Pages

Labels

Ceritalah (295) Me (192) diari ibu (165) Amar (77) Pesanan (74) Resipi (74) kucing (73) Kebun Biasa2 (55) Rumah Biasa2 (46) Yg Tersirat/Tersurat (38) cerita lama (21) Jalan-jalan (20) Jodoh (18) Cucu (15) 3R (14) Puasa (11) Hawa TDS (10) Lawak sikit (9) PETUA (7) Kawan (6) Musing (6) Raya (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Nature (4) ipoh (4) Haji (3) Migraine and I (3)

27 November 2011

Hijrah ...

Salam Maal Hijrah 1433 H buat pembaca & diri sendiri.

Setiap Awal muharram ... saya bertekad untuk berhijrah.
Berhirah ke arah yg lebih baik semestinya.
Hijrah saya ada 2. Hijrah fizikal & hijrah spiritual. Tetapi ... saya tidak dapat menilai, 
~ Apakah hijrah spiritual saya, pada setiap tahun berakhir itu tercapai seperti apa yg diharapkan?
~ Apakah hijrah fizikal saya, setiap kali saya berpindah ke daerah2 lain, dgn ruang & peluang yg Allah SNW berikan, telah saya manafaatkan?
Hmmm ...teringat saya lirik lagu Stacy, "Jahatnya kamu ... jahatnya kamu ..."
Terasa bagai terkena batang hidung sendiri, bait2 lirik itu se akan2 begini bunyinya, "Jahatnya aku ... jahatnya aku ..."
Ya ... saya terasa saya jahat, jika pada usia melebihi 1/2 abad, saya 
~ masih gagal utk berubah, sebagaimana hukum alam. Yakni semua benda hidup mesti berubah (yg tidak berubah ialah benda mati ... ). Yg muda jd tua, yg baru jd lama ... 
~ masih gagal utk melawan, apatah lagi mendidik ... nafsu dlm diri. Masih suka marah2, dengki2 ...
~ masih gagal untuk istiqamah dalam beramal. Masih bermalas2 & berlengah2 ...
~ masih mengundang mudarat pada orang/makhluk/benda keliling saya. Tidak tunai hak2 jiran, kejam pd haiwan, buang sampah merata2 ...
Itu sebahagiannya. Jahatkah saya????
Teringat Sabda Rasulullah SAW, maksudnya:
"Setiap kamu bersalah ... sebaik yang bersalah adalah yang kembali."
Maka pada setiap kali kesedaran itu, saya pun bertekad untuk berubah. 
Dan pada setiap akhir tahun hijrah, dan permulaan tahun hijrah berikutnya, saya berdoa ...

"Ya Allah, berikanlah kami hidayah untuk berhijrah ke arah yg lebih baik. Kurniakan kami kesabaran, kesihatan  & istiqamah untuk mencari ilmu & beramal. Semoga hijrah kami memberi manafaat kepada mereka2 yg kami dampingi ... Aminn"



No comments: