Pages

Labels

Ceritalah (295) Me (192) diari ibu (165) Amar (77) Pesanan (74) Resipi (74) kucing (73) Kebun Biasa2 (55) Rumah Biasa2 (46) Yg Tersirat/Tersurat (38) cerita lama (21) Jalan-jalan (20) Jodoh (18) Cucu (15) 3R (14) Puasa (11) Hawa TDS (10) Lawak sikit (9) PETUA (7) Kawan (6) Musing (6) Raya (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Nature (4) ipoh (4) Haji (3) Migraine and I (3)

29 September 2011

Berserah ...

Saya tahu & yakin, Allah adalah segala2nya.
Dialah tempat mengadu & tempat memohon. 
Cuma ... dalam kehidupan sehari2,
Saya ambil mudah & senang dalam banyak perkara ...
'Take life for granted'!!
Semalam ...sebelum turun dari rumah untuk mengambil anak, 
Tergerak hati saya untuk doa pada NYA, 
~ Minta dipermudahkan segala urusan ...
~ Minta diberi kesabaran & ketenangan pada saya ...
(dah tua2 ni asyik cepat naik darah & tak sabar ...)
Alhamdulillah ... sesampai disekolah anak, sedang elok dia baru keluar dari sekolah!
(tiada siapa perlu menunggu ... Kebetulan???)
Kami terus ke pasaraya ... banyak benda nak beli.
Sesampai dipasaraya, waktu puncak ...'parking' penuh!!
Semasa menunggu, kereta yg 'parking' belakang saya keluar ... belum sempat saya undur
Petak tu telah diambil sebuah kereta yg baru sampai ..
"Mama! Kenapa biarkan kereta tu ambil 'parking' kita?"
"Biarlah ... dah rezeki dia dapat dulu. Sabar, kita tunggu kejap lagi!"
Belum habis perkataan tu keluar dari mulut saya,
MasyaAllah ... 3 buah kereta di depan saya keluar serentak dari petak 'parking' masing2 ...
(kini saya ada 3 tempat 'parking' untuk dipilih ... Nasib???)
Saya pilih yang terdekat ... 
Subhanallah ... masih ada baki 30 minit masa 'parking' dimeter petak yg saya pilih ...
(saya hanya perlu masukkan 20 sen lg, utk tambah masa ... Mujur???)

Saya yakin ini bukan satu kebetulan, nasib ataupun kemujuran ... 
Saya yakin ini adalah ketentuan dari NYA. 
Sesungguhnya Allah Maha Mendengar.  
Peristiwa ini mungkin kelihatan kecil & biasa2, 
tetapi amat bermakna bagi saya. 
SUBHANALLAH ... ALHAMDULILLAH... ALLAHUAKBAR!!
Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui apa yg terbaik buat hambaNYA.
 Moga saya tidak berserah padaNYA ... hanya disaat saya memerlukan sahaja.

No comments: