Pages

Labels

Ceritalah (250) Me (147) diari ibu (137) kucing (69) Resipi (64) Pesanan (63) Amar (62) Rumah Biasa2 (36) Kebun Biasa2 (34) Yg Tersirat/Tersurat (30) cerita lama (21) Jalan-jalan (17) Jodoh (17) 3R (14) Lawak sikit (9) Puasa (8) PETUA (5) Rumah WM (5) Cucu (4) Lukislah anakku (4) Haji (3) Migraine and I (3) Kawan (2) Nature (2) ipoh (2)

17 November 2015

Amar .... keputusan misi 5A

Seminggu sebelum keputusan UPSR keluar ... Amar resah
Asyik dok cakap ... subjek Matematik dan BM Penulisan susah
Dua hari sebelum D-day ... "Adik rasa tak dapat 5A. 4A 1B je rasanya Ayah."
Semalam ... "Kalau Adik dapat 3A 2B macamana? Mama marah?"
Begitulah resah, gundah, risau, cemasnya Amar menanti hari keputusan UPSRnya .... yakni hari ini.

p.s. Mama pernah tulis mengenai Misi 5A Amar dulu ... kalau nak 'refresh' kembali, rujuk sini (^__^)

Pun tak kami biarkan kegusaran Amar melemahkan semangatnya ...
Dari  Mr. Cool, abang idola Amar : "Soalan percubaan biasanya lebih susah dari ujian sebenar ... relax!!"
Dari kakak (aka K. Ros Upin Ipin Amar) : "Dapat 5A ... Kcik gerenti!"
Dari Ayahnya : "Insya Allah dapat yg terbaik. Amarkan budak baik"
Mama : "Mama tak kisah Adik dapat berapa ... Adik dah usaha. Kalau tak dapat, masih ada peluang lagi di Ting. 3 ... jangan putus asa." (panjang lebar le kalau maknya ...)

Dan ... pagi tadi. Di dewan sekolahnya ... berdebar jugak Mama masa guru2 masuk bawa slip keputusannya. Alhamdulillah .... Amar berjaya capai misi 5A dia .... bersama-sama 35 pelajar2 lain sekolahnya. Tahniah Adik!!!
Terima kasih tak terhingga buat guru2 yg gigih bertungkus lumus siang malam, cuti pun korban ... demi anak didik mereka. Terbalas sudah penat lelah mereka. Tahniah cikgu2 ...
Terima kasih juga kepada adik beradik penulis komik Afiq dan Nazry ... sumber inspirasi Misi 5A Amar.

p.s.s. Sebelum tu Mama cuba dapatkan keputusan melalui sms .... dah balik rumah .... 3 jam selepas tu baru dapat sms maklum Amar dapat 5A. (-__-') Itulah lajunya internet kita ... dah basi berita!!!

16 November 2015

Bila nenek menyanyi .....

Mama selalu konfius Rukun Iman dengan Rukun Islam ...
Tapi dgn mengingati lagu Rukun Islam yg Allahyarham P. Ramlee nyanyi ....tak konfius lagi .... Alhamdulillah!!
Dulu dan sekarang begitulah Mama. Bila ada anak2 dan semasa anak-anak tengah membesar, masih di alam persekolahan, lagu2 nasyid beginilah yg menjadi rujukan ....Bila?
Bila mereka tanya Rukun Islam, Rukun Iman ... bila mereka konfius, tak berapa ingat atau yakin. Juga  nama 25 Nabi, 10 Malaikat serta tugas2 mereka, biodata dan sejarah hidup Raulullah S.A.W, bulan2 Islam, doa munajat ... ayat2 lazim , zikir, selawat ... kumpulan nasyid seperti Raihan, Hijaz, Saujana, Rabbani  ketika itu adalah solusinya ...
Selepas itu ... penyelamat dlm peperiksaan!!!!
Itu maklum dari anak2 Mama  ... serta kawan2 mereka juga.
Terbayang pula Mama kepala mereka terangguk2 dan mulut kumat kamit lagukan nasyid2 yg berkenaan .... (^__^)
Selain sebagai sumber rujukan ... ia juga sebagai hiburan keluarga, kami ramai2 nyanyinya ... dirumah, dalam kereta .... perjalanan jauh tak terasa.
Dan sejak ada cucu, Mama@Nenek dah menyanyi semula. Habis lagu kanak2 dalam memori Mama jadi nyanyian buat Hilman, Nu'man bila mereka bertandang ke Rumah Biasa2 kami .... suka lihat mereka gembira dan ketawa dengarnya ....
Pok Amai2, Anak Nabi, Saya sicomel, Adik Rajin Belajar, 123, Nenek Sakti, Kereta Baru, .... itu antaranya (banyak lagi nih dalam stok Mama .... tunggu cucu2 ya)
Nenek gembira, cucu gembira .... tapi rasanya warga Rumah Biasa2 Mama dah sakit telinga .... suara, lagu, pitching yg entah ke mana ... hihi .... sabor je lah ya!!!!