Pages

Labels

Ceritalah (238) Me (139) diari ibu (135) kucing (67) Amar (61) Resipi (61) Pesanan (60) Rumah Biasa2 (36) Kebun Biasa2 (31) Yg Tersirat/Tersurat (30) cerita lama (21) Jalan-jalan (17) Jodoh (17) 3R (14) Lawak sikit (9) Puasa (8) PETUA (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Cucu (3) Haji (3) Migraine and I (3) ipoh (2) Nature (1)

29 November 2016

Kalaulah ....

Hujan seharian ....
Bestkan kalau boleh duduk relax jerr ...
Tak perlu buat apa2 ...
Makan minum semua tersedia ...
Kerja rumah ada yg bereskannya ...
Rehat santai ...
Macam PYO ni ...
Sehari pon dah tak apa ...
'Impossible' ... itu realiti ...
Sakit demam pon tak der mc ...
Telan ubat, kebah ... terus operasi
Kalu segar megar gini ...
Hanya boleh dengki ...
Untung kamu PYO ...




28 November 2016

Terbiar ... Nov 2016



Lawa kan gubahan bunga ☝...πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜… ...
Itulah nasib bunga kantan tepi pagar Rumah Biasa2 kami ... terbiar sampai kembang bak bunga semua.
Boleh lagi ke nak buat laksa penang ni???

24 November 2016

Brownies Nutella ....



Brownies Nutella ... pertama kali buat kerana kesian lihat 1/2 botol Nutella tak disentuh sesiapa setelah sekian lama ...
Dari terbiar dan luput tarikh ... Mama 'google' cari resipi guna Nutella yg paling ringkas dan mudah ... bagi Mama laa
Tuan empunya resipi Brownies Nutella ni dari blog 'nameeroslan.blogspot' bertarikh 07/10/2014 (malas nak 'link' 😷) ....
Ini resipinya;
200 gm Nutella
8 sudu makan tpg gandum
(Mama guna 3/4 cwn tepung naik sendiri)
2 biji telur (saiz M)
4 sudu makan susu pekat
Cara:
1. Tuang Nutella dan telur ke dlm mangkuk dan kacau sebati (dgn mixer/whisk/spatula)
2. Masukkan susu pekat, kacau sebati
3. Masukkan gandum, sedikit demi sedikit sambil gaul sebati hingga habis.
4. Tuang ke dlm acuan yg tinggi 1" tu (ikut suka bulat/empatsegi) ... yg dilenser sedikit mentega dan alas kertas kek atau boleh guna cawan kertas ... isi 3/4 penuh.
5. Bakar 200°C, 30 - 40 minit (acuan besar),
15 - 20 minit bg cawan kertas ... hingga masak. Tutup oven dan biarkan dlm oven selama 10 minit dgn pintu oven sedikit terbuka (utk effect kedut2 ... jika suka).
Siap .... cubalah!!!
p.s. terima kasih banyak2 tuan resipi ... sedap dan dapat pujian dr warga Rumah Biasa2 kami πŸ˜ŠπŸ‘

23 November 2016

Tinggal 2 ....

Rasa rindu ... rasa sedih ... rasa bersalah pun ya ....
Sejak 2 anak2 terakhir PYO dari 5 beradik diserah kepada kawan suami ...
Sebelum tu ... yg 3 ekor dah diambil menantu kawan Mama ....
Walaupun rasa lega kerana tuan2 baru mereka peminat tegar kucing
Rasa sunyi pula bila dah terbiasa mereka;
- dok main2 dgn kaki jubah Mama setiap kali turun jemur kain, siram pokok, beri mereka makan ...
- serbu setiap kali pintu dibuka ...
- gelagat lucu n kiut mereka bergurau, berkejaran, bergomolgurau lari kejar sesama mereka ...
Sabarlah hati ...
PYO dan Bambam kan ada ...
p.s. sedih juga;
Kerana Goji ... sudah hilang entah ke mana ... tak pulang2 ... rindunya 😒
Kerana Big ... sudah berkelana membawa diri ke lorong DS/4 ... (menantu terserempak dia di sana)
Dek Bambam yg garang ... tak mahu 'share' kawasan dgn jejaka mana2 ...
Begitulah Mama ... entah kali ke berapa, sokmo cakap tak mau bela kucing lagi ... sedih sangat2 kalau kehilangan mereka ...
Pun kalau ada yg datang berkelana ... terjumpa anak2 bulus kecil yg dibuang manusia yg tak sukakan mereka ... cair hati kalah jua ...
Skrip yg sama ... ulangtayang semula ...
Rasanya tak kot kali ni ...
😺😼😸😻😽😾 ... comelkan mereka ...

20 November 2016

Ingat bini awak sorang je solat ...

Petang tadi singgah solat asar disurau di sebuah stesyen minyak ....
Waktu Mama masuk surau sebelah wanita ada seorang wanita, seorang anak perempuan (agak Mama usia 10 thn) dan anak kecil sedang menyusu ...
Si kakak solat sebelah Mama sementara si ibu ralit dengan henpon disebelah sikecil ...
Waktu Mama hendak angkat tangan untuk takbir ... tiba2 tanpa sebarang 'warning' ... tabir sebelah Mama terangkat dan ...
Terjengul seorang lelaki ... mula2 pandang Mama (dalam 3 saat kot), pastu pandang bini dia ...
Tanpa kata2 maaf kerana dah ceroboh bahagian wanita, terus tanya bini dia ... "dah solat ..." dan selamba turunkan tabir.
Mama? Tentunya terkejut yg amat!!!
Mujurlah aurat dah terlindung dgn telekung ...
Spontan Mama terkata, "Weh!! Apa selak2 tabir nih ..."
Mama terus pandang bini dia ... yg buat2 tak tahu, cepat2 pergi ambil wuduk ...
Mama istigfar banyak2 dan terus solat.
Usai solat ... si ibu masih solat dan si kakak duduk sebelah adik.
Terus keluar dari surau ... tapi tak nampak pulak wajah si suami penceroboh kat luar tu ...
Sepanjang perjalanan pulang, Mama tak cerita kat suami sebab dok teringat peristiwa di atas ... dok fikir
"What was he thinking doing the unthinkable thing like that??? ..."
Nak marah pun ye ... nak ketawa pun ya ...
Nak marah sebab cerobohi bahagian wanita secara tiba2 ... mujur Mama dah siap bertelekung masa tu ... hadoiii
Nak ketawa pun ya ... sebab nampak muka terkejut suami tu bila terpandang Mama yg juga muka terkejut dok pandang dia ... cam dalam drama pulak .... hadoiii
Tapi kan ... Takkan takleh fikir ... tabir disurau awam tu tujuan untuk jaga privasi dan aurat wanita bukan muhrim awak la ... hadoiii
Nasib baik Mama jenis 'cool' ... dibuatnya Mama menjerit tadi ... tak pasal2 awak dimalukan kerana cerobohi bahagian wanita ... hadoiii
Berapa banyak hadoiii laa ...
Tapi itulah ... apasal tak pesan awal2 kat bini tadi ... ni main selak2 tabir ... ingat ini rumah awak ke ... bini awak sorang jer dok solat ... geram wehhh!!!!
p.s. sebaik cerita kat che abam,
"Bakpo tok oyat tadi ..."