Pages

Labels

Ceritalah (295) Me (192) diari ibu (165) Amar (77) Pesanan (74) Resipi (74) kucing (73) Kebun Biasa2 (55) Rumah Biasa2 (46) Yg Tersirat/Tersurat (38) cerita lama (21) Jalan-jalan (20) Jodoh (18) Cucu (15) 3R (14) Puasa (11) Hawa TDS (10) Lawak sikit (9) PETUA (7) Kawan (6) Musing (6) Raya (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Nature (4) ipoh (4) Haji (3) Migraine and I (3)

22 October 2011

Wira Hijau & 20 sen ...


Saya perkenalkan Wira Hijau saya ...
Yg menjadi penghuni tetap beg tangan saya ... sejak setahun yg lalu.
Pada harga RM10.00 pada asalnya rasa mahal ... tetapi saya beli juga;
~ sbg kenangan lawatan kami sekeluarga ke Langkawi tahun 2010. 
~ berkenan saiznya yg kecil & 'cute',
~ warna hijaunya, warna kegemaran saya ...
~ dan paling utama, fungsinya!! Iaitu 'transform' dari ini ...



kepada ini ... 


Jadi ... saya tak perlu bayar 20 sen untuk beg plastik pada setiap hari Sabtu! 
Hari Sabtu ... Hari Tanpa Plastik (No Plastic Day).
Saya cuba sedaya upaya jayakan kempen ini.
Sebab itu saya pastikan Wira Hijau ini sentiasa dlm beg tgn saya!!

Saya percaya saya sdg bersama2 usaha selamatkan bumi kita!
Demi generasi  anak, cucu, cicit, keturunan kita jugakan?!
Dari mewarisi bumi yg mati dek pencemaran!!
20 sen yg amat kecil nilainya bagi mereka2 yg tak faham bahawa ...
satu beg plastik pada harga 20 sen ini ...  
TIDAK .... saya ulang TIDAK!!!
dapat diurai bumi (tak hancur) bagi tempoh 10, 20 maupun 100 tahun ...

Dan soalan saya:
(1)
Dapatkah 20 sen yg amat kecil nilainya sekarang ini ... 
Membeli kembali bumi yg hijau & tidak tercemar buat didiami anak cucu cicit keturunan kita kelak?
(2)
Dapatkah 20 sen ini nanti ...
Membayar dakwaan bumi ;dihari pembalasan kelak; kerana mencemarinya??

Saya yakin ... TIDAK!!!

No comments: