal setiap hari ... jatuh kasihan kami melihat TEH siksanya nak menyusu anak ... apatah lagi nak bersihkan anak2nya maupun diri sendiri. Air susu dah tiada sebab tak makan minum ... TEH tinggal rangka. Hinggalah suatu hari ... dia tak mau lansung dekati anak2nya ... terbaring saja ... makan minum bersuap, paksa!
Lalu mati kutu kami memikirkan anak2nya ... 4 ekor, sebab seekor dah Mama ambik masa TEH mula2 jatuh sakit ... letak dgn anak2 PYO (masa PYO tiada ... mujur PYO ok ... walaupun mula2 curiga, cium sini sana ... mungkin ada bau lain selain dari anak2nya), untuk ringankan beban TEH.
Awalnya ... Mama dan doter usaha berikan susu dn botol yg dibeli dikedai kucing ... dgn 4 ekor anak kucing yg kehausan tahap kritikal ... samai naik menangis kami ... sebab anak2 tu dah macam tak keruan laparnya. Gagal 100% usaha tu ... Hanya PYO jalan penyelesaiannya ... Bila anak2 PYO dah tidur kekenyangan ... doter dan Muaz operasi letak seekor demi seekor anak2 TEH pada susu PYO. Walaupun PYO ad mendengus marah mula2nya ... doter dan Muaz juga berjaga2, takut PYO ngap anak2 kucing tu ... Alhamdulillah! Misi berjaya ... lena kekenyangan serta tak bergerak pun masa PYO bersihkan badan mereka yg dan bau semacam (hihi ... sebab dah lama ibu mereka tak bersihkan). PYO pula ... punyalah banyak minum air lepas tu .... mana tak dahaganya, menyusu 8 ekor anak dan cucu ... letih wooo!!
Jenuh jugakla membuat pusingan menyusu ... takut aa yg tak dapat. Melihat kelapan2 mereka bergomol berebur susu ... dengan PYO berleter marahi manja ... lucu aa, kesian pun ya!
Masuk sebulan ... susut sungguh badan PYO ... walaupun hidangan special kami sediakan ... PYO ni jenis ibu yg amat penyayang ... makan sedikit, tak sempat habis ... terus kembali ke tempat anak cucunya ... panggil2 mereka .... dan apa yg kami takuti berlaku juga ... seekor anak PYO mati (19/4) .. kecik sangat, tak cukup zat, kalah dgn yg lain gamaknya. Genap sebulan seminggu usia mereka, Mama putuskan beri 'solid food', makanan khas utk anak kucing ... 2 kali sehari, utk ringankan beban menyusu PYO. Kesian tengok ... sebab mereka makin membesar, tiap kali menyusu, berebut cam aksi gusti lagaknya ... tolak menolak, cakar mencakar .... adoiii!!!
Misi Mama ... nak gemokkan dan montelkan mereka ... mesti ada yg geram nak 'adopt'  nanti. Tak tau lau sampai hati ke idaknya ... dah seronok dan geram lihat mereka main dan bergomol sesama mereka ... terhibur lihat telatah mereka ....
Weh! Panjangnya entri kali ni ..... (^__^')
p.s. berita baik .... TEH dah makin pulih. Hari tu ingat dah nak mati ... tinggal tulang dan kulit aje ... lalat penuh hurungi, semut merah pun ...  luka bernanah lagi. Tapi ... she's a fighter, panjang umur lagi ... selera dah kembali, dah boleh berlari dan bersih diri sendiri. Syukur!

20 April 2015

Ragam penyewa rumah sewa ....

