Pages

Labels

Ceritalah (245) Me (144) diari ibu (137) kucing (69) Amar (62) Pesanan (62) Resipi (62) Rumah Biasa2 (36) Kebun Biasa2 (33) Yg Tersirat/Tersurat (30) cerita lama (21) Jalan-jalan (17) Jodoh (17) 3R (14) Lawak sikit (9) Puasa (8) PETUA (5) Rumah WM (5) Cucu (4) Lukislah anakku (4) Haji (3) Migraine and I (3) Kawan (2) ipoh (2) Nature (1)

26 December 2012

Amar - sekolah baru, semua baru!

2013 InsyaAllah kami pindah ke Rumah Biasa2 kami.
Maka, Muaz dan Amar juga bakal memulakan persekolahan di sekolah baru juga.
Dan dua beradik tu sepakat  ... sekolah baru, baju, kasut dan beg sekolah pun ... BARU  .... huhu

Bukti semua baru  ... hehe
opps ... Adik! Rambut lama lagi tu (^_^)

24 December 2012

Bila tiba musim tengkujuh ...



Putu halba - hanya jumpa
bila musim hujan jer
... dengan hujan yg tak henti2 bermula minggu ini, siang dan malam ... juga gerai2 menjual putu halba tumbuh bak cendawan, sahlah musim tengkujuh @ banjir sudah bermula. Dan nampak gayanya rancangan kami untuk pindah ke Rumah Biasa2 kami sebelum tahun ini berakhir juga ... cam tipis je!! Semalam, tukang letrik telefon hubby, tak dapat kerja ... anak buah @pekerja dia tak dapat datang kerana rumah dia banjir ... Pastu, hari ni, kedai tempat kami tempah grill pintu/jendela beritahu, tak dapat buat kerja2 mengukur pintu/tingkap hari ni. Esok, insyaAllah ... katanya. Jadi, selagi kerja2 letrik tak siap, selagi itulah kami tak boleh pindah ke rumah kami tu. Lalu, kami bersangka baik! Ada hikmahnya setiap yg berlaku. DIA Maha Mengetahui apa yg terbaik buat hambaNYA. Itu yg. kami pegang ... setiap kali tidak dapat laksanakan apa yg telah dirancang.

Pesta air bermula ...

Dan bila hujan2 begini, malas pun makin menjadi2 ... semangat nak kemas barang2 ke dalam kotak2 yg hubby dah cari sebelum ni pun sejuk, sesejuk dan selembap keadaan diluar sana nun. Tambah pulak cuti yg hubby rancang ambil hari ni untuk tolong Mama kemas barang2, terpaksa dibatalkan saat2 akhir. Puncanya ... air Sg.Golok semakin naik, dan tadi dah melepasi paras bahaya ... Sebagai salah seorang kakitangan kerajaan bagi jabatan yg bertanggungjawab ke atas pengairan dan saliran ... hubby kena buka Bilik Gerakan Banjir. Kena pantau dan lapur paras sungai2 di daerah Pasir Mas dan Rantau Panjang, kena pastikan siren amaran banjir berfungsi. Itu antaranya ...



Muaz dan Amar ... terkurung dalam rumah, takleh main luar rumah lagi setiap petang ... kerja mereka?? ... makan. main 'games', tv, tidur ... "Boringlah Mama ... jom gi jalan2". 

Kerja Mama?? ... masak apa yg di 'order' budak dua orang tu, pening kepala mana nak sidai pakaian? sbb yg dah dibasuh tak kering2, mikir bilalah nak mula mengemas barang2 utk pindah ni, dan ... eee!! malasnya nak kuar beli barang2 dapur hujan2 begini, apalagi gi jalan2. Sori Amar!! 
(... nak2 bila tiba2 aircon kete meragam pulak, habis gas ke??? huhu) 
p.s. line tenet pun meragam jugak ... dah lah slow-mo, kejap ada kejap takdop lak ... (-_-')



20 December 2012

Pizza ... buat sendiri




Sehari sebelum keluar keputusan PMR, Muaz cam takder selera nak makan nasi. Dia minta Mama buatkan pizza jer. Mama pun dah lama juga tak makan pizza, jadi ikut ajalah kehendak dia. Nerbes nak tahu result kot!!!
Gambar di atas ialah 3 jenis pizza yg Mama buat semalam. Dengan satu adunan doh, dapat 3 pizza bersaiz sederhana  dgn 3 jenis perisa (toppings). Dari kiri, pizza kosong, dgn sapuan sos tomato dan sos cili utk rasa pedas (terhagit sikit sbb dok ralit tengok final episod Oh La La Couple! hehe. Atau mungkin suhu oven kena reduce sbb takder topping!??). Pastu tabur keju cheddar dan parmessan, tabur daun oregano kering dan serbuk lada hitam! Tak pernah buat sebelu tapi sedap juga 'plain' camni. Both of us like it n definitely masuk menu lain kali!!

Yg tengah tu, perisa ayam. Kat rumah ni, bahagian ayam yg berdaging cam dada ayam, tak laku. Selain masukkan dlm nasi/mee/mihun/sayur goreng atau sup  .. juga guna sbg inti karipap atau pizza. Potong 1 dad daging ayam kecil2, panaskan minyak zaitun, tumis 1 ulas bawang putih yg dicincang halus hingga wangi, masukkan daging ayam, sedkit air, masak hingga daging empok. Tambah garam dan oregano kering sedkit utk rasa. Masak hingga kering kuahnya.

Yg kanan sekali tu, inti daging, sama spt inti ayam, cuma Mama tambah bawang besar cincang semasa tumis serta daun basil kering. Semalam Mama guna lebihan daging burger sebab daging kisar dah habis. Sedap juga, tapi memandangkan daging burger akan keluarkan minyak dari lemak dlmnya, kena toskan daging yg dah masak hingga cam pecah minyak tu terlebih dahulu. Tos minyak tu lebihkurang 15 minit. Taklah berminyak sangat nanti.
p.s. garam tu pada2 ya, just hawa2 masin jer, sbb sos tomato dan keju pun dah masin.

Untuk 'base' pizza tu, Muaz suka yg 'sponggy dan chewy' bukan 'crusty. Resipinya;

Pizza Sponggy Mudah

230 gm gandum
1 sudu teh yis segera
1 sudu teh gula kastor
150 ml air suam + 1 sudu teh minyak zaitun

1. Ayak gandum dan masukkan semua bahan ke alam mangkuk.
(jgn letak yis bersekali dgn garam, asingkan semasa letak agar yis 'tak mati')
2. Gaul hingga jadi doh yg lemut dan sebati.
3. Bulatkan doh dan 'rehatkan' lebihkurang 45 - 60 minit/hingga doh naik 2X ganda.
(tudung bekas dgn plastic melekat)
4. Tumbuk doh dan bahagi 2 atau 3 bahagian.  Canai bulat nipis +/- 1cm tebal.
Letak atas dulang pembakar (sapu dgn lemak sayuran), cucuk dgn garfu dan
'rehatkan' lagi +/-  - 20 minit.
5. Sapu sos tomato dan tabur inti pilihan, hirisan tomato, bawang besar,
lada kapsikum (merah, kuning, hijau), nanas ... ikut suka.
6. Tabur oregano kering, keju - cheddar/mozarella/parmessan.
7. Bakar dlm oven yg telah dipanaskan 200 - 220 C, 25 - 30 minit,
hingga keju cair, kulit pizza garing.

Sekarang kalau rasa nak makan pizza, Mama buat sendiri jer. Selain jimat, inti/toppings tu, kita boleh pelbagaikan  ... ikut suka. Pedas, masam, manis, kari, rendang, veggie ... apa saja. Tak cuba tak tahu, dah cuba ... lagi mahu!!!

ALHAMDULILLAH ...



Alhamdulillah!! Syukur padaNYA yg tidak terhingga kerana Muaz adalah antara pelajar2 yg  cemerlang keputusan PMRnya. N3 ini bukan bertujuan menunjuk2  .... jauh sekali. Ibu mana tidak gembira jika anaknya berjaya. Anak kawan2 Mama lagi berjaya, ramai yg jadi doktor, engineer, lawyer, CEO  .... kawan2 yg dok berada di Australia, US, UK, Jepun kerana hadiri majlis graduasi anak masing2, pun ramai (pastu enjoy holiday2 gitu ...) Gambar2 kat fb mereka, menceritan semua. Bangga dan gembiranya kedua ibubapa atas kejayaan anak2 mereka. UPSR, PMR  .... walaupun jauh lagi kalau dibandingkan dgn kejayaan mereka2 ni, tapi bagi seorang ibu, ianya satu kebanggaan@kegembiraan yg amat. Dan ia juga titik tolak untuk langkah berikutnya.
Jadi rasa bangga dan bahagia ini ingin Mama abadikannya .... diblog ini. Bolehlah anak2, sanak sedara yg jauh dimata lihatnya juga. Muaz? Walaupun Mr. Cool Mama ini nampak relax jer, cam tak kisahnya (yg mak dia pulak dok berdebar, sakit perut tiba2 bila lihat cikgu2 masuk dewan bawa keputusanya ... sejam dok menunggu tadi ok jer!! Tak puas borak2 dgn ibu2 lain yg ada).
... bila kawan2 pakat kerumun guru masing2, berubahlah sikit air mukanya. Hehe ... cam takut!!! Bila dia senyum meleret, kepal tangan dan buat aksi 'YES! YES!' tu  ... Mama lega! Baru tak semput bernyawa! Boleh senyum  ... seperti dia.
Selepas sessi bergambar, Mama ajak Muaz jumpa guru2 dia yg telah banyak berkorban tenaga dan masa. Kami ucapkan terima kasih yg tidak terhingga kepada mereka. Dan wajah2 gembira guru2 kerana anak didiknya berjaya ... its something to remember. Macam anak kita ni, anak dia juga (^_^) . TERIMA KASIH CIKGU2 dan semua yg terlibat diSMK Sultan Ibrahim 1, Pasir Mas. Tahniah juga atas peningkatan murid2 dapat semua A .... 33 orang. Alhamdulillah ...

Wajah2 ceria 'semua A' SMK Sultan Ibrahim 1, Pasir Mas

19 December 2012

Ohlala ... happy ending

Seronok dgn happy ending drama korea 'Oh La La Couple'  ... mengikutinya dari seawal episod 5, banyak yg dapat Mama ambil pengajaran dari jalan cerita yg nampak lucu tapi penuh sindiran itu. Antaranya;
1. Hargailah pasangan anda sebelum anda kehilangannya. Ketika itu, mungkin sudah terlewat buat kita untuk menyesali betapa baik, luhur dan setianya dia selama ini dlm menyayangi kita yg hanya mahu menerima tanpa mahu memberi!
2. Kasih ibu membawa ke syurga ... tidakkan luntur selama2nya. Kerana merekalah, kita hadir ke dunia. Zahirkan kasih sayang kita sewaktu dia/kita masih bernyawa.
3. Untuk menerima, harus terlebih dahulu memberi ... tanpa mengharap balasannya.
4. Pertemuan kadangkala bukan untuk membina sebuah ikatan. Kadangkala, pertemuan adalah untuk merungkai ikatan lama. Bila ikatan lama telah terungkai, barulah boleh ikatan baru dibina  ...
5. Isteri/Suami bukan sahaja setakat isteri/suami anda, tetapi anggaplah dia juga sebagai temanmu, kekasihmu dan juga ibu/ayah kepada anak2 mu. Growing old together ... bercinta sampai ke syurga.
6. Zahirkan keikhlasan, berikan kemaafan, peluang kedua baiki kesilapan.
7. Kasih sebenar ialah mahu melihat pasangan kita bahagia!
Mama suka ending begitu ...
... ia perasaan ' feel good' yg menyentuh jiwa.
... ia menagih perasaan melihat pasangan dari sudut berbeza. Meletakkan diri kita ditempatnya ... barulah dapat melihat pengorbanan dia!
Itulah antara mesej baik yg dapat Mama ambik dari drama tu. Bukan tengok sebab hero/heroin dia hensem dan comel lote aja  ... sambil eye-candy, carilah yg baik yg dapat dikutip dari drama2 mereka.
Yang baik dijadikan teladan, yg buruk jadikanlah sempadan!!!
Annyeonghi gyeseyo!!!

18 December 2012

Bila begini ... seronoknya.

Sakit pinggang yg hampir semboh, berdenyut kembali pagi ni.
Bila fikir balik, patutlah  ... semalam tak sedar, masak non-stop. Sebenarnya lama dah tak rasa seseronok begini ... bila masak, angkat ... habis, licin. Masak lg, hidang ... sapu bersih. Mana2 chef pun akan seronok bila begini!
Ia bermula dengan misi Mama habiskan apa jua yg dapat dimasak sebelum pindah rumah. Nanti, rumah baru stok baru  ... hehe. Pastu, adik call ... otw dgn Mak, si Muaz dan Amar yg hampir 2 minggu dikidnap Mak (kali ke 2), dan 5 beradik, anak2 adik Mama di Kuantan (juga dikidnap Mak ... haha).
p.s. camnerlah mereka semua dtg dlm kete Kelissa cinonet tu  ...!!??
Adik kata dia bawa durian dan ikan. Mama dah boleh teka apa yg dia fikkrkan ...
Bermulalah marathon memasak Mama  ...
1. Buat cupcakes, habiskan mentega dan telur yg beli minggu lepas. Lepas masak 2 batch, minta Syasya dan Huda (anak sedara umur 10 dan 8 tahun); memang Mama sengajakan; sudahkannya. Seronok sunggoh mereka isikan cawan kertas kecik dgn adunan vanilla dan coklat  ... Tunggu yg mereka punya masak, nak makannya, tak mau yg Cik Nor (Mamalah tu) buat!!! Haha ....
2. Tanak pulut, kopek durian, sediakan santan + garam, parut nise (gula melaka) - pulut durian pula.
3. Ikan yg adik bawa, fresh sungguh - goreng ikan celup tepung, pekena pula dgn sos cili Haziq. Yummy! Menjilat jari.
4. Amar pulak nak french fries. Ikut ajelah ... sepinggan, ramai pulak yg kerumunnya. Sekelip mata ... licin. Amar bisik kat Mama, nak lg ... malangnya dah out-of-stock, lain kali ya dik!! Tapi, tentu dah tak sesedap makan berebut2 kan!!!
6. Buat bubur nasi ayam  .... dinner malam ni. Dah letih, ini ajelah menu yg paling senang tp sedap ... campur semua bahan dan biar dia mereneh atas dapur. Senang kerja ...
7. Sayang pulak tengok santan, nise dan durian yg berbaki tu. Campak semua tu ke dalam periuk, tambah santan, nise dan daun pandan. Taraa!!! Siap pengat durian segera Mama. Tanak pulut lagi (yg tadi dah habis ...), sedang elok Hubby balik! Feberet dia ...(^_^)
8. Kul 9.30 mlm., Muaz cakap dia rindu kat Garlic Bread ABC Mama! (ABC sebab mudah, guna roti gardenia jer). Dah rasa tak larat, jadi sediakan garlc spread aje (sambil ajar mereka berdua) ... a mom is always a mom, will try her best to please all .... pastu ajar cara nak masaknya. Habis 3/4 roti yg baru dibeli sekejap tadi ... semua merasa. Mak cakap sedap!!! Tak caya bila Muaz dan Dini beritahu, mereka yg sediakannya. Shhhh  ... biarlah sapi dapat nama, Mama pasti lepas ni mereka teruja nak masak lg ... buat sendiri. Nak resipi, ada kat sini.
Air teh o, air suam ... asyik refill. Haha ... mujurlah ada orang tolong basuh pinggan mangkuk, periuk belanga, kemas meja ... terimakasih ladies. Pagi tadi, sessi bye2, muahh2  ... Mak dan adik akan ke Kuantan jap lagi, hantar mereka. Amarlah yg paling moyok ... sedih berpisah dgn sepupu feberetnya, Asyraff! Setelah hampir dua minggu + seminggu awal cuti lalu, makan, minum, main, tidur bersama2. Sabarlah dek ...

16 December 2012

Hari Ahad Mama Masuk Ofis!

Ya, hari Ahad Mama masuk ofis  .... kerja!
Ehhh! ... anak2 mesti heran. Bila pulak Mama mereka yg dah 20 tahun berhenti kerja, tiba2 kerja. Ada ofis lagi  ... Wah! Loaded lah Mama sekarang ni, takyah ler masukkan duit kat Mama lagi. Yea!!!
Dah! Jangan dok hepi2 ye. Memang Mama dah ada kerja tetap sekarang ni. Tapi hari Ahad jer. Ofis? Ada  ... tu ha, meja makan cenonit kita tu. Sapa majikan? Berapa gaji? Ada bonus ke tahun ni?
Majikan ... Ayahnya
Gaji ... takder
Bonus ... tak mimpikannya!!!!
Hehe  ... sebenarnya, Mama ni cuma penyimpan akaun aje. Akaun perbelanjaan bina Rumah Biasa2 kami tu ha. Mama yg insistnya, bolehlah nampak rega nak buat sebijik rumah ni. So far, dah habis dalam RM180K. Tinggal kerja2 letrik aje, anggaran RM20K semuanya. Grill RM5K ... pagar, biar dulu (huhu ...  tgk ada belen tak fulus tu). Campur kos tanah, adalah dlm RM250 semuanya. Jangan tak tau, dah ada orang mintak beli, sanggup bayar RM400!! Wah! Patutlah kaya pemaju perumahan ya. Beli barang biasa2, secara borong, untung berlipat ganda! Hmmm ... sapa2 ada tanah, binalah rumah sendiri. Untung sangat, kualiti terjamin, hati pun puas.
Sebelum mula kerja, of coz mesti sarapan dulu. Pagi ni, rebus lebihan ubi kayu yg jiran beri + teh panas. Sementara kain dok memusing dlm mesin basuh tu, update blog dulu. Baru masuk ofis. Hehe  ... boss sendiri, ikut suka hatilah kan!!


Gambar fail dan buku akaun yg Mama jaga. Buku nota Angry Birds tu, Amar punya. Dia taknak guna, Mama manafaatkannya. Hehe ... Dan Mama baru dapat kerja baru. Jaga akaun rumah juga. Kali ni, dua biji rumah Abang Ipar, sedang dalam pembinaan. Rumah kami dah nak siap, ganti jaga rumah dia pulak. Taklah boring sangat, otak pun bergerak ... Juga kerja hari Ahad Mama. Mengapa hari Ahad jer? (agak2 aje ini pertanyaan anak2 Mama ... ) Sebab, hari Sabtu kami lawat tapak rumah, bayar upah, tanya tukang barang2 yg perlu order, urus keperluan barang yg tukang suruh order, bayar hutang kedai tempat kami amik barang2 tu minggu sebelumnya, amik gambar (tugas Mama juga) ..... pastu, baru balik ziarahi  kedua2 mak. Petang  .... baru balik PMas.

Jadi ... hari Ahad, Mama pun masuk ofislah. Updte akaun,  rekod dan simpan bil2 tu, kira duit baki ... betulke dgn baki awal dan belanja semalam ... Itu ajelah.  Petang, hubby balik kerja, lapur kat dia (dia tak tanya pun, Mama jer yg buat2 sibuk .. huhu). Simpan dlm beg, hari Sabtu dan Ahad berikutnya pulak baru buka. Walaupun takder gaji, elaun, bonus  ... Mama enjoy buatnya. It makes me feel important, satisfied and I still got a job at my age!! Haha  ...

the project that will keep hubby and Mama
fully occupied till end of next year.
InsyaAllah. Alhamdulillah.

14 December 2012

Ada cerita disebalik ubi kayu ...

Petang tadi jiran sebelah beri ubi kayu. Wah! Hujan2 begini sedap pekena ubi kayu rebus cicah kelapa parut gaul gula dan sedikit garam. Rasanya itulah breakfast kami pagi esok! Secawan kopi o panas  .... fuhhh!
Ubi kayu ni mengingatkan Mama peristiwa 20 tahun lalu. Masa kami menetap di Kuantan. Masa tu Mama kerja, anak baru 4 orang, kecil2 lagi. Kami ada seorang pembantu rumah, warga Thai berusia 40an yg sangat rajin memasak kuih muih tradisional Thai. Setiap petang ada aje kuih muih yg dia sediakan. Orang biasa susah, tanah sekangkang kera belakang rumah teres kami tu dia tanam pelbagai tanaman dan sayuran spt serai, halia, kunyit, pandan, lengkuas, cili, kacang botol, bendi, betik, sawi, ubi keledek dan ubi kayu,
Suatu hari, dlm pukul 4 pagi, Cik Lah (pembantu kami tu), datang tergesa2 ke bilik kami. Hampir heart attack Mama bila terjaga dek terkejut lihat wajahnya yg memutih dgn bedak sejuk, dahlah cahaya samar2 (hihi ... lucu pulak bila teringatnya). Tak sempat menjerit sebab dia dulu yg menjerit beritahu ada orang kat belakang rumah, cuba kopak pintu belakang. Cik Lah tidur bilik belakang dan dia tersedar bila bunyi sesuatu kat tepi jendela biliknya. Terus buka jendela dan nampak orang berselimut kain pelikat dekat depan pintu belakang tu. Spontan dia sergah orang tu ... dan orang tu pulak siap bagi salam kat dia sambil cakap awalnya bangun!! Tu yg buat dia ketakutan dan kejutkan kami!
Hubby terus bangun dan buka pintu belakang (walaupun Mama jerit jangan, takut orang tu bersenjata ...). Sempat lihat kelibat dia sedang panjat pintu pagar larikan diri. Hubby yg tiba2 naik sheikh, marah lalu dgn beraninya ... terus buka grill, nak kejar orang tu. Tapi Mama sempat pegang ... manalah tahu takut ada yg lain lagi dok menunggu. Mama terus jerit "pencuri! pencuri!" dan semua jiran buka lampu dan pintu ... Tapi, orang tu dah lari dulu, tak dapat dikesan walaupun puas kaum2 lelaki kepung dan cari sekitar kejiranan tu!
Esoknya lapur polis. Polis datang periksa grill yg dah dikopak kuncinya, dan daun pintu yg ada kesan cungkil ... Pastu, polis suruh cabut pokok2 ubi kayu yg merendang tu sebab ianya antara punca dapat lindungi aktiviti mencuri. Senang nak menyorok  ... Petang tu juga kami cabut pokok2 ubi tu. Banyak juga hasilnya, beri pada jiran2 ubi dan pucuknya.
Jadi, sapa2 nak tanam ubi kayu tu, tanam kat kebun ajalah. Tepi, belakang rumah ... agak bahaya, takut jadi macam kes Mama tu. Ubi keledek takper, sebab ia menjalar aje. Pokok2 bunga yg rimbunnya tinggi pun, tanam jauh2 sikit dari rumah. Jangan sampai halang pemandangan jendela dan pintu dari jiran sebelah, takut ada nanti yg dok main sorok2 kat situ, tunggu kita tidur lena ... seram bila ingatkan peristiwa tu. Itulah kenangannya berkaitan ubi kayu.

So, beringat sebelum kena, berjimat sebelum habis ... Jangan sudah terhantuk baru tengadah ... Sudah kalah baru nak berkubu.

13 December 2012

Akhirnya ...

Dah lama Mama simpannya  ... no henpon yg satu ni.
Mama tahu, memang pasti  ... dia tak akan telepon Mama
Sejak hari tu ... lagi, sampai bila2!!! Tak akan, tak mungkin ... sedihnya
Tapi, mengapalah Mama masih simpan no. nya? Kan lebih baik DELETE sahaja!
Ini tidak ... masih simpannya juga! Kalaulah hubby tahu  ...
Pasti dia sedih ...
Mama dah cuba nak DELETE, tapi tangan dan hati ini tak sanggup.
Kalau Mama DELETE, adakah itu menunjukkan Mama sudah lupai dia?
Buang dia dari memori Mama? Segala kenangan suka duka kita bersama ...
Menulis ini pun sudah bercucuran airmata Mama, mana mungkin!!!
Tapi, dia tak akan call, sms, mms Mama lagi ... itu hakikatnya.
Tapi, bila lihat no. dia, antara teratas dlm list nama, di henpon Mama
Mama rasa dia dekat, rasa senang, rasa ingin hubunginya  ...
Lalu, suatu hari ... Mama beranikan diri, call no. dia ... kerja GILA, tak masuk akal ...
Entah apa yg Mama fikirkan dan harapkan hari tu  ... MIRACLE?
Suara yg menjawabnya ... kasar sekali. Bukan suara yg Mama rindukan.
Mama tanya ... "Maaf, boleh tanya siapa ni?"
"Woi! Lu nak cari siapa ha! Aku ..... . Ha, kenal ka?"
"Maaf. No ni pernah  ...... yg punya. Sori ya."
"Buang karan jer. Aku dan beli no ni lama dah tau! Dah mampus agaknya tuan dia," Klikk! Putus talian begitu saja  ...
Menangis, itu yg Mama buat selepas itu ... menangis sepuas2nya.
Walau pedih kata2nya, terutama perkataan MAMPUS, Mama bagai tersedar!
Menerima hakikat bahawa ianya sudah berakhir  .... selama2nya
Yakni, Dia tak akan kembali lagi. Lepaskanlah dia pergi ... redha ketentuan Ilahi
Dia pinjaman buat Mama. Untuk Mama belai, sayangi dlm tempoh yg telah diberi
Dan untuk itu, Ya Allah snw, hambaMu ini amat hargainya ...
Wan Mohd Munzir, hampir 25 tahun bersamamu anakku ...Mama bahagia!
Walaupun hari ini Mama DELETE nama dan no Angah dlm henpon Mama ....
(sukarnya  ....) Angah kekal dihati Mama, sampai Mama menutup mata.
Al-Fatihah buatmu sayang. Moga Angah tenang dan damai disana.
Moga Allah ampunkan dosa2 Angah dan tempatkan roh Angah bersama orang2 yg beriman. Ameenn  ...
Moga kita berjumpa kembali di sana .... disyurga. Kita sekeluarga. InsyaAllah. Ameenn ...
p.s. 25.12.12 ni b'day Angoh ke 28. (-_-)

12 December 2012

Bukan salah durian ...

Adoii  ...  hubby Mama ni, mentang2lah durian sekarang murah, selang sehari dia beli. Walaupun Mama dah warning (cam garang jer bunyi ... hehe) jgn beli banyak, dia dan Mama jer yg dok perabih .... hubby cakap kesian nak beli sebiji jer. Tak reti penjual nak letak rega! Penjual cakap, "Abe (kat Kelate, nilah panggilan utk pembeli lelaki. Nak rasa muda, tercabut kopiah kat kepala  ... mai lah sini. Gerenti hepi, perasan habis, nak2 yg panggil Abe tu mek2 mudo yg come lote ... hehe), amiklah 3  biji, kira RM5.00." Sebab tempat dia selalu singgah beli tu memang elok isi duriannya, hubby tak berkira sangatlah. Hmmm .... sapalah nak habiskan durian, rambutan, manggis dan buah dokong ni!

Beri jiran, sudah. Bawa ke ofis hubby, juga sudah. Yg dok makan sendiri, toksah cakap la. Buah epal, oren, anggur ... lama dah tak beli! Pastu, Muaz dan Amar  ... kena kidnap lagi kat nenek dia. Lama2 kering sendiri buah2 tu. Murahnya rezeki kita kat Malaysia ni. Macam2 buah dan makanan ada. Syukur Alhamdulillah. Semalam, ada 2 biji durian, lebihan dari RM10.00 yg Anas beli masa dia balik tempoh hari. Dah merekah ... nak buat tempoyak, dah berbalang dlm petiais tu ha! Lalu Mama pun google lah, cari resipi guna durian. Dlm banyak2 tu, berkenan kat resipi K.Fida, My Resipi Bingka Durian Tanpa Telur. Berkenan sebab resipi bingka ni,  biasanya dahlah guna santan pekat, pastu susu cair lagi  ... kalau masukkan telur, kurang2 5 biji juga. Ohh! My kolesterol tak berkenan sangat tu .... Santan pekat, susu cair tu pun kira dah buat doktor Mama jegil mata (hihi). Btw, Mama baru tahu yg durian ni banyak khasiatnya. Takder kolesterol pun cam orang kata  ... tapi kalu dan campur santan, gula masa makannya  ... salah durian ker??? Nak tahu khasiat durian? Apakata kita jengok blog  Kevin Zahri ni.
Mama dah cuba resipi tu semalam. Sedap sangat. Dengan sukatan dlm resipi tu, Mama dapat dua bingka durian dgn acuan bulat 8". Bau wangi semerbak satu rumah .. pastinya satu kejiranan kot! Hehe ... Dapatlah beri kat jiran depan, kiri, kanan merasa. Awal pagi tadi, hubby bawa satu tupperware ke ofis dia. Alhamdulillah tak membazir. Kalau nak resipi, kena jengok sendiri kat sini , sebab dah panjang sangat N3 ni. Nak tayang bingka Mama masa dlm oven. Yg dah siap, lupa nak amik gambar, teruja sangat nak agih2kan kat jiran. (^_^).

Akhirnya selepas hampir 2 jam ... huhu

p.s. Mama bakar guna 2 oven. Yg oven lama, cukup sejam, masak elok dan garing permukaannya. Yg oven baru, cukup sejam, permukaan masih tak garing dan masih lembab dlmnya. Mama tambah 1/2 jam lagi, pun sama. Udahnya, tambah lg 1/2 jam baru garing permukaanya. Mungkin sebab oven baru, Mama salah setting oven tu kot!! Rasa bingka ni pun lain sikit. Munkin sebab lama sangat bakarnya, rasa macam lempok!! Yg oven lama tu, tak pun. Yg gambar tu, oven barulah .....

09 December 2012

Rumah - Minggu pertama Disember 2012

Sabtu lalu, buat pertama kalinya kami tinggalkan Rumah Biasa2 kami dlm keadaan semua jendela tertutup rapi, dan pintu ... semuanya berkunci! Ya ... kami semakin menghampiri impian mendiami rumah sendiri, milik kami!!
Hari itu juga, tukang jubin dan kerja2 paip kami menghulurkan kos upahnya yg terperinci  ... bermakna, khidmat dia akan berakhir minggu ini. Ia juga hari kami melangsaikan bayaran upah tukang cat ... yg tinggal hanya touch-up sana sini! Dan minggu ini, tukang terakhir kami, tukang pendawaian dan elektrik pula yang akan dominasi ... setelah segala bilangan, tempat dan jenis lampu, kipas dan suiz dipersetujui. Dan kosnya  .... buat hubby garu kepala yg tak gatal berkali2. Hehe  ... Itu belum masuk kos grill lagi ... railing langsir, sofa kayu jati??? Haha  ... yg tu, tak masuk budget lagi, kata encik hubby.
Dan ... kami cadang pindah ke Rumah Biasa2 kami sebelum tahun 2012 melabuhkan diri. Nak sambut 2013 dirumah sendiri. InsyaAllah  ... moga dimakbulkanNYA impian kami, dipermudahkan dan lancarkan segala urusan berkaitannya. Aameenn  ....

Inilah wajah terkini Rumah Biasa2 kami,


... dan 3 beradik Wan; Anas, Muaz dan Amar; masing2 dah siap booking bilik sorang satu. Rasanya, 2 lagi Wan; Meiji dan Qema ... kena bayar sewa kat diaoranglah nampaknya ... PEACE !!!  (^_^)


07 December 2012

Bukan salah resipi ... huhu


Huhu  ... frust sungguh lihat sweet roll Mama. Inilah juga breakfast kamj pagi ni.  Actually buat petang semalam. Pagi ni panaskan jer. Sebab nilah Mama tak berani buat resipi roti, walaupun pelbagai resipi roti Mama kumpul. Mama takut tak jadi ... tak cam gambar roti diorang yg cantik n mengancam tu. 1st try, n tak jadi!!!!
Frust? Memang frust ... tapi bila kita tak ikut resipi yg suruh guna tepung roti tapi kita guna tepung gandum biasa, haa ... padan muka! Tapi resipi tu cakap, guna tepung gandum biasa pun takper (-_-'). Pastu angin sangat nak buat yg roll2, firstimer, patutnya, buatlah yg bun dulu  .... huhu. Ni kes belajar tak habislah ni, hihi ....
Tapi  .... encik hubby kata sedap!!! boleh buat jualan ... haha. Terima kasih encik hubby, you lift my spirit to bake more roti .... again n again sampai berjaya cam blog2 yg Mama amik resipi mereka. So, to do justice to the owner of the recipe, Mama tak akan warwarkan resipinya. Bila dah berjaya nanti, baru boleh post, baru adilkan! Hehe ....

06 December 2012

Pesanan - Kod dan Etik Orang Beriman

Hari ni nak share 2 perenggan dari Tafsir Al - Azhar, Prof. Dr. Hamka. Tafsir Juzu' ke 18, Surah An - Nur (m.s. 184) untuk renungan bersama.

Orang yg beriman, lidahnya berbicara dgn penuh tanggungjawab. Dia mempunyai kepercayaan bahawa pendengaran, penglihatan, dan hati sanubari, semuanya akan bertanggung jawab di hadapan Tuhan. Semua perbuatan dan percakapannya tercatat oleh kedua Malaikat, Raqib dan Atiq.
Memang berat untuk menegakkan budi dlm dunia ini dan berat beban menjadi orang Islam. Pagar budi, membatasi kita jgn berlaku curang dlm hidup. Jika si munafik, tidak ada yg mengontrol dia membuat hasutan dan fitnah. Namun, kita dijaga dan dipelihara oleh ayat-ayat Tuhan agar jgn berbuat begitu.

Prof. Dr. Hamka seterusnya mengingatkan kita dgn pesan dari Abraham Lincoln, kata hikmat yg dalam maksudnya: "Suatu kedustaan mungkin laku dlm satu masa utk satu golongan. Tetapi satu kebohongan, tidak akan laku utk segala masa dan utk semua golongan."

"Sesungguhnya orang-orang yg suka sekali supaya tersebar berita-berita keji dlm kalangan orang-orang yg beriman, mereka akan mendapat azab yg pedih di dunia dan di akhirat. Allah jua Yang Maha Mengetahui dan kamu semua tidaklah mengetahui." 
(An - Nur : 19)

04 December 2012

Apam Pisang Kukus ... bila lewati 5 siri

Ia hakikat yg pahit ditelan, sinonim dgn warga 5 siri  .... LUPA! Pagi tadi, buka petiais, "Laa .... patutlah rasa cam ada sesuatu nak buat semalam!" Hehe ... semangkuk pisang lecek, yg Mama plan nak buat kek pisang, tu dia tersengih kat Mama. Hmm ... nak buat jemput2, sikit sangat. Teringat resipi apam pisang kukus yg ada dlm koleksi resipi2 yg Mama salin. Dah lupa sumbernya, sbb tak catit masa tu. Apapun, bahan utamanya, 1 cawan pisang lecek .... just nice!!
Maka, Mama pun mulalah campur bahan2nya. Dek hari mendong, malas nak pasang lampu kat daput + mata 5 siri (huhu ... alasan!) ... sedar2 dah tersilap. Sepatutnya 4 sudu makan susu segar, Mama tuang 1 cawan ... Nak buang, sayang. Alang2 gitu, Mama nekad nak teruskan juga, apa nak jadi ... jadilah!! Masa kukus batch yg pertama, Mama doa agar apam ni menjadi!! Alhamdulillah ... cempedak tak jadi nangka, jadi cempedak juga. Suka sangat ...
Errr! Nak resipinya ke? Versi ori ke versi Mama? Bagi dua2lah ... terpulang kat hampa nak try yg mana, OK!

APAM PISANG KUKUS
Bahan2nya:
1 cawan pisang lecek (Mama punya semalam dlm petiais)
1 cawan gula perang (Mama guna 3/4)
2 cawan tepung naik sendiri (Mama 2 1/2 cawan)
1 1/2 sudu teh soda bikarbonat (Mama 1 3/4 sudu teh)
4 sudu besar susu segar (Mama 1 cawan ... huhu)
* Mama tambah 1/2 sudu teh esen vanilla

Cara buatnya:
1. Pisang lecek, gula dan susu, kacau sebati.
2. Masukkan tepung + soda bikarbonat yg telah di ayak bersekali, 
sedikit demi sedikit, gaul sebati.
3. Masukkan esen vanilla. Kacau dan biarkan sebentar.
4. Panaskan kukusan, acuan/loyang yg telah digris - panaskan dahulu.
(Mama tak panaskan pun, tapi alas acuan dgn cawan kertas)
5. Tuang adunan (3/4 penuh), kukus (api jgn besar, agar apam tak merekah)
(Hehe .. Mama tak ikut pun, nak apam senyum!)
Kukus 15 - 20 minit (ikut besar acuan). Angkat.
p.s. sedap juga makan dgn kelapa parut gaul sedikit garam.

Selamat Mencuba ... (^_^)


03 December 2012

Reunion, Sugho dan Durian

Reunion - Reverse 25 Ladies, ZS'77
Jumaat lalu, Mama ke Pengkalan Chepa, reunion kawan2 zaman sekolah menengah dulu. Awal pagi Mama dan siapkan lunch utk hubby dan anak2. Pukul 11.30 pg, menumpang kawan seangkatan yg menetap di Tanah Merah, kami ke KB. Fetch kawan lama yg duduk KL, kebetulan balik bercuti. Sesampai dilokasi perjumpaan, dah ramai berkumpul rupanya. Maka riuhlah kami, lupa semua dah melewati 5 siri, hehe  .... sessi mengecam dirilah yg lucu sekali. Almaklumlah, berpisah dulu masih anak dara sunti ... jumpa kembali, dah ramai bertittle 'nenek', dah gebu sikit (hihi), takes time to recall!!! Mujurlah Mama bawa majallah sekolah masa kitaorang form 5 dulu  .... ketawa sakanlah bila nengok gambor2 zaman muda tu. Nostalgia sunggoh! Ia satu perjumpaan yg sunggoh bermakna ... ya lah, entah lepas ni ,dapat jumpa lagi, tak siapa tahu. Memang faktor usia tidak sebelahi kami, tapi ketika itu .... direunion itu ... kami rasa muda remaja kembali. Of coz, kami pasti berkumpul lagi, dan lagi, dan lagi  .... silaturrahim yg terjalin ini terlalu mahal untuk disia2kan pada usia begini. Thank you ladies  ....

Sugho @ Bubur Asyura
Muharram bulan Asyura. Sampai hari ni, tak seperti tahun2 sebelumnya, sehiris sugho (sebutan oghe Kelate), pun tak merasa lagi. Biasanya sana sini, kan ada majlis kacau sugho ... tapi tahun ni, kurang nampaknya. Kampung Mama pun tak der desas desus nak buatnya. Doter Mama yg dok KL dah 3X call, pesan suruh simpan utk dia. Kesian lak ... Mama pun teringin jugak nak makannya. Kalau dalam minggu ni takder orang yg hulur sugho, Mama nekad nak kacau sendiri. Dah google resipinya, dah beli rempah sugho  ... so, wait n see ajelah for now. Huhu ...

Durian
Rasa pelik jugak bulan November lihat durian berlambak sini sana. Sepatutnya musim tengkujuh di sebelah pantai timur ni. Tapi ... sebaliknya. Durian, manggis dan dokong .. menjadi2 pula. Dunia kita ni dah tua benar agaknya, dah nyanyuk ... buah2an tak bermusim lagi, cuaca tak menentu .... fikir2kan lah dan buatlah bekal amalan2 banyak2. Mama berpesan kat diri sendiri ni!! Semalam, hubby beli durian. Minggu lepas, 4 biji RM10, semalam 4 biji RM4 ... kesiannya kat penjual durian. Tuan empunya kebun durian, lagilah .... barang2 keperluan naik memanjang! (-_-')

p.s. Masa beli rempah sugho, tuan kedai cakap tahun ni kurang laku. Katanya, kalu nak buat sekawah sugho, perlu modal dlm RM300 - RM400! Patutlah kurang meriah tahun ni ... dahlah kos membuatnya mahal, masa nak masaknya cam kacau dodol, perlu tenaga ramai, kalau tak secara gotong royong, kena upah tukang kacau la tandanya. $$$$ lagi ... remeh buat sugho ni! Kena kacau dalam periuk sendiri nampak gaya ni .... 2kg beras, kata makcik tu, modal perlu dlm RM50 - RM70!! Hmmmm  .....