Pages

Labels

Ceritalah (295) Me (192) diari ibu (165) Amar (77) Pesanan (74) Resipi (74) kucing (73) Kebun Biasa2 (55) Rumah Biasa2 (46) Yg Tersirat/Tersurat (38) cerita lama (21) Jalan-jalan (20) Jodoh (18) Cucu (15) 3R (14) Puasa (11) Hawa TDS (10) Lawak sikit (9) PETUA (7) Kawan (6) Musing (6) Raya (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Nature (4) ipoh (4) Haji (3) Migraine and I (3)

06 December 2012

Pesanan - Kod dan Etik Orang Beriman

Hari ni nak share 2 perenggan dari Tafsir Al - Azhar, Prof. Dr. Hamka. Tafsir Juzu' ke 18, Surah An - Nur (m.s. 184) untuk renungan bersama.

Orang yg beriman, lidahnya berbicara dgn penuh tanggungjawab. Dia mempunyai kepercayaan bahawa pendengaran, penglihatan, dan hati sanubari, semuanya akan bertanggung jawab di hadapan Tuhan. Semua perbuatan dan percakapannya tercatat oleh kedua Malaikat, Raqib dan Atiq.
Memang berat untuk menegakkan budi dlm dunia ini dan berat beban menjadi orang Islam. Pagar budi, membatasi kita jgn berlaku curang dlm hidup. Jika si munafik, tidak ada yg mengontrol dia membuat hasutan dan fitnah. Namun, kita dijaga dan dipelihara oleh ayat-ayat Tuhan agar jgn berbuat begitu.

Prof. Dr. Hamka seterusnya mengingatkan kita dgn pesan dari Abraham Lincoln, kata hikmat yg dalam maksudnya: "Suatu kedustaan mungkin laku dlm satu masa utk satu golongan. Tetapi satu kebohongan, tidak akan laku utk segala masa dan utk semua golongan."

"Sesungguhnya orang-orang yg suka sekali supaya tersebar berita-berita keji dlm kalangan orang-orang yg beriman, mereka akan mendapat azab yg pedih di dunia dan di akhirat. Allah jua Yang Maha Mengetahui dan kamu semua tidaklah mengetahui." 
(An - Nur : 19)

No comments: