Pages

Labels

Ceritalah (238) Me (139) diari ibu (136) kucing (67) Amar (61) Pesanan (61) Resipi (61) Rumah Biasa2 (36) Kebun Biasa2 (31) Yg Tersirat/Tersurat (30) cerita lama (21) Jalan-jalan (17) Jodoh (17) 3R (14) Lawak sikit (9) Puasa (8) PETUA (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Cucu (3) Haji (3) Migraine and I (3) ipoh (2) Nature (1)

29 December 2011

Cobaaann ...

... boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu ... (Al-Baqarah:216)


Ia datang lagi. Masaalah!Cobaan!Dugaan!Musibah! (u name it) ...  
Asalnya sentiasa kecil, tetapi akibat disiram dgn petrol, marak & jadi lawan lah!! 
Puncanya ... dari sumber yg sama, cuma kes aje yg akan berbeza2. Begitulah setiap kali ...
Bila ianya melibatkan insan yg dekat dgn kita, saya jadi "Ditelan mati emak, diluah mati ayah". 
Saya bukan seorang yg bijaksana, dan saya paling tak suka jadi orang yg terpaksa "Menarik rambut dalam tepung" 
Faham2 ajelah dah tua2 ni, mata dah kabur, rambut yg nak ditarik, samar2 aje ... blurr!! 
Dgn memori 'sekejap ada, sekejap tiada', satu kerja pulak mencari spek membaca ... Haisshhh!!
Bila tak jumpa2, darah mudah naik & kalau saya cuba juga tarik rambut tu ...
Mau putus & berselerak tepung dikerjakan saya. Astagfirullah ...
Tapi .. disebalik setiap musibah yg terjadi, bila direnung balik, ada hikmah rupanya. 
Macam cari benda yg tersembunyi, kena perhati & teliti baik2, haa ... baru jumpa!!
Dlm kes kali ini, saya rasa hikmahnya adalah ...

1.  Allah rupanya hendak membuka ruang kepada kami agar berserah diri. Berdoa, mengadu, mengharap & memohon hanya pada Nya. Ada disebutkan dlm sebuah atsar** bahawa Allah beri cubaan pd hambaNya, lalu Allah berfirman pd para malaikat Nya; 

"Tujuannya adalah agar Aku mendengar suaranya."


Bukankah itu tandanya sayang & rindunya Allah untuk mendengar suara kita memohon, bercakap & mengadu pada Nya, sebab manusia bila senang lupa, bila susah baru sedar & ingat pada Nya!! MasyaAllah, Astagfirullah ...


2. Rupanya antara cara untuk redakan nafsu manusia yg cenderung melampaui batas. "Beri betis hendak paha". Alhamdulillah ... kami tersedar apa yg dimiliki sudah amat mencukupi ...


3. Untuk lebih mendekatkan hubungan persaudaraan (ada yg hampir putus). Alhamdulillah ... "Air ditetak tidak akan putus", "Walau jauh dimata, masih dekat dihati". Masih lebat buah simpati & masih ringan hulurkan bantuan. Ya Allah ... Engkau bangkitkan kesedaran kami untuk saling menyayangi, membantu & mendoakan ketika musibah melanda. Kami tidak bersendirian & tidak boleh sendirian rupanya ...


4. Musibah yg melanda rupanya kecil aje jika nak dbandingkan dgn anugerah/hikmah yg kami dapat darinya (spt di atas, itu antaranya ... tidak ternilaikan). Dissebaliknya pula Engkau  menjanjikan kami,

.... sesungguhnya hanya orang2 yg bersabarlah yg akan dicukupkan pahala mereka tanpa batas. (Az-Zumar:10) 


Kami tenang kini. Kami faham ... Alhamdulillah!!!


p.s. Oh ya wahai kalian semua ... !!! Boleh tak cari 'Arbitrator' lain?? Kak Long kamu ini sudah semakin tua. (p.s2. mujurlah tiada penyakit darah tinggi, Alhamdulillah!! Kalau tidak kan tambah lagi masaalah ... Siapa nak urus makan pakai Abg Wan, Muaz & Amar nanti???) Kak Long rasa nak pencen awal, tak nak sambung 60 ... huhu!!

** atsar 
~  sama dgn makna Hadist
~ sesuatu yg datang dr Sahabat atau Tabi'in, baik berupa ucapan atau perbuatan

27 December 2011

Amar - budak yg suka t.kasih 2

Alhamdulillah ...
Amar masih istiqamah dalam bab 'berterima kasih'
Sekarang dia dah 'upgrade' terima kasih dia ...
Jika dulu dgn kata2, kini ditambah dgn perbuatan pula.
Sebelum makan,
"Terima kasih Mama, masak utk Adik"
Selepas makan,
"Mama! Adik dah basuh pinggan Adik"
Hari ini,
"Mama! Boleh Adik basuh semua pinggan kat 'sink'? Adik nak terima kasih sebab Mama masak utk Adik!! Kesian, mesti Mama letih ...."
Untungnya saya ... (^_^) 
Siapa kata anak lelaki tak boleh diharap?!!
Basuhlah Amar ... jgn pecah udah ...
(p.s. kalau pecah ada alasan nak beli set pinggan yg baru ... heh heh)

26 December 2011

Milo & Kopi ... what a day

Yesterday caught Kopi covered like this!!!


Whilst Kopi, the young cat, tirelessly snooped around,
Milo, the senior was caught sleeping soundly & snugly like this!!!


Soon, Kopi bored at having no 'sparring partner' decided  'if you can't beat them, just join them'.
So, at her favourite spot, she too was like ...


So yesterday was napping day. It was zzzzzzzzzzzz the whole day except for meals & nature calls. What a quite X'mas holiday ...
But as early as seven today,
As I was busy preparing breakfast, they were already up & chasing each other.
How do you tell cats that playing in the kitchen is dangerous!! 
I might spilled hot tea or coffee on them ... or worse
I might tripped on them and fall, face flat on the hot pan like the pancake I'm making!! (+_+)
(p.s. my kitchen has no door, so I cannot lock them out)
With ample rest yesterday & hearty meal this morning (courtesy of yours trully ... my mistake), now they are  fully alert & charged!! ... thus the boundless energy (~_~')
(p.s. finally succeeded in coaxing them to play outside ... thank you little bugs & birds)
Ahhh!! finally a hearty & peaceful breakfast for me ... 


                                               

21 December 2011

Ombak ...

Masa anak2 masih kecil, dunia saya hanya berkisar mengenai mereka. Sayalah yg paling sibuk, setiap kali kami bercuti ke mana2 ~ melayan, memantau, mengawal, menghukum anak2 yg sedang lasak: berlari, memanjat, menyorok, mencuba, apa saja. Puas bermain, mereka berkelahi ... maklumlah budak2. 
Maka saya kurang prihatin suasana sekeliling. Kalau berlaku apa2, saya hanya bertanya suami, "Apa? Kenapa? Bila? Mengapa?" (ha ha ..). Kini, anak2 sudah besar (Muaz & Amar) serta dewasa (abang2 & kakak mereka). Saya ada masa untuk memerhati & menikmati keadaan sekeliling saya. Mungkin juga faktor usia, menjadikan saya lebih peka. 
Dan, ketika percutian keluarga ke Dungun, minggu lepas, peristiwa2 berikut menyentuh jiwa saya; 

~ kami disambut dengan insiden kemalangan jalanraya sebaik memasuki daerah Dungun. Sebuah kereta dengan keempat2 tayar di atas, terperosok ke dalam parit yg dipenuhi air. Orang ramai sedang bertungkus lumus membantu sedaya upaya mengeluarkan mangsa. Polis dan ambulan baru tiba. Saya tidak tahu apakah nasib pemandu & penumpang kereta (jika ada), tapi saya doakan mereka selamat. Di atas jalanraya, seorang hamba Allah sedang dikiamkan oleh mereka2 yg datang membantu. Peristiwa begini membuat saya sedih. Tetapi saya juga gembira kerana dia meninggal hari Jumaat, ketika dalam perjalanan menuju rumah Allah (yg hanya beberapa meter saja lagi), untuk menunaikan solat Jumaat. 
Innalillahhiwainnailaiihirojiunnn ... moga rohnya ditempatkan Allah bersama orang2 yg beriman. 

~ kami ke Mesra Mall, tunaikan janji pada Amar & Muaz untuk main 'bowling' satu keluarga (ha ha ... bonus buat Amar kerana ada kedai Toys "R" Us). Sebaik selesai ber'bowling' azan Maghrib berkumandang.  Surau yg disediakan penuh sesak dgn pengunjung, hingga terpaksa menunggu giliran untuk bersolat. Hati saya gembira kerana rata2 pengunjungnya orang muda2. 
Alhamdulillah ... masih utuh rupanya tiang agama dipasak mereka!! Siapalah ibu bapa mereka ... beruntungnya!

~ seusai sarapan pagi Terengganu ~ nasi minyak, nasi dagang ~ kami bersiar2 dipesisir pantai Paka. Sebaik keluar dari kereta, tudung saya hampir terbang ditiup angin tengkujuh. Kuat sungguh ... Ombak besar  bergulung memecah pantai. Warna air laut bukan lagi membiru, tetapi warna 'teh tarik'. "Mengapa?" soal Amar. Sebab arus laut yg kuat pada musim ini, akan mengheret pasir2 didasar laut bersama2nya menuju ke pantai, jelas Ayahnya. Sebab itu bahaya mandi laut musim begini. Arus laut yg kuat inilah yg menarik mangsa tanpa sedar dari bawah ke dalam laut. 

Untuk buktikan kata2 Ayahnya, anak2 buat ujikaji ... ambil sebatang buluh panjang dan letak berhampiran gigi air. Sekelip mata, bila ombak tiba, batang buluh itu dibawa ketengah laut. Tercengang Amar & Muaz menyaksikannya! 
MasyaAllah ... Subhanallah ... moga Amar & Muaz mendapat pengajaran darinya.


Saya sering tertanya2, bagaimanakah keluarga nelayan2 meneruskan kehidupan mereka setiap kali tengkujuh tiba? Semoga mereka tabah & kuat sebagaimana peribahasa,

"Jika takut dilambung ombak, Jangan berumah ditepi pantai"

20 December 2011

Bersabarlah ...

Cuti sekolah makin sampai ke penghujungnya. Jiran2 saya majoriti kerjaya mereka ~ guru.Jadi, cuti sekolah meyaksikan rumah2 sekitar kami 'hidup' & berpenghuni. Tak lama lagi, rumah2 ini akan 'tidur' kembali ... sehinggalah cuti lagi!!! Rata2 jiran saya dalam lingkungan umur 30an - 40an. Masih muda, anak2 masih belum remaja, kecil2 belaka, yg paling tua berusia 12 tahun. Maka, kamilah 'orang tua' di sini.
Mereka semua meluahkan 2 perkara yg sama. Pertama, gembiranya dapat menikmati kehidupan dikampung sendiri. Kedua, semua dah berkali2 memohon ditukarkan ke sini (negeri sendiri), tapi ianya tidak semudah yg dirangka. Kalau suami dapat, isteri pula sangkut (& sebaliknya). Jiran sebelah rumah, dah setahun suaminya ditukarkan ke Jeli. Manakala, isteri & anak2 masih di Segamat. Dah pelbagai usaha dibuat, tapi tiada rezeki. Beliau, isteri & anak2 agak tertekan dgn 'long distance relationship' ini dan mungkin, jika terpaksa, dia akan mohon ditukarkan semula ke Segamat jika permohonan isteri masih tergantung 2012 ini. Begitu jugalah jiran depan rumah. "Mungkin kena pakai kabel sebesar gajah kot!" selorohnya ... ???!!!!
Mungkin nanti ada di antara mereka yg akan putuskan seperti anak saudara suami (seorang guru). Mulai 2012, dia akan bercuti tanpa gaji selama 3 tahun. Dalam tempoh itu, dia amat berharap dapat uruskan pertukarannya sebab suaminya dah hampir 6 bulan bertukar ke sini. Jika gagal juga, maka dia akan ikuti pilihan yg saya ambil, berhenti kerja/pencen awal!!!
Bersabarlah wahai semua. Usaha & tawakkallah padaNYA. Ketahuilah, apa juga keputusan selepas itu, yakinlah DIA Maha Mengetahui apa yg terbaik buat kita. DIA Maha Pengasih & Penyayang ... tidak mungkin  ada yg lebih baik dari apa yg kita nikmati sekarang. Maka bersyukurlah dengan nikmat dariNYA. InsyaAllah, Allah SNW tidak mungkin mensia2kan hamba2NYA yg berusaha ke arah kebaikan ...
Bila soal keluarga, terutamanya anak2 yg menjadi pertaruhan, suami & isteri akan rela berkorban, apa saja. Bak lagu P.Ramlee,
 "Berkorban apa saja ... harta ataupun nyawa ... 
itulah kasih mesra ...sejati & mulia ..."

19 December 2011

Kek Alunan Kasih ...

Abe,
Tahu tak 28 tahun yg lalu, masa Mama mula mengandungkan Abe, Ayahlah yg paling sibuk bertanya, ketika masuk bulan ke 2 usia perkahwinan kami, "Tak rasa pening2, mabuk2 lagi ke?" (pandainya dia, mesti kakak2 kat ofis dia yg turunkan ilmu tu). Pastu, sibuk Ayah belikan mangga muda (konon2 untuk Mama), kemudian dia sediakan pencicahnya: kicap + gula + cili padi (org Kelantan kata ~ colek!). Dia ajak Mama makan, tapi Mama memang tak suka benda2 masam ni. Jadi Mama tengok sajalah Ayah makan, begitu berselera sekali. Boleh kata hampir tiap2 hari Ayah beli & makan colek, asam boi, jeruk buah2an. Mama? Tak teringin sedikit pun. Rupa2nya itulah antara tanda2 awal Mama sedang berbadan dua. Ayah yg mengidam dulu ... (^_^).
Mengidam? Hmmm ... Mama cuma teringin sangat nak makan buah durian belanda (tiba2 je padahal sebelum ini bukannya suka sangat buah ni!). Sampai sudah tak dapat ... agaknya sebab itulah masa kecik2 Abe asyik meleleh air liur je (agak2 aje). Kebetulan ketika itu, ada 3 orang yg status 'Mak Buyong' kat ofis Mama. Kami memang kuat makan, dan merupakan pelanggan tetap warong mamak kat Sg.Wang Plaza. Hari2 Mama tak jemu makan ketam goreng, dalca & sambal belacan. Patutlah anak Mama ni suka sangat kari ....
Yang peliknya, Mama tak boleh bau & pandang apa jua jenis masakan dari mee. Mama mesti rasa nak muntah kalau terbau atau terpandang. Pernah kawan semeja order mee bandung, Mama makan sambil pejam mata ... betul! Itu 'Dislikes' Mama. 'Likes' pula ialah susu, buah2an dan Coca Cola (bukan kempen tau ...). Pernah satu ketika, Ayah belikan Pepsi sebab kedai tu tak ada minuman kegemaran Mama. Mama merajuk panjang ... kecik hati & sedih (bila teringat, nak ketawa pula ...). Mujurlah Ayah diamkan & biarkan aje ... (p.s. tgh malam tu, Mama curi2 minum masa Ayah sudah tidur. Sedap pula ... hehe). Mama masih ingat bagaimana Mama akan lihat & tenung lama2 mereka2 cantik/hensem, yg berkulit putih mulus, agar anak Mama kelak pun gitu .. entah siapalah yg beri petua tu (^_^').  Itu antaranya ... kerenah & kenangan masa mengandungkan Abe.
Hari ini, genap usia Abe 28 tahun. Dah besar panjang, dah bermisai berjanggut (dan dah tinggi dari ayah pun ...). Tapi di mata & hati Mama, Abe tetap Abe, anak Mama. Kalau Abe sedih, Mama pun sedih, risau bila Abe sakit, gembira bila Abe berjaya, resah bila Abe diperjalanan, rindu bila berjauhan ...
Begitulah hati seorang ibu, sentiasa memikirkan anaknya, walaupun mereka sudah besar, sudah bekerja, hatta sudah berumahtangga, beranak cucu pun  ... akan fikirkan anaknya sehinggalah dia menutup mata.
Abe,
Mama gembira kerana tahun ini dapat sama2 rai Hari Lahir Abe, (setelah sekian lama, semenjak Abe dewasa). Terima kasih. Mama buatkan kek hari lahir khas buat Abe. Ia kek biasa, asal Kek Marble kegemaran Abe, tapi Mama ubah sedikit, jadikannya Kek Alunan Kasih.  


Selamat Hari Lahir buat anak sulung Mama... 
Mama doakan yg terbaik sentiasa buat Abe, dunia & akhirat!

18 December 2011

Kelainan ...

"Mama! Bila nak gi jalan2 ni? Abe & Anas dah balik!!!"
Maka, pagi Jumaat lepas kami satu keluarga bertolak ke destinasi percutian.
Kali ini kami mahu bercuti sama2, satu keluarga, seperti dulu2 ...
Hehe ... kalau sebelum ni ke pusat peranginan, taman tema, zoo, ibu kota ..
Kali ni kami ke Dungun.
Mengapa? Sebab puteri kami tak dapat bercuti, jadi kamilah ke sana.
Kami menginap di Felda KJ2, tempat puteri kami menyewa. 
Felda??? Dah dia kerja dgn syarikat yg buat lebuhraya, LPT tu ...

Jom solat Jumaat dulu ... setiba di Dungun
Selamat Datang ke Felda KJ 2
(hati2 dgn lembu2 pd waktu malam)
Bakal wakili negara????
Boleh ke?? He he ...
(Pusat Bowling Mesra Mall) 
Makan adalah wajib ... 
Pantai Paka ...Berangin wooo 
Awas Ombak Besar ... Lari!!
Walaupun percutian ini biasa2 aje, tapi kami bahagia kerana dapat menikmatinya bersama ... 
Amar & Muaz tak komen apa2 sebab mereka dapat apa yg mereka apa mahu.
Main 'bowling' & ke TOYS "R" US ... bersama abang2 & kakak mereka.
Saya? Ayahnya? Rasanya, kami yg paling gembira. Dapat bersama anak2 ...
Bila nak balik ... sedihnya!!! 
Nanti kami datang lagi ... hu hu
InsyaAllah.

15 December 2011

Berubah ...

Melihat Abby Fana berubah (Alhamdulillah ... memakai tudung, menutup aurat), teringat bagaimana saya, macam iklan biskut  'sekejap ada, sekejap tiada', dalam soal bertudung ini. MasyaAllah ...
Sebenarnnya, semasa di Tingkatan 5, saya bertudung setiap masa ke kelas. Ironinya (dek kejahilan saya), semasa aktiviti Persatuan Bulan Sabit Merah, saya pakai skirt (uniform) pula!!! Semasa di ITM, saya memakai tudung, juga semasa ke kelas. Bila aktiviti sukan, tudung melayang entah ke mana. Hipokritnya saya ketika itu ... (Moga Allah SNW ampunkan dosa saya membuka aurat ketika zaman kejahilan/munafik, dan dosa yg juga terpaksa ditanggung oleh kedua ibu bapa saya kerana saya di bawah tanggungan mereka ketika itu ... Aminn). Tahun akhir di ITM, tudung 'hilang' terus ... (Astagfirullah ...).
Bila bekerja, niat bertudung/menutup aurat dgn sempurna terbit kembali, tapi saya takut saya tidak kuat mengekalkan nya, dengan
~ Alasan, saya tidak mahu jadi hipokrit lagi ...
~ Alasan, kalau nak bertudung biarlah dah betul2 sedia & kekal ...
~ Alasan, tunggu kahwin ...
Begitulah saya beralasan! 'Hendak Seribu Daya, Tak Hendak Seribu Dalih'. Masih mahu berdalih2 dgn ketentuan dan hukum Allah SNW. Mujurlah teman2 se pejabat yg bertudung (K.Ani, Marsyitah, Rafeah ... moga Allah SNW merahmati mereka) sentiasa memberi sokongan dan dorongan bila saya luahkan niat hendak bertudung. Mereka nasihatkan saya agar niat sungguh2, niat kerana Allah SNW dan rasul NYA, Muhammad SAW. Period!

Episod menjelang hari memakai tudung ..
Hari pertama ... baju kurung & tudung sudah bergosok rapi. "Esoklah .." bisik hati + takut orang kata
Hari Kedua ... dah cuba pakai tudung, pandang cermin. "Esoklah ..." rasa malu pula menebal dihati
Hari Ketiga ... dah nekad ni. Masa nak pakai tudung dalam bilik air, tiba2 jatuh pula. Basah, tak sempat nak gosok yg lain ... nanti lewat ke pejabat (dlm hati berselangseli 'rasa mujur - rasa sesal')
Hari Keempat ... berjaya ke pejabat dgn imej bertudung. Perasaan ~ gugup + malu. Hari berakhir dgn rasa bangga pada diri sendiri, lebih selamat & terpelihara (itu yg saya rasa). Alhamdulillah ... masing terbayang reaksi pelbagai, rakan2 se pejabat;
"Wah ... ayu lah!"
"Alhamdulilllah ..."
"Eee ... tak panas ke?"
"You nampak tua lah ..."
"Tak sangka .."
"Tunang suruh ke?"
"Rambut tak busuk ke?"
Untuk berubah ke arah yg lebih baik bukanlah mudah, lebih2 lagi ketika itu (1983) memakai tudung adalah sesuatu yg asing & dikaitkan biasanya dengan ustazah, pelajar jurusan agama, hajjah, warga tua !! Maaflah ... tapi itulah realiti ketika itu. Alhamdulillah, dewasa ini, kesedaran bertudung (menutup aurat) jauh lebih baik. Tapi, yg sedihnya ... ramai yg bertudung hari ini tidak menepati konsep menutup aurat. Banyak yg  tersasar pula ... (ini cerita lain). Buat Abby Fana, Cat (Catriona Ross) dan Irma Hasmie, Alhamdulillah .... moga anda semua terus istiqamah memakainya dan menjadi contoh kepada peminat anda, kerana impak dakwah secara tak sedar anda sebagai selebriti sangatlah besar. Moga Allah SNW rahmati dan berkati hijrah kita ke arah kebaikan. InsyaAllah ...

14 December 2011

Kopi ... terima kasih

Hello!! Saya Kopi ...
Dah sebulan saya dengan keluarga yg baik ni (^_^)


Ini abang angkat saya yg hensem & macho, Milo



Mula2 Abang Milo marah saya
Tapi sekarang dah OK. Hari2 kami main bersama
(lepas Mama beri makan laa .. t.kasih Mama)

Terima kasih Muaz & Amar kerana ambil saya yg hodoh ni ..
Malam tu di depan kedai 7E ... tak tahulah nasib adik saya ...
(kami dibuang di situ, dia hilang entah ke mana ...)  
Syukur kerana dapat kasih sayang dari mereka sekeluarga

Ini saya main dengan Abang Milo


Kadang2 saya main sendiri ...


Eeee ... kalau abang Muaz & Amar yg ini balik,
rimas betul, suka buli saya ... 
Nama dia Anas!


Apapun, saya bahagia ...
Terima kasih semua!!!
=^-^=

12 December 2011

Muse ...

Its raining non-stop outside. Maybe 'banjir', the second round, will be here ...
Milo & Kopi, after a hearty breakfast & lengthy grooming session, were chasing each other ...
What a rackets they made ... but,
Its chilly & quiet now, coz the two cats had tire & sleeping in their favourite spots
And the kids are at their grandma's (again!!!), & hubby is at work!!
So, I rummaged through my old diaries, and in the 1979 one, I found this ..... 

If I could hoard the tumbling moments
as my life goes by
I would lock them
and every moments
in time-tight vaults
that every day
I could bask
in the warm glow of yesterdays
and feel again
the naked freshness 
of moment past ...
of used tears ...
and finished laughter ...
That I need never again have to feel sad
on facing the morning after ...
(-_-)

11 December 2011

Rumahtangga 1 - Apakah hala tujunya?

Cuti sekolah maknanya kenduri kahwin, ia seakan sinonim. Semalam, dua rakan saya bergelar ibu mertua ... Seorang dapat menantu lelaki, seorang lagi dapat menantu perempuan. Dan semestinya pengantin baru ini  tak perlu susah2 membeli perkakasan dapur seperti set pinggan mangkuk, barangan elektrik, cawan & gelas serta yg seumpama kerana,  itulah hadiah2 yg paling banyak mereka terima. Jadi, saya pilih beri hadiah yg berbeza, hadiah buku berkaitan alam rumahtangga. Moga2 mereka berdua dapat manafaat darinya, itu doa & pengharapan saya ...
Dulu2, masa saya kahwin ... tidak perlu pergi kursus perkahwinan. Pesan Ayah dan Mak,
"Habiskan belajar dulu, kerja, barulah fikir pasal 'berdua' ..."
Oh ya ... pandai masak & khatam Qur'an juga antara pra syaratnya (perempuan). Bagi jejaka pula, sebaik ada kerja, cukup belanja, dan ada calon pula ... maka, 'dunia ini ana yg punya ...' ha ha!!. Ketika itu, pendidikan mengenai berumahtangga tidak ditekankan sangat. Tetapi, kebanyakan pasangan lama, bahagia hingga ke anak cucu, hingga ke akhir hayat! Kenapa ya????
Mungkin kerana, kami dulu bila kahwin, niatnya ialah 'untuk selama2nya, ...' itu saja. Bak 'wedding vows' omputeh, 'for better or worst, for richer or poorer, in sickness and health, to love & to cherish, until death do us part'. Iaitu, susah senang akan tetap diharungi bersama. Itu pengharapan 'mutual' kami, walaupun tidak dizahirkan dgn kata2, perbuatan melakarkan semua ...
Maka, saat sebuah rumah tangga Muslim terbina, ianya bermakna segala urusan duniawi yg berkaitannya, apabila dilakukan sebagaimana ajaran agama, dgn niat yg baik & ikhlas pula, maka bertaburanlah biji2 ibadah & pahala untuk dikutip & dikumpul bersama. Rugilah mereka2 yg kini bergelar suami atau isteri mensia2kan peluang yg ada ...

 "Dan antara tanda-tandaNya (Allah) ialah Dia (Allah) menciptakan untuk kamu isteri-isteri daripada jenis kamu sendiri, supaya kamu cenderung (tenteram) kepadanya, dan dijadikaNya (Allah) antara kamu perasaan kasih (Mawaddah) dan sayang (Rahmah). Sesungguhnya pada yang demikian itu (terdapat) tanda-tanda bagi kaum yang berfikir." - Surah Al Rom, Ayat 21

(kad jemputan kawin kami, yg kami 'design' sendiri 28 tahun lalu ...)
Teringin nak buat kad jemputan 'Ulangtahun Perkahwinan' pula .... (^_^')

09 December 2011

Sura Gate - sentiasa dihati

Semenjak satu2nya anak perempuan kami bekerja di Dungun, dek kerana seringkali ke sana, perasaan ingin kembali menjejaki kampus lama ITM Sura Gate kian terasa (sebelum ini, sesampai di Dungun, ketika dlm perjalanan ke Kuantan,  saya akan minta suami ikut jalan pantai ... mulai Sura Gate & keluar ikut Sura Hujung. Tujuannya, untuk melewati kembali  ITM Dungun, Sura Gate &  memori2 sepanjang 3 tahun di situ, 07/78 - 05/8. Cukuplah memandang hanya dari kereta aje tinggalan kampus itu). Bila suami syorkan saya ziarahi sahaja alma matter saya ini, ianya ibarat 'Pucuk dicita Ulam mendatang'. Bukan tiada keinginan itu, tapi saya takut segala memori suka duka di sana akan terungkai & saya akan lebih terluka dan merindui masa2 yg telah lama berlalu itu... 
Tapi kita ini semakin tua, entah bila lagi peluang sebegini akan tiba. Maka pada 03 Januari 2011,saya dan suami telah ke sana. Pintu utama masuk ke ITM Dungun, Sura Gate dah tiada, mungkin lot kedai 7E itulah tempatnya dulu ... Kami masuk melalui pintu jalan pantai. Pengawal Keselamatan yg bertugas memberitahu bahawa sentiasa ada bekas2 pelajar UiTM Dungun, Sura Gate datang ke sini, seperti saya. Terasa spt rusa masuk kampung, kerana banyak yg berubah. Tetapi saat nampak rumah/hostel pertama saya masih utuh berdiri, sukar untuk digambarkan perasaan ini. Gembira, terharu, tidak percaya pun ada ... silih berganti. Tercegat berdiri bagai terpaku, dan tiba2 memori lama suka duka di sini bagi terungkai satu persatu, berebut2 menerjah keluar tanpa disedari. Disinilah ... situlah ... pot pet pot pet saya tak henti bercerita kepada suami kenangan2 itu seolah2 ianya kini di tayang di depan mata.


Hostel 348H saya ~ semasa semester I & II.
(kini ~ Taska Ulul Albab, Sek. Men. Imtiaz, Dungun)

"Jue, K.Yah, Irah ... ingat lg kejadian malam sblm exam kertas Ekonomi esok harinya? Ha ha ha ... mujur tak terbakar asrama tu. Cuma tilam Jue aje. Gara2 membaca guna lilin kerana sudah lepas masa study. Jue tingkat atas, kalau ikutkan mesti nampak api menjulang dari rumah Pak Guard. Tapi, sebelah bilik kami ialah garaj bas ITM, yg telah melindungi kejadian itu dari diketahui sesiapa, hatta rakan se rumah pun. Kami rahsiakan sebab takut ~ kena marah, kena denda ... Esok paginya kakak senior dr bilik sebelah ada bertanya mcm bau benda terbakar & mengapa bilik kami kecoh sgt semalam, tp kami sudah sepakat 'biar pecah diperut jgn pecah dimulut' ... hehe. Bagaimanapun tembelang kami pecah apabila makcik yg kemas hostel semasa cuti semester terjumpa tilam terbakar yg kami sorok dlm stor!!! Mujurlah kami hanya didenda ganti balik tilam yg terbakar & diberi amaran!!. Masih terbayang2 malam kejadian yg penuh drama tu ... bagaimana Jue terjun dari katil (rasanya sekitar 4 pagi waktu tu) & kejutkan kami. Saya dan Irah mengebas2 tilam terbakar dgn towels masing2 & K.Yah ibarat 'Wonder Girl'  mengangkat baldi besar yg penuh air (mcm x percaya sbb baldi tu besar sungguh!) & berjaya padamkan api itu dari merebak ... lepas itu kami terjelepok tepi dinding, dlm gelap, melayan perasaan gemuruh, takut & lega. Sepanjang kejadian tu tiada sepatah pun kata2 yg keluar dari mulut masing2. Mcm 'silent movie' gitu ...!! Dan kami duduki exam esok harinya mcm zombie (masih terkejut). Mujurlah saya, Irah & K.Yah ... lulus walaupun 'atas pagar', dan Jue terpaksa 'refer' semester berikutnya!"

Hostel 18 ~ Semester III & IV
(kini Rumah Warden Perempuan)


Ditangga inilah kami berposing sakan malam slps exam terakhir semester IV. Malam saya belajar bersolek ... haha. Tepi jendela tu lah letaknya meja study saya ... Di belakang hostel ini ialah surau tempat kami berterawih setiap Ramadhan. Jue, K.Yah, Irah & saya serumah lg. Rakan sekelas Zim, Yot, Dah, Aloha, Mathom, Zaidah , Wati pun ... & seorang junior, Wan Thurayya (budak Trg yg comel sgt!) Moga kalian sihat & bahagia kini . Aarghh ... how I missed you all &  those days! 

Selamat tinggal ITM Sura Gate ...'. Itulah yg saya ucapkan dalam hati, saat meninggalkan tempat yg penuh kenangan ini. Sedih (kerana entah saya dapat kembali lg ke sini), Gembira (kerana impian ke sini saya tercapai jua akhirnya) & Puashati (kerana dapat menjejaki kembali nostalgia lama di sini ...)

Nota:  Banyak bangunan2 asal dah tiada. Pun, bangunan pentadbiran, Hostel 6 (hostel tahun akhir saya), rumah warden, perpustakaan, pejabat Kesatria, antaranya masih tegap berdiri. Tetapi, rumah2/bangunan2 yg masih ada walaupun catnya baru, pun sudah usang, seperti saya juga ... semakin di makan usia. Entah bila akan rebah semuanya ... Bangunan2 kayu ini yg asalnya kuarters pekerja sebuah syarikat bijih besi, kemudian ITM Dungun, Sura Gate (1975 - 1998) sblm berrpindah ke kampus sendiri di Sura Hujung (kami panggil Sura Point) & terkini,  Sek.Men. Imtiaz Dungun. 

07 December 2011

Bila nak gi jalan2 ??

Walaupun cuti sekolah dah lama bermula, kami masih belum berkesempatan membawa Amar & Muaz jalan2 ... Cuti2 Malaysia. Kita merancang, tapi Allah SNW yg menentukan. Asyik ada aje halangan & rintangan. Pujuk mereka yg Allah SNW nak beri yg 'best' sekali. Jadi kena sabar dulu ya Amar & Muaz.
SABAR ITU PAHIT TAPI BUAHNYA MANIS!!
Sekurang2nya Amar dah belajar satu peribahasa cuti ni ... hehe
Apapun, mari kita saksikan kegembiraan mereka berdua bila bercuti ...





(Nampak tak Muaz & kakaknya belakang plak Memorial tu?)


Itu sebahagiannya ...

Bila anak2 dah besar (i.e. abang2 & kakak mereka), susahnya nak berjalan2 satu keluarga macam dulu2. Yg boleh dilakukan bila 'revisited' tempat2 yg pernah dilawati dulu2 hanyalah bercerita, bercerita & bercerita  dgn penuh nostalgia pada Amar & Muaz. Suka pulak mereka berdua mendengar cerita abang2 & kakak mereka masa dulu2 ... & kami pun tak pernah jemu untuk 'flashbacks, flashbacks & flashbacks' selagi ada 'request'!!! 

06 December 2011

Kek Karot Seadanya ...

Kek kegemaran saya ... Kek Karot Secret Recipe!!!
Tapi saya perlu ke KB utk membelinya jika setiap kali teringin nak makannya.
Hmmm ... hanya untuk beli 2 - 3 keping kek tu (yg agak mahal hanya utk memenihi keinginan saya, lainlah kalau mengidam ... haha), tak berbaloi rasanya.
Lagipun, hanya saya sorang aje yg sukakannya!! (Anak2 suka Kek Coklat. Hubby? Kek Buah. Manakala Kek Marble kesukaan semua!!).
Hmmm ... Maka dgn berpandukan resepi2 yg saya kumpul sekian lama, saya 'improvise' lagi (suka sangat 'modified' resepi orang!!). Bukan apa, nak resepi yg paling 'simple' utk membuatnya tetapi sedappp ...
Lagipun, dah lama saya ingin mencuba membuat sendiri kek ini. Semalam, cuba lagi (cubaan2 sebelumnya tidak menepati citarasa saya) dan inilah hasilnya ( kalau ada 'topping cream cheese' lagi sedap, tapi tak der stok 'cream cheese' pula dalam peti ais utk tujuan itu ...).


Siapa2 yg ingin cuba, silakan' dan tambah/kurangkan bahan2 yg perlu ikut kesesuaian/citarasa masing2. Inilah resepi Kek Karot saya ....
KEK KAROT SEADANYA

2 biji telur (sederhana)
3/4 cawan minyak jagung
75 gm gula perang
75 gm gula kaster
1 - 11/2 cawan karot parut (perah air sedikit)
1/2 cawan pisang lecek (pastikan yg masak ranum)
50 gm walnut (cincang) *
2 susu makan susu segar/cair (saya tambah sendiri) *

Ayak Bersama:
125 gm tepung gandum
3/4 sudu teh baking powder
3/4 sudu teh baking soda
1/2 sudu teh garam halus

1. Panaskan oven 170 C - 180 C.
2. Satukan minyak jagung & telur. Kacau sebati.
3. Masukkan telur, satu persatu & kacau sebati.
4. Masukkan bahan2 ayak, karot, walnut. Kacau rata.
5. Tuang ke dalam acuan kek/roti dan bakar +/- 45 minit atau sehingga kek masak.

Nota: 
* tak wajib, boleh ganti dgn gajus/badam 
~ Boleh juga tambah bahan2 berikut - 
1/2 cawan @ kismis/nanas potong kiub
50 gm kurma cincang
1/4 sudu teh serbuk kayu manis

p.s. Seperti kari, kek karot/buah akan jadi lebih sedap selepas sehari ... 
(^_^)
SELAMAT MENCUBA
(tak cuba tak tahu, dah cuba ... saya tahu) 
Saya boleh!!!

05 December 2011

Ibarat Sekolah ...

Saya sedang membaca sebuah buku lama yg bertajuknya 'Rumah - Tangga Bahagia'. Buku ini adalah terjemahan dari buku "HAPPINESS for HUSBANDS and WIVES" karangan Harold Shryock, M.A., M.D. (tokoh ilmu 'anatomy' yg terkenal di Amerika Syarikat pada masa itu & merupakan Pensyarah & Ketua Penyelidik diMaktab Perubatan Lorna Linda, California, AS).
Buku ini dicetak & diterbitkan oleh MALAYAN SIGNS PRESS, Singapura. Tahun penerbitan tidak pula tentera, tetapi ada tandatangan Ayah bertarikh 06/02/1963 (mungkin hari dia beli). 
Antara petikan kata penerbit dlm ejaan Bahasa Melayu lama:
Terjemahannya buku ini kedalam bahasa Kebangsaan adalah berchorak bebas (free translation) tanpa lari daripada tujuannya, dan kandongannya disesuaikan dgn suasana, chorak  kehidupan pendudok & iklim Daerah Melayu Raya.


Saya belum khatam lagi buku ini, tetapi saya dapati ianya sebuah buku yg sangat menarik. Saya juga jenis yg bila baca buku, akan baca bab awal & bab akhir dulu. Kemudian barulah saya baca keseluruhannya. Suratkhabar pun begitu juga ... baca muka depan, pastu muka belakang, baru yg lain2. Mungkin buku ini juga macam buku "Men Are From Mars, Women Are From Venus" ... kita 'wait & see ok!'.
Sebuah perenggan pada bab akhir buku ini; Bab XXII Tetap Bahagia; membuat saya berfikir panjang ...
Saya petik sebagaimana kata2 & ejaan asalnya;

Sa-bagaimana telah berulang-ulang di-sebutkan bahwa kebahagiaan perkahwinan itu bukan-lah untok masa muda sahaja, akan tetapi ia-itu ada-lah untok sa-umor hidup. Maka sekali-kali jangan-lah suami-isteri merasa tiada penting lagi memelihara kebahagiaan perhubongan rumah tangga mereka bilamana telah tua dan tanggong-jawab terhadap anak-anak telah mereka laksanakan, bahkan sa-harus-nya lebeh lagi mereka itu mesti berhati-hati daripada di-masa muda-nya. Sa-umpama bersekolah, mereka itu dalam hidup berumah tangga telah meningkat derjah yang tertinggi, bagaimana sedeh-nya nanti bilamana dalam pepereksaan yang terakhir itu mereke tidak lulus. Sia-sia segala usaha dan pengorbanan mereka yang sudah-sudah, dan anak-anak serta chuchu-chuchu mereka turut merasa hina dan malu. Jadi kebahagiaan perkahwinan itu harus di-pelihara sampai maut datang memisahkan kedua suami-isteri itu.

 "Bangsa adalah kumpulan rumah2-tangga. Kemuliaan sesuatu bangsa bergantong kepada kebahagiaan rumah2-tangganya."
 Dr. Mohammad Hatta

02 December 2011

Rindu ...

"Rindu itu adalah,
Anugerah dari Allah, 
Insan yg berhati nurani, 
Punyai rasa rindu ..."
(antara lirik nasyid Hijjaz - Rindu)

Semenjak cuti sekolah bermula, Amar & Muaz berada dikampung nenek mereka
Bukan mereka berdua aje ... sepupu2 mereka dari Kuantan juga ada sama ...
Dini, Asyraff, Syasya & Huda ... baya mereka
Mesti riuh rendah rumah Mak ... dapur pun tak berhentilah berasap (kata2 zaman dulu ...)
Dan setiap hari yg berlalu ... membuaklah rasa rindu saya pada mereka
Telefon sudah .... tapi rindu masih membara!!
Lalu saya kenangkan gelagat2 mereka yg menghiburkan saya ... 'feeling' kata omputeh!
Yang terkini, Amar dah mula rajin membasuh pinggannya sendiri (macam abangnya, Muaz)
Tapi ... Amar akan mewar-warkan hasil kerjanya, setiap kali ... begini;
"Mama! Tengok! Bersih menciutkan!!" sambil menggayakan aksi spt Chef Wan dalam iklan pencuci pinggan.
Ha ha ha ... tak sangka aksi Chef Wan begitu mengesankan Amar.
Chef Wan rupanya masih mampu menarik peminat dari generasi Z.
Terima kasih banyak2 Chef Wan ...

30 November 2011

Bila kena jaga Mok ...

Mok ... mak mertua saya yg berusia 92 tahun, dah hampir sebulan dia tinggal di rumah kami
Kalau ikut teori ... Mok sepatutnya nyanyuk & bergantung sepenuhnya kepada orang lain utk uruskan dirinya
Tapi ... Mok buktikan teori tu salah!!
Menjaga Mok adalah sesuatu yg amat senang ...
Cuma jaga makan pakainya sahaja ...
Yang lain, semua Mok boleh uruskan sendiri ... tak payah susahkan anak cucu!!
(harapan saya pun begitu ... kalau Allah SNW panjangkan umur, tak nak susahkan anak cucu)
Cuma ... sinonim dgn umurnya,
Mok kurang dengar, kurang ingatan nya ... biasalah, hukum alam.

Mak Mertua & saya
(posing masa Raya Korban baru2 ni ... )
Makan Mok senang sangat ...
Pagi: Secangkir besar air Milo, sebiji telur 1/2 masak dan roti/biskut!
Kalau masak mee goreng, penkek, nasi lemak, pulut ikan ... Mok makan kemudian, 'high-tea'
Tengahari & Malam: Mok makan apa yg kami makan ... tapi jgn sekali2 tinggalkan BUDU & ULAM ...
Sebab tu Mok sihat sampai sekarang!!
Petang: Segelas air Milo & goreng pisang/keropok goreng/kueh mueh ringan

Menu wajib Mak - Ulam & Budu
(yg lain 'side dishes' aje bagi dia ...)
Telah bersabda Rasulullah SAW:
"Barangsiapa yg kami panjangkan umurnya & dapat mencapai 40 tahun di dalam agama Islam, akan dijauhkan Allah drpdnya berbagai bala, iaitu gila, kusta & sopak. Dan apabila mencapai umur 50 tahun, Allah akan meringankan perhisaban baginya, dan apabila dia mencapai 60 tahun, Allah akan memberi rezeki yg berupakan pendekatan diri kepada NYA, dan apabila dia mecapai 70 tahun, diampuni Allah dosanya yg dahulu & yg sekarang, dan dia diberi gelar 'Asirullah' yakni 'Tawanan Allah', dan akan mencintainya seluruh penduduk langit (Malaikat)"

Mok sudah jadi tawanan Allah SNW. Tetapi Mok tetap jaga solat (walaupun kdg2 'timing' waktu lari ... sikit aje)
Mok sentiasa dalam berzikir (buah tasbih sentiasa ditangan),
Kalau keluar rumah, Mok tetap jaga auratnya ... MasyaAllah!!!
Tapi Mok tetap rindu rumahnya ... hari2 Mok sebut, "Bilo Zah nok kelik?" (p.s. K.Zah, kakak ipar yg jaga Mok balik Kuantan, jaga anaknya sakit ... )
Hmmm ... kesian Mok, rindu dgn kereta2 yg menderu (sambil baring pun Mok nampak!), rindu kutip cili padi yg ditanamnya (yg dlm budu tu dia bawa bekal dari rumah), rindu tengok orang beli keropok (kedai adik saya depan rumahnya), rindu jiran2 datang bertandang, rindu tilam bantalnya ...
Kesian Mok ... tapi siapa nak jaga Mok kat kampung?
K.Zah ... cepatlah balik!!!!

"Seorang ibu boleh jaga 10 anak, tetapi 10 anak belum tentu boleh menjaga seorang ibu!" 
Buktikan ungkapan ini salah!!!

Dulu & Sekarang ...

Dulu ... waktu saya masih muda, masih kerja & anak2 bersekolah lagi
Cuti sekolah bermakna ... balik kampung
Dan ... tinggalkan anak2 dgn nenek & datuk mereka (saya tahu mereka suka)
Tinggal kami hanya berdua ... (ha ha ha) Merdeka!!
Saya boleh 'enjoy window shopping' sepuas2nya (hobi ...)
Tak payah masak ... balik kerja 'dating' dgn suami dulu, minum petang!
Malam, 'dinner date' pula. Ada masa, bersiar ... berdua2an, macam 'couple'. Bahagia ...
(p.s. kalau rindu anak2, telefon aje ...)

Kini ... saya & suami dah 'senja', saya memang dah lama tak kerja
Cuti sekolah ... nenek kat kampung dah awal2 'booking' cucu2nya
Dah jadi 'routine' dia (kan dulu2 saya yg mulakannya ...)
Semenjak Ayah meninggal dunia ... pantang ada cuti, Mak akan bertanya
"Mana budak2 nya?" ... (-_-')
Maka ... dalam terpaksa, hantar jugalah Muaz & Amar padanya
Bila suami pergi kerja ... saya?? (hu hu hu ...)
SUNYI sesunyi sunyinya !!! (rasa2 macam pernah dengar lagu yg ada lirik macam ni ...)
Cepatlah sekolah buka semula ....
(p.s. mujur ada Milo & Kopi, penglipur lara ...)

28 November 2011

Milo & Kopi ... Dah Kawan

Minggu lepas


Alhamdulillah pagi ni ...


Milo & Kopi pun seronoklah bercanda di bawah sinaran mentari ...
Minggu suaikenal telah berlalu ... Milo & Kopi dah 'kamceng' kini ...
Seronok Milo dapat adik ... Kopi dapat abang ...
Maka, galaklah mereka berdua bermain!
Lari sana, berguling sini ... main sorok2 ... main kejar2 ....
"Splash!!!" ... Kopi jatuh longkang ...
Apalagi ... Mama yg sekian lama geram nak mandikan Kopi pun terus ambil peluang keemasan ini ...
(p.s. Milo ... lari tak cukup tanah)

'Mama kejam ....'
'Meh .. abang Milo tolong!!'
p.s. Milo ... jaga adik 'tino', Kopi molek2 sbb Mama lihat 'semenjak 2 menjak' ni, tiba2 ada 4 mata sedang memandangnya dari jauh. Satu 'putih tompok hitam' & satu lagi 'hitam tompok putih' ....

27 November 2011

Hijrah ...

Salam Maal Hijrah 1433 H buat pembaca & diri sendiri.

Setiap Awal muharram ... saya bertekad untuk berhijrah.
Berhirah ke arah yg lebih baik semestinya.
Hijrah saya ada 2. Hijrah fizikal & hijrah spiritual. Tetapi ... saya tidak dapat menilai, 
~ Apakah hijrah spiritual saya, pada setiap tahun berakhir itu tercapai seperti apa yg diharapkan?
~ Apakah hijrah fizikal saya, setiap kali saya berpindah ke daerah2 lain, dgn ruang & peluang yg Allah SNW berikan, telah saya manafaatkan?
Hmmm ...teringat saya lirik lagu Stacy, "Jahatnya kamu ... jahatnya kamu ..."
Terasa bagai terkena batang hidung sendiri, bait2 lirik itu se akan2 begini bunyinya, "Jahatnya aku ... jahatnya aku ..."
Ya ... saya terasa saya jahat, jika pada usia melebihi 1/2 abad, saya 
~ masih gagal utk berubah, sebagaimana hukum alam. Yakni semua benda hidup mesti berubah (yg tidak berubah ialah benda mati ... ). Yg muda jd tua, yg baru jd lama ... 
~ masih gagal utk melawan, apatah lagi mendidik ... nafsu dlm diri. Masih suka marah2, dengki2 ...
~ masih gagal untuk istiqamah dalam beramal. Masih bermalas2 & berlengah2 ...
~ masih mengundang mudarat pada orang/makhluk/benda keliling saya. Tidak tunai hak2 jiran, kejam pd haiwan, buang sampah merata2 ...
Itu sebahagiannya. Jahatkah saya????
Teringat Sabda Rasulullah SAW, maksudnya:
"Setiap kamu bersalah ... sebaik yang bersalah adalah yang kembali."
Maka pada setiap kali kesedaran itu, saya pun bertekad untuk berubah. 
Dan pada setiap akhir tahun hijrah, dan permulaan tahun hijrah berikutnya, saya berdoa ...

"Ya Allah, berikanlah kami hidayah untuk berhijrah ke arah yg lebih baik. Kurniakan kami kesabaran, kesihatan  & istiqamah untuk mencari ilmu & beramal. Semoga hijrah kami memberi manafaat kepada mereka2 yg kami dampingi ... Aminn"



26 November 2011

Berdua ...

Kami memulakan kehidupan sebagai suami isteri dgn menyewa rumah di Gombak. Pada awalnya, rumah kami hanya ada tilam 'single', sebiji kuali & periuk yg semuanya dipinjam dari kakak ipar. Selebihnya, bantal, selimut, almari pakaian 'single', dapur 'single' & pinggan mangkuk adalah kepunyaan saya semasa tinggal bujang. Suami tiada apa2 kerana tinggal dgn abangnya (yg kami pinjam tilam, kuali & periuk tu). Alas kami ialah sebidang tikar mengkuang pemberian mertua. Itulah peralatan asas kami selama beberapa bulan pertama hidup berdua. Sedikit demi sedikit kami membeli apa yg perlu. Tapi kami bangga kerana ianya titik peluh kami & ianya satu kenangan nostalgia yg tidak pernah jemu kami 'rewind' baik kepada anak2 maupun semasa kami berdua. Kenangan terindah susah payah kami membina syurga rumahtangga!!
Saya masih ingat, tv 14" pertama kami ... seronoknya ada tv, walaupun '2nd hand' & terpaksa letak atas lantai aje! Kemudian kami beli set sofa yg jiran kakak ipar nak jual, dgn harga RM150.00. Bila kami pindah ke Kuantan, sofa tu kami beri pada rakan2 bujang suami (yg banyak membantu ... itu kisah lain pula). Tetapi kami simpan meja kecil 'side table' sebagai kenangan (kini tempat tv utk 'game' Muaz & Amar). Kemudian kami beli peti ais, RM200.00 ... tapi tak lama sebab 'freezer' asyik dipenuhi ais beku (masa tu 'defrost' secara manual). Akhirnya terpaksa beli yg baru, secara ansuran. Peti ais tu kami bawa ke Kuantan & bila pindah ke Kelantan, kami jual pd budak SKS pejabat saya dgn harga RM100.00 (sbb dia tak nak saya beri secara percuma - harga diri seorang anak muda yg baru bekerja walaupun elaun cuma RM500.00).
Mula2 kerja, kami naiki bas mini. Bila saya mula mengandung, suami merasakan amat berisiko menaiki bas mini (sapa2 yg pernah naik akan tahu ...). Lalu dia membeli sebuah motorsikal (juga 2nd hand) secara ansuran (suami kenal tauke kedai sbb semasa 'student' dia pembeli tegar motorsikal '2nd hand' kat situ utk jual pd 'students' baru, 'business' guna duit biasiswa, sbb tu ada duit nak kawin awal ... hehe). Jadi bila lihat pengguna2 motorsikal berhenti dihentian bas, stesyen minyak, bawah jejambat tatkala hujan ... terkenang kami juga pernah begitu dulu. Satu hari, ketika kesesakan pagi di Jalan Pudu (depan jel Pudu), suami terlanggar belakang kereta Merc! Motorsikal kami terbalik, saya yg sedang sarat mengandung anak sulung tergolek dijalanraya. Mujurlah semua kenderaan 'standstill' masa tu ... ramailah yg menolong Mak Buyong ni. Drebar Merc tu yg paling 'concern', tak marah pun belakang keretanya kemek, tetapi sibuk menanyakan perihal saya ... (antara perkara seronok bergelar Mak Buyong!!)
Rezeki kami, tidak lama selepas insiden itu, abang suami hendak menjual VWnya (yg suami pinjam masa pergi rumah sewa saya ketika bertunang dulu ...). Apa lagi, pucuk dicita ulam mendatang, kami membelinya tanpa banyak berkira. Itulah kereta pertama kami, VW dgn nombor plat BAB 7788 (sampai sekarang masih dok menyesal kerana menjualnya). Kami bayar separuh tunai (hasil jualan motorsikal) & bakinya secara ansuran juga.
Bila perut saya makin membesar, membasuh kain secara 'manual' amatlah susah. Jadi terpaksa juga membeli mesin basuh (yg paling murah yg jenis 'semi-auto', pun terpaksa ansuran) walaupun sudah terasa perit perbelanjaan tinggal diibukota dgn gaji (walaupun berdua) yg tak seberapa. Itu belum lg ber 3, ber 4 dan seterusnya ... 
Kami bersyukur kerana berjaya melepasi cabaran peringkat awal perkahwinan. Fasa mengenal hati budi, kelebihan & kekurangan pasangan pilihan hati. Bohonglah jika kami tidak pernah bertekak & selisih faham. Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri. Tetapi, berkahwin pada usia muda telah mendewasakan kami berdua. Dalam tempoh itu, kami belajar erti kesabaran, tolak ansur, tanggungjawab & kesederhanaan. Dan yg paling penting ialah ... saling memberi & menerima, seadanya. 

Berakit-rakit ke hulu, Berenang-renang ke tepian,
Bersakit-sakit Dahulu, Bersenang-senang Kemudian.

23 November 2011

Tetap & Tak Berpencen ...

Jawatan ini memang tak diiklankan di mana2 media, bercetak atau letronik ...
Yg 'best'nya ... ia jawatan tetap & tak perlu pencen2, hingga ke akhir hayat.
Tapi ... yg tak 'best'nya, ia tiada gaji!!!! Mungkin ada elaun atau imbuhan, tapi gaji tetap ... Maaf, tidak pernah diujudkan oleh siapa2!!
Dan yg menjawat jawatan ini pun, tak pernah meminta ...
Dan, menambah 'hairan bin pelik' ... jawatan inilah yg paling banyak yg menjawatnya ...
Seantero dunia ... utara selatan, timur dan barat. Kutub utara & kutub selatan pun ada!
Tak betul ke mereka2 ini?? Dahlah kerja percuma, tak dibayar gaji ... tak minta upah lagi!!
Hmmm ... mungkin mereka2 ini orang2 yg teramat mulia & baik hati, atau pun dah teramat kaya ... atau ..... (tak sanggup nak menyebutnya). Tak baik kata orang .....
Sebenarnya ... jawatan inilah yg paling MULIA!! 
Di iktiraf di dunia, lebih2 lagi di akhirat ... dan hanya boleh dijawat oleh kaum WANITA sahaja!! 
Allah SNW meletakkan mereka2 ini di carta no. 3 yg perlu dihormati, selepas Allah SNW & Rasullullah SAW ...
Hebat bukan ... Raja & Menteri pun kalah. Raja & Menteri pun kena hormat padanya.

Dah boleh teka ya??? (^_^) atau masih 'blur'??? 
OK lah ... jawatan yg saya maksudkan ialah .... I B U!! Dan ianya khusus untuk kaum wanita sahaja. Tidak perlu saya huraikan tugas2 se orang ibu & bagaimana dia melaksanakannya. Semua penilaian ke atas prestasi perkhidmatannya selama bertugas, boleh dibuat sendiri oleh anak2nya (anda, saya). 'Final Assessment' serta balasan, sudah tentu oleh Allah SNW (Yg Maha Mengetahui). 
Tapi, nak uar-uarkan di sini, buat pengetahuan para penilai (anak2 lah tu) ... ketahuilah bahawa ganjaran/hadiah yg paling ibu mahu ialah perhatian & kasih sayang anak2 (+ menantu + cucu2). Bagaimana?
~ selalu2 lah pulang ke desa menjenguknya (dgn kapal terbang ke, MPV/SUV yg lawa2 tu, nak ibu merasa menaikinya), 
~ selalulah angkat smartphones anak2 yg canggih manggih  tu, hubungi ibu bertanya khabar ...(p.s. belilah utk ibu satu, boleh 3G dgn cucu2).
Senangnya untuk membahagiakan hati seorang ibu. 
(p.s. kalau  nak beri apa2 ganjaran lain padanya, terpulang ... mesti ibu suka kan!!! Uhukkk Uhukk ... maaf tebatuk pulak pagi2 ni).
(p.ss. tiba2 dtg ilham ini, mencurah2 seperti hujan diluar sana ...)

22 November 2011

Kaktus Adik Berbunga ...

Semalam,
"Mama! Pokok kaktus Adik ada bunga ..."
Biar betul Amar ni! Musim2 hujan begini pokok kaktus berbunga?
Dan inilah bunga pokok kaktus yg  dikatakan Amar!!! (^_^)


Dan petang tadi, Amar melaporkan ...
"Mama! Kulat tu dah takder. Ehh!! Dah mati la ..."
Nampaknya kulat yg tumpang pokok kaktus Adik tu, hayatnya cuma 1 hari.
(p.s. Ada kulat hayatnya seminggu, ada juga berbulan)

OK ... mari kita lihat kebaikan2 kulat yg Allah SNW cipta.
Adik tahu? Kulat walaupun kecil & nampak macam tak mustahak, ada banyak guna sebenarnya.
~ Macam, kalau Mama nak buat donut yg Adik suka tu ... Mama kena ada ragi. Ragi tu sejenis kulat, omputeh kata 'yeast'. Ada ragi baru donut naik gebu elok, roti pun guna ragi. Ejen penaik gitu!
~ Kalau Mok buat tapai pulut atau tapai ubi, Mok guna ragi jugak. Baru tapai masak elok & manis! Ejen penapaian lah tu ...
~ Hmmm ... 'Mushroom Soup' kat PH yg Bebe suka tu, guna cendawan. Cendawan tu kulat yg boleh dimakan. Cendawan Goreng kat CH yg Ecu suka dan Gulai Kulat Sisir kegemaran Ayoh, pun sama.
~ Ada kulat berguna utk dibuat ubat ... macam antibiotik nama Penisilin. Gunanya utk matikan kuman yg bahaya.
~ Kalau ada pokok tumbang, kulat2 akan tumbuh atasnya. Batang pokok ni jadi makanan kulat2 ni. Lama2 batang pokok pun kering, reput & akhirnya jadi macam tanah balik. Jadi, kulat ialah ejen pereputan utama alam ini  Bayangkan kalau tiada kulat, tentu batang pokok tu (dgn daun, buah & akarnya) tak reput2. Susahkan!! Kalau kat hutan, tentu banyak pokok2 yg tumbang, & kalau tak reput2 ... macamana pokok2 baru nak tumbuh & membiak? Dan kita tentu tak dapat nak 'jungle trekking' sebab tak ada jalan/ruang nak lalu?
Itu antaranya. MASYAALLAH ... Bijaknya Allah SNW.
Kulat ni bukan saja banyak guna, kuat juga rupanya!!
Jadi .. lepas ni kalau Adik jumpa kulat, ingat apa yg Mama cakap ni. OK??
(p.s. Oh ya! Lupa Mama nak cakap ... ada juga kulat yg bahaya disentuh & dimakan. Penyakit yg disebabkan kulat pun ada. Jadi, Adik kena hati2 dgn kulat2 begini ...)

21 November 2011

Daging Merah Ala Mama ....

Dari minggu lepas lagi Amar & Muaz 'request' saya masak daging merah. Tapi saya buat alasan, dah banyak sangat makan daging semenjak raya korban lalu. Tak elok. Tunggu minggu depan pulak!!
Hari ni, genap2 seminggu saya berjanji. Dan bila janji dengan Amar, kena kotakan tepat spt yg dijanjikan. Pagi2 lagi dia dah 'reminder' saya. Maka saya pun tanpa berlengah keluarkan daging dari dalam  petiais (p.s. ini daging korban yg orang beri ari tu, masih ada 2 'tupperware' lg). 
"Mama buat macam yg kita makan kat K.Terengganu hari tu ye. Sedappp ..." (Hmmm ... macamlah mamanya ini tukang masak tersohor, boleh masak apa saja!)
"Mama cuba ok. Kalau tak sesedap macam yg Adik makan tu, sori ye"
"Mama masak mesti sedappp ...". Yakin sungguh Amar (-_-')

memang sedap masakan di restoren ini ...
Komen Juri Muaz & Amar ke atas Daging Merah yg saya masak tengahari tadi.

Sebelum makan;

Muaz ~ "Mama! Mengapa warna dia macam ni?"
Amar ~ "Mama! Tak serupalah ..."

Selepas makan;

Muaz ~ "Mama! Nak tambah lagi ..."
Amar ~ "Sedappp ... lagi sedap dari yg kita makan hari tu ..."
(^_^)
(maaf tak sempat ambil gambar, sbb dah habis ... licin!!)

Resepi Daging Merah Ala Mama

Bahan2nya:
300 gm daging - potong nipis2 bentuk empatsegi bujur
6 ulas bawang merah - tumbuk halus
3 ulas bawang putih  - tumbuk halus
1 sudu besar cili kisar (tambah jika suka pedas)
2 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos ikan
1 sudu besar sos tiram
2 helai daun limau purut
2 batang serai - ketuk
garam, gula secukup rasa

Cara Memasak:
1. Panaskan minyak, tumis bahan2 tumbuk & serai hingga wangi.
2. Masukkan cili kisar, tumis hingga garing. Masukkan daging, kacau rata.
3. Masukkan semangkuk air, kacau & rebus selama 30 minit (daging empuk).
4. Masukkan sos tomato, sos tiram dan sos ikan. Kacau sebati & biarkan hingga mendidih.
5. Masukkan daun limau purut, garam, gula secukup rasa. Tambah air & sos tomato jika suka kuah lebih.
6. Jika suka, masukkan tomato (potong kiub) & potongan daun bawang/leek, kecilkan api. Biarkan merenih sebentar & pecah minyak. Angkat.

(p.s. saya rasa rahsia kesedapan resepi ini & resepi2 lain yg saya masakkan untuk anak2 adalah kerana ianya hasil air tangan saya, seorang ibu yg memasak kepada anak2nya, yakni dari mereka kecil hingga sekarang ~ tanpa jemu , dgn seikhlas hati & dgn sepenuh kasih sayang).

20 November 2011

Aku Nikahkan Kamu ....

Kami kahwin pada usia 22 tahun. Baru beberapa bulan bekerja. Ketika kawan2 sebaya ghairah dgn rancangan melanjutkan pelajaran lagi (dalam & luar negara), entah mengapa kami berdua memilih untuk menamatkan zaman bujang pada usia begitu muda??? Saya tiada jawapan, tapi saya pasti inilah jodoh pertemuan yg telah Allah tentukan. Yg saya tahu ialah, ianya tidak susah bagi saya memutuskan untuk menerimanya mula2 sebagai tunangan, kemudianya sebagai suami. Saya rasa dia pun begitu juga. Kami sama2 bersetuju! Dan yg paling penting, restu dari kedua ibubapa saya & ibunya (bapanya meninggal ketika SiDia masih dm kandungan ibunya).

SiDia dan Tok Imam,
Ayah berkopiah putih, kiri sekali ...
Pada akad ke 3, saya sah menjadi seorang isteri. Ketika itu, macam tak percaya status saya sudah beralih, dari seorang anak kepada seorang isteri!! Dan saat itu jugalah, segala tanggungjawab & amanah yg ayah pikul selama 22 tahun kini beralih sudah kepada SiDia ... Semasa meminta izin saya, mata ayah berkaca2, ada getar dalam suaranya. Ayah mana yg tidak risau melepaskan puteri yg dijaga bagai menatang minyak yg penuh, kpd lelaki lain. Akan terbela & terjaga kah anaknya dgn SiDia nanti, mungkin itulah yg belegar2 dihati ayah ketika itu ..... 

Majlis kenduri kahwin saya semestinya meriah. Apa tidaknya, saya anak sulung ayah. Maka habis saudara mara, rakan kenalan (jauh & dekat, lama & baru) sebelah ayah & ibu dijemput. Rakan2 saya & SiDia juga. Dan, atas persetujuan ibunya, kami gabungkan kenduri kedua pihak. Maka sanak saudara, rakan taulan sebelah SiDia, sibongsu ibunya juga dijemput sama. Meriah sungguh!! Kan saya sudah cerita yg SiDia adalah jiran seberang jalan aje, maka sepelaung ajelah jaraknya. Itulah juga cara menguar2kan ketibaan rombongan pengantin lelaki ... "Cik Ani!!! Kami nak datang berarak dah ni ...!!!!" (p.s. Hehe .. betul berlaku begini, bukan rekaan!)

Nampak tak atap rumah seberang jln tu? Itulah rumah mertua ...

Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya;

"Pilihlah tempat yg baik untuk keturunan kamu, dan berkahwinlah dgn yg sekufu"

(HR Ibn Majah. Al-Darukhutni & Al-Hakim drpd Aisyah r.a.)

19 November 2011

Muaz ... cheewahh!!

Semalam mengemas gambar2 lama ... 2 kotak semuanya
Gambar2 ini adalah yg tak dimasukkan album individu kerana ...
~ terlalu 'candid', tak 'ready', tak lawa lalu & tak sesuai utk dipertontonkan (haha ...)
~ bukan 'the best photos', hanya yg terbaik (ikut kiraan tuannya) boleh masuk dlm album masing2
Nak buang sayang ...
Sambil mengemas sambil tengoklah ... lepas satu satu, dan sengih sorang2!!
Pastu ... Muaz & Amar 'join' sekali, riuh rendah tanya itu & ini
Balik dari surau ... suami pula bersimpuh sama ...
Akhirnya, bukan mengemas ... lagi bersepah ada!!
Dan ... kenangan2 lalu pun dibuka satu persatu dgn setiap gambar2 yg dilihat
Bila budak dua orang tu jumpa foto zaman muda2 saya & suami,
~ Apa lagi ... macam2 komen mereka
Bila lihat gambar2 yg ada anak ke 2 serta datuk mereka,
~ Sedih pun terasa ... gembira juga kerana ada banyak memori kenangan bersama
(Moga Allah tempatkan roh mereka berdua bersama orang2 yg soleh ... Amin)
Dan saya terperasan ... masa kecik2 dulu Muaz ada 'posing' kegemaran!!

Mari kita tengok ...





(^_^)
    

18 November 2011

Kasih Ayah ...


Senario 1
Seawal pukul 4.00 pagi, suami dah bertolak ke Dungun. Bukan 'outstation' ... tapi hantar kereta. Hantar kereta?? Kalau anda tertanya2 apakah kereta itu kereta mewah 'limited edition' yg hanya ada pakar di Dungun? Salah tekaan tu ... Suami hantar kereta kepada anak perempuannya yg bekerja di Dungun. Kereta biasa2 ... kereta saya (uwaaa ....!!!). Agaknya dah sampai pun. Nanti dia balik dengan bas ...
Itulah kasih ayah!!!

Senario 2
Masa saya masih kerja kat Pahang dulu, saya dikenali dgn singkatan jawatan saya 'EO'. Kalau orang sebut nama saya, ramai yg tak kenal .... tapi bila sebut EO, semua orang kenal!
Pejabat telah anjurkan satu kursus selama 2 hari di Lanjut Beach Resort, Rompin. Saya berkongsi satu chalet dengan salah seorang kakitangan saya. Waktu lapang yg terluang selepas makan malam, memberi saya peluang untuk mengenal hati budi 'staff' saya ini dgn lebih dekat (saya ada hampir 100 orang kakitangan). Suatu malam dia bertanya, 
"EO masih ada kedua2  ibubapa?"
Saya jawab ya, dan ajukan soalan sama buat dia. Dengan perlahan dia menjawab, 
"Ibu dah lama meninggal dunia, semasa melahirkan adik bongsu, anak ke 10. Ayah masih ada". 
Belum sempat saya bertanya lagi, dia menyambung tanpa diminta, 
"Mesti EO ingat Ayah saya kahwin lagi selepas tu kan?". 
Telahan yg tepat. Lalu dia menceritakan bagaimana Ayahnya menolak saranan saudaramara/rakan agar berkahwin lagi. Ayah kasihankan kami yg masih kecil terutama adik bongsunya yg masih bayi. Dia masih ingat bagaimana Ayahnya bangun seawal pagi untuk siapkan sarapan & keperluan sekolah kami. Kemudian dia akan hantar kami menaiki bas sekolah. Kemudian dia akan  uruskan adik bongsu dan hantar kepada jiran sebelah rumah sebelum bergegas ke tempat kerjanya. Sebaik balik dari sekolah, makanan tengahari telah tersedia (Ayah balik hantar) dan abang2 akan pastikan agihan kerja yg telah Ayah tugaskan dilaksana.  Malam, Ayah masak sendiri dan duduk disisi kami semasa kami siapkan kerja sekolah. Menjadi anak2 yg tiada ibu menyebabkan kami cepat dewasa, berdikari & patuh (kerana kasihankan Ayah).
Sambungnya lagi, "Bila kami meningkat dewasa, Ayah masih begitu juga. Menolak pelawaan untuk kahwin lagi ... Kalau dulu alasan Ayah, dia tidak mahu anak2 kehilangan kasih Ayah pula, anak2 rasa sedih & terabai, kini dia sudah selesa dan sudah terbiasa dgn kehidupanya sekarang. Lagipun anak2 dah besar, tidaklah sesusah dulu lagi".
Bila adik bongsunya selamat diijabkabulkan , Ayah yg dah pencen tinggal seorang diri dirumah. Hanya hujung minggu menyaksikan rumah riuhrendah dengan anakcucu yg sentiasa menziarahinya. Hari2 yg selebihnya, Ayahnya isi dgn ke surau berdekatan, berkebun, pelihara ayam itik dan kambing. Puas dipujuk dia agar kahwin lagi, sekurang2nya ada peneman hidup dan menjaga makan pakainya. Tapi begitulah Ayah, hanya senyum tanpa apa2 respon. 
Sebak saya mendengar pengorbanan seorang ayah. Diakhir cerita, Mathom (nama 'staff' saya ni) beritahu dua bulan lepas, akhirnya Ayah bersetuju untuk dijodohkan dengan seorang saudara yg juga telah lama kematian suami (anak2 wanita mulia ini juga setuju). "Alhamdulillah, saya gembira kerana melihat Ayah bahagia kini!".

Saya pun!! Moga Allah memberkati & membalas pengorbanan Ayah semulia ini ... Aminn