Pages

Labels

Ceritalah (251) Me (147) diari ibu (138) kucing (70) Resipi (67) Pesanan (63) Amar (62) Rumah Biasa2 (37) Kebun Biasa2 (35) Yg Tersirat/Tersurat (30) cerita lama (21) Jalan-jalan (17) Jodoh (17) 3R (14) Lawak sikit (9) Puasa (8) PETUA (5) Rumah WM (5) Cucu (4) Lukislah anakku (4) Haji (3) Migraine and I (3) Kawan (2) Nature (2) ipoh (2)

21 November 2017

Anak ... keperluan berubah ikut zaman

Keperluan anak2 selama dalam jagaan kita ... berbeza dengan peningkatan usia ...
Mama dan Ayahnya akan cuba penuhi ... sedaya kami ...
Pun ... tidak semua dipenuhi 100%
Ada had ... ada syarat ...
Ada boleh ... ada tidak ...
Diiringi penjelasan ... agar faham
Anak2 tahu ... kami ajar mereka begitu
Sekarang tinggal no 5 dan no. 6 ...
Keperluan berubah ikut zaman masing2
Zaman abang2 dan kakak mereka dulu ... basikal, playstation (ps), walkman dan komputer adalah kebanggaan jika memilikinya ... macam2 cara mereka usaha untuk milikinya ... kumpul duit sekolah dan duit raya bersama untuk beli ps dan walkman. Manakala basikal dan komputer ... mereka menjanjikan prestasi akademik bagus ... untuk dapatkan dari kami pula.
Begitulah ...
Zaman sekarang henpon adalah kemestian.
Smart henpon ...
Kami berpendapat ianya bukan keperluan bagi budak sekolah ... jadi anak no 5 hanya mendapat henpon bila dia melanjutkan pelajaran ke IPTA.
No 6 ... Alhamdulillah bukan jenis yg meminta2. Lalu jadilah dia hanya seorang yg tidak memiliki henpon dlm kelasnya (ting 2). Sebagai Ketua Kelas, gurunya mencadangkan agar dia memilikj henpon supaya senang guru2 berurusan bila ada keperluan ... seperti pertukaran jadual, guru ada mesyuarat, dan sebagainya.
Tapi kami masih berpegang ... 14 adalah usia muda utk memiliki henpon dan akses pada alam maya tanpa sempadan. Risau ...
Lalu Mama membenarkan no henpon Mama jadi talian hayat dia. Maka masuklah Mama dlm grup whatsapp kelas, geng bff, grup teakwando, grup drama ... itu antaranya.
Lalu lauan trafik whatsapp Amar dan grup2 Mama sendiri serta grup keluarga semakin sibuk ... yg lucunya, bila kawan2 Amar tidak mendapat jawapan dari tuan empunya diri, siap whatsapp begini lagi;
"Makcik ... minta Amar jawap segera. Penting!!"
Hahaha ...
Balik sekolah ... henpon Mama jadi milik Amar. Kalu henpon hilang, dgn Amarlah jawabnya.
Begitulah ia berlarutan ... hinggalah Mama dah tak sanggup nak men'delete' gambar2 dan 'posting2' dari semua grup yg ada yg menyebabkan henpon asyik 'hang' ... lalu Mama mengemukan syor kepada Big Boss agar Amar diberi smart henpon dgn 'talian' paling asas n murah.
(p.s. kami tiru Bill Gates n isteri, mereka pun beri anak2 mereka henpon pada usia 14 tahun, dgn beberapa syarat!)
Akhir bulan Oktober lepas kami terpaksa meminda peraturan 'no smartphone until 17) ... zaman sudah berubah. Pun ... syarat2 nya tetap ada. Jika langgar, ia berkesudahan dgn penarikan semula kebenaran itu.
Amar pun akur dan berjanji ... senyum meleret dia. Akhirnya tak ketinggalan lagi. Kawan2 dia pun 'suprise' jgk ... tapi seronok kerana tiada lagi 'orang tengah' dan mata ke 3 ...
Amboii ... cepat bebenor Mama di'buang' dari grup mereka ... hahaha
Moga Amar dan rakan2nya bijak memanafaatkan kecanggihan teknologi zaman mereka dan menjauhi perkara2 yg dilarang agama. Aamiinn ....
Peringatan:
Jadilah teman anak2 ... kenali rakan2 mereka ... ajaklah mereka ke rumah sekali sekala, raikan mereka. Ambil tahu di mana mereka dan tetapkan waktu mereka perlu ada dirumah. Ingat ...
Jangan sekali2 pandang rendah pengaruh rakan2 ...
Itulah.






15 November 2017

Kerabu ayam ... kegemaran keluarga

Resipi lagi ... tapi jangan tak tahu. Ini resipi istimewa ... kegemaran keluarga.
Lauk yg tak pernah mengecewakan. Pasti bertambah2 warga Rumah Biasa2 kalau makan dgn nasi panas2. Juga cara terbaik nak suruh hero2 Mama makan sayur/ulam tanpa paksaan. Walaupun satu jer lauk ... ianya lengkap dengan sumber protin, sayuran, ulaman segar, kuah, serat dan mineral (haha ... ala2 pakar pemakanan pulak hari ini 😅)

Kerabu Ayam ... meriah, warna warni lauknya
(ini versi kurang pedas ... cili padi hijau)

Ia resipi yg senang. Resipi ini kuantiti bahan ikut suka hati. Nak lebih/kurang bahan yg mana ... pilihan/selera sendiri. Nak lebih ayam, nak pedas, nak lebih sayur/ulam, nak masin masam manis, nak kurang/lebih kuah ... terserah. Bak kata pepatah ... 'Tepuk dada tanya selera'.

Cara buatnya:
1. Potong ayam kecik2 (Mama suka lebihkan kaki, sayap ayam), bersihkan.
Rebus dengan hirisan halia dan bawang putih serta sedikit garam dan gula hingga empuk.
2. Sementara tunggu empuk, hiris nipis sayuran/ulam yg ingin dimasukkan ke dalam kerabu. Asas utama;
Serai, bunga kantan, tomato, bawang besar, cili padi dan jus limau nipis.
Sayuran; putik/baby jagung, celery, timun, kacang panjang, daun ketumbar, lada benggala (kuning, merah, hijau)
3. Bila ayam dah empuk, masukkan sayuran yg perlu dimasak sebentar - putik/baby jagung dan celery. Masak anggaran 2 minit.
4. Angkat dan ketepikan sebentar. Agak2 suam, masukkan semua bahan2 hiris dan jus limau nipis di atas. Perasakan dgn garam, gula dan sos ikan (opt.). Masukkan garam terakhir sebab sos ikan sendiri dan masin. (1 -2 sudu makan sos ikan sudah memadai utk 500 - 600 gm ayam). Kacau sebati dan sendukkan ke dalam mangkuk. Siap.

p.s. hidangan ni lebih 'special' kerana serai, cili padi, limau nipis dan bunga kantan adalah tuaian dari Kebun Biasa2 kami. Alhamdulillah ... organik semua.

13 November 2017

Kek Oren Idaman .... akhirnya

Sewaktu pergi ziarah cucu sedara terbaru sebelah suami ... kakak ipar hidangkan kek oren. Sedapnya ... tapi cucu2 kakak ipar tak minat. Kata mereka ...
"Nenek! Ini kek orang tua ... buatlah kek coklat!!"
Ha ha ha ... memang betul. Hanya kami yang tua2 (kebetulan waktu tu ramai juga sedara dan jiran2 datang ziarah cucu baru kakak ipar) saja menjamah kek oren tu. Warga muda lebih suka biskut dan puding.
Balik rumah teringat2 sedapnya kek oren tu. Nak makan banyak/tapau ... malu. Haha Apa lagi, rujuk En. Google lah. Pilih resipi konon yg paling senang (cara "blender' semua bahan) ... Tak jadi, tak sama baik rupa dan rasa. Tak puas hati, Google lagi ... resipi lain pula ... pun hasilnya tak seperti kek oren kakak ipar tu. Kecewa sangat!!
Terdesak (tua2 ni kehendak mengalahkan cucu pulak ... hehe), whatsapp kakak ipar minta resipi. Dapat resipi terus cuba ...
Allah Ya Allah ... semerbak sebuah rumah wangi bau oren. Puas hati tercapai hajat ... kek oren idaman.


Resipi Kek Oren SIL (sis in law)

160 gm mentega
120 gm gula kaster (versi kurang manis)
160 gm gandum *
1 sudu teh baking powder *
(* ayak bersama)
3 biji telur (A)
8 sudu besar jus oren/4 sb sunquick oren
1 sudu besar parutan kulit oren
2 sudu besar susu segar/cair (opt)

1. Panaskan oven 170°C, lenser dulang kek.
2. Pukul mentega dan gula hingga gebu.
3. Masukkan telur satu persatu sambil pukul sebati.
4. Masukkan gandum + b.powder sedikit demi sedikit dan gaul sebati.
5.  Masukkan parutan kulit oren, jus oren dan susu. Gaul sebati.
6. Tuang ke dlm acuan dan bakar 45 - 55 minit/masak.

p.s. ... terima kasih K. Yah kerana layan permintaan adik ipar yg kempunan ni walaupun sibuk melayan kerenah 7 orang cucu2 ... 😊.




01 November 2017

When furs fly ....



Our front lawn, the aftermath after a fierce brawl between dear Bambam and tresspasser Mama named Lanun ...
Thats our Bambam's furs alrite ... huhu
(p.s. ... thats Amar's shoe Mama threw at Lanun to break the fight. Succeded!)
Rule no. 1:  Never ever try to break the fights physically cos the two rivals will see you as enemy no 3 and join forces to attack you instead ... trust me. Just use water or anything not harmful to break them ... eg shoes, slippers, or simply make noise ... but keep the distance please!


Bambam's dishevelled face and body after the fierce fight. Lucky Mama was at home ... it could have been worse. Poor dear ...
Upon full body inspection, Mama spotted blood!! Rushed inside immediately to get necessary aids to clean n treat the wound.


After cleaning the blood and further thorough inspection, phewww!!! Its not Bambam's blood. Poor Lanun ... hope he's doing ok coz Mama haven't seen him around or even nearby since!!
Good job Bambam. You defended your territory well ...
But this is not the end coz there will always be new trespassers who will try to claim Bambam's territory (our house and its surrounding compounds i.e.) ...
Just yesterday morning Mama spotted one big orange bushy tail cat passing by ... just simply passing by.
Furs will fly again for sure ...

30 October 2017

Mengapa menyepi ....

Lama jugak menyepi ... bermula cuti Deepavali
Sibuk ... anak2, cucu2, menantu2 balik bercuti
Girang hati kami diRumah Biasa2 tak terperi
Besan dari Johor pun bertandang juga
Membalas kunjungan kami tempoh hari kata depa
Sambil nak kenal negeri Serambi Mekah
Seronok, murah, peramah ... itu yg mereka kata ... Alhamdulillah
Bila cuti habis ... semua balik asal
Bertiga kembali ... rindu pun menebal
Nak jadi cerita ... ayahnya demam, batuk, selsema ... maka sibuklah Mama jadi misi pula. Pesakit pertama tak kebah lagi, Si Bongsu pula dijangkiti ... bertambah kalut misi. Akhirnya dengan misi misi sekali rebah ... dah tua, antibodi tak kuat doh 😅😅😅
Sebaik rasa sihat ... nampak buah2 limau kasturi merimbun dipohon. Kutip2 dapat sebesen ... beri jiran2 tapi masih banyak yg tinggal. Lalu Mama operasi jeruk limau kasturi ... kira cam eksperimen kali pertama ... carian cara jeruk melalui Mr. Google seperti biasa. InsyaAllah dalam 3 minggu akan tahu hasilnya.


Cara buat: Limau kasturi basuh dan biar kering betul2 ... dipotong melintang 1/3 dr atas. Jangan putus ya. Buang biji dan masukkan asam boi (guna mangkuk utk tadah jus limau yg keluar). Letak dlm botol kering yg telah ditabur 1 sudu makan gula. Susun limau kasturi yg telah dimasukkan asam boi. Cukup selapis, tuang jus kasturi yg ditadah tadi dan tabur gula (dlm 2 sudu makan). Ulang proses hingga selesai ... pastikan tabur gula lebih sedikit utk lapisan paling atas. Tutup botol, tulis tarikh buat pd botol dan biarkan sehari. Hari kedua Mama dah simpan dlm peti ais ... Jgn lupa 'at least' seminggu sekali kacau/balikkan limau yg atas dan bawah, agar sekata jeruknya nanti.

Dapat 3 botol ... sebotol dah dikebas adik
Itu antaranya sebab menyepi seketika ...

p.s. Hmmm ... jeruk lemon yg dibuat akhir tahun lepas masih berbaki. Buat acar buah tentu sedap ni ... tak pernah buat tapi apa salahnya. Mr. Google kan ada .....