Pages

Labels

Ceritalah (295) Me (192) diari ibu (165) Amar (77) Pesanan (74) Resipi (74) kucing (73) Kebun Biasa2 (55) Rumah Biasa2 (46) Yg Tersirat/Tersurat (38) cerita lama (21) Jalan-jalan (20) Jodoh (18) Cucu (15) 3R (14) Puasa (11) Hawa TDS (10) Lawak sikit (9) PETUA (7) Kawan (6) Musing (6) Raya (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Nature (4) ipoh (4) Haji (3) Migraine and I (3)

27 October 2011

Dengki ...

Suami sering cakap dia dengki dengan saya.
Setiap kali dia cakap macam tu, biasanya saya akan ketawa (sebab saya rasa lucu sangat2).
Dia akan diam, dan saya akan biarkan dan ianya berlalu begitu sahaja.
Tapi semalam, sekali lagi dia cakap, " Saya dengki dengan awak! Kita tukar tempat nak??" (p.s. ringkasan percakapan sebenar sbb malu tua2 nak tayang bahasa manja saya & dia!! Uhuk...uhuk...)
Lalu saya berseloroh, "Seorang Jurutera Kanan & Ketua Jabatan dengki dengan isterinya yg tak bekerja???" Sepatutnya saya yang dengki. Lalu saya bayangkan padanya;
~ Diri saya dlm bilik berhawa dingin, kontraktor berderet nak jumpa, anak2 buah menanti arahan, CRV, Murano maupun Harrier yg boleh diguna bila2 masa, Iphone 4 atau Galaxy Tab dlm tas tangan (yg sekurang2nya LV), meeting sana sini ... (^_^).  Kalaulah betul2 boleh tukar tempat sekarang ....saya nak!! Ada kerja, ada $$$$ (hehe ... boleh beli macam2), ada pangkat, orang hormat (ye boss, baik boss, dah makan boss?) dan paling suka, ada ramai kawan, sembang & 'plan' macam2 (taklah boring sgt cam sekarang!! ...)
Dia senyum, saya lega (sebab masa dia kata tadi, wajah dia muram sangat) dan terus kata, "Tak menyesal ke mahu lepaskan semua itu dan jadi saya? Boring weh duduk rumah padi hingga petang!!" (konon2 nak berjenaka lagi, hiburkan suami & ceriakan suasana). Suami cakap, manusia tak akan pernah puas dgn apa yg dia ada & miliki. Dia & saya juga tak terkecuali. Dia beritahu dia dengki dengan saya kerana baginya, saya kurang berdosa!! Dia kata,
~ saya dapat buat pahala hanya dgn duduk rumah & layan suami, anak2, serta dapat buat kerja ikut suka.
~ saya tak perlu mengumpat & dengar org mengumpat, mengata.
~ saya tak perlu 'stress', marah2 & pening kepala dgn pelbagai kerenah manusia!
~ saya tak perlu tersepit antara mereka2 yg pentingkan nama, pangkat & harta dunia bila ingin tunaikan amanah dlm kerja.
Itu antara sebabnya. 

Rasulullah SAW pernah bersabda;

~ "Jika seorang isteri itu telah menunaikan solat 5 waktu, berpuasa dibulan Ramadhan, menjaga maruahnya dan taat kepada suaminya, maka akan dipersilakan ia masuk ke syurga dari pintu mana sahaja yg dia kehendaki."
(HR Ahmad dan Thabrani)

~ "Dunia adalah ladang akhirat"

No comments: