Pages

Labels

Ceritalah (237) Me (137) diari ibu (135) kucing (65) Amar (61) Pesanan (60) Resipi (60) Rumah Biasa2 (36) Kebun Biasa2 (30) Yg Tersirat/Tersurat (30) cerita lama (21) Jalan-jalan (17) Jodoh (17) 3R (14) Lawak sikit (9) Puasa (8) PETUA (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Haji (3) Migraine and I (3) Cucu (2) ipoh (2) Nature (1)

11 August 2016

Tamtam hilang ....

Sudah seminggu lebih Tamtam xbalik ...
Entah di mana dia ... hidupkah? matikah?
Dapat tuan barukah?
Kami rindukan Tamtam ... sihitam yg biasa2 juka dibandingkan dgn bulus2 yg lain ...
Tapi dialah yg paling berani ... lasak ... manja dan setia. Sentiasa ada waktu makan tiba ...
Jodoh kami dengan Tamtam mungkin hanya setakat hari dia hilang ...
Di mana jua Tamtam berada ... kami redha
Semalam Amar tanya Mama, "Mama rasa kita jaga Tamtam ok ke? Adik harap Tamtam pergi bukan sebab dia merajuk dengan kita ...!"
Insya Allah Adik bukan kerana itu sebabnya ...
Mama yakin kita dah jaga dia dan semua sebaik terdaya ... makan 3x sehari jarang 'miss' ...  main dengan mereka petang bila lapang ... cakap dengan mereka terasa cam mereka faham ... cari bila tiada waktu makan ... itu antaranya
Tamtam ... terima kasih kerana pernah singgah dihati kami ... gembiralah ... damailah Tamtam ... di mana jua Tamtam betada 😒😒😒

27 July 2016

Menginjak usia ....

Jika dibundarkan usia Mama ... ia lebih menjurus kepada angka genap 60!!! 50 an semakin menginjak pergi ...
Bila fikirnya ... ahh! Macam tak percaya ...
Sudah bergelar Nenek kini ... badan pun sudah acapkali signal ... kejap situ kejap sini!! Minyak angin sudah wajib disisi ...
Mama dan Ayahnya ... kudrat sudah tak sekuat mana ... kadang2 kami lupa faktor usia ... buat kerja tak ingat dunia ... sudahnya ke hospital/klinik cari penawarnya ...
Bila begitu ... dah terbalik pula. Kami dimarahi sayang anak2 pula ... risau mereka kerana duduk berjauhan semua ... kecuali si bongsu Amar, peneman dan penguat semangat kami berdua.
Besok Mama teman Ayahnya jumpa doktor pakar ... nanti giliran Mama, Ayahnya pulak yg temankannya.
Selagi hayat ada ... fikir untuk lebih memberi dari menerima. Bersyukur dengan nikmat yg ada ... selebihnya mengharap ehsan dari NYA.

25 July 2016

Terpaksa lepaskan ....

Sebelum Ramadhan baru2 ni ...
6 ekor anak2 PYO berusia 2 bulan diberikan pada 3 orang kawan2 Mama ... 2 ekor@ ... supaya mereka ada teman bermain.
Syawal ... Sabtu lepas, 4 ekor anak Ella, dgn Ella sekali (kerana anak2 usia sebulan lebih dan masih menyusu) ... pula diserahkan pada kawan menantu Mama.
Sedih sungguh tp terpaksa dilepaskan ... 😒😒😒Kemain Mama soalsiasat dulu utk pastikan mereka2 ini, ibu angkat baru bulus2 Mama juga sayangkan kucing.
Kini tinggallah PYO, Bambam, Mojo, Goji, Big dan Tamtam ... cukuplah tu buat peneman kami. Faktor usia, allergi dan masa tidak membolehkan Mama jaga mereka seperti Mama muda2 dulu ... lagipun 'assistants' dah tinggal sorang ... Amar yg juga makin 'busy' semenjak naik sekolah menengah ...
Tapi Mama puashati sebab
... kami dah jaga mereka sebaik mungkin ...
... mereka juga dapat keluarga baru yg baik dan sayangi mereka (Mama tanya khabar sokmo ... ) Moga itu yg terbaik buat semua ... 😊😊

23 July 2016

Syawal ada lagi ....

Salam Syawal ... lamanya tak jenguk blog Mama.
Rindu? Memang rindu ... tp tenet yg 'berona' sering mematahkan semangat yg berkobar ... huhu
Banyak yg tak tercatit sejak Januari ... dah lupa pon setengahnya ... al maklumlah usia makin remaja ... 'remaja purba' kata rakan sekolah dlm grup whatssapp kami ... iya!! Mama aka Nenek pon ikut 'trend' jgk ... πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†
Ni amik peluang sbb tetiba tenet laju ... xlah laju sgt ... dah nak tengah malam ... tak bizi gamaknya line sini ... ramai dah tidor ... gamaknya. Telahan Mama ...
Apapun muga lps ini dapat abadikan cerita berita semasa di Rumah Biasa2 kami ni. Insya Allah ...

31 January 2016

2016 ... cepatnya masa berlalu




Amar dah sekolah menengah ...
Dah lebih tinggi pada Mama ...
Belajar rajin-rajin ya ...


p.s. cubaan update blog dgn henpon biasa2 Mama (-_-')