Pages

Labels

Ceritalah (295) Me (192) diari ibu (165) Amar (77) Pesanan (74) Resipi (74) kucing (73) Kebun Biasa2 (55) Rumah Biasa2 (46) Yg Tersirat/Tersurat (38) cerita lama (21) Jalan-jalan (20) Jodoh (18) Cucu (15) 3R (14) Puasa (11) Hawa TDS (10) Lawak sikit (9) PETUA (7) Kawan (6) Musing (6) Raya (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Nature (4) ipoh (4) Haji (3) Migraine and I (3)

26 June 2012

Doa Menghindarkan Bahaya ...

Sabtu lepas Mama terima sms dari satu2nya anak perempuan Mama.
Dia beritahu pejabatnya telah dimasuki pencuri waktu semua pekerja lelaki pergi solat Jumaat.
Ketika tu dia seorang diri sahaja dipejabat dan sedang buat kerja.
Dia nampak pencuri tu masuk dan mencuri barangan dari pejabatnya.
Dan pencuri tu nampak dia sewaktu hendak keluar .... dia takut yg amat.
Tapi Alhamdulillah pencuri tu tak apa2kan dia dan terus keluar gitu aje.
"Segala puji bagi Allah, yg telah menghindarkan anak Mama dari segala perkara yg tak diingini"
Hanya itu yg dapat Mama ucapkan ... kesyukuran yg amat.
Mama yakin, pencuri itu mungkin
~ tak nampak anak Mama walaupun macam dia sedang lihat ke arahnya
~ nampak bukan dia berseorangan tapi ada ramai dekat anak Mama tu
Itu yg Mama ingin fikirkan apa yg pencuri tu nampak hingga dia tidak berbuat apa2 terhadap satu2nya saksi perlakuan mencuri dia!! Mama juga yakin, ianya berkat dari amalan membaca doa yg Mama pesankan pada semua anak2 Mama, bacanya 3 kali selepas solat subuh dan 3 kali selepas solat maghrib, setiap hari ... (walaupun tak boleh solat, bagi perempuan).


Doa ini sebagaimana pesanan Rasullullah s.a.w.;
"Seorang hamba yg berdoa pada setiap pagi dan pada setiap petang:
Bismi-l-laahi-l-la zhi laa yadhurru ma'a-smihi syai'un fi-l-ardi wa laa fi-s-samaai, wa hua-s-samii' ul-'aliim,
tiga kali, maka tidaklah bahaya baginya apa jua"
- Hadis Riwayat Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Tirmidzi, Nasaa'i dan Ibnu Majah dari Uthman bin Affan r.a.
Erti Doa:
Dengan nama (asma) Allah yg apabila nama Nya disebut, tidak ada sesuatu pun samaada yg ada dibumi dan dilangit akan membahayakan, Dia jualah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui

Bacalah doa ini, fahamilah maksudnya, dan yakin bahawa Allah s.n.w. akan beri pertolongan dan perlindungan kepada sesiapa yg mengamalkannya pagi dan petang, kerana mana mungkin makhluk Allah antara langit dan bumi sanggup mendatangkan bahaya atau kerusakkan terhadap insan yg menyebut Nama Allah yg demikian itu.

Betul rezeki, jodoh, ajal dan maut ditangan Allah. Tetapi Allah juga mahu kita berusaha dalam hidup ini. Allah beri kita akal dan kudrat untuk berfikir dan berusaha cari kesenangan dan jauhkan dari bahaya. Doktor yg rawat orang sakit pun sakit juga. Polis yg jaga lalulintas pun kemalangan juga. Itu antara contohnya ... yg tunjukkan bahawa akal, kemampuan, ilmu pengetahuan dan waspadsa insan semata2 tidak cukup. Doktor sakit bukan kerana tak jaga kesihatan, mungkin kerana wabak yg melanda. Polis kemalangan bukan kerana dia cuai, tetapi kecuaian orang lain! Begitulah Rasulullah s.a.w. mengajar kita agar memohon doa minta perlindungan dan pertolongan dari Allah s.n.w. ... kerana hanya Allah s.n.w. yg tahu setiap bahaya sebelum datangnya bahaya itu.

Mama sendiri mula amalkan doa ini seawal tahun 1988. Pada tahun 1989, Mama telah dilanggar oleh sebuah kenderaan sewaktu melintas jalan. Mama terpelanting dan berpusing2 diudara sebelum jatuh di atas jalanraya. Mama ingat lagi bagaimana muka Mama menyembam tar jalan, kain yg rabak & terselak, dan tudung yg tercabut (mujurlah anak tudung dan kain dalam masih utuh dlm posisi asal ... hehe). Banyak yg mujur hari itu ... tiada kenderaan lain dibelakang kereta yg langgar lari Mama, Pakcik Guard yg saksikan Mama kena langgar cepat2 kawal kenderaan dan tolong angkat Mama ke tepi. Kawan2 suami yg kebetulan lalui tempat tu terus 'call' suami, pejabat suami dekat dgn tempat kejadian, kawan suami terus bawa kami kehospital, jiran pula yg bertugas diwad kecemasan terus beri rawatan segera & dapat keutamaan buat X-Ray segera dan jumpa doktor, dan Mama hanya benjol didahi (sebesar bola pingpong), luka2 kecil ditangan dan lutut, serta terkejut aje ... Mama yakin, semua yg berlaku itu, kemalangan yg tidak memudaratkan, dan anak Mama yg saksikan pencuri mencuri tanpa diapa2kan pencuri, adalah dari pertolongan Allah s.n.w. berkat amalkan doa ini. Mama yakin!.
MasyaAllah, Alhamdulillah, Allahuakbar


No comments: