Pages

Labels

Ceritalah (245) Me (144) diari ibu (137) kucing (69) Amar (62) Pesanan (62) Resipi (62) Rumah Biasa2 (36) Kebun Biasa2 (33) Yg Tersirat/Tersurat (30) cerita lama (21) Jalan-jalan (17) Jodoh (17) 3R (14) Lawak sikit (9) Puasa (8) PETUA (5) Rumah WM (5) Cucu (4) Lukislah anakku (4) Haji (3) Migraine and I (3) Kawan (2) ipoh (2) Nature (1)

25 March 2015

Jangan lekas putus asa .... Mama dan Amar

Tajuk yg terkena batang hidung Mama sendiri ....
Dan jadi contoh, pengajaran buat Amar ... yg semakin hari macam semakin lemah 'fighting spirit' dlm menghadapi 'letihnya jadi budak darjah 6' (kata dia buat sekian kalinya ....), yg 'moyok, tak bersemangat sokmo' setiap pagi untuk ke sekolah.
Sekarang kan musim kemarau ... panas terik yg membakar
Bila tengok kebun kakak ipar menghijau dengan pelbagai sayuran ... sawi, bendi, bayam hijau, kangkong, kacang panjang, cili ....
tumbuh subur di tanah anaknya sebelah Rumah Biasa2 kami ... Mama pun suruh Ayahnya buat batas ... bersemangat nak menanam sama ... ajak Ayahnya ke pasar beli benih2 yg serupa
Lalu bertanam lah kami ... Ayahnya, Muaz, Amar .... semua dikerah Mama ... (-__-')
Pagi petang kami siram dan jenguk batas2 tu (Mama lah yg lebihnya)
Panas terik cuaca toksah kira ... kering sokmo batas setiap petangnya
Ada juga rasa curiga ... buleh tumbuh ke benih2 ni kalau lihat pada cuaca yg panas membara ... tapi bila lihat kebun kakak ipar elok menghijau ... pun batas dia tiada teduhan juga ... harapan kembali berbunga ...
Masuk minggu ke 2 ... tak nampak2 pun tunas apa2 ...
Esoknya ... lusanya ... juga tiada apa2
Lalu Mama 'give up' ... seharian hari tu tak menyiram
Ayahnya kata ... kita tunggu April pula ... cuaca dah ok gamaknya
Tup tup .... pagi semalam, saja Mama ronda kat batas2 tu
Terkejut, teruja ... banyaknya tunas2 menghijau menjenguk keluar
Sini ... sana ... satu dua tiga ... bilang Mama. Seronok tak terkira ..
Petang tu tunjuk pada Ayahnya, Muaz dan Amar ... semua teruja
Bersemangat nak buat batas lain pula ... tanam apa ya!!!
Itulah ... terasa malu pada diri sendiri ... terlalu mudah mengalah ...
Lupa bertawakkal pada NYA ...
Lupa .... segalanya adalah dengan kehendak NYA jua
Kita usaha, tawakkal ... doa
Ada rezeki ... syukur padaNYA
Jika tiada ... usaha lagi ... jika tak berjaya juga
Yakin ... setakat itu rezeki kita ... DIA Maha Mengetahui apa yg terbaik buat kita ...
p.s. Amar ... jom kita ambil iktibar darinya.
Jangan cepat mengalah!!
Ingat pesan Tok Wan;
"Bukan senang hendak senang, bukan susah hendak susah"
Be positive Stay Positive Think Positive ....

23 March 2015

Kawan yg lucu ....

Mama ada dua orang kawan yg lucu ...
Seorang dari zaman sekolah menengah, dan seorang dari zaman kolej ...
Mama guna terma 'zaman' sebab 'waktu itu' sudah lama berlalu ...
Lucunya kawan2 Mama ni bukan dari perwatakan dan tindak tanduk mereka ... bukan!!
Tapi bila mereka bercerita ... apa saja ... entah mengapa, jadi lucu pula ... walaupun cerita mereka tu kadangkala cerita keperitan, kesusahan, dugaan, tragis, drama dalam kehidupan ...
walaupun muka dan riak wajah mereka selamba, serius, bersungguh2 ... ketika bercerita
Mama yg dengarnya pula rasa lucu dan nak ketawa ... omputeh kata 'can't be helped' ... automatik nak ketawa ... bukan sengaja.
Betul! ... Mama bukan sengaja nak tertawakan dia ... dan dia pun tak kisah Mama ketawa ... lagi bertambah rancak dia buka cerita. Kadang2 ketawa sampai keluar air mata, sakit perut dibuatnya. Adoiii!!! .... haha ... gitu sekali lucunya kawan Mama berdua ni bila 'buka cerita' ... kalah Maharaja Lawak ... pendapat Mamalah!
Memang mereka berdua 'kaya' cerita ... yg rasa Mama, boleh dibuat drama bersiri kat tv tu haa. Mama gerenti ramai yang ternanti2kan sambungannya ... tanyalah kawan2 lain yg mengenali mereka ... pasti semua angkat tangan tanda setuju ... 'agree' dgn Mama.

Dan Mama juga pasti ... setiap kita ada kawan2 begitu ... yg tak kisah kongsikan cerita hidup mereka ... yg suka lihat kawan2 terhibur, ketawa ... hilang 'stress' seketika ... yg melihat, walau sesusah dan seperit mana dugaan dlm hidup dia sebagai hadiah dari Allah S.N.W. untuk gandakan pahala, tingkat martabat hambaNYA disisi DIA. Sebagai pangajaran dan pengalaman berharga perjalanan kehidupan. Yg. sentiasa positif biar se negatif mana situasi melanda. Itu yg Mama tahu ... dan kawan begini bagi Mama seumpama 'Penglipur Lara' ... walaupun itu cerita hidupnya ...

p.s. gembirakan, bahagiakan, tolong, nasihati kawan walaupun pahit pun dapat pahala juga kan .....!!! (^___^)



18 March 2015

Mimpi ....

"Damainya tempat itu. Dengan pemandangan dan suasana yg unik, cantik dan aneh bak alam fantasi ... Mama dan anak2 gembira sangat ... riang bersiar bersama2.
Abe, K.Cik, Anas, Muaz, Amar dan dia ... yg Mama rindu sekian lama ... Angah! Masing2 sibuk ber'selfie, welfie', amik gambar dgn pelbagai aksi. Angah pun sama. Dia guna henpon Mama  ... merakam saat2 gembira bersama. Bila Mama minta henpon ... nak ambil gambar pula ... dia beri dgn senyuman manis yg menampakkan gigi2 putih elok bak tlh dipakaikan 'braces' sebelumnya ... yg menyepekan kedua2 matanya bagai terpejam seperti selalunya, tanpa bersuara walau sekali pun ... hanya wajahnya ceria dan berseri-seri ... senyum sokmo ...."

Deringan jam mengejutkan Mama. Hampir subuh rupanya ... bayangan wajahnya masih bermain dimata ... yg mula berkaca2. Mimpi rupanya!!! Ini kali ke 2 Mama mimpikan dia ...  setelah hampir 6 tahun (18/05/09) Angah meninggal dunia.

"Ya Allah ... kau bahagiakanlah dan damaikanlah rohnya di sana, lapangkanlah kuburnya, ampunkanlah dosa-dosanya, tempatkanlah rohnya dikalangan hamba2 Mu yg beriman. Amiinn amiiinn ya rabbal alamin."

p.s. mungkin Mama tiba2 teringat dan rindukan Angah kerana petang semalam, semasa mengemas kotak2 lama ... Mama terjumpa gambar pasport terakhir Angah ... menangis sorang2 dlm bilik ... tak beritahu siapa2. Dan seperti biasa, Mama dah berwuduk dan baca ayat2 suci serta amalan sunnah Rasulullah S.A.W. sebelum tidur. Jika itu jelmaan Angah semalam ... terima kasih Allah kerana hadirkan dia dlm mimpi walau seketika.



17 March 2015

Sedih + Gembira + Risau ....

Sedih dulu ...
Tak sampai dua minggu Tam mati ... dek penyakit misteri
Kali ni Boo pula menyusul pergi ...
Dia yg paling aktif, berani, kaki jalan ... 'tomboy' versi kucing
Kalah Mojo dan Bambam ... 2 tomcats yg suka main aja
Juga misteri .. tiba2 moyok, tak mau makan ... puas suap, pujuk ... sikit je dia buleh makan ... mengiauw bila dibelai ... nak cakap sakit gamaknya.
Dan pada 11/3/15, sekitar jam 3 petang ... Boo tinggalkan kami selama2nya
Walaupun sedih ... lega kerana berakhir sudah penderitaan Boo
Tiada lagi Boo ... yg pantang pintu atau jendela terbuka
Dialah yg pertama menyerbu masuknya ... suka amat main nyorok2 bwah kerusi meja ... dgn Muaz, Amar .. yg pura2 kejar dia
Moga Tam dan Boo bahagia ... before and after ...

Gembira;
Dalam masa yg sama ... 2 'mak buyong kucing' di Rumah Biasa2 ...
Ibu mereka, PYO dan Teh ... siputeh yg 'petite' antara 3 (Tam, Boo, Teh) ... menunggu masa
Pagi 15/3/15 ... PYO, ibu mereka selamat beranak ... 4 ekor semua
Pun seekor mati ... tinggal 3
Keesokkan harinya, 16/3/15 ... sekitar jam 3 ptg pula
Teh selamat melahirkan ... 5 ekor anak kesemuanya ... ok belaka

Bab seterusnya ... Risau:
Honestly ... Mama dah pening kepala ...
4 ekor yg ada + 2 pendatang asing (Mama namakan si Milo dan Oren) ... + 8 ekor anak kucing yg baru lahir tu
... bagaimanalah nanti nak urus mereka ... risau takut kacau rumah jiran tetangga ... nak tinggalkan kalau nak makan angin ke mana2 ... 
dah mula congak, mengira2 ...
Ada sapa2 minat ka ... lepas tempoh menyusu Mama iklan ya ...

p.s. Mama suspek si Milo tu bapak anak2 kucing tu ... sebab semua hitam macam dia ... (-___-')

06 March 2015

Nasi goreng yg paling sedap ....

Masih terbayang nasi goreng tu ....
Nasi goreng biasa2 ... yg dipesan Muaz (tika itu berusia 9 tahun)
Di sebuah restoren di Batu Melintang, Jeli ...
Ketika itu kami dalam rombongan 2 buah kereta, mahu kembali ke Ipoh .... selepas raya kalau tak silap.
Batu Melintang ni ibarat 'pittstops' sebelum memasuki hutan Lebuhraya Timur-Barat.
Berhenti rehat dan beli 'snacks' buat bekalan atas kereta nanti ... biasalah bila ada anak-anak bersama.
Tiba2 Muaz mengadu lapar ... nak makan nasi goreng!
Hanya Muaz yg nak makannya ... yg lain cuma pesan minuman.
Bila nasi goreng sampai ... nak jadi cerita, masing2 ingin cuba ... sebab sedap sangat baunya, nampak pun sedap!!
.... lalu berpusinglah nasi goreng itu keliling meja bulat ... mula2 Muaz, lepas tu Ayahnya, Mama, K. Cik, M. Lang mereka, Angoh, Anas, Abe dan balik pada Muaz semula ... setiap orang rasa sesuap .... sedap!!!
Dan dari sesuap ... berpusing lagi jadi dua suap .... tiga suap ... Bergilir2 hingga habis... Licin sepinggan ... sebiji pun tak tinggal. Sayur, bawang goreng, telur .... sapu bersih!!! Hahaha ....
p.s. kami perasan tuan kedai dan pekerjanya asyik pandang kami (masa tu kami je pelanggan mereka ....) Mungkin mengharap kami tambah pesanan lagi ... mungkin fikir kami kedekut ... takder duit .... entahlah .... hihi
Kami sendiri pun sambil makan sambil ketawa pada diri sendiri juga waktu tu ...
Memang dok dilema, nak pesan ke tidak sepinggan dua lagi. Sebab rasa macam tak cukup jer ... sedap sangat nasi goreng tu ... hahaha
Udahnya ... tak tambah pesanan ... memikir kena tunggu lama ... jauh lagi perjalanannya ... hihi
Tapi yang pasti .... itulah nasi goreng yg paling sedap pernah kami rasa dan makan. Mungkin sebab se pinggan kongsi ramai2 ... makan bersama ... jadi seronok. Rasa mesra sangat!!!

Betullah sabda Rasulullah S.A.W. berhubung makan beramai2 dalam satu bekas (eg talam):
"Makanan untuk seorang mencukupi 2 orang, dan makanan untuk 2 orang mencukupi untuk 4 orang, demikian pula makanan untuk 4 orang mencukupi untuk 8 orang."  (HR: Jabar r.a.)

Pengajarannya?
~ memupuk sifat pemurah & bertimbangrasa
~ makanan sedikit jika dimakan beramai2 boleh mencukupi & mengenyangkan
~ dapat jauhi sifat kedekut & bakhil sesama manusia & makhluk lain

04 March 2015

Balsam ..... in full bloom


Mama's balsams .... Aren't they beautiful ....



p.s. in the process of harvesting their seeds ... sorting them according colors ... as per Mama's friends' request.



02 March 2015

Tam ... rehatlah sayang

Dah dekat sebulan Tam sakit .... tak tahu sakit apa. Badan yg montel dah tinggal tulang. Akhir2 ni, jalan sikit ... tercungap2 macam lelah pula. Dah bawa pergi klinik haiwan, dah makan ubat, supplemen lagi. Kadang2 lalu makannya, kadang2 tak mau dia ... gitulah. Doter dan Muaz lah yg paling ambil berat ... beri ubat, makan bersuap ... belai dan bersihkan Tam.
Semalam, sekitar jam 3.30 petang, seperti biasa, doter nak beri Tam makan. Tiba2 doter menjerit ...
"Mama! Muaz! Tam ... Tam dah mati ...."

Kegemaran Tam .... kotak
Bergegas kami semua .... memang ya. Tam dah tiada!
Doter dah berjuraian air mata ... Mama pula tak sanggup nak lihat lama2 ... sedih! Tiba2 teringat pada kucing2 kami sebelum2 ni yg telah tiada ...  Kopi, Popo, Mr., Milo, Chi, Sri, Nestum, Horlick, Vanilla dan Potam.
Jika dulu Amar menangis teresak2 bila kucing kesayangannya mati (ceritanya klik sini ), kini dia pula yg tanya Mama, Mama rasa sedih, nak nangis ke?
Bila begini ... serik! Rasa tak nak bela kucing lagi ... tak sanggup hadapi bila kehilangan mereka. Rasa gitu sokmo, tapi bila kucing datang rumah ... tak mampu nak halau, apatah lagi buang mereka.
Tam ... jodoh kita hanya sehingga semalam ... Mama harap kasih sayang kami semua selama ini memadai. We miss you already ...
(-__-,) .... kini tinggal Mojo, Bambam, Boo, Teh dan PYO (ibu mereka)

Masa kecik ... Tam suka main
'hide n seek'


p.s. Muaz dan Amar lah yg uruskan tanam Tam bawah pokok besar depan rumah ... di bawah pengawasan Ayahnya. Takut juga nanti kubur Tam kalau tak cukup dalam, nanti dikorek binatang liar.

TAM : 06.06.2014 - 01.03.2015

01 March 2015

Hot days are here .... again.

Its been hot! hot! hot! lately ... the weather i.e.
February ... has been minus the rain
The grasses are starting to wear autum hues ... sort of
The trees are forever dropping leaves ... much to Amar's dismay (he is in charge of fallen leaves ... haha)
The playful felines too are feeling the heat ... seen resting most of the time ... active only when the sun started to go down
Mojo, Boo n Teh ...
Alhamdulillah for the winds ... making hot days more bearable ... signaling kite flying season is here ...
There is always the good and the bad sides of extreme weathers ...
To think just barely two months ago ... the heavy rains and tsunami-like flood that hit us  ...
How then,  we were wishing them to just stop and recede ... and now?!!
We are wishing the rains would come and stayed a bit longer ... queching the thirsty earth and plants ... filling the slowly receeding water levels
Finally ... its how we treat mother earth ... how we adapt to mother nature ... how we show our faith and thanks to Allah The Creator
Well! ... Did we?
Lets ponder .... muse ... think .... wonder ... whatever
Lets also never to stop praying ... for Allah The Merciful's blessing, guidance and forgiveness.