Pages

Labels

Ceritalah (295) Me (192) diari ibu (165) Amar (77) Pesanan (74) Resipi (74) kucing (73) Kebun Biasa2 (55) Rumah Biasa2 (46) Yg Tersirat/Tersurat (38) cerita lama (21) Jalan-jalan (20) Jodoh (18) Cucu (15) 3R (14) Puasa (11) Hawa TDS (10) Lawak sikit (9) PETUA (7) Kawan (6) Musing (6) Raya (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Nature (4) ipoh (4) Haji (3) Migraine and I (3)

15 November 2011

Explorasi Hati ...

Rasulullah s.a.w. bersabda yg bermaksud:
"Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya. Tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Dan daging yang dimaksudkan ini adalah hati"
(Riwayat Bukhari & Muslim dr Nukman bin Basyir)


Mengapalah susah benar untuk memujuk & merawat hati ini ...
Perkara yg berlaku bukanlah sebesar mana ...
Tapi sakit dan terlukanya hati ini agak lama dan susah reda ...
Telah cuba ku pujuk hati yg satu ... agar redha, pasrah & sabar dgn segala yg berlaku ...
Berbaik prasangka dgn SiPelaku, tidak berdengki dan merendah diri dengannya ...
Bibir telah mengukir senyum dan berkata maaf, tapi apakah diri ini sebenarnya ikhlas?
Kerana dihati, marah itu masih bersisa !!
Kiranya ilmu ini masih belum cukup & ibadat ku masih banyak yg kurang ...
Ku akui, memang teramat susah merawat hati yg terluka & disakiti!
Agaknya Nafsu & Syaitan sudah berjaya dlm kerjasama mereka, menakluk & menjajah hati ini ...
Naauzubillah ... tidak aku mahu & rela hati ini dijajah & ditawan mereka, tidak sekali2 ...
Walaupun kekadang aku kalah, aku tewas ... aku perlu bersihkan hati!!
Ya Allah ....
Kiranya hati ini tergolongan dalam Qalbun Maridh (hati yg sakit) ...
Bantulah aku usahakan untuk miliki Qalbun Sahih (hati yg suci) ...
Ya Allah ... 
Jauhilah aku dari mempunyai Qalbun Mayyit (hati yg mati)!!!
Moga aku sentiasa sabar & istiqamah dalam merawat hati ini ...
Dan akan ku usahakan juga menjaga prilaku lidah, mata & perut ini ...
Dengan memperbanyakkan sifat mahmudah ... Aminn.


Rasulullah s.a.w. bersabda yg bermaksud:
"Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa dan harta benda kamu, tetapi hanya memandang hati & amal kamu"

(Riwayat Muslim drpd Abu Hurairah)

No comments: