Pages

Labels

Ceritalah (255) Me (148) diari ibu (139) Resipi (70) kucing (70) Amar (63) Pesanan (63) Kebun Biasa2 (38) Rumah Biasa2 (37) Yg Tersirat/Tersurat (31) cerita lama (21) Jalan-jalan (17) Jodoh (17) 3R (14) Lawak sikit (9) Puasa (8) Cucu (5) PETUA (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Haji (3) Migraine and I (3) Kawan (2) Nature (2) ipoh (2)

19 January 2018

Dua minggu pertama 2018 ....

Hari ke dua minggu pertama tahun baru dikejutkan dgn adik bongsu yg berusia 40 thn 'warded' kerana 'unstable angina' (tu yg ditulis doktor ... fahaman Mama serangan jantung lah)
Kelamkabut kerana selama ni dia yg jaga Mak ... jadi bila Mak Mama yg kena jaga ... adik pulak terabai dihospital. Adikberadik lain jauh. Mak dah nyanyuk ... tak boleh tinggal ... nanti dia pi jalan merata, nak balik tak tahu pula.
Lalu ... petang esoknya pi hantar Mak kepada adik no 5 yg dok Kuantan. Kami jumpa di tol Bkt. Besi, LPT2 ... jimat masa. Kesian Mak, terpinga2 kenapa perlu tukar kereta malam2 buta ... jenuh 'explain', kejap faham. Seminit kemudian ... tanya lg benda yg sama. Huhu ... gitulah bila lanjut usia. Sabar ajalah ... kita pun kalau panjang umur, mungkin begitu juga.
4 hari adik 'warded' ... selepas dibenarkan pulang, adik duduk dulu dgn kami sehingga betul2 pulih kembali tenaga dan semangat yg hilang. Dulu masa Mama 'warded' kerana 'mild heart attack', adik yg jaga. Kini giliran Mama pula.
Minggu ke dua, cucu perempuan berusia setahun pula sakit. Berturutan bermula dari minggu ketiga Disember 2017, lengan kiri melecur kena air panas di stesyen servis kereta ( bahaya 'hot n cold water dispenser' kalau ada anak2 kecil yg aktif. Xboleh lara sikit ... ). Sambut 2018 dgn 'foot, hand n mouth disease' (xtau mana dapat ...) pulak. Masa hari nak balik Kelantan (sebab dah stress sgt mama dan baba cucu), kena pulak cirit2 sampai 8x sehari ... sampai berdarah. Tengahari sampai, petang terus bawa cucu ke HUSM ... kena tahan diwad 2 malam. Jadi Mama la yg kena mengasuh si abang yg berusia 2 tahun (sebenarnya Mama suka sangat2 ... hehe) sebab mama dan baba dia jaga adik diwad. Alhamdulillah tiada yg serius, cuma jangkitan kuman akibat pemakanan. (p.s. anak2 diusia setahun memang suka kutip benda2 dan terus masuk mulut ... hmm!!)
Itulah antara ceritanya ... menyebabkan Mama sunyi seketika. Ketika diuji begini ... ikhtiar dan doa tak putusnya. Selebihnya serah padaNya. Hanya Dia Yg Maha Berkuasa untuk menyembuhkan.

p.s. Dalam masa yg sama, anak no 5, Mr Cool Mama, sedang bergelut dgn peperiksaan akhir semester dia. Saratlah doa Mama ... untuk anak, adik, cucu ... Hanya itu senjata yg ada.
Dan 'good news' dari anak no 4 ... khabar gembira berkaitan 'career' dia ... 'a greener pasture' katanya. Alhamdulillah ... syukur.

Whats a start to a new year ... !!!


27 December 2017

Bila hujan berhenti seketika ....

Minggu lepas Alhamdulillah cuaca baik ... tak hujan beberapa hari. Matahari pun keluar walaupun kadang2 sembunyi balik awan2 tengkujuh yg masih tebal.
Rata2 penduduk taman kami sibuk dengan pelbagai aktiviti luar rumah terutamanya aktiviti bersih kawasan rumah yg sekian lama terbiar sejak musim hujan tiba.
Kami tak terkecuali ...
- Ambil peluang sidai pakaian di luar.
- Potong rumput dan bersih sekitar rumah dan Kebun Biasa2 kami.
- Kutip buah limau nipis yg banyak luruh
- bunga kantan yg ada sampai buruk, layu dipokok ... kutip mana yg elok
- buah durian belanda ada sebiji hampir masak (agaknya sebab musim hujan, tak ada kesan2 di tebuk lalat buah/serangga lain) ... yg lain, bilang2 ada dlm 8 - 10 putik masih muda. 2 bulan lagi InsyaAllah, ada rezeki, menjadi dan masaklah semua.
- tebang pokok2 pisang yg sakit, buang daun2 pisang kering dan ambil anak2 pisang yg mula meliar untuk agih pada jiran2 yg minta benih untuk tanam.
Itu antaranya aktiviti kami ... buat sikit2, bukan dalam satu hari. Almaklumlah faktor usia, kenalah lebih berhati2. Ingat mengingati ... sebab bila berkebun ni, semangat datang mulalah tak leh nak berhenti ...
" ... sikit lagi, sikit jer lagi ..." bisikan dlm hati.
Sedar2 ... zohor/magrib menghampiri ...
Dan malam nanti ... sakit segala sendi, kejang urat saraf badan sana sini .. pasti!!
Nyesal la sekejap ... tapi biasanya esok ulang kembali ... 😅😅😅
Kalau anak2 tahu, pasti kena marah kami
Terbalik dah kini ...
Tapi kami tahu, mereka risaukan kami ...
Eh!!! Melarat malalut apalah Mama sampai kesini pulak cerita ceriti ...
OK!! Stop dulu, hingga lain kali ...


p.s. ... kat pasar semalam, sebatang bunga kantan rega RM2.00 sebatang!!! Maknanya dah Rm6.00 utk bunga kantan yg Mama ambil tu. Daun limau purut sebanyak tu, kalau beli l, dalam RM1.00 kot. Dah RM7.00 situ weiii !!! Hmmm ... dlm zaman semua rega barang asyik naik, jom tanam yg kita guna harian, lengkuas, serai, kunyit, pandan, pokok kari, cili padi, limau nipis, purut, kasturi dan yg seangkatan ... banyak boleh jimat tu. Yg lebih? Beri jiran, jual ... pahala dapat, duit boleh simpan!!
Ah! Sudah ... cukup la bebel Mama oiii ... pi masak nasi ... 😅😅😅😅!!!


14 December 2017

Kek Nanas Terbalik ....

Mula terjebak dgn Kek Nanas Terbalik ni setelah menonton 'Kids Baking Championship'. Bila lihat kek yg dibuat oleh Kaniyah Cary, berusia 11 tahun, Mama macam ... "Oh! Lawanya ... 😍". Terus jatuh hati dgn kek ini. Apalagi,  Google cari resipi, pun tiada yg berkenan ...
Tiba2 teringat Mama pernah nampak resipi ni dlm buku 'Bukan Sekadar Resipi' karya Roza Roslan. Bila jumpa resepi, ... terus cuba! Kebetulan ada sebiji nanas yg dibeli suami hari tu. Memang cantik dan sedap sekali ... suami pun turut memuji kerana dia memang suka kek2 yg berasaskan buah2an. Selepas kek tu habis, suami minta dibuatkan lagi. Kali ini Mama guna nanas dlm tin pula (sebagaimana resepi asal Pn. Roza).

Cubaan pertama ... nanas segar
Nanas dlm tin cantik tersusun

Resepi Kek Nanas Terbalik (Roza Roslan)

100 gm mentega
100 gm gula kaster (Mama guna 75 gm)
2 biji telur (A)
75 gm tepung naik sendiri
25 gm serbuk badam
2 sudu besar susu segar/buttermilk
1/2 sudu teh esen vanilla
Topping;
1 tin kecil kepingan nanas (bulat)
25 gm mentega
25 gm gula perang
25 gm cheery merah

Cara buatnya;

1. Cairkan mentega utk topping dlm bekas pembakar. Taburkan gula perang ke atas mentega cair dan susun kepingan nanas dan ceri di atasnya. Ketepikan. Panaskan oven 170°C.
2. Pukul mentega dan gula kaster hingga kembang dan gebu.
3. Masukkan telur satu persatu. Kemudian masukkan bahan2 lain dan gaul hingga rata dan sebati.
4. Tuang adunan perlahan2 ke atas dulang kek bersusun nanas tadi. Hati2 agar nanas tidak beralih.
5. Bakar selama 45 minit, atau hingga kek masak. Cucuk bhgn tengah dgn lidi, jika keluar licin bermakna kek telah masak.
6. Sejukkan kek di atas redai kek selama anggaran 30 minit sebelum terbalikkan bhgn atas kek dari tin pembakar ke atas pinggan hidang.

p.s. cubaan dgn lebihan strawberries dan blueberries juga menjadi. Lepas ini akan experimen dengan oren atau pisang pulak ... Kiwi pun mesti lawa nih. Mungkin letak sedikit warna hijau dlm adunan utk 'matching'kannya ... hmmm. 

Strawberries dan blueberries - meriahnya


13 December 2017

Kek Pisang yg 'scary' ...

Pisang yg dituai dalam N3 8/12/17 lalu sudah masak. Lalu kami manafaatkan sebagaimana agihan berikut;
1. Guru mengaji Qur'an
2. Jiran sebelah rumah
3. Jemaah masjid taman kami
4. Jemput pisang ...
Dan baki terakhir ... kek pisang (as usual is a must ... one of my favourite cakes)
Konon kali ni nak hias ala2 apam pisang. Hasilnya ...

Huhu .... 'scary' pulak kejadian hirisan2 pisang tu. Cam 'muka2 yg menakutkan' kan???. Lain kali tak nak dah hias macam ni. Rasa lucu pun ya jugak ... 😅😅

09 December 2017

Resipi ... donut ubi kayu dan bingka ubi kayu

Lanjutan entri Mama 5/12/17 lalu ...
Resipi diabadikan utk rujukan anak cucu ...

DONUT UBI KAYU

300 gm ubi kayu
400 gm gandum
2 biji telur
5 sudu besar susu debu
11 gm yis segera
1 sudu teh baking powder
5 sudu besar gula kaster
1/2 sudu teh garam
1/2 sudu teh pelembut roti
100 gm marjerin
100 - 150 ml air (suaikan)
Cara buat:
1. Rebus ubi hingga empuk. Sejukkan dan lenyek halus.
2. Campur bahan2 lain kecuali air (pastikan yis dan garam tidak diletak bersekali - asingkan)
3. Dgn gunakan cangkuk roti, uli doh sambil masukkan air sedikit demi sedikit. Uli hingga adunan lembut dan tidak melekat.
4. Bentukkan doh jadi bulat, tudung dgn 'plastic cling' dan rehatkan doh +/- satu jam atau doh naik 2x ganda.
5. Tumbuk doh dan bentukkan ikut suka. Letak atas dulang yg ditabur tepung gandum. Rehatkan lagi +/- 20 - 30 minit.
6. Panaskan minyak 'deep frying' dan goreng donut hingga kekuningan. Angkat, toskan dan hias ikut suka.

BINGKA UBI KAYU
(resipi dari blogger Norazlita Aziz N3 22/10/15 ... ubikayu parut tak perlu perah agar bingka lembut)

4 cawan ubi kayu parut
2 cawan santan pekat
1 cawan gula pasir/ gula merah (Mama guna nise@gula melaka - cairkan dgn santan dan tapis)
1/2 sudu teh garam
sedikit pewarna kuning (Mama tak guna)

1. Panaskan oven 200°C
2. Masukkan semua bahan ke dalam loyang 7" × 7" /8" × 8"
3. Gaul/ kacau hingga sebati semua bahan. Gula hancur dan santan sekata.
4. Bakar 1 - 1 1/2 jam atau bahagian atas bingka keperangan.
5. Keluarkan dan sejukkan dahulu 3 - 5 jam sebelum potong/hidang.


p.s. bingka Mama jadi macam lempeng sebab Mama buat setengah dari adunan resipi di atas tapi guna loyang 7" × 7" juga. Amar kata sedap, 'crispy' ... haha