Ini cerita dari kawan Mama ....
Perihal rumah pusaka ... dari terbiar tak berpenghuni (kerana semua adik beradik, masing2 dah ada keluarga dan rumah sendiri) ... diputuskan untuk diberi sewa.
Duit sewa nanti ... semua setuju disedekahkan kepada masjid, anak yatim, fakir miskin atau apa saja yg boleh menjadi sedekah jariah pada kedua-dua arwah ibu dan bapa.
Setiap bulan ... urusan kutip dan sedekahkan sewa diamanahkan kepada ibu saudara yg tinggal bersebelahan rumah pusaka
Segalanya berjalan lancar ... hinggalah suatu hari penyewa beritahu nak pindah ... dapat kerja tempat lain.
Tak kisahlah sebab dah ada yg merisiknya ...
Sebelum beri penyewa baru ... emak saudara kawan Mama pun naiklah ke rumah tu, setelah sekian lama ... semenjak diberi sewa.
Terus telepon kawan Mama ... datang segera!!!
Sambil ketawa kawan Mama cerita ...
"... banyak juga barang2 peninggalan arwah mak dan ayah yg kami biarkan dirumah tu. Katil, kerusi, meja, periuk belanga, pinggan, mangkuk, gelas, cawan, sudu senduk, langsir, itu antaranya ... kira beri sewa 'semi-furnished' ...
Masa penyewa pertama pindah, ada juga beberapa barang yg hilang ... pun kami anggap mereka tersalah ambil. Maklumlah dah bercampur aduk dgn barang sendiri ... lupa gamaknya. Halal ajalah ...
Tapi penyewa yg ini, yg baru pindah tu .... habis licin diangkut sekali barang2 dalam rumah tu ... langsir lusuh pun dia sapu. Marah betul mak saudara ... menyesal kerana tak jenguk masa diaorang dok pindah barang. Patutlah guna lori ... masa mula2 masuk rumah guna van jer ... (-__-')"
Itu alkisah cerita penyewa yg tak hirau hukum halal haram ambik barang orang ... barang2 pusaka pulak tu, yg ada banyak 'sentimental values' pastinya. Pun kawan Mama ni jenis 'happy go lucky' ... dia dan adik beradiknya tak marah pun pada penyewa yg angkut barang2 peninggalan arwah mak ayah mereka. Halal ... kira cam sedekah juga ... pahala buat arwah mak ayah mereka.
p.s. sempat lagi dia berseloroh ... lepas ni kena beri sewa 'unfurnished' lerr ... dah kosong, takder apa2 lagi. Murah sikit .....hahaha (itu kawan Mama yg ketawa!)

16 April 2015

Bila tua setahun lagi ...

12 April ... my besday ... meniru ayat zaman ini
Melepasi batas 55 ... ketara injakan setahun pada diri
Tahun lepas dan tahun ini ...
Bangun pagi ... sudah terasa 'stiff', sakit, sengal2 segala sendi2
Kini ... tidak boleh lagi terus berdiri ... kena regangkan, panaskan segala saraf yg 'jammed' malam tadi
Serba sedikit senaman ringan dulu ... baru lega memulakan hari
Mata dan telinga bagai berkomplot kini ...
Kalau mahu cakap dengan Mama ... tak 'eyes to eyes'  lagi
Mulalah cakap lain, dengar lain ... salah interpretasi
Punca 'rasa hati' ... terutama dengan anak2, yg kerapnya ... suami
Yang juga 2 X 5 .... hihihi
Selera ... tak seindah dulu lagi
Singgang ikan, ikan bakar, budu + tempoyak + cili, ulam2an, kerabu dan sayur lemak atau tumis juga yg berkenan dihati ...
Metabolisma pun dah mula melarikan diri ...
Tau2 banyak baju2 dah tak muat lagi ...
Kalau makan daging ... sah lekat celah gigi!!!
Memasak ...
Menjahit ...
Mengemas rumah ...
Dah mula culas ... ikut mood yg datang dan pergi sesuka hati
Berkebun pula yg minat kini ....
Pun ... cubalah 'over' cangkul itu dan ini
Alih @ angkat pasu ke sana ke sini
Berlama sedikit diterik matahari ...
Mau pening 1/2 hari ... sakit urat sendi 2 - 3 hari
Anak2 mula pok pek pok pek ... meleteri
Mama yg dah tua ... dan semakin jadi macam Mak kini
OH! NNOOO  .... !!! Its that scary ... but its also a reality
Bear with it Honey ... dearest children of mine ... with me
Sooner or later ... we all will be heading that same way, same wit, same uncertainty ...
Of growing old ... hopefully gracefully ...

p.s. Kisahnya pagi semalam: ... Kesian Amar, keterujaan nak sarapan penkek dan mapple syrup kiriman Mak Langnya berkecai ... dek Mama yg ingat2 lupa resipi penkek yg dan buat banyak2 kali tanpa gagal sebelum ni .... Penkek yg dibuat Mama pelik semacam ... yg sahnya, ia bukan penkek yg biasa Mama buat sebelum2 ni. Sorry ya dik! Nanti Mama 'refresh' balik memori ni ... mungkin sebab agak lama jugak tak buat penkek! (Alasan ... huhu)