Pages

Labels

Ceritalah (295) Me (192) diari ibu (165) Amar (77) Pesanan (74) Resipi (74) kucing (73) Kebun Biasa2 (55) Rumah Biasa2 (46) Yg Tersirat/Tersurat (38) cerita lama (21) Jalan-jalan (20) Jodoh (18) Cucu (15) 3R (14) Puasa (11) Hawa TDS (10) Lawak sikit (9) PETUA (7) Kawan (6) Musing (6) Raya (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Nature (4) ipoh (4) Haji (3) Migraine and I (3)

11 November 2011

JODOH ...

11.11.11 

Semestinya ramai pengantin baru pada tarikh yg begitu cantik & simbolik ini. Buat sepupuku, Sumi (nama manja) & pasangan, SELAMAT PENGANTIN BARU. Juga semua pengantin yg memilih tarikh ini untuk mendirikan rumahtangga. ... moga bahagia hingga ke akhir hayat.

Suatu ketika, 29 tahun yg lalu;
Berita ibarat "ribut tiada, angin pun tiada ... tiba2 pokok bergoyang" sedang hangat tersebar. Ya ... desas desus, khabar angin yg menyatakan SiDia akan masuk meminang saya bertiup kencang. Perasaan saya ketika mendapat khabar itu dari sepupu saya, Yah (moga Allah mencucuri rahmat ke atasnya & tempatkan dia bersama2 orang2 yg soleh) ialah ~ terkejut, marah & malu!!! Apa tidaknya, saya dan SiDia bukannya ada apa2, kawan sekampung aje. Dan saya zahirkan kemarahan kepada ke dua ibu & ayah. Lalu ayah cadangkan saya sendiri bersekemuka & minta penjelasan dari SiDia. Ibu pula menjadi orang perantaraan untuk menyampaikan hasrat tersebut. (p.s. SiDia ni jiran seberang jalan saya).
Maka pada hari Khamis minggu berikutnya, selepas waktu pejabat (saya baru bekerja & SiDia sedang menunggu keputusan 'final year exam' U dia) saya berjumpa (buat pertama kali hanya berdua) dengan SiDia. Perasaan gugup, berdebar, malu & takut silih berganti. Tapi kemarahan lebih menguasai hingga saya berani meminta SiDia menjelaskan keadaan sebenar. Rupanya kemarahan & keberanian tidak bertempat saya itu telah memakan diri. SiDia memulakan bicara, "Alang2 menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan." Saya mula rasa seram sejuk. "Biar saya terus terang sajalah. Sebenarnya saya sudah lama berkenan pada awak. Sejak pertama kali lihat awak masa Ting.3 ... dan bila jadi guru tuisyen ad hocs Add Maths masa awak Ting 5, saya mula sukakan awak.  Kini, saya dah jatuh cinta dengan awak!"
Kelu dan kaku saya ketiku itu. Muka rasa panas membara, kalau boleh mahu hilang saat tu juga. Saya tunduk seribu bahasa. Rasa nak menangis pun ada. Melihat saya begitu, SiDia cepat2 menambah bicara, "Tentang desas desus tu, bukan saya yg mulakan. Mungkin gurauan nakal budak2 kampung bila lihat saya selalu ke rumah awak setiap kali cuti. Memang saya akui, saya mesti nak jumpa awak dulu setiap kali balik bercuti. Awak marah?"
"Awak! Saya nak sambung belajar lagi kat 'oversea'. Kalau awak sanggup tunggu 4 - 5 tahun lagi, terserah ..." Angkuh sekali jawapan saya (sebenarnya berdalih menutup malu). Dan SiDia setia menunggu, saya pula tak pergi pun sambung belajar ... acah aje tu!! 'And the rest they say, is history ...'

p.s. Sebaik sampai ke rumah petang itu, terdapat sepucuk surat buat saya. Antara isi kandungannya;
" .... saya harap dapat berjumpa awak sebelum saya berlepas ke KL dan seterusnya ke US minggu depan. Saya perlu dapatkan kepastian tentang hubungan kita yg terputus tempoh hari. Saya akui, silap saya. Saya menyesal & saya minta maaf. Saya harap awak sudi beri saya peluang ke dua. Jika awak setuju, kita jumpa sebaik awak habis kerja Khamis ini di .... " . 
p.ss. SiDia lulus dgn jayanya, & masuk meminang setelah bekerja. Saya terima SiDia bukan kerana dia 'tall, dark & handsome' (bonus buat saya) tetapi kerana dia jujur, berani & sabar! Lagipun keluarga dah kenal dia dari kecil lagi ... saya pun bukan ada siapa2 dihati ketika itu. 

'Apabila seorang hamba itu berkahwin, maka sesungguhnya dia telah menyempurnakan separuh dari agamanya. Maka bertaqwalah kepada Allah untuk sempurnakan separuh yang berbaki.' (Al-Hadith)

Tips kerukunan rumahtangga:
'Terimalah seseorang, seadanya. Kebaikannya disyukuri, kekurangannya, diredhai ..' 

Tiba2 teringat bait lirik lagu Meet Uncle Hussein ft Hazama "POKOK" ...
"Tanya sama pokok, apa sebab goyang ... Jawab angin yang goncang" 

No comments: