Pages

Labels

Ceritalah (250) Me (147) diari ibu (137) kucing (69) Resipi (64) Pesanan (63) Amar (62) Rumah Biasa2 (36) Kebun Biasa2 (34) Yg Tersirat/Tersurat (30) cerita lama (21) Jalan-jalan (17) Jodoh (17) 3R (14) Lawak sikit (9) Puasa (8) PETUA (5) Rumah WM (5) Cucu (4) Lukislah anakku (4) Haji (3) Migraine and I (3) Kawan (2) Nature (2) ipoh (2)

26 January 2015

Jeruk mangga asam boi yang tak sempat jadi jeruk ....

Orang dok heboh sedapnya jeruk mangga asam boi ....
Dalam FB, Whatsapp  .... ada je member kempen jeruk ni
Dek Mama ni bukan peminat tegar jeruk, colek dan yg seangkatan dengannya .... asam boi yg masam tu ... lagi la tak minatnya, buat derrkk ajalah.
Masa 8 kali berbadan dua (2X keguguran at 10 - 12 weeks pregnancy) .... asam boi, mangga, kedondong muda ... juga tiada dalam senarai mengidam Mama ... hanya Ayahnya yg lebih2, beli dan makan benda2 ni waktu Mama ditrimester awal mengandung.
Nak jadi cerita, suatu hari anak sedara suami datang ziarah sepupunya (doter Mama) .... bila dia dapat tahu doter dah berbadan dua. Siap bawa jeruk mangga asam boi yg baru berusia beberapa jam ... untuk bakal ibu katanya.
Yang bestnya ... dia tak guna mangga muda yg biasa2 tu ... yg masamnya Mama tak tahan ... sebaliknya dia guna mangga lemak (oghe Kelate panggil pauh lemak)  ... dan tahu kami tak suka pedas ... minus cili padi!!! Sambil borak-borak ... sambil ngap jeruk mangga asam boi yg dia bawa .... sedar2 licin sebekas yg dia bawa. SEDAPP HINGGA MENJILAT JARI ....
Lepas tu ... dah cam ketagih la pula. Boleh kata setiap minggu Mama buatnya ... dan memang tak sempat jadi jeruk pun ... habis lama bertahan lah sejam dua. Tu pun Mama sorok dulu ... biar asam boi tu serap elok ke dalam mangga tu ha!!
Resepi? Senang jerr .... mangga muda (ikut suka lah mangga apa, janji yg muda, baru crunchy bila ngapnya), serbuk asam boi secukup rasa, sedikit garam, asam boi putih 2 - 3 biji, ikut selera ... Mama omit gula sebab mangga @pauh lemak tu tak masam tapi lemak manis gitu ...
Mangga buang kulit dan basuh sebelum potong kecik2 (freestyle jg ... ikut suka nak besar, kecik, nipis, tebal ... ), letak dalam bekas, tabur garam, serbuk asam boi, asam boi biji ... gaul rata dan perap selama yg boleh. Jika guna mangga muda yg masam ... gaullah sesikit gula. Jika suka pedas ... raciklah cili padi secukup selera ....
Semalam ... Mama buat dua jenis. Mangga lemak muda dan jambu batu .... sold out sebelum sempat serbuk asam boi dan asam boi biji2 tu mesra dengan mangga dan jambu batu tu dan diambil gambarnya .... hahaha. Maaf ya no pictures ....
p.s. guna buah2an lain pun sedap juga ... nanas, kedondong, jambu air, epal hijau, limau bali .... itu antaranya. Rasanya kalau kita terbeli buah yg masam ... buat gini pasti laku. Tak membazir .... cubalah!!!

24 January 2015

SIAP ....

"Mama! Nak makan laksa penang lah hari ni ..."
Brooommm .... ikan, segala jenis daun, laksa, bawang lada
Tong tang tong tang .... SIAP!!!
"K. Noor, rasa nak makan speghetti la ...."
Brooommm .... daging cincang, speghetti, sos pasta, bawang rempah
Tong tang, tong tang .... SIAP!!!
"Mama! Nak penkek pagi esok ..."
Buka pantri, buka peti .... tonh tang tong tang ... SIAP!!
"Yang ... ni sotong abang beli. Rasa nak makan sotong celup tepung pulak hari ni ...."
Tong tang tong tong .....  SIAP!!!
Well ... itulah antara ... senario minggu ini. Masak 'on request'

p.s. Sebenarnya otak buntu ... jawabnya entri merapu ....


15 January 2015

AMAR .... minggu pertama sekolah 2015

Tahun ni Amar dah Darjah 6  ....
Cepatnya masa berlalu. Masih teringat hari pertama persekolahan dia ... di Sek. Keb. Lati, Pasir Mas.
Dek tak pernah pun dihantar belajar ke tadika, Mama yg lebih cuaknya ... dapatkah dia suaikan diri nanti.
Sebaik hantar dia ke kelas, sebaik loceng tanda pembelajaran beemula ... sebaik Mama (dan ibu-ibu lain) melangkah keluar dari kelasnya ... Mama sempat paling kat dia, lambai tangan dan beri isyarat akan ambil dia pukul 1 nanti ... dan tika itu Mama lihat matanya bergenang jua, mengerdipkan matanya berkali2 (agaknya menahan diri dari menangis ... sebab Ayahnya dah pesan, anak lelaki mesti kuat!) dan dari celah pintu biliknya Mama sempat intai, dia palingkan muka dan kesat mata berkali2 .... Tghari tu, pukul 12 Mama dah sampai sekolah (mak budak2 darjah 1 lain pun 2 X 5 dgn Mama jugak ... haha.) Intai dari jauh ... rupanya Amar pun asyik pandang luar, cari Mama gamaknya. Masa beratur nak keluar kelas, dan lepas cium tangan cikgu ... laju dia (Mama too ... hihi) meluru peluk Mama. Hari pertama sekolah ...
Hari pertama Darjah 6, Amar muncung jer balik dari sekolah.
Naik kelas Elit, kawan lama di Kelas Bestari .... tak best! Takder kawan, cikgu2 semua garang .... nanti ada kelas tambahan petang dan malam!
Hari kedua .... sedikit ceria. Dua orang kawan dari kelas lama pun sekelas juga. Lega sebab dia tak perlu jadi Ketua Darjah lagi ... kelas pun bawah sekali ... tak perlu turun naik tangga galas beg seberat guni beras 10 kg.
Hari ketiga ... semakin ceria. Dah dapat ramai kawan baru ... ada baik, ada 'gengster' (^___^')
Hari keempat ... dah mula bersemangat. 'Adik mesti dapat 5A. Kalau tak dapat macam rasa tak berguna!'  luah Amar masa makan malamnya. Nak belajar dan ulangkaji hari2 ... Alhamdulillah, dia buat apa yg dia kata .... incredible! Dan dia juga dilantik jadi Naib Pengerusi Kelab Bola Baling ... tahniah!
Hari kelima ... tak sabar2 nak ke sekolah pagi ni. Belum pukul 7 dah minta Ayahnya hantar dia. Ini bukan lagi Amar yg manja sebelum ni ... cam matang sikit pada pandangan Mama.
p.s. Amar beritahu, hari kedua Guru Kelas maklum, siapa tak datang sekolah ... "Cikgu akan pergi cari ke rumah! Cikgu dah ada semua alamat murid2 di sini (borang biodata diri dan keluarga) yg kamu hantar tadi!"
Haha ... patutlah Amar 'insist' nak juga ke sekolah walaupun batuk dan selsema. Siap nak pakai 'mask' tutup hidung dan mulut lagi. Patut Cikgu begini ada masa dia mula2 bersekolah lagi. Tidak la Amar jadi pemegang cuti terbanyak ... tak ke sekolah ... keluarga ni. Terima kasih Cikgu!! (^__^)

13 January 2015

Cerita sikit ... bila banjir dan selepasnya

Alhamdulillah ... lega
Whatsapp grup kami kembali ceria ....
Sudah boleh bergurau jenaka semula ... usik mengusik mesra
Setelah sekian ketika ...
Bagaimana cemas, kalut saat banjir besar melanda negeri tercinta
Ini lebih kurang kronologinya ... dari grup whatsapp Mama
Cam 'live' dari tempat bencana ...
Lapuran masing2 keaadaan getir dgn berita air mula naik
Mula2 cerita kemas barang ke tempat tinggi dan selamat
Kemudian 'up dates' pula keadaan paras air yg makin naik sini sana
Ramai yg 'cought off guards' kerana tempat yg air tak pernah naik, tiba2 maklum air dah sampai kawasan mereka ... mendadak pula
Yg mendengar turut cemas, risau ... arah mereka pindah, selamatkan nyawa ... 
Kemudian kerisauan dan debaran kami berganda, bila beberapa rakan senyap terus dgn whatsapp terakhir .... air dah naik ke tangga rumah (walhal sebelum2 ni tak pernah ... )
Tegang seketika ruang whatsapp kami ... ternanti2 berita, tertanya2 bagaimana keadaan mereka ... entah di mana berada
Selamatkah? Makankah? Sihatkah?
Terasa 'helpless' dan risau yang amat keadaan mereka bila berita kat tv, media cerita kawasan berkenaan terus terjejas ... rumah bangunan tenggelam semua!!
Bila banjir surut ... dapat berita gembira. Alhamdulillah mereka selamat dan sihat semua ... menjadi pelarian banjir buat kali pertama dalam hidup mereka ... menumpang pusat penempatan banjir, rumah rakan, saudara ... asal selamat aja
Pun berita sedih juga .... habis musnah harta benda, tak dapat selamat belaa ... semua! termasuk kereta ... 
Terkejut, terkedu mereka saat pulang semula ke kediaman yg berselut merata ... tak pernah mengjangka begini sekali banjir melanda ... musibah dari NYA ... tapi redha ... pasti ada hikmah disebaliknya
Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya
Whatsapp kami berkisar bantuan pada rakan2 yg terlibat pula
Juga jiran2 mereka ...
Bantuan material, sokongan moral dan doa .... agar mereka sabar, tabah dan kuat hadapinya
Pasca banjir menyaksikan rakan2 yg tak terlibat ... jauh dn dekat ... berusaha sedaya mungkin hulur pertolongan dan bantuan ... agar yg berat dapat diringankan ... mana yg terdaya dek kemampuan dan kudrat ...
(p.s. ada yg datang 'the first available flight', yg melalui darat ... redah dan cari jalan yg dapat dilalui ... nekad, yg tak dapat datang ... 'moral supports', hantar kiriman bantuan melalui saudara,sahabat yg balik melawat ... yg dekat, jadi pemacu ziarah sahabat, yg berkuasa dan berpangkat ... pastikan bantuan dihulur dgn cepat! Itu lah erti sahabat ....)
Walaupun masih banyak kerja membersih, mengemas dan pulihkan kembali keadaan rumah yg rosak ... syukur mereka sudah boleh tersenyum dan ketawa sedikit sekarang. 
To that ... we ZS'77 the Glam Golden Girls ... will always be united in helping friends in need ... Insya Allah.

03 January 2015

Pencen sebelum waktu .... 5115

Lawakan angka 5115  ...
Tarikh bertunang? bernikah? hari lahir? no. kereta?
Hahaha  .... bukan, bukan, bukan dan bukan!!!
Ia tarikh pilihan suami Mama bersara!
Bukan bersara wajib (kakitangan gomen 60 la ...)
Tapi bersara pilihan ..., cam usia wajib bersara dulu, satu ketika!
Semalam ... hari terakhir dia dipejabatnya.
Bercampur baur perasaan ... itu yg suami cerita.
Yang pasti .... sedih nak tinggalnya.
Ya lah ... bermula di usia 22, 33 tahun bekerja ... 55 bersara!
(p.s. fuh! angka2 lawa belaka ... tak perasan pun sebelumnya ... hihi, jgn pula pi beli toto, no. ekor ... berdosa!!!)
Rata2 yg kenali dia kata ...
Sayangnya .... Tak nyesal ke?!
Gaji ribu2 .... dah pencen, tinggal 1/2 ... anak ada 2 lagi belajar, tak takut ke?
Dah tua ... biasa kerja pejabat, larat ke nak angkat cangkul, bercucuk tanam, kerja sendiri cari rezeki???
Memang ... semakin dekat tarikh bersara, hati mula diusik curiga ... betul ke pilihan bersara awal ni? Takut bosan nanti ...
Kalau perempuan (cam Mama yg berhenti kerja sblm umur option bersara ... no pencen ma!), tak boring ... ada saja kerja rumah nak buatnya. Tok tek tok tek ... gerok sokmo, ado jo kijo, kata oghe Kelate.
Lelaki ... lain pula. Kerja rumah secara tradisi bukan kerja mereka ... itu didikanya. Berkebun, bela ayam itik, lembu kambing? Rasanya ... no hope here! Hihi ...
Pun Mama yakin ... rezeki ada dimana2, yang ada pun dah cukup sangatnya. Sedehana ... itu kuncinya.
Mama sebenarnya 'looking foward' Ayahnya bersara .. ada macam2 program dalam minda nih!
Pun sebenarnya ... suami dah pun di 'sunting', dapat beberapa 'offer' kerja ... cuma nak pilih je, itu maklum suami tercinta
Itulah ... Adoii!!, entah dapat laksana ke idoknya program2 yg Mama berkira2 bila Ayahnya bersara??!!
Huhu ... nama je bersara, macam tak jer!!!

02 January 2015

Telur Jeruk dan bekas DIY kitarsemula botol air 1liter .... dan bantuan pasca banjir

Dua hari lepas Mak bawa 7 biji telur masin. Bekal banjir katanya ...
Pun adik cakap, tak 'masak' elok lagi. Tak berapa masin lagi yg dah rebus sebelum ni ....
Memandangkan Mak bawa 'kering'  ... Mama kena jeruk baliklah.
N3 pasal cara nak jeruk telur, sila rujuk sini
Yang nak dikongsi di sini  ialah satu lagi kegunaan botol air 1 liter .... boleh buat bekas jeruk telur.



Bersihkan botol.
Potong anggaran 19cm dari dasar botol.
Letakkan telur yg sudah dibersihkan, tuang air garam dan tutup dgn penutup cawan plastik yg jg dikitarsemula ...
p.s. boleh juga guna bekas ini untuk jeruk cili, mangga asam boi, betik muda ....

Itu antaranya ....

Pun ikut suka nak letak apa ... asam keping, garam, serbuk kunyit, serbuk kari  .... apa2 je



Nota:
Alhamdulillah bantuan kepada mangsa2 banjir di Kelantan datang mencurah2 dari semua pelusuk negara .... pun pasca banjir lebih memerlukan bantuan terutama dalam fasa mencuci kediaman, pejabat, sekolah, tadika, masjid, kedai .... hatta jalanraya .... dan membuang barang2 yg musnah, tak boleh guna. Kasut 'pua chu kang' laris, paling diperlukan semua yg mahu meredah selut dan elak benda2 bahaya, tajam yg tak nampak dek mata ... terlindung dlm selut tebal di mana2. Sapa2 yg nak bantu ... tanyalah mereka 'on the ground' dan mangsa2 banjir jika boleh .... mereka lebih tahu apa yg sangat diperlukan waktu ini .... ikut keadaan dan masa.

01 January 2015

Selamat tinggal 2014 .... Selamat datang 2015

SELAMAT TINGGAL 2014 ...
2014 diakhiri dengan ujian banjir laksana tsunami di sini
Sanak saudara, rakan taulan yg beberapa hari terputus hubungan ... risau menanti berita .... selamatkah mereka? di mana mereka? sihatkah? makan minum, tidur pakai ... ok kah?
Kini terjawab sudah!!!
Apa yg kalian lihat di tv, media massa, mukabuku, whatsapp dan sebagainya ... benar belaka!! Itu sebahagian cuma ... realitinya lebih dasyat dan tak terjangkau minda
Namun yang merasa ... lebih hebat peritnya
Mama tak mau cerita ... kalau boleh datanglah sendiri
Lihat dengan mata kepala .... pasti mengalir air mata
Pasca banjir yang lebih derita ... ramai yang perlu bermula semula
Semua harta musnah belaka ... kesian lagi bila ada yg tinggal hanya tapak rumah aja ...
Moga mereka tabah dan redha dengan ujian ini
Takziah buat mereka semua ...
Juga kepada penumpang, krew pesawat Air Asia  QZ8501 serta keluarga mereka ... moga tabah dan redha.
Siapalah yg tahu apa menanti ditahun 2015 ini ...
Bagi Mama yg dah tua ni .... tak mau lagi menghitung hari
Hanya ingin setiap saat, minit, jam, hari yang berlalu pergi ...
Akan lebih terisi, lebih baik lagi ...
Insya Allah!!!!
SELAMAT DATANG TAHUN 2015 ....

p.s. baru hari ni rasa lega, banjir dah surut ... reda. Sebelum ni tak ada entri sbb tak gamak, takder mood ...  nak cerita pasal cuti Mama, pasal kami 'stranded' tak boleh balik Kelantan, pasal kami redah juga balik ... tawakkal padaNYA ... ikut Kuantan, Terengganu ... dek risaukan situasi banjir yg begitu teruk melanda. Alhamdulillah selamat sampai Rumah Biasa2 ... tengoklah macamana ... mungkin akan cerita untuk nostalgia bersama keluarga.