Pages

Labels

Ceritalah (250) Me (147) diari ibu (137) kucing (69) Resipi (64) Pesanan (63) Amar (62) Rumah Biasa2 (36) Kebun Biasa2 (34) Yg Tersirat/Tersurat (30) cerita lama (21) Jalan-jalan (17) Jodoh (17) 3R (14) Lawak sikit (9) Puasa (8) PETUA (5) Rumah WM (5) Cucu (4) Lukislah anakku (4) Haji (3) Migraine and I (3) Kawan (2) Nature (2) ipoh (2)

19 August 2017

When the sea wears diamonds ....





I came to the beach ...
To ease my heavy heart ...
To please my eyes ...
To drown my worries ...
To bask in morning glow ...
To smell the sea ...
To watch the waves dance ...
To feel the gentle breeze ...
The beauty ... the serenity ...
So soothing ...
Ah! The vast sea that never fails to amaze ...
I left ...
For now ...
... my heart is light, free and content!
I'll be back ...
InsyaAllah ... ❤❤❤

12 August 2017

Mahu tanam apa ye?

Kali ni pun nak cerita pasal tanam menanam jugak. Nampak gayanya itulah genre entri Mama bulan Ogos ni ....(cam drama pulak yerr ... haha). Jom layan ...

Ini tanah jiran se taman kami.
Dari terbiar bersemak samun ... dia dan rakan2 pencen ditaman kami (termasuk suami) berpakat untuk bertani ... suka2 ... ambil sorang satu batas ... tanam jer lah apa yg mahu ... selain keluar peluh pagi petang, boleh kongsi hasil nanti.
Itu perancangannya ...
Tak sangka menjadi ... kongsi wang dan tenaga bajak tanah dgn 'bulldozer', beli dawai dan pukat pagar kebun (sebab babi hutan masih banyak berkeluasa), buat batas dan cuci kawasan ... itu antaranya.


Minggu lepas ketika geng2 lain dah mula bercucuk tanam. Ada tanam pisang, bendi, cili dan beberapa sayuran lain. Suami masih berteka teki. Antara hendak dengan tidak ... tak mahu 'hangat2 tahi ayam' katanya ...
Tapi dorongan dan sokongan geng2 dia dgn tag 'untuk suka2, campak jer mana benih/anak pokok yg ada ... pagi petang kita sama2 jaga/jirusnya' ... Mama lagilah sokong (nanti dapat sayur 'free' ... 😅), suami akhirnta setuju ambil satu batas.
Hasilnya ... gandingan suami dan anak teruna no.5, Mr. Cool yg sedang cuti semester hingga awal September ni ... sederet anak pisang tandok, emas, kebatu dan kelat keling dah siap ditanam (ambil dari Kebun Biasa2 kami).
Alhamdulillah ...

Mr. Cool ... hmmm!
Cam kekok jer gaya pegang cangkul tuh ... hehe!

Ruang kosong antara pokok2 pisang tu dok rancang nak tanam sayur atau ubi.
Hari ni nak semai benih terung, cili, bayam hijau, sawi, labu dan jagung (amboi banyak bebenor projek tu ... hihi).
Yang ini tugas Mama.
p.s. benih2 tu dah lama beli, entah ok lagi ke tidak, tak tahulah.
Moga usaha kami membuahkan hasil. Niat berbudi pada bumi ... moga hasilnya nanti dapat sama2 merasai. InsyaAllah ....

07 August 2017

Pasal pokok lagi ...


Limau kasturi, limau purut dan limau nipis berbuah serentak.
Perasaan ... gembira dan tak sabar nak petik hasilnya.
p.s. hanya mereka2 yg bercucuk tanam faham betapa teruja dan gembira melihat apa yg ditanam membuahkan hasil ... biarpun sebiji cuma 😅


Diusia begini ... ketenangan, kehijauan sekitar, kicau burung, bunyi unggas, desir angin ... adalah terapi jiwa. Teringat Dasar Bumi Hijau yg diajar disekolah dulu. Ia sepatutnya relevan sampai bila2 ... itulah.


Tanamlah serai, kunyit, cili padi, pandan, lengkuas ... ianya bahan asas masakan kita, sekurang2nya lepas untuk kegunaan sendiri. Nak guna, petik jer sebanyak yg perlu ... segar2 gitu. Tak ada laman yg luas ... dalam pasu pun boleh!! 

01 August 2017

Oh! Manggis ... cubaan kali ke 3

Cerita hari Isnin 31/7/17 ...
Dah 2 kali kami tanam pokok manggis ... dua2 kali gagal. Pokok yg pertama beli dipasar minggu pekan kami ... mati kering gitu jer.
Yang ke 2 beli di nurseri ... manggis hybrid katanya. 4 tahun dapat makan hasil. Dah masuk tahun ke 2 tak besar2 ... dok tara tu jugak. Akhirnya suami pindah tanam luar pagar ... biarkan saja. Nak hidup ... hidup lah. (p.s. petang tadi pergi lihat ... dok cenonet kiut macam tu la ... 😷)
Paginya kami sarapan di Tok Bali. Alang2 dah di sana, kami ke pasar minggu Kuala Besut ... saja ronda2. Masa nak balik singgah gerai jual anak macam2 pokok. Lama dah teringin nak tanam pokok delima ... Alhamdulillah ada anak pokoknya. Beli!
Dan suami beli anak pokok manggis lagi ... hybrid jugak. Cubaan final katanya. Kalau tak hidup, membesar jugak yang ini ... 'no more' !!! Tu dia aihh ...
Dan tersangkut anak pokok cempedak durian ... pakcik penjual rekomen. Siap tunjuk gambar isi cempedak yang kuning keemasan warnanya dalam 'tab' dia ... (canggih dan pandai 'marketing' pakcik ni) ... 😊.
Oh! ya ... pakcik penjual pesan, anak manggis tu tanam tempat ada naung, macam tepi pokok pisang. Tak boleh panas terik. Dah besar ... tebanglah pisang tu!
Anak cempedak dan delima ... ok jer tempat panas ...
Petang tu jugak terus tanam seperti saranan pakcik tu, ambil berkat hari Isnin sambil selawat banyak2 dan zikir 'Ya Hayyu Ya Qayyum' serta doa agar menjadi anak2 pokok yang ditanam ni.
InsyaAllah ....