Pages

Labels

Ceritalah (295) Me (192) diari ibu (165) Amar (77) Pesanan (74) Resipi (74) kucing (73) Kebun Biasa2 (55) Rumah Biasa2 (46) Yg Tersirat/Tersurat (38) cerita lama (21) Jalan-jalan (20) Jodoh (18) Cucu (15) 3R (14) Puasa (11) Hawa TDS (10) Lawak sikit (9) PETUA (7) Kawan (6) Musing (6) Raya (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Nature (4) ipoh (4) Haji (3) Migraine and I (3)

11 January 2012

Sedikit Ujian ... batuk 2

Alhamdulillah ... pagi ni batuk dah hampir tiada (kadang2 aje)
Tekak pun dah OK, tak perit & kering lagi ... kahak pula yg muncul!!
(agaknya kuman2 yg telah di KO kan oleh antibodi saya yg bergabung dgn ubat/usaha saya dikumpulkan & dikeluarkan melaluinya)
Bila 'flashback' balik ... saya yg memang 100% patut dipersalahkan.
Dah ada bunga2 batuk, tapi dekat sekilo rambutan saya makan,
pastu minum air bergas, berais lagi ... beli sate, kuahnya saya hirup macam tomyam!!
Keropok cicah sos, goreng pisang & penamatnya, teh tarik cicah dgn roti kering (yg saya buat tu) p.s. teh tarik 2 gelas you!!!
Padan muka saya ...
Semalam, saya cuba remedi2 yg saya kutip dari 'blogwalking' tu ...
Tapi bab kicap tu saya 'improvise ~ as usual'
Saya masak siakap kukus (+ bawang putih & jus limau nipis ~ banyak2 dan kurangkan garam)
Pastu saya cicah dgn kicap yg dicampur jus limau kasturi ...
2 pinggan nasi ... dlm batuk2. Hehe ...
Hari ni nak pantang lagi ... 'NO' yg berminyak & pedas untuk saya (lagi)
Hari ni cuba ikan bakar cicah kicap + jus limau nipis + bawang putih cicang (nak bakar dulu)!! Air ~ cukuplah air suam + madu!
Oh ya ...
Nak pesan kat kawan2, adik2 ... jangan sekali2 cari jalan mudah dlm merawat sakit
Yakni ... mencuba ubat2 yg diiklan dimerata2 tu ~ s/khabar, majallah, internet, pamplet2 dlm akhbar, org persaorangan
Badan kita ni Allah SNW dah cipta lengkap ... antibodi & sistemnya akan 'repair' sendiri bila ada gangguan
Gangguan biasa spt batuk, demam, selsema dll ... cuma perlu sedikit usaha dari kita
Untuk 'boost'kan 'power'nya semula ... makan ubat (yg di arah doktor) & pantang apa yg patut!!
Bila kita ganggunya dgn makanan2 segera & amalkan sistem pemakanan ~ 'ikut suka', serta rajin pula mencuba ubat2an yg kononnya mampu pulihkan hampir semua jenis penyakit (???!!!)
Yg tidak disokong dgn kajian2, (hanya testimoni pengguna2), jgn mudah terpengaruh ... hatta ubat tradisional pun (khasiat nya betul tp yg musykilnya dosej setiap campuran itu, siapa tentukannya?)
Itu yg buat sistem dalaman & imunisasi kita 'haywire' ... 'confuse', mana baik mana jahatnya??!!
Ingat, tindakbalas ubatan terhadap individu itu ~ 'varies' ... lain padang lain belalang?
Mungkin demam saya akan sembuh hanya dgn hanya mengambil 1 biji paracetamol
Tapi ... orang lain perlukan 2 biji. Itu antara contohnya.
Yg penting sederhana ... dalam semua tindakan/pemakanan kita.

p.s. saya ingatkan ini semua sebab seorang saudara saya memang amat suka mencuba ubat2an begini ... mudah percaya dgn promosi2/testimoni2 yg dipaparkan. Apa saja ubat yg orang rekomen untuk sakit gastriknya, usaha nak gemok sikitnya, batuk2 (akibat merokok sebenarnya) ... dia akan cuba!! Mungkin jangka pendek ianya amat berkesan, tetapi kesan jangkapanjang terhadap organ dalaman kita, dapatkah mereka beri jaminan?? Sekarang dia berada di ICU, Hospital KB. Maghrib sehari lepas, dia tiba2 batuk berdarah, banyak!! ... ujian2 yg dijalankan menunjukkan usus dia pecah, dan kini buah pinggangnya hampir lumpuh .. MasyaAllah. Pembedahan tidak boleh dilakukan kerana tekanan darah dia pula rendah. Saya doalan agar Allah permudahkan & lancarkan urusan penyembuhan pemulihan sakit yg dihadapinya, agar diringankan kesakitannya, agar dia cepat sembuh, moga dia tabah, ... begitu juga keluarganya. Aminnn ...

p.s.s. nak rekomen 2 buku untuk dibaca:
1. 365 Tip Sihat Gaya Rasulullah ~ Dr.Mohammad AliToha, PTS Millinea Sdn Bhd
2. Cara Makan Rasulullah (SAW) Makanan Sihat & Berkualiti ~ Prof. Dr. Abdul Basith Muhammad As-Sayyid, Al-Hidayah Publication

No comments: