Pages

Labels

Ceritalah (295) Me (192) diari ibu (165) Amar (77) Pesanan (74) Resipi (74) kucing (73) Kebun Biasa2 (55) Rumah Biasa2 (46) Yg Tersirat/Tersurat (38) cerita lama (21) Jalan-jalan (20) Jodoh (18) Cucu (15) 3R (14) Puasa (11) Hawa TDS (10) Lawak sikit (9) PETUA (7) Kawan (6) Musing (6) Raya (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Nature (4) ipoh (4) Haji (3) Migraine and I (3)

30 May 2013

Ke Pulau Pinang ...

Sebaik cuti sekolah bermula  ... kami sekeluarga menghala ke utara.
Sepupu Mama  kat Balik Pulau  .... tempat pertama ... membuka tirai kenduri kendara .... yg sememangnya sinonim dgn cuti sekolah!
Semenjak berpindah ke Kelantan (dari P.Pinang tahun 2009), inilah trip  sulung ke sana  .... ia mengundang seribu nostalgia ...
Konon nak bertolak awal pagi ... kul 11.00 baru flag-off (kira pagi jgk ... selagi blm tgh ... huhu). Sebaik melepasi pekan Jeli dan memasuki lebuhraya timur-barat, sikecik nak terkucil lakkk. Berhenti entah apa nama tempatnya utk ..... (tst), hanya kami disitu. Best jugak! Udara yg nyaman dan air yg jernih dan sejuk  ....
Sepanjang perjalanan merentasi Banjaran Titiwangsa, kenderaan punyalah banyak  ... bertali arus! Ngupenye bukan kami saja pembuka tirai jalan2 cuti sekolah. Hehe!
Kami singgah makan diKepala Batas ... pastu ke sekolah lama Muaz jap. Memori setahun di sini. Berkejar nak elak waktu orang kluar pejabat ... ngam2 sbb lps tu berderet kereta Q di jeti feri.
Menaiki feri ke pulau. Dari jauh nampak kereta2 bergerak perlahan dari kedua2 hala di atas Jambatan Pulau Pinang (cam info trafik pulak ... ) (^_^)

Kami rancang ke Balik Pulau melalui Feringgi, terperangkap dlm jem yg amat sebaik masuki jalan bandar menghala ke sana. Berhenti tanya polis yg ada di mana2, rupanya sambutan Wesak! Semua jalan bandar tutup  ... nasihati kami ambil jalan tengah (melalui USM) utk ke sana. Sesat lagi sebab banyak dah berubah dlm tempoh 4 tahun kami tinggalkan P.Pinang. Dah jam 5.30 ptg, terus singgah solat kat masjid USM. Sempat tengok majlis akad nikah pasangan Melayu dgn India Muslim. Wow! Amar tanya ... orang India (sbb rata2 diorang speaking Tamil) boleh masuk masjid ke? His first brush with Malysian multi-racial and inter-marriage. Glad coming here  .. Amar n Muaz learned a lot about MUHIBBAH! 1MALAYSIA!

Mula2 kononnya tak nak susahkan sepupu yg sure sibuk giler dgn urusan majlis kenduri (been there, so faham sangat) ... cari homestay/penginapan kat pekan Balik Pulau ... kehulu kehilir, hingga jam 10.00 mlm. Tu pun lepas tanyakan jemaah masjid tempat singgah solat dan gerai tempat kami makan. Tapi semua tempat yg kami pergi/call  .... dah penuh! Fully booked! Aduii! Kami dah penat yg amat (maklum dah lebihi 5 siri), Amar asyik tanya bila nak sampai  ... huhu. Ya Allah! Permudahkanlah dan bantulah kami cari penginapan malam ni  .... itu sajalah yg mampu doa. Tiba2 Sepupu call, tanya kat mana? Bila terpaksa beritahu situasi kami, dia pun cakap nak beritahu ada satu homestay yg dia booked, available, sbb satu rombongan pengantin lelaki tak jadi datang. Alhamdulillah!!! Lega yg amat  ... kebetulan adik Mama sekeluarga dari KL (yg dah lama tak jumpa) pun tercari2 tempat menginap. Itulah percaturan Allah snw .... yg tak terduga dek akal manusia. Hilang penat Amar dan Muaz bila jumpa sepupu2 mereka .... entah pukul berapa tidur, xtau ... sbb Mama yg penat gilerr dah zzzzzzz.
p.s. pengajaran ... laen kali kalu nak round2 musim cuti sekolah, booking penginapan awai2 no! Huhu  ... Tqvm sepupu ... (memang kena kutuk sakan kat dia, nak booking cakap xyah! Mujur ada mujur! Haha ...)
Wokeh! Setop sini dulu. Dah berjela N3 kali ni ... cam balas dendam lama tak on9 jer .... hihi

mokja said...

Saya juga berjalan jalan tanpa booking hotel kat Trengganu...mujur nasib baik ada bilik.Kalau tidak mau kena buat tent tepi pantai .Next time mungkin tak senasib baik begini.Jadi kena buat booking awal lah nampaknya.