Pages

Labels

Ceritalah (295) Me (192) diari ibu (165) Amar (77) Pesanan (74) Resipi (74) kucing (73) Kebun Biasa2 (55) Rumah Biasa2 (46) Yg Tersirat/Tersurat (38) cerita lama (21) Jalan-jalan (20) Jodoh (18) Cucu (15) 3R (14) Puasa (11) Hawa TDS (10) Lawak sikit (9) PETUA (7) Kawan (6) Musing (6) Raya (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Nature (4) ipoh (4) Haji (3) Migraine and I (3)

21 January 2012

Oh! Jiran ...

Sebuah lori besar berhenti didepan pintu pagar rumah.
Sebentar kemudian kelihatan kelibat 2 orang lelaki mundar mandir.
Saya berdebar ... jam menunjukkan 5.00 pg.
Suami pula tiada & pintu pagar rumah luas ternganga ...
(suami 'standby' kat pejabat dia dari semalam kerana kes empangan pecah di Selatan Thai, & air Sg. Golok melimpahi tebing di Rantau Panjang; tak tahu pukul berapa balik)


Ingatan saya ter'flashback' kepada satu insiden seiras awal 80'an dulu
Sekitar KL, juga semasa cuti perayaan.
Sebuah lori berhenti didepan sebuah rumah. 
Kelihatan beberapa orang sedang memunggah barang2 dari rumah tersebut ke atas lori.
Sebaik cuti habis, tuan rumah balik & terkedu melihat rumahnya sekosong kosongnya ...
Kata2 jirannya buat dia lagi terkedu & sesal tak habis!
"Mereka beritahu saya awak kena pindah, jadi saya pun tolonglah sama angkut barang2 rumah awak ke atas lori tu ..." Aduss!!!


Balik kepada cerita saya ...
Saya terus telefon suami. Bergegas dia balik.
Rupa2nya jiran depan rumah bawa pulang barang2 dia dari rumah sewanya di Selangor.
Dia dapat rumah guru yg 'fully furnished' di sana!!
Nasib baik saya tak telefon Rakan Cop ...


(Moralnya: beritahu jiran terdekat jika mahu bercuti atau pulang bercuti .... PLEASE!!!)

No comments: