Pages

Labels

Ceritalah (243) Me (144) diari ibu (137) kucing (69) Amar (62) Resipi (62) Pesanan (61) Rumah Biasa2 (36) Kebun Biasa2 (31) Yg Tersirat/Tersurat (30) cerita lama (21) Jalan-jalan (17) Jodoh (17) 3R (14) Lawak sikit (9) Puasa (8) PETUA (5) Rumah WM (5) Cucu (4) Lukislah anakku (4) Haji (3) Migraine and I (3) Kawan (2) ipoh (2) Nature (1)

21 July 2017

My cats n I ....

Taking a walk early morning and evening has been my routine since 'the mild heart attack' episod last April ... its one of the doctor's order too.
Just a morning walk around our compound ... but am enjoying it because of these two loyal furry companions ... always there either; just looking, joining me, simply running around or spying on the birds and bees 😄;
Thanks guys!!!

The walking trail ... a few rounds
early morning and evening
PYO's favourite ... hide and seek ❤

Bambam's favourite ... lazing around unless
called, provoked or chased .... haha!!
Am increasing the number of rounds by the days ... also getting ready for my 'stress test' appoinment next month.
p.s. InsyaAllah everything will be fine.
(Doa, usaha dan selebihnya tawakkal)



14 July 2017

Penangan Whatsapp ... Akok Kedut

Ini 'mainan' baru Mama ...

Trio Cupcakes Maker
Terjebak bulan puasa lalu ...
Hahaha!!! Biasalah orang pompuan ... topik utama bulan puasa ... masak apa untuk berbuka dan sahur.
(Dekat raya, cerita lain pula. Hihi ...)
Kisahnya, sorang rakan tunjuk akok kedut dia buat guna 'mainan' ni!!
Hasilnya ... melalui grup kami saja 'benda ni' terjual melebihi 20 unit.
Talk about women's buying power 😄😄😅
Itulah ...
p.s. sehingga kini ... ikut 'posting' rakan2 Mama, 'mainan' ni boleh masak bukan saja akok dan 'cupcakes' ... tapi makaroni bakar, kueh cara, pulut bakar, penkek ... itu yg dah dicuba ya! Wah!! terujanya ....
Mama?? Eh!! Tak aih! Tak simpan ehh! ... dah keluar kotak pun. Iya! Sunggoh!! ...
Tak caya?? ... ni buktinya 😊😊

Akok durian dan penkek

Tak laku laa akok2 yg femes di Kelantan puasa tahun depan ... hihi!!

08 July 2017

Kenduri jauh kali ni ....

Dua jemputan kahwin dari ex boss serta rakan sepejabat suami masa dia bujang dulu, masing2 di Bangi dan Serdang menyaksikan kami sekeluarga ke ibu kota setelah sekian lama.
Ia juga sebagai alasan untuk menjenguk cucu2 ... bak kata pepatah, "Pucuk dicita ulam mendatang" ... 😆😄.
Kami 'pittstop' di Maran ... bermalam di sana ... melepas rindu dendam pada 2 cucu (mak dia anak ke 2 Mama). Tengahari esoknya ke KL ... sedih pula nak berpisah dgn cucu2 ... apakan daya.
Malam itu dan malam keesokkannya (malam ni lah tu) keletihan ... letih 'makan langsat dan jem' ...
Begitulah kami setiap kali datang KL ...
Macam tak sah kalau tak sesat dan meredah kesesakan lalulintas ...
Kata anak menantu ... hujung minggu laani dan sehingga akhir Syawal ... sana sini sibuk dengan 'open house' Raya serta kenduri kendara. Kami antara yg tolong meramaikan trafik hujung minggu ... hehe.
Menantu sulung tak menang tangan terima tempahan Laksa Johor  (menantu orang Johor) untuk 'Rumah Terbuka Raya' ... Sedabg dia dok 'bersilat' didapur ... Mama cuma dapat pandang aje. Nak menolong tak retinya ...

Set Laksa Johor Rumah Terbuka menantu Mama

"Tak apa Mama. Rehat je ... L dah biasa. Kacang jer ni" menantu 'asured' Mama. Walhal melihat dia bagai 'Lipas Kudung' buat kerja ... jelas peluh dan keletihan diwajahnya.
Moga Allah murahkan rezeki mereka semua ... anak2 cucu2 menantu2 Mama serta diberiNYA kesihatan yg baik. Aamiinn ...
Esok nak balik dah ... tapi sebelum tu nak 'dating' sarapan pagi dengan anak ke 4 menantu (orang Ipoh) cucu2 pula ...
Mereka semua suruh tinggal lama sikit ... yg Maran pun suruh singgah 'otw' balik. Entahlah ... walaupun hati nak begitu, fikiran asyik dok teringat Rumah Biasa2 kami ... kucing2 dan pokok tanaman yg ditinggalkan ... (p.s. rasa mak ayah kita dulu pun gini juga ... !!)

02 July 2017

Album Raya 2017


Keluarga kami:
... tambahan 3 menantu 6 cucu ... dikelilingi anak cucu cicit menantu ... Mak suka sangatlah tu 😍


Keluarga besar sebelah suami (3 Syawal):
... separuh je tu. Beginilah setiap tahun, pagi raya ke 3, berkumpul dirumah Abang ke 7 suami. Anak menantu cucu cicit ciat Wan Nawang dan Mek Som ... moga berterusan ikatan kekeluargaan ini.


Rakan2 sekolah Mama (4 Syawal 1438H):
... Sekolah Menengah Zainab, 'Class of 1977' ... persahabatan yg berusia 40 tahun. Masih utuh, mesra dan akrab seperti dulu. Masa merubah wajah, fizikal dan status kami. Ada yg bergelar Dato' Seri, ada Dato', ada Datin, ada doktor pakar, ada Professor Madya, ada Guru Besar, ada usahawan, jutawan ... dan ada juga yg biasa2 seperti Mama nih ... tapi rata2 ramai dah yang bergelar YB (Yang Bersara) ... nenek, granny, grandmummy, tokma ... namun semua itu bagai tidak ujud bila kami berkumpul begini. Terasa bagai masih dizaman sekolah lagi ... riuh rendah gelak ketawa peluk cium beramah mesra ... tak ingat usia dah hampir 60 angka. Hihi ...
Kalaulah anak cucu menantu tengok kami hari tu ... pasti terkejut sakan mereka. Itulah kami ... bila bersama ... 'forever friends, forever young'. Biarlah kami gembira sekali sekala dengan silaturrahim yang terbina sekian lama ... esok lusa siapalah dapat menduga ...


8 Syawal 1438H:
Sebaik anak cucu menantu terakhir bertolak pulang pagi tadi, sunyinya Rumah Biasa2 Kami ... tinggal kami menyulam kembali memori Syawal tahun ini. Mama sudah membayangkan kelibat mereka Raya AidilAdha nanti ... Insya Allah. Sabarlah duhai hati ....