Pages

Labels

Ceritalah (245) Me (144) diari ibu (137) kucing (69) Amar (62) Pesanan (62) Resipi (62) Rumah Biasa2 (36) Kebun Biasa2 (33) Yg Tersirat/Tersurat (30) cerita lama (21) Jalan-jalan (17) Jodoh (17) 3R (14) Lawak sikit (9) Puasa (8) PETUA (5) Rumah WM (5) Cucu (4) Lukislah anakku (4) Haji (3) Migraine and I (3) Kawan (2) ipoh (2) Nature (1)

23 December 2016

Bila cuti ... senang jer nak bahagiakan ibubapa

Tak perlu duit berkepok nak bahagiakan ibu bapa ...
Bagi yg masih belajar ... belajar rajin2,
Anak2 berjaya ... mak ayah gembira
Bagi yg dah kerja ... selalu2lah hubungi mereka ... tanya khabar ... ada lebih, hulurlah seringgit dua
Yang dah berkeluarga ...
Baliklah sekali sekala ... jenguk mereka
Nenek Atok pasti terhibur ... hilang rindu pada anak menantu ... lebih2 lagi cucu2 laa
Pastu bawa kami jalan2 ... makan2 ... shopping (window shopping pun xper) bersama2 ... asal bersama2 ... cukup doh
Pastu ... masak sama2 ... ala2 makan besar seisi keluarga ... puas! gembira!
Dan ... yg pastinya bila semua dah balik
Memori bersama diulangtayang ... berkali2 tatkala rindu datang menyapa ...




Am already thinking when 'next visit' them all ... ❤❤❤

29 November 2016

Kalaulah ....

Hujan seharian ....
Bestkan kalau boleh duduk relax jerr ...
Tak perlu buat apa2 ...
Makan minum semua tersedia ...
Kerja rumah ada yg bereskannya ...
Rehat santai ...
Macam PYO ni ...
Sehari pon dah tak apa ...
'Impossible' ... itu realiti ...
Sakit demam pon tak der mc ...
Telan ubat, kebah ... terus operasi
Kalu segar megar gini ...
Hanya boleh dengki ...
Untung kamu PYO ...




28 November 2016

Terbiar ... Nov 2016



Lawa kan gubahan bunga ☝...πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜… ...
Itulah nasib bunga kantan tepi pagar Rumah Biasa2 kami ... terbiar sampai kembang bak bunga semua.
Boleh lagi ke nak buat laksa penang ni???

24 November 2016

Brownies Nutella ....



Brownies Nutella ... pertama kali buat kerana kesian lihat 1/2 botol Nutella tak disentuh sesiapa setelah sekian lama ...
Dari terbiar dan luput tarikh ... Mama 'google' cari resipi guna Nutella yg paling ringkas dan mudah ... bagi Mama laa
Tuan empunya resipi Brownies Nutella ni dari blog 'nameeroslan.blogspot' bertarikh 07/10/2014 (malas nak 'link' 😷) ....
Ini resipinya;
200 gm Nutella
8 sudu makan tpg gandum
(Mama guna 3/4 cwn tepung naik sendiri)
2 biji telur (saiz M)
4 sudu makan susu pekat
Cara:
1. Tuang Nutella dan telur ke dlm mangkuk dan kacau sebati (dgn mixer/whisk/spatula)
2. Masukkan susu pekat, kacau sebati
3. Masukkan gandum, sedikit demi sedikit sambil gaul sebati hingga habis.
4. Tuang ke dlm acuan yg tinggi 1" tu (ikut suka bulat/empatsegi) ... yg dilenser sedikit mentega dan alas kertas kek atau boleh guna cawan kertas ... isi 3/4 penuh.
5. Bakar 200°C, 30 - 40 minit (acuan besar),
15 - 20 minit bg cawan kertas ... hingga masak. Tutup oven dan biarkan dlm oven selama 10 minit dgn pintu oven sedikit terbuka (utk effect kedut2 ... jika suka).
Siap .... cubalah!!!
p.s. terima kasih banyak2 tuan resipi ... sedap dan dapat pujian dr warga Rumah Biasa2 kami πŸ˜ŠπŸ‘

23 November 2016

Tinggal 2 ....

Rasa rindu ... rasa sedih ... rasa bersalah pun ya ....
Sejak 2 anak2 terakhir PYO dari 5 beradik diserah kepada kawan suami ...
Sebelum tu ... yg 3 ekor dah diambil menantu kawan Mama ....
Walaupun rasa lega kerana tuan2 baru mereka peminat tegar kucing
Rasa sunyi pula bila dah terbiasa mereka;
- dok main2 dgn kaki jubah Mama setiap kali turun jemur kain, siram pokok, beri mereka makan ...
- serbu setiap kali pintu dibuka ...
- gelagat lucu n kiut mereka bergurau, berkejaran, bergomolgurau lari kejar sesama mereka ...
Sabarlah hati ...
PYO dan Bambam kan ada ...
p.s. sedih juga;
Kerana Goji ... sudah hilang entah ke mana ... tak pulang2 ... rindunya 😒
Kerana Big ... sudah berkelana membawa diri ke lorong DS/4 ... (menantu terserempak dia di sana)
Dek Bambam yg garang ... tak mahu 'share' kawasan dgn jejaka mana2 ...
Begitulah Mama ... entah kali ke berapa, sokmo cakap tak mau bela kucing lagi ... sedih sangat2 kalau kehilangan mereka ...
Pun kalau ada yg datang berkelana ... terjumpa anak2 bulus kecil yg dibuang manusia yg tak sukakan mereka ... cair hati kalah jua ...
Skrip yg sama ... ulangtayang semula ...
Rasanya tak kot kali ni ...
😺😼😸😻😽😾 ... comelkan mereka ...

20 November 2016

Ingat bini awak sorang je solat ...

Petang tadi singgah solat asar disurau di sebuah stesyen minyak ....
Waktu Mama masuk surau sebelah wanita ada seorang wanita, seorang anak perempuan (agak Mama usia 10 thn) dan anak kecil sedang menyusu ...
Si kakak solat sebelah Mama sementara si ibu ralit dengan henpon disebelah sikecil ...
Waktu Mama hendak angkat tangan untuk takbir ... tiba2 tanpa sebarang 'warning' ... tabir sebelah Mama terangkat dan ...
Terjengul seorang lelaki ... mula2 pandang Mama (dalam 3 saat kot), pastu pandang bini dia ...
Tanpa kata2 maaf kerana dah ceroboh bahagian wanita, terus tanya bini dia ... "dah solat ..." dan selamba turunkan tabir.
Mama? Tentunya terkejut yg amat!!!
Mujurlah aurat dah terlindung dgn telekung ...
Spontan Mama terkata, "Weh!! Apa selak2 tabir nih ..."
Mama terus pandang bini dia ... yg buat2 tak tahu, cepat2 pergi ambil wuduk ...
Mama istigfar banyak2 dan terus solat.
Usai solat ... si ibu masih solat dan si kakak duduk sebelah adik.
Terus keluar dari surau ... tapi tak nampak pulak wajah si suami penceroboh kat luar tu ...
Sepanjang perjalanan pulang, Mama tak cerita kat suami sebab dok teringat peristiwa di atas ... dok fikir
"What was he thinking doing the unthinkable thing like that??? ..."
Nak marah pun ye ... nak ketawa pun ya ...
Nak marah sebab cerobohi bahagian wanita secara tiba2 ... mujur Mama dah siap bertelekung masa tu ... hadoiii
Nak ketawa pun ya ... sebab nampak muka terkejut suami tu bila terpandang Mama yg juga muka terkejut dok pandang dia ... cam dalam drama pulak .... hadoiii
Tapi kan ... Takkan takleh fikir ... tabir disurau awam tu tujuan untuk jaga privasi dan aurat wanita bukan muhrim awak la ... hadoiii
Nasib baik Mama jenis 'cool' ... dibuatnya Mama menjerit tadi ... tak pasal2 awak dimalukan kerana cerobohi bahagian wanita ... hadoiii
Berapa banyak hadoiii laa ...
Tapi itulah ... apasal tak pesan awal2 kat bini tadi ... ni main selak2 tabir ... ingat ini rumah awak ke ... bini awak sorang jer dok solat ... geram wehhh!!!!
p.s. sebaik cerita kat che abam,
"Bakpo tok oyat tadi ..."

17 November 2016

Cucu ....

23 Oktober 2016 ... doter selamat lahirkan anak ke dua. Perempuan. Dah sepasang  ... yg abang baru setahun 3 bulan.
Mama? Of coz gembira ... terus warwar kat member2 whatssapp berita gembira ... dpt tittle datuk nenek lagi tahun ni ...
p.s. SOS ... dah tak keruan semua. Makan ikut apa yg ada ... bila cucu tidor ... macam movie charlie chaplin .... semua nak dibereskan time tu juga ... kadang2 berjaya ... kadang2 nak nangis rasa πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Yang abang makin manja dengan nenek (mama ler tu ...) bergayut dikaki sokmo ... Atok dah terbiar terus 😷 ... kesian pula. Tapi itulah ... bila kami tengok wajah cucu2 masa tidur ... alololo comeinyo .... cair semua keletihan Atok dan nenek  ... mama dan baba diaorang xsah cakap la ... malam dan siang dah sama ... ikut letak kepala .... πŸ’€πŸ’€πŸ’€ ... 😊
Tahun depan tambah lagi sorang cucu ....
Tak sabar lihat gelagat cucu-cucu bila semua berkumpul rumah Atok dan nenek nanti .... just can imagine πŸ˜†

16 November 2016

Kawan ....

Kehidupan diusia senja ... banyak sunyi dari ceria
Lebih suka berada dirumah ... buat itu dan ini sesuka hati
'Shopping' ... henbeg, kasut, baju baru, tudung yg 'matching' ... dah tak se 'umpphh' dulu
'Jalan-jalan cari makan' ... hanya untuk raikan hari2 istimewa
'Travelling' ... bila perlu: kenduri, konvo, 're-union', ziarah sedara mara/sahabat handai
Mujurlah ada 'whatsapp' ... bertemu kembali kawan2 zaman sekolah rendah, menengah, kolej ... silaturrahim bertaut kembali ... dapat bercerita dulu dan kini, ubati lara dan sunyi dihati ... setiap hari berkomunikasi ... dialam maya ... jauh tapi dekat .... sesekali 'gader' ubati rindu dan 'destress' bila gelak ketawa seperti dulu.
Terima kasih kawan kerana menerima diri ini tanpa syarat pangkat harta dan rupa ....
p.s. grup alumni zs'77 ... rakan2 ting 5 sekolah menengah paling dekat di hati ... kerana kami sekolah perempuan ... saling memahami ... tiada sempadan gender ...
🎢🎢 ... those were the days my friends ... 🎢🎢

11 November 2016

Yg hilang ... yg datang ...

Selepas Tamtam hilang dan tak pulang2 ... Mojo pula ikut hilang dan tak pulang2 lepas Raya Korban lalu.
Dan Bambam tiba2 menjadi 'terrotorial' ... habis dikejar kucing2 jantan yg ada dirumah kami ... kesian Goji dan Big. Waktu makan datang sorok2 ... terpaksa asingkan tempat makan mereka jauh2 ...
Lepas makan, cepat2 Goji dan Big menghilang @membawa diri.
Tiada lagi bermain bergurau bersama seperti dulu ...
PYO hamil lagi ... beranak 5 ekor. Kali ke 4 dia beranak ... lalu kami sepakat 'spayed'(mandulkan) PYO minggu lepas. Anak2nya pon dan 2 bulan usia, dah makan makanan pejal ... dan akan dilepaskan juga pada sesiapa yg mahu bela mereka.
Itulah ... faktor usia tidak memungkin Mama jaga mereka ... cukuplah PYO, Bambam dan Goji serta Big yg 'kejap ada kejap tiada' .... 😦😦😦
p.s. sebelum ni Bambam pun sudah dimandulkan juga.

11 August 2016

Tamtam hilang ....

Sudah seminggu lebih Tamtam xbalik ...
Entah di mana dia ... hidupkah? matikah?
Dapat tuan barukah?
Kami rindukan Tamtam ... sihitam yg biasa2 juka dibandingkan dgn bulus2 yg lain ...
Tapi dialah yg paling berani ... lasak ... manja dan setia. Sentiasa ada waktu makan tiba ...
Jodoh kami dengan Tamtam mungkin hanya setakat hari dia hilang ...
Di mana jua Tamtam berada ... kami redha
Semalam Amar tanya Mama, "Mama rasa kita jaga Tamtam ok ke? Adik harap Tamtam pergi bukan sebab dia merajuk dengan kita ...!"
Insya Allah Adik bukan kerana itu sebabnya ...
Mama yakin kita dah jaga dia dan semua sebaik terdaya ... makan 3x sehari jarang 'miss' ...  main dengan mereka petang bila lapang ... cakap dengan mereka terasa cam mereka faham ... cari bila tiada waktu makan ... itu antaranya
Tamtam ... terima kasih kerana pernah singgah dihati kami ... gembiralah ... damailah Tamtam ... di mana jua Tamtam betada 😒😒😒

27 July 2016

Menginjak usia ....

Jika dibundarkan usia Mama ... ia lebih menjurus kepada angka genap 60!!! 50 an semakin menginjak pergi ...
Bila fikirnya ... ahh! Macam tak percaya ...
Sudah bergelar Nenek kini ... badan pun sudah acapkali signal ... kejap situ kejap sini!! Minyak angin sudah wajib disisi ...
Mama dan Ayahnya ... kudrat sudah tak sekuat mana ... kadang2 kami lupa faktor usia ... buat kerja tak ingat dunia ... sudahnya ke hospital/klinik cari penawarnya ...
Bila begitu ... dah terbalik pula. Kami dimarahi sayang anak2 pula ... risau mereka kerana duduk berjauhan semua ... kecuali si bongsu Amar, peneman dan penguat semangat kami berdua.
Besok Mama teman Ayahnya jumpa doktor pakar ... nanti giliran Mama, Ayahnya pulak yg temankannya.
Selagi hayat ada ... fikir untuk lebih memberi dari menerima. Bersyukur dengan nikmat yg ada ... selebihnya mengharap ehsan dari NYA.

25 July 2016

Terpaksa lepaskan ....

Sebelum Ramadhan baru2 ni ...
6 ekor anak2 PYO berusia 2 bulan diberikan pada 3 orang kawan2 Mama ... 2 ekor@ ... supaya mereka ada teman bermain.
Syawal ... Sabtu lepas, 4 ekor anak Ella, dgn Ella sekali (kerana anak2 usia sebulan lebih dan masih menyusu) ... pula diserahkan pada kawan menantu Mama.
Sedih sungguh tp terpaksa dilepaskan ... 😒😒😒Kemain Mama soalsiasat dulu utk pastikan mereka2 ini, ibu angkat baru bulus2 Mama juga sayangkan kucing.
Kini tinggallah PYO, Bambam, Mojo, Goji, Big dan Tamtam ... cukuplah tu buat peneman kami. Faktor usia, allergi dan masa tidak membolehkan Mama jaga mereka seperti Mama muda2 dulu ... lagipun 'assistants' dah tinggal sorang ... Amar yg juga makin 'busy' semenjak naik sekolah menengah ...
Tapi Mama puashati sebab
... kami dah jaga mereka sebaik mungkin ...
... mereka juga dapat keluarga baru yg baik dan sayangi mereka (Mama tanya khabar sokmo ... ) Moga itu yg terbaik buat semua ... 😊😊

23 July 2016

Syawal ada lagi ....

Salam Syawal ... lamanya tak jenguk blog Mama.
Rindu? Memang rindu ... tp tenet yg 'berona' sering mematahkan semangat yg berkobar ... huhu
Banyak yg tak tercatit sejak Januari ... dah lupa pon setengahnya ... al maklumlah usia makin remaja ... 'remaja purba' kata rakan sekolah dlm grup whatssapp kami ... iya!! Mama aka Nenek pon ikut 'trend' jgk ... πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†
Ni amik peluang sbb tetiba tenet laju ... xlah laju sgt ... dah nak tengah malam ... tak bizi gamaknya line sini ... ramai dah tidor ... gamaknya. Telahan Mama ...
Apapun muga lps ini dapat abadikan cerita berita semasa di Rumah Biasa2 kami ni. Insya Allah ...

31 January 2016

2016 ... cepatnya masa berlalu




Amar dah sekolah menengah ...
Dah lebih tinggi pada Mama ...
Belajar rajin-rajin ya ...


p.s. cubaan update blog dgn henpon biasa2 Mama (-_-')