Pages

Labels

Ceritalah (250) Me (147) diari ibu (137) kucing (69) Resipi (64) Pesanan (63) Amar (62) Rumah Biasa2 (36) Kebun Biasa2 (34) Yg Tersirat/Tersurat (30) cerita lama (21) Jalan-jalan (17) Jodoh (17) 3R (14) Lawak sikit (9) Puasa (8) PETUA (5) Rumah WM (5) Cucu (4) Lukislah anakku (4) Haji (3) Migraine and I (3) Kawan (2) Nature (2) ipoh (2)

16 October 2015

Apa ni .....

Dulu masa Mak sihat, kalau Mama ada urusan yg lebih sehari di luar daerah, Mak lah yg akan datang bermalam dirumah kami .... tolong temani anak2 yang masih bersekolah. Adik bongsu Mama hanya datang sebelah petang untuk bermalam ... selepas tutup kedai keropok lekor dia .... esok, awal pagi ... selepas hantar anak2 yg bersekolah ke sekolah masing2 ... dia terus balik ke rumah Mak ... buka kedai. Begitulah selalunya ... Mak akan jaga sibongsu Amar dirumah kami. Tengahari adik pergi ambil diaorang ... hantar balik ... pulang rumah utk berjualan sampai petang. Begitulah setiap kali.
Ini cerita Mak yang 'terkena' dgn amalan Mama yg satu ni. Mengomel sehari (adik dan anak cakap ... hihi). Hari tu Mak nak masak, awal pagi2 buka peti, keluarkan bungkusan lauk untuk 'defrost'. Bila Mak nak masak, buka bungkusan tu, jerit  ... "Eh! Apa ni?"
Rupa2nya Mak terambil bungkusan yg Mama letak sisa perut2 ikan, ayam yg disiang sebelumnya. Mama amal letak sisa2 perut ikan dan ayam dlm beg plastik (3R - kitarsemula) dan simpan dlm petiais, bahagian 'feezer'. Cara Mama elak bau busuk sisa2 perut ikan, ayam yg kalau buang dlm tong sampah, lupa nak buang segera dan keesokan hari baru buangnya,  cerr teka rumah bau apa?!! Perfume, Fabreeze sebotol besar pun belum tentu hilang semua bau yg semerbak tu ... dan lalat2 pasti datang ... itu Mama paling tak suka, pantang ... lalat2 berkeliaran dlm rumah .... nak pula yg besar hijau tu .... eeee!!!
Manakala ikan dan ayam yg dah disiang, Mama simpan dalam bekas2 aiskrim (3R - kitarsemula) .... siap bahagi2kan elok sekali masak bagi satu bekas. Senangkan kerja ... 'defrost'kan aja dan tak perlu letak balik semula kalau semua dilonggok sebekas ... tak elokpun begitu dengarnya.
p.s. Yang ini pun masaalah juga, selepas anak2 (beberapakali) dan Mak terkena ... ingat aiskrim, buka2 ... ikan, ayam dalamnya. Hihi .... kesian Mak, bebel tak sudah dia. Lepas hari tu, Mama asing, ... bekas2 ikan, ayam, daging dan seumpama di tingkat bawah 'freezer'. Aiskrim, sosej, pizza dan makanan dinginbeku lain ... bahagian atas ... 'settle'!!
Yang ni rasanya Mama bukan keseorangan ... haha

13 October 2015

Tak pernah begini .... Terbiar 4

Suatu petang, dua hari lepas ..... ketika tu Mama dan Ayahnya sedang berehat diberanda selepas penat cuci Kebun Biasa2 kami yg terbiar sekian lama. Tiba2 Ayahnya bersuara, "Ehemm! Rasa2 ada tak N lupa apa2 yg penting sehari dua ni?"
"Lupa benda penting? Hmmmm ...." sambil garu kepala dan cuba ingat apa bendanya. Sah penting sebab Ayahnya sampai ingatkan Mama tu ... Puas fikir, tak leh 'recall' .... 'blank'!!!
Bila Mama geleng kepala, angkat bahu ... tanda lansung tak ingat apa dia benda yang begitu penting ... Ayahnya pun bisik kat telinga Mama ....
Terus Mama cakap sori berkali2 pada Ayahnya.
Ya Allah! Sunggoh Mama lupa! Dan Ayahnya, buat muka merajuk ... kecik hati gamaknya. Bila cakap 'alternatif'nya ... siap cakap, "Tak payah la ... terlewat doh!" Huhu ....
Tak pernah Mama begini ... sepanjang 33 tahun mendirikan rumahtangga, tak pernah sekalipun Mama alpa ... tarikh istimewa 09/10 .... pasti Mama yg pertama 'wish' padanya;

"HAPPY BIRTHDAY DEAR ...."

Tahun ni, buat pertama kali ... Mama lupa terus. Anak2 pun sama .... sorang pun tak ingat. Ayahnya buat2 (entah sungguh ... huhu) merajuk bila Mama ajak raikannya ... 'belated' ... hanya Mama dan dia.
Katanya, Mama dah sibuk dengan cucu2, dah tak ingat kat dia. Dan anak2 pula ... yg sulung ... sibuk dgn keluarga baru, doter dan no. 4 ... leka menimang anak pertama, Mr. Cool ... demam dan 'final exam', Amar .... as usual, 'birthday' dia je yg ingatnya ... jadi buat kali pertama, Ayahnya rasa 'terbiar', walaupun sebelum ni dia tak kisah sangat pun pasal 'birthdays' ni. Mama je yg lebih2nya ... buat itu dan ini utk raikannya. Bila tahun ni sunyi sepi, tiada yg peduli ... tu yg dia perasan gamaknya. Kesian pula ....
p.s. memang Mama lupa sungguh! Tak ingat lansung bulan Oktober tiba ... dok fikir ni, camner nak 'ganti' hari yg dilupakan tu ... S.O.S .... Any ideas ..... (~_~')

10 October 2015

Terbiar 3 ....

Kronologi;

April lepas, kami ada 8 ekor anak kucing dari 2 ibu, PYO dan TEH (juga kisah TEH sakit dan PYO yg jadi ibu tumpang utk 5 ekor anak TEH). Alhamdulillah mereka membesar dgn baik ... kesemua kucing kami ketika itu berjumlah 12 ekor.
Bulan Jun kami kehilangan ABE yg mati tiba2 ... tidak lama lepas tu PINGU, NICK dan AWE pula hilang pada suatu malam hujan lebat. Puas cari tak jumpa. Tinggallah BIG, ELLA, GOJI dan TAM ...
Tanpa disangka, TEH yg baru pulih dari sakit 'termengandung' lagi ... huhu. (p.s. Memang dok 'planning' nak kasi bila dia pulih dan lebih berisi ... krukk krukk) Bulan Julai, TEH beranak ... 4 ekor semuanya. Campur tolak ... yg ada kini jumlahnya 12 ekor kembali. Dan Alhamdulillah! Kali ini,TEH pandai jaga dan menyusukan anak2nya.

Bermula episod Terbiar ...

Julai .... doter Mama melahirkan cucu pertama kami.
Cucu + doter dlm pantang + bulan puasa + raya = masa Mama pada kucing2 'almost zero' .... Hanya sempat sedia ikan rebus utk mereka. Selebihnya Amar yg beri makan (Amar pun ... pagi, petang, malam ada kelas ... UPSR)
Ogos .... Syukur ada insan yg ingin ambil TEH dan keempat2 anak2nya (yg comel sangat ... huhu). Walau berat hati nak beri, terpaksa berpisah juga kerana dok fikir dari mereka terbiar tiada lagi masa untuk Mama tumpu dan main2 dgn mereka setiap pagi dan petang .... biarlah mereka bersama insan yg akan sayangi mereka sepenuh masa. Selamat Tinggal TEH dan anak2 ... moga disayangi tuan baru.
Dan pada 09/08/15 ... cucu kedua  Mama selamat dilahirkan. Bergegas kami ke Ipoh .... tinggalkan doter dlm pantang dengan Mak dan adik.
September ... Amar UPSR, perkahwinan kali ke 2 anak pertama Mama (duda ... bukan tambah cawangan ...), menantu dan cucu ke 2 habiskan pantang di rumah kami, Raya Korban ....
Kemudian, Mr. Cool Mama 'suspected' denggi nun jaun di Puncak Alam .... (tak keruan Mama fikirkan dia, wassup ... call ... setiap masa. Harapkan Abang dia ajalah yg tengokkan dia ... terima kasih Abe dan Leen). Bila begini ... mahu saja Mama dan Ayahnya berada disisi dia ... tapi apakan daya, ketika itu yg di sini pun perlukan kami juga ... cucu2 dan ibu2 mereka. Alhamdulillah tak melarat demamnya ...cuma masih lengoh2 badan ... dan 'miss' 4 kertas periksa 'final exam'.
Oktober .... rancakkan Mama ber'blogging' semula! Tanda ... everything is almost back to normal. Hasil 'terbiar' .... PYO dan MOJO sakit ... tapi dah pulih semula. Itulah al-kisahnya .... bila Mama celaru, tumpuan pada kucing2 haru biru .... rasanya cukuplah 7 ekor yg ada nih. PYO, BAMBAM, MOJO, BIG, ELLA, TAM dan GOJI .....
p.s. sori tak leh upload foto depa ... masaalah teknikal (^__^')


07 October 2015

Terbiar 2 .....

Selama senyap dari ber'blogging' kurang lebih sebulan tu .... banyak benda yg terbiar di Rumah Biasa2 kami.
Yang ketara sekali ... Kebun Biasa2 kami. 'Total neglect'!!! Dah macam mini safari pulak .... pokok2 cili Mama nampak separuh, yg atas jer. Nak kutip cili2 pun takut ... takut pacat, u-l-a-r .... eeeiii!!!!
Tengok dari jauh jer ... siram pun dari jauh, setakat sampai air yg dipancut tu .... huhu. Sejak kes Si Tamtam bermain2 dgn ular selar (sbb Ayahnya cakap masa dia pergi halau, kepala dia kembang cam cobra ... nasib baik tak cederakan Tamtam yg kejap kuis, kejap undur ... besarlah juga ular tu. Dah lari ke dalam semak tanah sebelah. Tapi Mama dah fobia ...)
Bunga2 jepun yg pelbagai rupa dan warna yg kawan Mama beri tu .... pun terbiar ... hajat nak pindah-biak ke pasu2 (yg dah lama beli) tak jadi2 ... pun hati terhibur lihat bunga2 yg ada berkembang setiap pukul 10 pg. Terapi hati (^__^)
Bunga2 lain juga terbiar .... rumput dah merajai kawasan mereka. Sabarlah bunga2 .... nanti Mama 'free' ya!
p.s. risau juga, kalau Ayahnya tiba2 rajin nak merumput 'kawasan Mama' ( kawasan bentuk 'L'  tepi , kiri hingga ke belakang rumah ) .... banyak kali dah kes dia cabut, tebas pokok2 herba dan bunga yg Mama semai, tanam. Alasan dia ... dah serupa rumput rumpai jer. Mama pun entah berapa kali 'perang dingin' akibat nya ... hihi. Yg terbaharu, sebelum raya korban .... dia operasi diam2, tak mau Mama 'supervise' kalau dia masuk kawasan Mama. Dan ... habis pokok kunyit yg Mama dok angan2 nak guna buat rendang daging raya korban nanti. Bila tanya ... mati2 dia kata tak ada pun pokok kunyit kat situ ... walhal Mama yg tanam, takkan tiba2 hilang gitu ... pagi tadi masih di situ ... pun Ayahnya masih berkeras. Dia yakin tiada pokok kunyit pun di situ!! Yg lucunya, petang tu dia beriya2 ajak Mama ke belakang rumah, tunjuk, "Tu pokok kunyit. Ada kat situ ...." sambil sengih cam budak darjah 1. Memang ada pun, masih berbekas cam baru tanam, dah layu .... beralih tempat pulak tu. Siap kata Mama silap lihat pagi tadi ... Geram sungguh!!! Doter cakap ... nampak Ayahnya cari benda dlm timbunan rumput rampai yg dia cabut dan kumpul depan rumah sekejap tadi. Hahaha ... kesian pulak. Garang sangat ke Mama ni??!!!
Wah! Terpanjang pulak kisah p.s. kali ni ... hehe
Nampaknya kisah kucing2 Rumah Biasa2 yg terbiar kena cerita lain kali ... tunggu episod - Terbiar 3.
Bersambung .......


06 October 2015

Oh! Amar .....

UPSR dah lepas .... jadi sekolah pun buatlah macam2 aktiviti lepas UPSR untuk warga2 darjah 6 ni. Kan dah tak perlu belajar lagi ....
Selain lawatan, ceramah itu dan ini, tengok filem, ... aktiviti berbentuk pertandinganlah yg banyak sekali.
Tanding sukan, rekacipta logo kumpulan, kelas paling cantik, paling bersih, syarahan, nyanyi, nasyid, pantun, debat, melukis, gubahan, memasak .... itu antaranya.
Dan yg paling lucu ... dalam pertandingan buat sandwich ... sementara ahli kumpulannya pilih bawa roti, keju, garam gula, bawang, pinggan, sudu garfu, limau nipis, cili merah, tomato .... Si Amar pilih bawa ikan sardin 3 tin, timun batang 2 dan sebotol serbuk lada hitam!!!
Nak ketawa ada, geram pun ada .... ye lah, sardin setin sekarang bukannya murah ... X 3 tin!!! Hadoiii ...... dan Si Amar tetap tak faham mengapa Mama ni kecoh sangat pasal pilihan bahan2 yg perlu di bawa i.e.  sardin 3 tin, timun batang 2 btg dan serbuk lada hitam yg dia sanggup bawa tu  ..... apa perlunya sardin tu bahagi 3 org @ setin sorang bawa ...... (©__©)

p.s. pun kumpulan dia dapat tempat ke 2 (senyum simpul Amar) .... tapi sebotol lada hitam (jenama Aji Shio ... flavoured black pepper) tak balik-balik sampai hari ni ... hahaha

04 October 2015

Terima Kasih ADV ....

Selamat tinggal ADV ... Proton Wira hadiah dari suami .... khusus antaranya untuk ulangalik hantar Muaz ke sekolah, ke pasar, ke klinik ...
Alhamdulillah .... selama 11 tahun bersama kami ... turut sama berhijrah dari Pasir Putih, Ipoh ke Kepala Batas, Pasir Mas, dan akhirnya ke Pasir Puteh, Kelate .... ia kenderaan yg tak banyak kerenah. Mama selesa menggunakannya.

Lalu pada 01/08/15 .... ADV terpaksa Mama lepaskan .... sedihnya. Berat sungguh hati bila suami tanya ... "Ada beberapa 'potential buyers' minat nak beli ADV ... macamana?" Sebelum ni pun kami dah bincang, dari ADV tidak digunakan sangat (kerana Mama sudah ada WQN ... yg lebih ringan dan sesuai dgn penambahan usia Mama ni .... jg duit titik peluh Mama sendiri), lebih baik dia berjasa dgn tuan baru yg akan gunakan khidmatnya sentiasa. Lalu ... hari itu, tarikh atas tu ... berpindahlah milik ADV kepada puan baru ...dengan resminya. Sayu hati lihat ia berlalu pergi ... dipandu penuh hati2 puan barunya.
(p.s. Mama pilih pengganti Mama puan juga ... Mama rasa itu lebih balik buat ADV)

Terima kasih ADV .... kerana pernah menjadi sebahagian dari kenderaan yg pernah berbakti kpd keluarga kami .... (-__-,)



02 October 2015

Lama tiada khabar berita ....

Diam ... itulah Mama kebelakangan ini
Bukan merajuk dengan sesiapa ya (merajuk dgn tenet yg bak kura2 mungkin jgk rasanya ....)
Sebulan lebih tanpa cerita ... banyak ingin diabadikan buat kenangan bersama .... Mama- anak - cucu ... semestinya
Entah mana nak mula cerita ...
Yg pasti berita gembira ....
Ramadhan ... cucu pertama lahir ke dunia
Syawal ... cucu ke dua menyusul pula
Kedua-dua putera ...
Zulhijjah ... bertambah dua cucu ... cucu segera kata Ayahnya (^__^)
Anakanda sulung Mama yg lama duda selamat diijabkabul dgn pilihan hatinya ... yg punyai dua anak, puteri dan putera ... itu alkisahnya
Amar juga dah merdeka! Haha ... UPSR dah selesai, lega!!!
Sekarang dua cucu yg masih kecil ada di Rumah Biasa2 kami ... seronok tak terkira Nenek dan Atuknya
Tapi .... seronok ni tak lama
Tahu .... jadi sebelum mereka ikut ayah ibu masing2 berkelana
Nenek akan 'make sure' kasih sayang sepenuhnya tercurah pada mereka .... biar berbekas dihati selemanya ....
OK .... nak tatang cucu-cucu pula
(^___^) ......