Pages

Labels

Ceritalah (295) Me (192) diari ibu (165) Amar (77) Pesanan (74) Resipi (74) kucing (73) Kebun Biasa2 (55) Rumah Biasa2 (46) Yg Tersirat/Tersurat (38) cerita lama (21) Jalan-jalan (20) Jodoh (18) Cucu (15) 3R (14) Puasa (11) Hawa TDS (10) Lawak sikit (9) PETUA (7) Kawan (6) Musing (6) Raya (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Nature (4) ipoh (4) Haji (3) Migraine and I (3)

05 October 2011

Sejadah ... ceritaku

Aku telah lama bersama keluarga ini.
Semenjak bersama mereka ... 
Aku tidak pernah diabaikan, begitu juga sejadah2 lain,
(yg rata2 lebih mahal, bermutu & cantik dari aku).
Si Hijau Permata jadi milik anak ke 4.
Aku dengar mereka berdua dulu di Ipoh, kini Melaka pulak.
Si Puteh, tinggal bersama anak sulung mereka di KL.
Si Biru Manis, dgn puteri bermata bundar mereka di Trg.
Biru Macho ... Big Boss (Tuan) yg guna.
Coklat ... kegunaan tetamu yg berkunjung.
Hijau Tua ... penghuni tetap bilik anak ke 5, dan
Aku ... si Bongsu yg manja guna.
Mungkin agaknya saiz aku sesuai untuk dia.
Puan rumah ini juga sering gunakan aku.
Aku rasa dia masih terkenangkan adik aku, Merah Jambu.
(Moga2 nasib adikku itu sebaik aku juga)
Aku & adikku telah dibeli oleh pasangan suami isteri ini ...
Di kaki lima pada suatu musim haji 7 tahun yg lalu ...
Setiap kali ke Masjidil Haram ... kami akan dibawa sekali
Puan sangat sayangkan adikku ... 
Dia sering cakap pada Tuan, "Cantiknya warna sejadah N, tak puas memandangnya!!"
Agaknya, kerana Puan terlalu obses & sayang dgn adikku ...
Suatu malam, selesai tawaf .... Puan beritahu Tuan,
"Bang, sejadah kesayangan N dah hilang. Agaknya tercicir masa tawaf tadi. Puas N cari balik lepas tu ... tak jumpa. Sayangnya!!"
Memang Puan sangat kecewa ketika itu, tapi Tuan bijak memujuk Puan,
"N ... Abang rasa Allah SNW mahu N sedar tiada yg kekal melainkan Dia. Mungkin N terlalu sayang & leka dgn kecantikan sejadah tu, hingga lali & tidak kusyuk ketika solat. Dia hilangkan sejadah tu agar N tidak terus terleka dgn kecantikan yg hanya sementara. Agar N tidak tersasar dari tujuan asal kita ke sini. N faham kan?"
Puan cepat2 beristigfar dan terus solat taubat.
Selepas dari itu, Tuan telah beli sejadah baru (Si Hijau Tua dalam bilik anak ke 5), 
dan aku, Puan yg gunakan sepanjang mereka di sana ... 
Aku gembira bersama mereka & aku pasrah dgn nasibku
Aku hanya ingin berbakti kepada mereka selama mungkin ...
Syukran ...
 
 

No comments: