Pages

Labels

Ceritalah (238) Me (139) diari ibu (136) kucing (67) Amar (61) Pesanan (61) Resipi (61) Rumah Biasa2 (36) Kebun Biasa2 (31) Yg Tersirat/Tersurat (30) cerita lama (21) Jalan-jalan (17) Jodoh (17) 3R (14) Lawak sikit (9) Puasa (8) PETUA (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Cucu (3) Haji (3) Migraine and I (3) ipoh (2) Nature (1)

21 February 2015

Bila jenguk belakang rumah ....


Kehadiran setandan pisang pada salah satu pokok2 pisang yg ditanam bulan April tahun lepas hanya disedari pabila jiran sebelah rumah beritahu tak lama lagi, dapatlah kami makan pisang yg ditanam sendiri. Iniah dia ... pisang abu2 pertama kami. Happy Sangat!!!



Dan hari yg sama juga, salah sepohon nanas yg ditanam hari yg sama dengan dengan pokok2 pisang tu juga sudah berbuah. Gembira sungguh. Ini nanas sulung Mama  ..... tak jemu hari2 jenguk depa ... hihi


Nothing can describe the happines on seeing the plants that you sow with your own hands bearing the fruits of your (so-and-so .... hehe) labour. Tho' our Kebun Biasa2 (our teeny weeny backyard) ... is nothing to boost about, when you harvest your very own lemon grass, tumeric, pandan leaves, chillies, spring onions, mint leaves, papayas .... you know you're eating pesticdes free organic harvest ... pure bliss indeed.

20 February 2015

Cuti lagi .... Soalan cepumas dari Mama

Wah! Rupa2nya dah dekat sebulan Mama tak bersiaran ... cuti tanpa berita ... huhu
Alasan? Nak dengar? Perlu ke?
Catitlah juga agar tak salah faham ... (camlah blog Mama ni femes sangat ... haha)
Gini ceritanya ... biasa malas, tak ada mood bila ...
1) Line internet ibarat iklan biskut yg 'kejap ada, kejap tiada'! ... terbantut mood nak blogging. Apa tidaknya, nak log-in pun memakan masa ... nak publish lepas tu ... lagi haru menunggu nya
(-__-')
2) Dan kisahnya, tab yg satu ni ... rebutan warga Rumah Biasa2 ... dan biasalah Mama mengalah, banyak kerja lain nak buatnya ... bila semua orang dah tidur, baru tab free ... dah takder maknanya ... sebab dah tua2 ni dah tak larat nak berjaga ... solely for blogging purpose ... mata tak mau buka lama2 ... itulah!
3) Sejak Ayahnya pencen ... ke mana2 asyik nak berdua. Ikut ajalah,  jadi co-pilot ... temani si Dia ... yg pasti makan percuma ... haha.
Gitulah antaranya alasan Mama
p.s. ... lepas ni pun, kalau lama tak bersiaran ... sebabnya lebih kurang sama ... faham2 je lah. Abandon it? No no no ... tidak dalam masa yg terdekat ni. Jangan risau ya  ... (perasan lagi Mama ya ..)

Cuti Raya Tahun Baru Cina ...
Kalau anak2 tak balik kampung beraya, mak ayah yg akan pergi bercuti rumah anak2 pula ... itu lumrahnya.
Dan bagi si ibu, tak kira di mana, memasak makanan dan kueh muih kegemaran anak2 sudah pastinya.
Kalau anak2 tak pinta pun, ibu rela hati masakkan juga.
Seronok sangat lihat anak2 menjilat jari ... puji lazatnya ibu masak!
Kalah KFC ... hihi
p.s. ... ibu/isteri tahu saja makanan/kuih-muih kegemaran anak2/suami dia. Soalan cepumas Mama;
.... tahukah anak2/para suami ... makanan/kuih-muih/minuman kegemaran ibu/isteri anda?

Kasih ibu/isteri ... pasti dahulukan masak makan kegemaran suami dan anak2 .... keinginan sendiri tolak tepi. Hanya kalau dia bersendiri, atau teringin sangat, baru dia masak masakan yg dia gemari ... just observe and see ...

SELAMAT BERCUTI DAN HATI2 DIJALANRAYA ....