Pages

Labels

Ceritalah (241) Me (142) diari ibu (137) kucing (68) Amar (62) Resipi (62) Pesanan (61) Rumah Biasa2 (36) Kebun Biasa2 (31) Yg Tersirat/Tersurat (30) cerita lama (21) Jalan-jalan (17) Jodoh (17) 3R (14) Lawak sikit (9) Puasa (8) PETUA (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Cucu (3) Haji (3) Migraine and I (3) ipoh (2) Nature (1)

20 December 2013

Betik dah berbuah ...

Musim hujan, aktiviti tanam menanam terhenti  ... yg ada pun banyak yg mati. Tomato, bendi, cili ... sejuk dan overdose air barangkali!
Menyiram pun tak perlu lagi  ... air hujan free ... hihi
Pun yg ditanam dalam pasu, masih berdiri ...
Yg baru disemai pun, dah bercambah kini ...
Mama jenguk setiap pagi dan petang hari, terapi minda lah kira ni
Memang cuti akhir tahun 2013 kali ni agak 'sejuk' ... tak ad destinasi pelancongan luar negeri kali ni ... Ayahnya 'busy'!
Anak2 ajak juga pergi, naik bas tanpa hubby ... tp Mama kesian pulak nak tinggalkan PYO sendiri dgn Ayahnya ...
Alasan jer tu ... (cinta orang tua, ginilah ...)
Opps! Dah lari tajuk  ... hahaha
Sebenarnya nak cerita perihal betik yg ditanam,kalau tak silap 5 bulan lalu sudah, dah berbuah! Seronok sungguh bila apa yg ditanam mengeluarkan hasil kan? Hasil titik peluh (berpeluhlah sangat ...) sendiri tu. Teruja! Tiap2 hari jenguk  ... Tapi dlm masa yg sama, Mama juga dok musykil ... dapatkah pokok2 yg kecik dan renek ni menampung buah2 yg makin bertambah dan membesar tu?
Apakah Mama perlu bantu dgn kurangkan jumlah buahnya? Buntu  .. sebab Mama dah lihat pokok betik jiran sebelah yg sarat dgn buah, lagi besar dan tinggi dari pokok2 Mama ni tumbang ke tanah!!
Satu lagi  ... rasanya betik ni kalau jenis yg berbuah panjang  yg saudara kami beri hari tu... (lupa pulak betik mana yg Mama semai dulu) ... ada dlm 2 kaki panjangnya, woh! mau rapat ke tanah buah tu!. Nampak gaya kena tunggu dan lihat lah baru tahu  ... Moga dapat merasa hasil betik pertama Mama tanam sendiri  ... sabar! sabar! (^__^) 

Semalam ... rindu

Semalam  ... hari lahir anak sulung Mama
Dan sebagaimana hari lahir anak2 Mama semua
Ia sentiasa mengundang nostalgia, ulangtayang semula
Sambutan2an hari lahir yg meriah dan ceria ...
Setiap tahun, bergilir tarikhnya!
Cepatnya masa berlalu  ... dah 3 dekad usia mu
Lalu  .. Mama selak helaian album gambar masa kecil dulu
Meriahkan setiap sambutan hari lahir  itu?
November, Disember, Januari ... bulan2 kelahiran mu dan adik2mu
Sambutan hari lahir dirangkum menjadi satu  ...
Lagi meriah begitu.
3-dlm-1, menjadi 4-dlm-1 dgn hanya satu kek besar
Pastinya tertulis indah nama Mizi, Munzir, Anas dan Aqmar!
Rindunya hari2 semalam yg berlalu ...
Tidak perlu berkalau, mahu undurkan waktu  ..
Mama kan simpan semua ingatan itu kemas dikalbu
Yg diharapkan, moga seiring peningkatan usia itu
Mama doakan ketawa gembira yg terpancar diwajahmu
Adalah seriang, segembira zaman kanak2 mu dulu ...
Gambar2 kaku yg tidak menipu ... keriangan yg terpancar jelas itu!
Selamat Hari Lahir Abe  ... moga Allah SNW merahmati dan  memberkatimu ... Aamiinn!

p.s. kini sambutan hanya 2-dlm-1, Muaz dan Amar je  ... Mei atau Jun  ... gilirannya pun gitu

14 December 2013

In the making .... toast em, blend em

Last week Mama dry-out a loaf of nearly expired bread taken from mum's house (of coz after mum comfirmed that she and my sis unable to consume them by their expiry date). Mama took the bread home with the intention of making them into 'roti kering' (dried crispy bread?? hihi)  ... as usual!
2 days ago, my sis brought another loaf of nearly expired bread (again), but this time its not plain sandwich bread, but the 'toast em' edition ... butter raisin! The bread was left alone, untouched  ... and fearing them turning mouldy in present wet weather  ... Mama had no choice but to turn them into .... 'roti kering' too!! Its Mama 1st time making 'roti kering' out of 'Toast em Gardenia bread' ... so, we have to wait another 4 - 5 days to see how the experiment turns out! Suspen lo  ...
However, Mama spared the 2 end-slices of the bread. Now they're being soaked in 1 cup evaporated milk + 1/2 cup water. Later, Mama will blender it with 4 eggs, another 1/2 cup water, 1/2 cup sugar, 1 tbsp custard/corflour and 1 tsp vanilla essence. Then Mama will add another 2 cups of evaporated milk, stirring them to combine. In a 20 cm round mould, Mama will sprinkle evently 5 tbsp sugar all over the mould base and heat them over small flame  ... making caramelised sugar i.e. Finally, Mama will pour the blended items into the mould with already set caramelised sugar and steam it for 45 - 60 minutes. Last but not least, Mama is also hoping the puding to materialise and Mama's  'Gardenia Toast Em Butter Raisin Bread Caramel Pudding' (longest name ever for Mama's recipe  ... huhu) turns out OK and tasteworthy too  ... Meanwhile, Mama am busy toasting the last week bread that has been left to dry naturally 5 days ago (click here for detailed recipe). Alhamduliilah! Mama is very happy now, for her 'roti kering' container is going to be full again.

p.s. .... its raining heavily outside (2nd wave?), after sunny and all-out-heavy-items-washing-day yesterday).

08 December 2013

Jom jeruk sendiri telur itik ...

Chewahh! N3 cam pakar jeruk menjeruk! Haha  ... Disebalik tajuk N3 tu sebenarnya cerita Mama yg 'clueless' @ tidak tahu nak buat apa dgn 15 biji telur itik yg diberi kenalan 2 minggu lepas ...
(p.s. tahu boleh buat macam2 kueh dgnnya, masak lomak telur itik pon sodap! Tp ....... xreti + malas +  hubby jer yg minat masak lemak tu + faktor usia, kolesterol ... kena hati2 sikit ... sikit jer ... huhu)
Mama pun 'google' (spt biasa .. hihi) dan resipi yg paling senang skali nak buat ialah  .... telur asin @ jeruk!!   .... (*__*).
Semalam genap 10 hari jeruk telur itik tu, dan dek tak sabor2 nak meneriai hasil jeruk sendiri (sepatutnya 2 - 3 minggu), rebuslah 2 biji. Alhamdulillah! Menjadi tau  ... pun masih kurang asinnya, tak ummphh! sangat. Pun seronok dan teruja nak menjeruk lagi. Zaman sekarang, dgn harga barangan naik sokmo  ... elok juga buat/tanam sendiri ... mana yg upaya.  Dapat jimatkan skupang dua pun jadilah kan dibandingkan dgn yg dibeli.
Atas keprihatinan tersebut (ehemm  ...), eloklah Mama kongsi car nak jeruk @ asinkan telur itik! Begini jer ....

15 biji telur itik - basuh cuci dan keringkan.
230 gm garam kasar direbus hingga larut dgn 1.5 liter air.Biar betul2 sejuk dan tapis dgn kain putih (utk keluarkan kotoran)
- Masukkan telur ke dalam botol, tuang air garam tadi dan simpan 2 - 3 minggu (elok tanda tarikh mula jeruk pd botol)

p.s. sedak nih make nga nasi kerabu! (^__^)

04 December 2013

Sejuk ...

Sejuk  ... blog Mama sejuk semenjak dua menjak ni.
Sebab utama  ... line tenet yg teramat lembab (frust ...)
Satu N3 saja akan perlukan Mama sepagi menghadapnya ...
Dari mula mengarang  .... hinggalah nak 'publish'nya (-__-) ... a lot of precious time being wasted here!!
Kalau hanya Mama betul2 free dan tahap kesabaran baik jer ... cam hari ni, barulah ada N3 ... (p.s. kadang2 fikir nak 'give-up' jer  ... tp sayang juga sebab ini je lah cara nak hiburkan hati sendiri, hobi yg tak perlu modal ... kepuasan diri)
Sebab2 lain  .... cuti sekolah, biasalah .. kenduri kendara sini sana. Pastu, la ni namanya musim hujan ... bila banyaknya dok terperap dlm rumah ... ngap ajalah agenda utama! Mama memanjang kat dapurlah jawabnya ... ikut selera warga Rumah Biasa2  ... penat tak per, seronok lihat mereka berselera  ... juga peluang Mama cuba resipi2 yg berkenan masa 'google' blog2 masakan yg ada (^_^) ...
Dan awal cuti sekolah lalu ... gembira bila doter beritahu mungkin dia berbadan dua, sebab dah sebulan tak datang ...nya. Dlm otak dok berkira2, nanti apalah gelaran cucu nak panggil pa Mama dan Ayahnya nanti ...
Boleh join member2 seangkatan yg dah ramai bergelar 'granny' ... tayang gambar cucu kat FB!
Pun ... seminggu lepas, berkecai harapan semua ... tak der rezeki lagi rupanya. Doter keguguran! Kami tahu, sedih kami, dia dan menantu lagi sedih! Redha dengan ketentuanNYA ... itu pujuk kami. Ada hikmah disebalik semua yg terjadi ... itu pasti.
Seisi rumah berpantang ... Rebus dan bakar ajalah seminggu ni ... pun sedap juga sejuk2 musim hujan begini ... makan panas2, bertambah juga nasi ... hihi. (Walaupun keguguran pada usia janin 6 minggu, kena pantang juga seminggu dua .... janin dah terbentuk sebesar ibu jari, bila gugur ... rahim tu teluka juga! Kena jaga agar rahim betul2 pulih dan kuat semula. Kata orang tua2, keguguran ini ibarat buah yg belum masak gugur ... kelahiran ibarat buah masak yg gugur ... beza tu!)

Nota:
Bagi warga Kelantan yg ingin tahu perkembangan banjir diKelantan, boleh dapatkan maklumatnya di sini, Portal Rasmi ebanjir Negeri Kelantan.

01 December 2013

Amar ... tuntut janji

Awal 2013 Ecu janji kalau Amar dapat no. 1 dlm setiap ujian penggal, Ecu akan belikan apa saja yg Amar nak!
Oppss ... kesilapan besar kerana beri Amar ruang yg luas begitu!!
Rupanya dalam diam Amar mengambil serius janji tu  ...
Patutlah waktu ujian akhir tahun lalu, sanggup bangun pukul 5 pg setiap hari, ulangkaji ... bersungguh2 sekali dia kali ni  ... setelah 2 penggal no. 1 dlm kelas sudah digenggam! Nekad dia ... menyahut cabaran! Lagipun benda yg satu ni sudah lama diidam  ... yg dia tahu kami tak akan belikan ... jadi inilah saja peluang!
Ecu dah buka ruang!! PSP itulah yg Amar impikan!!
(sudah lama dia minta, tiap kali cemerlang dlm peperiksaan ... tapi kami, Mama dan Ayahnya beralasan ... PSP akan melekakan bila berpergian,  akan meragut pemerhatian mereka dari menikmati alam sekeliling sepanjang perjalanan, sbb itulah juga alasan Amar nak PSP ... baru tak boring duduk dlm kereta, kalau gi jalan lama2 ...)
Walaupun semput Ecu ketika dapat berita Amar berjaya sebagaimana yg Ecu tak duga (hihi ..)
Janji tetap janji, asal jumpa, Amar tak lupa tuntutnya.
Maka makin sibuklah Ecu bermula awal cuti sekolah lalu, usaha tingkatkan jualan keropok lekor ... gara2  janji dgn anak sedara ... (-_-')
Dan mujurlah dek kemaruk 'toys' dan hobi barunya, Amar tiba2 buat pusingan U  ... mahu tukar hadiah dari PSP kepada TAMIYA!!!
Dan legalah semput Ecu (yg tak mau lagi berjanji begitu dgn Amar .. haha), lebih rela beli walaupun Amar minta 2 TAMIYA dan treknya ...
Apa tidaknya  ... masih 50% untung dari rega PSP kalau belinya ... haha
Kira 'win-win situation' lah ni ye!!
Buat Ecu  .... berhati2 kalau berjanji dgn anak2 sedara ya!!
p.s. jgn lupa, yg diKuantan dok Q nak tuntut hadiah juga ... (^___^)

Fasa 1 - memilih kereta
Fasa 2 - Ecu nampak tak kotak trek kat belakang tu??!!