Pages

Labels

Ceritalah (238) Me (139) diari ibu (136) kucing (67) Amar (61) Pesanan (61) Resipi (61) Rumah Biasa2 (36) Kebun Biasa2 (31) Yg Tersirat/Tersurat (30) cerita lama (21) Jalan-jalan (17) Jodoh (17) 3R (14) Lawak sikit (9) Puasa (8) PETUA (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Cucu (3) Haji (3) Migraine and I (3) ipoh (2) Nature (1)

23 December 2016

Bila cuti ... senang jer nak bahagiakan ibubapa

Tak perlu duit berkepok nak bahagiakan ibu bapa ...
Bagi yg masih belajar ... belajar rajin2,
Anak2 berjaya ... mak ayah gembira
Bagi yg dah kerja ... selalu2lah hubungi mereka ... tanya khabar ... ada lebih, hulurlah seringgit dua
Yang dah berkeluarga ...
Baliklah sekali sekala ... jenguk mereka
Nenek Atok pasti terhibur ... hilang rindu pada anak menantu ... lebih2 lagi cucu2 laa
Pastu bawa kami jalan2 ... makan2 ... shopping (window shopping pun xper) bersama2 ... asal bersama2 ... cukup doh
Pastu ... masak sama2 ... ala2 makan besar seisi keluarga ... puas! gembira!
Dan ... yg pastinya bila semua dah balik
Memori bersama diulangtayang ... berkali2 tatkala rindu datang menyapa ...




Am already thinking when 'next visit' them all ... ❤❤❤

29 November 2016

Kalaulah ....

Hujan seharian ....
Bestkan kalau boleh duduk relax jerr ...
Tak perlu buat apa2 ...
Makan minum semua tersedia ...
Kerja rumah ada yg bereskannya ...
Rehat santai ...
Macam PYO ni ...
Sehari pon dah tak apa ...
'Impossible' ... itu realiti ...
Sakit demam pon tak der mc ...
Telan ubat, kebah ... terus operasi
Kalu segar megar gini ...
Hanya boleh dengki ...
Untung kamu PYO ...




28 November 2016

Terbiar ... Nov 2016



Lawa kan gubahan bunga ☝...πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜… ...
Itulah nasib bunga kantan tepi pagar Rumah Biasa2 kami ... terbiar sampai kembang bak bunga semua.
Boleh lagi ke nak buat laksa penang ni???

24 November 2016

Brownies Nutella ....



Brownies Nutella ... pertama kali buat kerana kesian lihat 1/2 botol Nutella tak disentuh sesiapa setelah sekian lama ...
Dari terbiar dan luput tarikh ... Mama 'google' cari resipi guna Nutella yg paling ringkas dan mudah ... bagi Mama laa
Tuan empunya resipi Brownies Nutella ni dari blog 'nameeroslan.blogspot' bertarikh 07/10/2014 (malas nak 'link' 😷) ....
Ini resipinya;
200 gm Nutella
8 sudu makan tpg gandum
(Mama guna 3/4 cwn tepung naik sendiri)
2 biji telur (saiz M)
4 sudu makan susu pekat
Cara:
1. Tuang Nutella dan telur ke dlm mangkuk dan kacau sebati (dgn mixer/whisk/spatula)
2. Masukkan susu pekat, kacau sebati
3. Masukkan gandum, sedikit demi sedikit sambil gaul sebati hingga habis.
4. Tuang ke dlm acuan yg tinggi 1" tu (ikut suka bulat/empatsegi) ... yg dilenser sedikit mentega dan alas kertas kek atau boleh guna cawan kertas ... isi 3/4 penuh.
5. Bakar 200°C, 30 - 40 minit (acuan besar),
15 - 20 minit bg cawan kertas ... hingga masak. Tutup oven dan biarkan dlm oven selama 10 minit dgn pintu oven sedikit terbuka (utk effect kedut2 ... jika suka).
Siap .... cubalah!!!
p.s. terima kasih banyak2 tuan resipi ... sedap dan dapat pujian dr warga Rumah Biasa2 kami πŸ˜ŠπŸ‘

23 November 2016

Tinggal 2 ....

Rasa rindu ... rasa sedih ... rasa bersalah pun ya ....
Sejak 2 anak2 terakhir PYO dari 5 beradik diserah kepada kawan suami ...
Sebelum tu ... yg 3 ekor dah diambil menantu kawan Mama ....
Walaupun rasa lega kerana tuan2 baru mereka peminat tegar kucing
Rasa sunyi pula bila dah terbiasa mereka;
- dok main2 dgn kaki jubah Mama setiap kali turun jemur kain, siram pokok, beri mereka makan ...
- serbu setiap kali pintu dibuka ...
- gelagat lucu n kiut mereka bergurau, berkejaran, bergomolgurau lari kejar sesama mereka ...
Sabarlah hati ...
PYO dan Bambam kan ada ...
p.s. sedih juga;
Kerana Goji ... sudah hilang entah ke mana ... tak pulang2 ... rindunya 😒
Kerana Big ... sudah berkelana membawa diri ke lorong DS/4 ... (menantu terserempak dia di sana)
Dek Bambam yg garang ... tak mahu 'share' kawasan dgn jejaka mana2 ...
Begitulah Mama ... entah kali ke berapa, sokmo cakap tak mau bela kucing lagi ... sedih sangat2 kalau kehilangan mereka ...
Pun kalau ada yg datang berkelana ... terjumpa anak2 bulus kecil yg dibuang manusia yg tak sukakan mereka ... cair hati kalah jua ...
Skrip yg sama ... ulangtayang semula ...
Rasanya tak kot kali ni ...
😺😼😸😻😽😾 ... comelkan mereka ...