Pages

Labels

Ceritalah (295) Me (192) diari ibu (165) Amar (77) Pesanan (74) Resipi (74) kucing (73) Kebun Biasa2 (55) Rumah Biasa2 (46) Yg Tersirat/Tersurat (38) cerita lama (21) Jalan-jalan (20) Jodoh (18) Cucu (15) 3R (14) Puasa (11) Hawa TDS (10) Lawak sikit (9) PETUA (7) Kawan (6) Musing (6) Raya (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Nature (4) ipoh (4) Haji (3) Migraine and I (3)

20 November 2011

Aku Nikahkan Kamu ....

Kami kahwin pada usia 22 tahun. Baru beberapa bulan bekerja. Ketika kawan2 sebaya ghairah dgn rancangan melanjutkan pelajaran lagi (dalam & luar negara), entah mengapa kami berdua memilih untuk menamatkan zaman bujang pada usia begitu muda??? Saya tiada jawapan, tapi saya pasti inilah jodoh pertemuan yg telah Allah tentukan. Yg saya tahu ialah, ianya tidak susah bagi saya memutuskan untuk menerimanya mula2 sebagai tunangan, kemudianya sebagai suami. Saya rasa dia pun begitu juga. Kami sama2 bersetuju! Dan yg paling penting, restu dari kedua ibubapa saya & ibunya (bapanya meninggal ketika SiDia masih dm kandungan ibunya).

SiDia dan Tok Imam,
Ayah berkopiah putih, kiri sekali ...
Pada akad ke 3, saya sah menjadi seorang isteri. Ketika itu, macam tak percaya status saya sudah beralih, dari seorang anak kepada seorang isteri!! Dan saat itu jugalah, segala tanggungjawab & amanah yg ayah pikul selama 22 tahun kini beralih sudah kepada SiDia ... Semasa meminta izin saya, mata ayah berkaca2, ada getar dalam suaranya. Ayah mana yg tidak risau melepaskan puteri yg dijaga bagai menatang minyak yg penuh, kpd lelaki lain. Akan terbela & terjaga kah anaknya dgn SiDia nanti, mungkin itulah yg belegar2 dihati ayah ketika itu ..... 

Majlis kenduri kahwin saya semestinya meriah. Apa tidaknya, saya anak sulung ayah. Maka habis saudara mara, rakan kenalan (jauh & dekat, lama & baru) sebelah ayah & ibu dijemput. Rakan2 saya & SiDia juga. Dan, atas persetujuan ibunya, kami gabungkan kenduri kedua pihak. Maka sanak saudara, rakan taulan sebelah SiDia, sibongsu ibunya juga dijemput sama. Meriah sungguh!! Kan saya sudah cerita yg SiDia adalah jiran seberang jalan aje, maka sepelaung ajelah jaraknya. Itulah juga cara menguar2kan ketibaan rombongan pengantin lelaki ... "Cik Ani!!! Kami nak datang berarak dah ni ...!!!!" (p.s. Hehe .. betul berlaku begini, bukan rekaan!)

Nampak tak atap rumah seberang jln tu? Itulah rumah mertua ...

Rasulullah s.a.w. bersabda, maksudnya;

"Pilihlah tempat yg baik untuk keturunan kamu, dan berkahwinlah dgn yg sekufu"

(HR Ibn Majah. Al-Darukhutni & Al-Hakim drpd Aisyah r.a.)

No comments: