Pages

Labels

Ceritalah (295) Me (192) diari ibu (165) Amar (77) Pesanan (74) Resipi (74) kucing (73) Kebun Biasa2 (55) Rumah Biasa2 (46) Yg Tersirat/Tersurat (38) cerita lama (21) Jalan-jalan (20) Jodoh (18) Cucu (15) 3R (14) Puasa (11) Hawa TDS (10) Lawak sikit (9) PETUA (7) Kawan (6) Musing (6) Raya (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Nature (4) ipoh (4) Haji (3) Migraine and I (3)

17 June 2012

3 dalam 1

17 Jun 2012 ...
Tahun ini terdapat 3 peristiwa yg istimewa bagi keluarga Mama!

Semua maklum tentang peristiwa Israk dan  Mikraj ...
~ yg terjadi kepada Rasulullah s.a.w. secara jasad dan roh.
~ malam di mana Malaikat Jirail datang bersama2 Malaikat Mikail dan malaikat2 lain. Lalu diperintahkan Jibrail agar malaikat2 lain angkat Rasulullah s.a.w. ke suatu tempat. Lalu Jibrail membelah dada Rasulullah s.a.w., dan menyucikan hati baginda s.a.w. dgn satu batil air zam-zam yg di bawa oleh Malaikat Mikail. Kemudian dibasuh pula jantung baginda s.a.w., dan dikeluarkan juga darah hitam yg terdapat di dalam dada Rasulullah s.a.w. Selesai, datanglah Buraq dari Syurga lalu menjadi tunggangan baginda s.a.w. untuk naik ke Mikraj dan seterusnya naik ke langit ke 7 hinggalah ke Sidaratul Muntaha (kawasan terakhir yg dibenarkan sesuatu yg datang dari pihak buni). Di sinilah Rasulullah s.a.w. diperlihatkan rupa sebenar Jibrail (yg mempunyai 600 sayap yg setiap satu besarnya kira2 memenuhi alam ini & dipenuhi dgn dar (permata besar2) dan yakut. Dari sini baginda s.a.w. bersama Jibrail memasuki Syurga (yg terdapat 8 jenis). Kemudian baginda s.a.w. diperlihatkan pula keadaan Neraka (yg terdapat 7 jenis). Selepas itu, diSidaratul Muntaha, Rasulullah bersendirian diangkat menghadap ke hadrat Al-Qudsi. Di sinilah Rasulullah s.a.w. dapat melihat ALLAH dengan matanya sendiri (Allahhuakbar ... MasyaAllah ....). Sesungguhnya tiada seorangpun dari para Nabi ataupun Mursalin melihat ALLAH sebelum ini. Di sini jugalah ALLAH telah fardhukan ke atas Rasulullah s.a.w. dan umat baginda 50 waktu solat! Lalu baginda s.a.w. turun dan bertemu Jibrail yg akan membawanya turun kembali ke bumi. Semasa berjumpa dengan Nabi Musa a.s. dan diceritakan perintah ALLAH, Nabi Musa a.s. berkata, "Wahai Muhammad, kembalilah engkau kepada TUHANmu dan mohon keringanan. Bahawasanya umatmu tidak akan berkuasa utk menunaikannya." Lalu berulangaliklah baginda s.a.w. antara Nabi Musa a.s. dan ALLAH (di mana pada setiap pertemuan, ALLAH kurangkan 5 waktu solat) sehinggalah tinggal 5 kali sahaja sehari semalam. Lalu turunlah Rasulullah s.a.w. berdua dgn Jibrail ke BaitulMaqdis. Di situ, baginda menunggang Buraq yg tertambat di situ ke Makkah. Dlm perjalananan ini baginda s.a.w. melintasi 2 kumpulan unta2 yg kemudiannya menjadi wasi kepada kebenaran perjalanan baginda s.a.w. dari Makkah ke BaitulMaqdis dalam satu malam. Peristiwa ajaib perjalanan Rasulullah s.a.w. pada malam inilah yg dinamakan Israk dan Mikraj.

Hari ini juga Hari Bapa. Selamat Hari Bapa kepada semua ayah, papa, bapa, appa, daddy, baba (apa jua panggilan kepada bapa). Perasan tak, walaupun ibulah yg banyak menghabiskan masa dgn anak2 ... tapi anak2 biasanya cam tak endah sangat kalau ibu suruh/larang apa2. Tapi, cuba ibu kata, "Nanti ibu beritahu ayah ..." berdesup mereka pergi ikuti arahan/larangan. Tak dan habis ayat pun ... huhu. 'Power' kan seorang bapa. Kadang2 jeles juga ... mujurlah ada gerenti 'Syurga di bawah kaki ibu' ... hehe. Bapa, walaupun nampak cam tak kisah, sebenarnya mereka amat sayangi anak2. Ayah tetap pesan pada anak2, "Jangan merokok ..." (walaupun dia sendiri merokok), "Jangan cari suami orang .../kawin lebih pada sorang ..." (walaupun dia sendiri amalkan poligami), "Jangan tinggal solat ... puasa ..." (walaupun dia masa umur 40 baru cukup solat 5X sehari, puasa sebulan Ramadhan) .... itu antaranya. Walaupun anak2 mesti nak kata, "Ayah ni, cakap tak serupa bikin, ketam ajar anak jalan betul, ayah tu buat juga ... (p.s. kalau beranilah depan2!!)" ... ketahuilah, seorang ayah telah lebih dulu 'Makan Garam', dah buat kesilapan ... lalu dia tak mahu anak2nya ulangi kesilapan lalu dia kerana dia amat sayangi anak2nya!!

Hari ini juga Hari Lahir anak kedua bongsu Mama, Muaz. Hari Lahir ke 15. Anak Mama yg sorang ni lain dari abang2 dan adiknya. Dia seorang yg pendiam, 'Mr.Cool' kata Ayahnya ... Mama doakan Muaz bahagia, berjaya dan selamat dunia dan akhirat. Amiinn ...

Panjangnya N3 Mama kali ni. 3 dalam 1 katakan ...

No comments: