Pages

Labels

Ceritalah (245) Me (144) diari ibu (137) kucing (69) Amar (62) Pesanan (62) Resipi (62) Rumah Biasa2 (36) Kebun Biasa2 (33) Yg Tersirat/Tersurat (30) cerita lama (21) Jalan-jalan (17) Jodoh (17) 3R (14) Lawak sikit (9) Puasa (8) PETUA (5) Rumah WM (5) Cucu (4) Lukislah anakku (4) Haji (3) Migraine and I (3) Kawan (2) ipoh (2) Nature (1)

01 August 2017

Oh! Manggis ... cubaan kali ke 3

Cerita hari Isnin 31/7/17 ...
Dah 2 kali kami tanam pokok manggis ... dua2 kali gagal. Pokok yg pertama beli dipasar minggu pekan kami ... mati kering gitu jer.
Yang ke 2 beli di nurseri ... manggis hybrid katanya. 4 tahun dapat makan hasil. Dah masuk tahun ke 2 tak besar2 ... dok tara tu jugak. Akhirnya suami pindah tanam luar pagar ... biarkan saja. Nak hidup ... hidup lah. (p.s. petang tadi pergi lihat ... dok cenonet kiut macam tu la ... 😷)
Paginya kami sarapan di Tok Bali. Alang2 dah di sana, kami ke pasar minggu Kuala Besut ... saja ronda2. Masa nak balik singgah gerai jual anak macam2 pokok. Lama dah teringin nak tanam pokok delima ... Alhamdulillah ada anak pokoknya. Beli!
Dan suami beli anak pokok manggis lagi ... hybrid jugak. Cubaan final katanya. Kalau tak hidup, membesar jugak yang ini ... 'no more' !!! Tu dia aihh ...
Dan tersangkut anak pokok cempedak durian ... pakcik penjual rekomen. Siap tunjuk gambar isi cempedak yang kuning keemasan warnanya dalam 'tab' dia ... (canggih dan pandai 'marketing' pakcik ni) ... 😊.
Oh! ya ... pakcik penjual pesan, anak manggis tu tanam tempat ada naung, macam tepi pokok pisang. Tak boleh panas terik. Dah besar ... tebanglah pisang tu!
Anak cempedak dan delima ... ok jer tempat panas ...
Petang tu jugak terus tanam seperti saranan pakcik tu, ambil berkat hari Isnin sambil selawat banyak2 dan zikir 'Ya Hayyu Ya Qayyum' serta doa agar menjadi anak2 pokok yang ditanam ni.
InsyaAllah ....


No comments: