Pages

Labels

Ceritalah (295) Me (192) diari ibu (165) Amar (77) Pesanan (74) Resipi (74) kucing (73) Kebun Biasa2 (55) Rumah Biasa2 (46) Yg Tersirat/Tersurat (38) cerita lama (21) Jalan-jalan (20) Jodoh (18) Cucu (15) 3R (14) Puasa (11) Hawa TDS (10) Lawak sikit (9) PETUA (7) Kawan (6) Musing (6) Raya (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Nature (4) ipoh (4) Haji (3) Migraine and I (3)

08 October 2012

Memasuki usia 40 ... doalah begini

Sesiapa yg dilahirkan pada tahun 1972 bermakna tahun ini mereka berusia 40 tahun. Ia usia dikira telah mencapai tahap kedewasaan. Ianya harus disyukuri dan diinsafi. Elok sangat jika diamalkan baca doa ini yg diambil dari ....

Surah Al - Ahqaaf ayat 15 yg bermaksud;
Dan Kami wasiatkan kepada manusia supaya dengan kedua ibubapanya, hendaklah berbuat baik. Telah dikandung akan oleh ibunya dengan susah payah dn telah melahirkannya dengan susah payah, dan mengandungkannya dan melahirkannya setelah tiga puluh bulan, sehingga setelah dia mencapai dewasa dan mencapai empat puluh tahun, berkatalah dia: 
"Tuhanku! Berilah peluang aku supaya bersyukur di atas nikmat Engkau yg telah Engkau nikmatkan ke atasku dan atas kedua ibubapaku, dan supaya aku berbuat amal soleh yg Engkau redhai, dan perbaikilah bagiku pada keturunanku; sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau dan aku adalah seorang Muslim."

Moga bilamana kita memasuki usia ini, mantaplah kedewasaan kita, makin matang sebagai seorang insan. Mula menginsafi diri, sedar akan kehadiran orang lain terutama yg kita sayangi, tidak asyik nak menangkan diri, mula mengingati alam yg kekal abadi .... dalam kata lain, sentiasa bertaubat dan beramal soleh. Moga bila kita dipangil kembali kepada NYA, kita kembali sebagai seorang Muslim ... InsyaAllah.

Moga kita juga seperti salah seorang Pembesar dari Bani Umaiyyah yg terkemuka, Al-Hajjaaj bin Abdullah bila dia berkata,
"Empat puluh tahun peringkat usia pertama, aku meninggalkan berbuat dosa kerana aku malu kepada manusia. Tetapi setelah lepas empat puluh tahun ke atas, aku telah meninggalkan berbuat dosa kerana malu kerana Allah!"

No comments: