Pages

Labels

Ceritalah (295) Me (192) diari ibu (165) Amar (77) Pesanan (74) Resipi (74) kucing (73) Kebun Biasa2 (55) Rumah Biasa2 (46) Yg Tersirat/Tersurat (38) cerita lama (21) Jalan-jalan (20) Jodoh (18) Cucu (15) 3R (14) Puasa (11) Hawa TDS (10) Lawak sikit (9) PETUA (7) Kawan (6) Musing (6) Raya (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Nature (4) ipoh (4) Haji (3) Migraine and I (3)

21 November 2011

Daging Merah Ala Mama ....

Dari minggu lepas lagi Amar & Muaz 'request' saya masak daging merah. Tapi saya buat alasan, dah banyak sangat makan daging semenjak raya korban lalu. Tak elok. Tunggu minggu depan pulak!!
Hari ni, genap2 seminggu saya berjanji. Dan bila janji dengan Amar, kena kotakan tepat spt yg dijanjikan. Pagi2 lagi dia dah 'reminder' saya. Maka saya pun tanpa berlengah keluarkan daging dari dalam  petiais (p.s. ini daging korban yg orang beri ari tu, masih ada 2 'tupperware' lg). 
"Mama buat macam yg kita makan kat K.Terengganu hari tu ye. Sedappp ..." (Hmmm ... macamlah mamanya ini tukang masak tersohor, boleh masak apa saja!)
"Mama cuba ok. Kalau tak sesedap macam yg Adik makan tu, sori ye"
"Mama masak mesti sedappp ...". Yakin sungguh Amar (-_-')

memang sedap masakan di restoren ini ...
Komen Juri Muaz & Amar ke atas Daging Merah yg saya masak tengahari tadi.

Sebelum makan;

Muaz ~ "Mama! Mengapa warna dia macam ni?"
Amar ~ "Mama! Tak serupalah ..."

Selepas makan;

Muaz ~ "Mama! Nak tambah lagi ..."
Amar ~ "Sedappp ... lagi sedap dari yg kita makan hari tu ..."
(^_^)
(maaf tak sempat ambil gambar, sbb dah habis ... licin!!)

Resepi Daging Merah Ala Mama

Bahan2nya:
300 gm daging - potong nipis2 bentuk empatsegi bujur
6 ulas bawang merah - tumbuk halus
3 ulas bawang putih  - tumbuk halus
1 sudu besar cili kisar (tambah jika suka pedas)
2 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos ikan
1 sudu besar sos tiram
2 helai daun limau purut
2 batang serai - ketuk
garam, gula secukup rasa

Cara Memasak:
1. Panaskan minyak, tumis bahan2 tumbuk & serai hingga wangi.
2. Masukkan cili kisar, tumis hingga garing. Masukkan daging, kacau rata.
3. Masukkan semangkuk air, kacau & rebus selama 30 minit (daging empuk).
4. Masukkan sos tomato, sos tiram dan sos ikan. Kacau sebati & biarkan hingga mendidih.
5. Masukkan daun limau purut, garam, gula secukup rasa. Tambah air & sos tomato jika suka kuah lebih.
6. Jika suka, masukkan tomato (potong kiub) & potongan daun bawang/leek, kecilkan api. Biarkan merenih sebentar & pecah minyak. Angkat.

(p.s. saya rasa rahsia kesedapan resepi ini & resepi2 lain yg saya masakkan untuk anak2 adalah kerana ianya hasil air tangan saya, seorang ibu yg memasak kepada anak2nya, yakni dari mereka kecil hingga sekarang ~ tanpa jemu , dgn seikhlas hati & dgn sepenuh kasih sayang).

No comments: