Pages

Labels

Ceritalah (267) Me (157) diari ibu (145) kucing (71) Resipi (70) Amar (67) Pesanan (66) Kebun Biasa2 (46) Rumah Biasa2 (40) Yg Tersirat/Tersurat (33) cerita lama (21) Jodoh (18) Jalan-jalan (17) 3R (14) Puasa (10) Lawak sikit (9) Cucu (7) PETUA (7) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Nature (4) Haji (3) Kawan (3) Migraine and I (3) Raya (3) ipoh (2) Musing (1)

10 July 2018

Travelling with durians ...

Imagine travelling 375km with 24 durians onboards ...
Scary eh!!
That's what we did exactly last Thursday ...
Unbelievable!!
Whilst fetching son no 5 from Jengka, we decided to bring some durians from our family orchards to my husband's niece, my brother both in Kuantan, and our daughther in Maran.
While dreading the famous durian smells that can last for days and make you dizzy ... wanting our close ones to taste once a year harvest of homegrown 'only the best varieties' durians superseeds our rational thinking ... haha!!
So ... after meticulous research and advices from few veteran durian sellers ... we zestfully applied all the tips on how to reduce the smells aka 'petua hilangkan bau durian dalam kereta'!!

1. We bought the biggest available polysterine box.
Before filling the box with durians (make sure to do that after the box has been put in the car boot 1st ...), we put some;
- charcoals (wrapped them in several batches with newspapers for easy handling and distribution)
- pandan leaves (a lots so as to cover the whole base)
After filling the box with durians, put some more charcoals and pandan leaves in between and on top.
Then we cover the top of durians with;
- papaya leaves (covering them fully)
- then close the lid and seal it with adhasive tapes.
3. Place more charcoals and pandan leaves inside the car boot for extra smell control ... my overzealous effort i.e. ...
4. Finally, we also place some cut durian stems at cars' air-conditioning valves ... as per advices!!


The whole journey was pleasant. The car airconds was on the whole time. There was no owerpowering smells of durians inside the car ... really. But for other people sake,
we parked our car as far as possible from other vehicles at every stops we made, just in case. You just can't trust durians ... haha!!

p.s. My husband and mum were very pleased indeed ... but I personally think we did smelled a tad bit of durians after arriving at our last destination. Maran!!! (maybe my nose is over sensitive ... or maybe its psychological ... 'cos I'm too obsessed with the durian smelling ... whatever!!)
Well!! ... what the hecks. Its DURIANS!!
Either you hate it or love it.

Happy trying the tips above durian lovers!!




09 July 2018

Mak yg kalut ...

Mak2 lain macam saya juga ke?
Tak habis2 kalut, risau tiap kali anak2 hadapi 'hari pertama a.k.a. 1st day' mereka.
Bermula dengan '1st day at school' ...
Dari sekolah rendah hingga ke menara gading ... hingga ke hari pertama bekerja pun!! Huhu ...
- kalut dgn persediaan sebelum, semasa dan juga selepas.
Yang selepas tu ...
- kalut dengan kerisauan anak2 ditempat asing pertama kali tanpa Mama 'to watch over them'.
Ayahnya lah mangsa keadaannya ... tadah telinga dengar semua ... mujur masih mampu bertabah hingga sekarang. Hihi ....
Dan dari semalam, pagi tadi ... Mama kalut lagi ... buat kesekian kali (cannot help it ... ia datang sendiri ... this anxiety)
Its Muaz, my Mr. Cool 1st day of his practical training.
Now am wondering if he is ok there ... in the big government office full of working adults ... am praying for everything to go smoothly for him too ....
- tahu ke dia nak makan kat mana
- macamana nak balik nanti? Naik apa? Kat mana?

His dad did the wisest thing today. Not allowing Mama to tag along on sending Muaz on his 1st practical training day ... least Mama stressed Muaz with too many 'pesanan' ...
Itu pun dah berjela dari mula turun rumah hingga pintu kereta ditutup. 😅😅

p.s. Mama sempat lagi 'call' tanya duit ada tak? I.C. bawa tak? Hadoii .... bertabahlah Muaz.

07 July 2018

Bila Amar kena tinggal lagi ...

Khamis ... kami ke Maran. Mahu ambil Mr. Cool yg tamat pengajian semester ini. Isnin dah nak kena buat latihan praktikal. Barang2 kena 'clear' ... tak boleh tinggal. Itu arahan kolej!! Tu yg kena pergi ambil ... tidak balik dgn bas aje ...
Dan Amar ... dilema lagi dek PT3 kian mendekati.
Sayang kelas tambahan dan tusyen Jumaat dan Sabtu ...
Akhirnya putus tak ikut sekali. 2 orang kawan dah sanggup temani ... yg selalu datang ke Rumah Biasa2 kami.
Mama (as always) ... lega dlm keberatan.
Lalu ... berpesan2 lah Mama beserta senarai tugasan harian.*
"2 hari jer pun pergi" kata Ayahnya.
Orang lelaki gitulah!! 'Relax n cool' aja.
Yg Mama ni, selama diMaran ... hati asyik teringat si bongsu.
Selama 2 hari 2 malam tu ... 'whatsapp dan calls' bertalu2 lah pendeknya. Bak kata kawan2 Amar ... "Masak kau Mar ..." 😅😅
Kesian Amar. Anak bongsu ... gitulah!!

p.s. * Pertanyaan lazim Mama;
- "Dah makan? Makan apa?"
- "Bambam dan PYO dah makan?"
- "Pagar, pintu dah kunci?"
- "Dah solat semua?"
- "Hari ni aktiviti apa?"

03 July 2018

Musim durian mai doh ...



Kutipan pertama durian dari kebun arwah ayah musim ini. Itupun dan berbahagi dengan adik. Alhamdulillah ...
Tahun ni kami adik beradik setuju untuk tidak pajakkan kebun durian ... nak urus sendiri ... walaupun ada beberapa pemajak asyik meminta nak pajak. Ada yg sanggup pajak RM1K ++!
Biarlah ... tahun ni biar adik beradik saudara mara puas merasa. Nak jamu jiran2 dan rakan2 pun ya. Kalau beri pajak ... payah nak merasa. Serik pun ya!!


Ini pula durian pertama dari sepohon pokok durian arwah ibu mertua. Walaupun sepohon cuma ... buahnya banyak. Biasanya abang ipar akan pastikan durian Mok dikirim pada adikberadik dan keluarga mereka yg tinggal diluar Kelantan ... tak kira cara apa sekalipun. Yg penting semua dapat merasa.

Pulut durian
Gambar: Ihsan Google
Orang kampung pun turut sama merasa. Dan biasanya abang ipar akan berkenduri pulut durian. Khas untuk rakan masjid, jiran tetangga dan saudara mara di sini pula. Pulut durian ni tradisi kami di Kelate. Sedapnye ...

p.s. Mama dan Ayahnya berani seulas dua jer durian sekali hadap. Ambik rasa ... pulut durian lagi lah .... santan, durian ... kolesterol semua tuh!! Dah menginjak tua2 ni kenalah xtra berjaga2 ... huhu!!

25 June 2018

Sebab Mama tak beriya buat biskut raya tahun ni ...


Ini biskut raya yg Mama buat tahun ni ... sebalang biskut semperit kegemaran Ayahnya dan anak2. Biskut wajib setiap raya!


Hari ni, raya ke 11 ... dan ini lah sebabnya!! Tak buat pun sahih akan berbalang2 biskut raya pelbagai aneka yg masih berbaki!!


Biskut2 raya anak menantu bawa balik!! 😍😙
Kegemaran mereka dan kegemaran kami ...
Hari raya ... bukan makan sangat pun biskut/kek/juadah yang ada.
Yg lelaki ... sibuk berbual pelbagai agenda (post pilihanraya tajuk utama ... hihi)
Yg wanita ... hal wanita lah!! TST!!
Yg budak2 ... duit raya agenda utama of coz!

So and so ...
Ini lah 'appetiser' 'dessert' 'tea' 'snack' dan juga 'supper' Mama ...
Hadoiii .... tak bahaya ka????

p.s. Amar hanya minat biskut yg ada coklat. Ayahnya? Semperit, semperit, semperit ... haha!! Dan Mama ...
Dah bayangkan menadah telinga dengar doktor bebel ... ''why makcik why???!!" next appoinment nanti 😷