Pages

Labels

Ceritalah (295) Me (192) diari ibu (165) Amar (77) Pesanan (74) Resipi (74) kucing (73) Kebun Biasa2 (55) Rumah Biasa2 (46) Yg Tersirat/Tersurat (38) cerita lama (21) Jalan-jalan (20) Jodoh (18) Cucu (15) 3R (14) Puasa (11) Hawa TDS (10) Lawak sikit (9) PETUA (7) Kawan (6) Musing (6) Raya (5) Rumah WM (5) Lukislah anakku (4) Nature (4) ipoh (4) Haji (3) Migraine and I (3)

08 March 2020

Ke mana tumpah kuah (Bab 1) ...



Melihat gambar Amar dan kawan2 (yg ditugaskan sebagai Fasilator2) ... usai Kem Kepimpinan Muda bg murid2 SK Jelor hujung minggu lepas, terpancar aura setiakawan dan keakraban mereka berlima.
Mama kenal semua; pernah bermalan di Rumah Biasa2 banyak kali; menemani Amar ketika Mama dan Ayahnya perlu berpergian tanpa Amar dek kekangan aktiviti sekolahnya.
Dah rasa macam anak2 sendiri depa ni. Antara geng tetap futsal dan outing (gi mari/derak kata oghe Kelate) Amar.
Tiba2 terfikir!!
Hmmm! Terperasan macam ada 2 kem. Kem 'peramah/outgoing' (Kem A) dan kem 'kurang peramah/reserve' (Kem B) dalam keluarga kami.
Kem A ~ Ayahnya, Angah (Arwah no. 2 son), Anas (no. 4) and Amar) bongsu, no. 6).
Kem B ~ Mama, Abe (no. 1), Kcik (no. 3) and Muaz (Mr. Cool, no. 5)
Yupp!! Selangseli gitu.

Yg dari Kem A senang bergaul dan kawan2 merata. Baru kenal dan macam kenal lama. Tak kekok/relax 'blend-in' majlis apa pun. Pergi mana2, ada je kawan/kenalan dia. Tidak akan hampakan kawan2 bila diperlukan.

Yg Kem B pulak, berat mulut, kekok, lebih senyum dan anggok bila dimajlis yg tak biasa. Tanya satu, jawab satu. Kawan tak ramai tapi setia, rapat hingga tua. Pendiam tapi ringan tangan, suka menolong.

p.s. Pun dari segi raut wajah pulak, rata2 yang mengenali kami kata anak2 dari Kem A, mirip Mama. Manakala dari Kem B, mirip Ayahnya.
MasyaAllah! Subhanallah!!

Itu dari segi sosial dan raut wajah sahaja. Personaliti dan perangai ... lain2 belaka.
6 anak 6 peel. What's work with no. 1, not necessarily works with the other 5 ... 😅😅.
Now my children, 3 whom have kids on their own now, are reaping what they did to me and their dad 😂😂😂. Good luck dearest sons, daughter. Mama and Ayahnya always open for consultations. 😊😊
Mr. Cool and Amar, please learned from them. 🤭🤭

Itulah, walaupun acuan sama, setiap anak adalah berbeza. Ada putih, ada sawo matang, ada tinggi, ada rendah, ada peramah, ada pendiam, ada berani, ada berhati2, ada penglipur lara, ada yg sentimental. Itu sebahagiannya ...
Amanah dari Allah semua. Ujian buat ibu bapa.
Carilah ilmu, sabar banyak2 dan Jangan luput doa buat mereka sentiasa, Jangan bezakan anak2 yg Allah kurnia kelebihan dari yg dikurnia kekurangan. Rezeki masing2 ... semua dalam perancanganNYA, ada hikmah belaka.
Moga kita sentiasa redha dan bersyukur. Aamiin ...
Take care everyone  ♥️

No comments: