Pages

Labels

Ceritalah (295) Me (192) diari ibu (165) Amar (77) Pesanan (74) Resipi (74) kucing (73) Kebun Biasa2 (55) Rumah Biasa2 (46) Yg Tersirat/Tersurat (38) cerita lama (21) Jalan-jalan (20) Jodoh (18) Cucu (15) 3R (14) Puasa (11) Hawa TDS (10) Lawak sikit (9) PETUA (7) Kawan (6) Musing (6) Raya (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Nature (4) ipoh (4) Haji (3) Migraine and I (3)

14 November 2011

Alam Pertunangan

Berikut kenangan berapa peristiwa yg paling saya ingati sepanjang menempuh alam pertunangan:
Perubahan
Sudah sekian lama hasrat ini terpendam. Bila sudah menjadi tunangan orang, rasanya inilah ketika yg sesuai untuk perubahan itu. Satu keputusan yg agak janggal ketika itu, tetapi hati sudah nekad dan syukur ada K.Ani (PA Boss kami), mentor yg sentiasa memberi dorongan dan sokongan. Dia jugalah yg banyak membantu saya dalam merealisasikan hasrat ini. Pada hari saya melakukan perubahan tersebut, ditakdirkan semasa pulang dari kerja & menunggu bas di Perhentian Bas Kelang, bertemu SiDia Tunangan. Sudah 2 minggu kami hanya berhubungan melalui telefon dan sudah lama dia tidak datang ke rumah kerana tugasan luar daerah yg kerap. Lalu saya menegur dia dengan perasaan yg berbunga2 dan tertanya2 apakah SiDia Tunangan akan menerima perubahan ini? Alangkah kecewanya apabila dia tidak pun memandang saya, sebaliknya memberi jawapan & senyum kepada Zah, teman sepejabat saya. Dan dia terus berlalu .... Zah terkedu dan cuba memujuk. 
Malam itu, SiDia Tunangan telefon, beriya2 dia memohon maaf. Katanya dia amat gugup sekali apabila seorang gadis ayu bertudung menegurnya. Betul ... dia tidak menyangka sama sekali gadis itu ialah saya, walaupun hatinya berdetik bahawa suara itu semacam biasa dia dengar. Bila berada jauh dan diperhatikan, barulah dia sedar bahawa tunangannya telah berubah ke arah yg dia memang dambakan. Dia amat2 bersyukur atas perubahan itu dan lega kerana telah lepas satu amanah yg bakal dipertanggungjawabkan ke atasnya kelak, iaitu 'menutup aurat'  bila sah jadi suami isteri nanti.

Pinjam Sekejap
Teman dan ketua rumah sewa saya ialah seorang artis terkenal ketika itu. Menyewa bersamanya memberi kami peluang untuk kenal dan dekati beberapa artis lain yg datang ke rumah. Namanya Noreen Noor!! Walaupun dia seorang selebriti, dia amat menjaga tingkah laku dan bukan sembarangan orang lelaki dapat datang ke rumah sewa kami. Neneknya pun tinggal serumah dgn kami. SiDia Tunangan dikecualikan kerana sudah menjadi tunang saya. Waktu ziarah hanya siang hari, hujung minggu dan terhad di ruang tamu. Saya menyenangi peraturan itu.
Suatu hujung minggu, seawal pagi sebuah kereta Porsche 'parking' diseberang jalan hadapan rumah. Pemiliknya, seorang artis juga (tapi sudah suami orang) sedang berdiri ditepi kereta sambil menghisap rokok. Noreen beritahu kami bahawa artis tu nak jumpa dia, tapi Noreen enggan dan memang sudah beritahu artis tersebut jangan datang & jangan ganggu dia. Jam demi jam berlalu, artis tu masih di situ. Puntung2 rokok bersepah di bawah, Noreen dan kami mula gelisah (sebab tak dapat keluar rumah). Tiba2 kami terdengar bunyi enjin kereta yg amat 'familiar'. Dari jauh kami nampak kereta VW tersengguk2 menuju ke rumah kami. Tiba2 Noreen berkata,"Muni (nama manja dgn kawan2 je), pinjam tunang awak sekejap!" dan sebaik SiDia Tunangan menghampiri pintu pagar rumah, Noreen meluru keluar, buka pintu pagar dan isyaratkan SiDia Tunangan 'parking' bawah porch. Noreen terus tutup pagar rumah, buka pintu kereta dan dgn aksi lentuk manja, jemput SiDia Tunangan masuk ke rumah dan tutup pintu rumah! Dari dalam dapat kami saksikan artis tersebut memijak2 baki rokoknya dengan penuh geram, masuk dlm kereta Porsche, tutup pintu kereta dengan kuat dan memecut pergi dgn laju. 
Pecah berderai ketawa kami, sementara SiDia Tunangan masih tercegat, terkebil2 hairan + pelik dgn gelagat kami, juga dengan layanan istimewa yg tiba2 dari Noreen tadi. "Terima kasih banyak2 Wan. You saved my day! Lucukan, VW vs Porsche, mau tak marahnya ... hahaha". Kesian SiDia Tunangan, dipergunakan tanpa sedar. Tapi selepas diceritakan semua, SiDia Tunangan turut ketawa dan selamba kata, "Wah ... saya dah jadi hero hari ni!". Hari tu kami dijamu masakan 'special' Noreen.(p.s. Noreen memang pakar masak).

Bukan Pilihan
Setiap orang mesti pernah ada bapa saudara kesayangan. Biasanya bapa saudara ni anak yang bongsu dan masih belum kahwin. Dan setiap kali pulang kampung, bapa saudara feberet akan layan dan ikut saja apa kehendak kita kan! Jadi bila bapa saudara kesayangan bertunang atau kawin, kitalah orang yg paling kecewa kerana selepas itu bapa saudara ini akan berubah & tidak dapat melayan kita lagi seperti dulu. Begitu jugalah N dan bapa saudara kesayangannya, yakni tunangan saya.
Semestinya saya bukan calon pilihan N buat bapa saudaranya. Semuanya jelas ketika saya diajak turut sama ke NS oleh K.Jan (kakak ipar tunangan). Mula2 kami singgah dirumah sepupu K.Jan yg juga kakak kpd teman sepermainanan saya. Selepas itu, ziarahi N (masih belajar dimaktab perguruan). Dirumah sewanyalah N telah zahirkan rasa tidak puashati terhadap pilihan bapa saudaranya ini. Sambil memandang tepat kepada saya, secara berjenaka dia kata kawan dia ini (sambil memeluk kawan yg dimaksudkan) lebih cantik, baik dan sesuai & sepadan dengan bapa saudaranya itu. Semua ini dikatakan secara terbuka, dihadapan semua, dan sudah tentunya saya amat terasa ketika itu. SiDia Tunangan tidak tahu peristiwa ini kerana dia tidak ikut sama. Lama juga saya dan N tidak sehaluan walaupun selepas kawin. Akhirnya saya sedar bahawa N bertindak begitu ketika itu kerana terlalu sayangkan bapa saudaranya dan hanya mahukan yg terbaik buat dia. Kini saya telah diterima sepenuhnya oleh N, mungkin kerana dia juga akhirnya sedar & tahu bahawa saya juga menyayangi bapa saudaranya itu setulus hati, sebagaimana dia.

No comments: